AndroidHealthClinic

10 jaar na de dood op Theo van Gogh, het is alleen maar erger geworden

• Topic Starter Topic Starter
Mwah theologisch of niet ik denk dat elk boek een bepaalde impact kan hebben op iemands leven. Zou je me 3e vraag nog willen beantwoorden; '' Ik merk trouwens ook dat je steeds de probleemjongeren en de islam door elkaar haalt, doe je dit bewust of? ''

Tja ik koppel het niet van elkaar los. Jongeren worden niet voor niets in de achterstandswijken geronseld om deel te namen aan de Jihad. Veel van die jongeren zijn berbers en dus heel traditioneel in hun beleving van de islam. Extremisme wordt in die kringen ook al snel goedgepraat. Vraag maar eens wat ze van de moord op Theo van Gogh vonden en je krijgt te horen dat het zijn eigen schuld was. Ze zijn meer vatbaar voor racalisme mijns inziens.

Tja ik koppel het niet van elkaar los. Jongeren worden niet voor niets in de achterstandswijken geronseld om deel te namen aan de Jihad. Veel van die jongeren zijn berbers en dus heel traditioneel in hun beleving van de islam. Het goedpraten van extremisme wordt in die kringen ook al snel goedgepraat. Vraag maar eens wat ze van de moord op Theo van Gogh vonden en je krijgt te horen dat het zijn eigen schuld was.
Ze zijn meer vatbaar voor racalisme mijns inziens.

Juist deze straatjochies hebben niks met de islam en weten niet wat het inhoud.
Denk je dat die gastjes die spijbelen en lopen te kloten wel netjes de koran lezen/bidden etc. ?
Dat ze makkelijk te ronselen zijn ligt eerder aan het feit dat ze maar een beetje rond lopen te kloten uit verveling en onverbondenheid met de rest van de maatschappij.

Juist deze straatjochies hebben niks met de islam en weten niet wat het inhoud. Denk je dat die gastjes die spijbelen en lopen te kloten wel netjes de koran lezen/bidden etc. ? Dat ze makkelijk te ronselen zijn ligt eerder aan het feit dat ze maar een beetje rond lopen te kloten uit verveling en onverbondenheid met de rest van de maatschappij.

Maar ze voelen zich wel verbonden met hun ouders die nog wel praktiserend moslims zijn. Dus ook al komen ze zelf geen moskee meer binnen hebben ze er nog wel een band mee en nemen ze geen openlijke afstand van de islam zoals dat wel bij andere ex gelovigen gebeurt. Tevens blijven ze conservatief ten aanzien van de man/vrouw rolverdeling. Die verveling hebben ze helemaal aan zichzelf te danken, ze kunnen de tijd ook besteden aan inhoud geven aan de maatschappij.

Als je met een boze blik naar de buitenwereld blijft kijken raak je opgesloten in je eigen isolement en word je ongelukkig. Het gaat hier echt om de jongens want de meisjes doen het gelukkig een stuk beter hoewel je wel steeds meer meisjes ziet radicaliseren ook. Criminaliseren en radicaal kijken naar de boze buitenwereld is een gevaarlijke combinatie.

Nog zat autochtonen waar een kruis aan de muur hangt of om hun nek, die dus ook geen openlijke afstand van het christendom hebben genomen. Criminaliseren wordt overigens niet geleerd in de koran, dus je moet het verband criminaliteit en de islam eens loslaten.
Net als al je andere verbanden straatjochies/oorlog in het midden-oosten/criminaliteit onder allochtonen/islam je maakt verbanden hier die kloppen aan jou eigen realiteitsbeeld.
Je gaf al eerder aan in dit topic dat je denkt dat de mogelijkheid bestaat dat criminaliteit in de genen zit.
Sorry dat ik het zeg maar ik bespeur hier gewoon een vorm van racisme.

Net als al je andere verbanden straatjochies/oorlog in het midden-oosten/criminaliteit onder allochtonen/islam je maakt verbanden hier die kloppen aan jou eigen realiteitsbeeld. Je gaf al eerder aan in dit topic dat je denkt dat de mogelijkheid bestaat dat criminaliteit in de genen zit. Sorry dat ik het zeg maar ik bespeur hier gewoon een vorm van racisme.

Die verbanden maken ze zelf, niet ik.
Triest dat je me een racist noemt, brevet van onvermogen om op inhoud een discussie te voeren?
Nu gooi je met modder. Ga je aangifte doen?

proest :D

Die verbanden maken ze zelf, niet ik.
Triest dat je me een racist noemt, brevet van onvermogen om op inhoud een discussie te voeren?
Nu gooi je met modder. Ga je aangifte doen?

proest :D

Nee ik ga mezelf 10 zweepslagen geven, gezien het feit dat ik steeds met jou in discussie ga.

Maar ze voelen zich wel verbonden met hun ouders die nog wel praktiserend moslims zijn. Dus ook al komen ze zelf geen moskee meer binnen hebben ze er nog wel een band mee en nemen ze geen openlijke afstand van de islam zoals dat wel bij andere ex gelovigen gebeurt. Tevens blijven ze conservatief ten aanzien van de man/vrouw rolverdeling. Die verveling hebben ze helemaal aan zichzelf te danken, ze kunnen de tijd ook besteden aan inhoud geven aan de maatschappij.

Als je met een boze blik naar de buitenwereld blijft kijken raak je opgesloten in je eigen isolement en word je ongelukkig. Het gaat hier echt om de jongens want de meisjes doen het gelukkig een stuk beter hoewel je wel steeds meer meisjes ziet radicaliseren ook. Criminaliseren en radicaal kijken naar de boze buitenwereld is een gevaarlijke combinatie.

Gelukkig is jouw blik wel 1 een en al vriendelijkheid. Maar serieus, wat hebben die harde tegenstellingen opgelost?

Ik zeg niet dat je thee moet gaan drinken met radicale figuren maar tegen een hele groep aan schoppen omdat er bovengemiddeld meer rotte appels in die groep aanwezig zijn gaat ook niet heel veel oplossen.

Wilders maar daarvoor ook de LPF hadden nou ook niet echt oplossingen. Kom niet aan dat Fortuyn misschien wel iets had bereikt, die kans was zeer klein aangezien Fortuyn vlak voor zijn dood alles gewoon al zat was. Zijn houdbaarheid in de politiek was hoe dan ook lager dan bijvoorbeeld die van Wilders.

Gelukkig is jouw blik wel 1 een en al vriendelijkheid. Maar serieus, wat hebben die harde tegenstellingen opgelost? Ik zeg niet dat je thee moet gaan drinken met radicale figuren maar tegen een hele groep aan schoppen omdat er bovengemiddeld meer rotte appels in die groep aanwezig zijn gaat ook niet heel veel oplossen. Wilders maar daarvoor ook de LPF hadden nou ook niet echt oplossingen. Kom niet aan dat Fortuyn misschien wel iets had bereikt, die kans was zeer klein aangezien Fortuyn vlak voor zijn dood alles gewoon al zat was. Zijn houdbaarheid in de politiek was hoe dan ook lager dan bijvoorbeeld die van Wilders.

Dan heb ik ergens toch wel gelijk? Blijkbaar is het zo dat als je een open debat wil voeren over een groot maatschappelijk probleem - wat door jou en virusje blijkbaar dus niet als een probleem wordt gezien - je of de kogel kan krijgen, of kan worden bedreigd, of in het geval van ondergetekende met ietsje minder publieke invloed wordt doorverwezen naar een nazi forum of wordt uitgemaakt voor een racist.

Komt dat vingertje weer ---> " Als je in het debat de vinger op de pijnlijke wond legt, moet je er ook niet van opkijken dat je zelf ook hard wordt aangepakt ". Dat is waar maar ik heb echt geen trek me te gaan verdedigen tegen onheuse aantijgingen en verdachtmakingen zoals het hebben van nazistische of sympathieën of racistische denkbeelden. Dan verstom je het debat en lever je geen nuttige bijdrage aan een inhoudelijk debat. Terug naar de problemen terwijl er volgens jou geen enkele sprake is van problemen.
Daar waar de Marokkaanse gemeenschap heeft verzaakt om de problemen in eigen hand aan te pakken, los je de problemen zeker niet met op door de gevoelens van onbehagen die toch wel bij een aanzienlijk deel van de samenleving leven dood te zwijgen of een deel van de bevolking neer te zetten als klagers, kanslozen en zeikerds.

En daar komen we bij het punt waar ik naar toe wilde. Is het beter geworden? In mijn ogen niet, we zijn helemaal niets opgeschoten de laatste 10 jaar. Ik denk dat Theo een voorspellende gave had want hij voorzag dit al toen hij onwetend van zijn naderend onheil nog leefde. De toon mag dan van mijn kant voor sommigen misschien niet altijd sympathiek worden gevonden maar dit alles wel binnen de kaders van het levendige debat.

We zijn er een heleboel mee opgeschoten, aangezien problemen nu wel gewoon benoemd worden en daarmee dus ook opgelost kunnen worden. En dat gebeurt ook, hetzij langzaam.

We zijn er een heleboel mee opgeschoten, aangezien problemen nu wel gewoon benoemd worden en daarmee dus ook opgelost kunnen worden. En dat gebeurt ook, hetzij langzaam.

Als het steeds minder wordt (visie Gameboy) heeft het niet veel opgelost dan.

Zoals aangegeven denk ik dat het wel meevalt met die verslechtering maar denk dat de verscherping van het debat en het zogenaamde benoemen (wat eerder stigmatiseren en beledigen is meestal) eerder zaken heeft verslechterd dan verbeterd.

Tegelijkertijd is het gewoon een verkeerde visie door te denken dat zaken voor Fortuyn niet benoemd werden maar een oplossing aandragen is vele malen complexer dan de populistische onzin als mensen uitzetten, isoleren of zo behandelen dat het tweederangs burgers worden.

Pamperen werkt hoe dan ook niet maar het tegenovergestelde evenmin.

Ik vind ook niet dat het in het algemeen in Nederland veel slechter is geworden. Tuurlijk werden voor Fortuyn de zaken ook wel genoemd maar ik denk dat je het met me eens bent dat we toen een meer 'links klimaat' hadden en dat zulke uitspraken toen niet altijd algemeen gewaardeerd werden. Ik vind dat we nu de andere kant zijn doorgeschoten. Daarom ben ik het met je eens dat de verscherping van het debat het een en ander niet ten goede komt.

Ik heb een aantal jaren geleden iemand op tv horen zeggen dat al dit gedoe juist een teken is dat integratieproces aan het werk is. (vraag me niet naar een bron dat is echt te lang geleden). Ik vind dat een interessante visie maar op de een of andere manier verwacht men dat problemen (in Nederland) ff 1,2,3 kunnen worden opgelost. Het is gewoon een maatschappelijk proces dat doorlopen moet worden.

Al met al ben ik het gewoon helemaal met je eens.

Dan heb ik ergens toch wel gelijk? Blijkbaar is het zo dat als je een open debat wil voeren over een groot maatschappelijk probleem - wat door jou en virusje blijkbaar dus niet als een probleem wordt gezien - je of de kogel kan krijgen, of kan worden bedreigd, of in het geval van ondergetekende met ietsje minder publieke invloed wordt doorverwezen naar een nazi forum of wordt uitgemaakt voor een racist. Komt dat vingertje weer ---> " Als je in het debat de vinger op de pijnlijke wond legt, moet je er ook niet van opkijken dat je zelf ook hard wordt aangepakt ". Dat is waar maar ik heb echt geen trek me te gaan verdedigen tegen onheuse aantijgingen en verdachtmakingen zoals het hebben van nazistische of sympathieën of racistische denkbeelden. Dan verstom je het debat en lever je geen nuttige bijdrage aan een inhoudelijk debat.

Als je wil uitdelen moet je ook kunnen ontvangen. Aantijgingen van racisme gaan nergens over maar het debat scherp ingaan betekent dat je ook tegengas kan krijgen. Als je daar niet tegen kan moet je de discussie niet aangaan

Terug naar de problemen terwijl er volgens jou geen enkele sprake is van problemen.

Ik heb nooit gezegd dat er geen problemen zijn maar dat het wel teveel wordt aangedikt in veel gevallen.Er zijn significante problemen met de integratie van een groep allochtonen maar die los je niet op door de tegenstellingen alleen maar groter te maken (wij-zij). Evenmin overigens door een aai over de bol. Verder blijft het overdreven door te stellen dat Nederland door die integratieproblemen geleidelijk kapot gaat, alsof er geen andere problemen meer zijn die mogelijk nog nijpender zijn.

Daar waar de Marokkaanse gemeenschap heeft verzaakt om de problemen in eigen hand aan te pakken, los je de problemen zeker niet met op door de gevoelens van onbehagen die toch wel bij een aanzienlijk deel van de samenleving leven dood te zwijgen of een deel van de bevolking neer te zetten als klagers, kanslozen en zeikerds.

Je wil het debat zelf toch ook scherp in gaan. Kan er ook niks aan doen dat er veel notoire klagers, die altijd ontevreden zullen zijn, bestaan binnen de groep die de schuld neerlegt bij de 'buitenlanders'.

Verder geloof je volgens mij teveel in de coherentie van groepen maar dat is inmiddels ook wel een standaarriedeltje geworden van degenen die bepaalde problemen zien met de integratie. De goeden moeten de slechten maar corrigeren ook als ze daar geen band mee hebben.

En daar komen we bij het punt waar ik naar toe wilde. Is het beter geworden? In mijn ogen niet, we zijn helemaal niets opgeschoten de laatste 10 jaar. Ik denk dat Theo een voorspellende gave had want hij voorzag dit al toen hij onwetend van zijn naderend onheil nog leefde. De toon mag dan van mijn kant voor sommigen misschien niet altijd sympathiek worden gevonden maar dit alles wel binnen de kaders van het levendige debat.

Het blijft een gevoel dat niet (volledig) gestaafd kan worden door feiten. Verder blijft het getuigen van tunnelvisie als je de 'mislukte' integratie als hoofdoorzaak van je vermoede afglijden van de Nederlandse samenleving.

We leven in een paradijs waar de meesten behoorlijk gelukkig zijn. Misschien je wat minderen ergeren aan anderen. Veel zaken heb je toch geen invloed op, hooguit kan je trachten om zelf een zo goed mogelijke bijdrage te leveren aan de samenleving zodat deze niet verder afglijdt.

Als je wil uitdelen moet je ook kunnen ontvangen. Aantijgingen van racisme gaan nergens over maar het debat scherp ingaan betekent dat je ook tegengas kan krijgen. Als je daar niet tegen kan moet je de discussie niet aangaan

Hier ben ik het helemaal met eens. De discussie moet levendig zijn en dat mag best met emoties gepaard gaan. Maar bij een tweetal leden namen de emoties de overhand. Daarmee zetten ze zichzelf buitenspel.

Enfin. Ik schreef al eerder dat de Marokkaanse gemeenschap zelf veel te weinig heeft gedaan om problemen op te lossen. En ben je van mening dat een open discussie over de fundamentalistische leer van de islam haast niet mogelijk is binnen de moslimgemeenschap zelf? Ik zelf namelijk wel.
Zeer gematigde moslims worden als afvalligen beschouwd. De koran herschrijven lijkt voor de grootste groep moslims een absolute no go. De islam in de huidige vorm blijft botsen met de westerse normen en waarden.

Vroegah toen ik DBB net leerde kennen zette je vaak mooie betogen neer. In een paar jaar tijd ben je echter ineens "rechts" geworden en is het met de inhoud ook gedaan. Hoe komt dat? Iemand je hart gebroken? Moeder ervandoor met een Marokkaanse loverboy?

Vroegah toen ik DBB net leerde kennen zette je vaak mooie betogen neer. In een paar jaar tijd ben je echter ineens "rechts" geworden en is het met de inhoud ook gedaan. Hoe komt dat? Iemand je hart gebroken? Moeder ervandoor met een Marokkaanse loverboy?

Moet hij toch weten? Verstand komt soms met de jaren. Misschien is hij niet zo'n ogensluiter als jij.

Toen waren er nog mensen waarmee het de moeite waard was om te discussiëren. Nu is een groot percentage hier gewoon erg dom. Verder heb ik ook niet meer zo de neiging om mensen te overtuigen op internet. Ik ben inderdaad wel wat rechtser geworden, maar dat komt vooral door mijn afkeer van links. Dat elitaire, dat doen alsof je de waarheid in pacht hebt, en dat tegenstanders racisten/nazi's weet ik wat zijn, maar vooral hoe linkse partijen politiek bedrijven en naar de samenleving/economie kijken. Ik ben ervan overtuigd dat een SP/Groenlinks/PvdA erg veel schade aan het publieke beleid aanricht, vooral nog in de lagere bestuurslagen.

In principe ben ik een sociaal-liberaal. Een d'66'er. Alleen is het zo dat een D'66'er niet meer opkomt voor zijn waarden, en dat doe ik wel.

Verder, wat ik altijd ook wel deed was gewoon een tegengestelde positie in de discussie innemen. Toen zaten er nog veel domrechts mensen op DBB. Nu is het meer domlinks.

Je quote mijn reactie. Dat was een reactie op een gast die zegt dat het over een paar generaties allemaal wel goed komt. Verwacht je dat ik daar serieus argumenten over neer moet gaan plempen? Zo'n dooddoener? Misschien dat dat het ook wel is: Toen ik een aantal jaar geleden nog veel discussieerde, leerde ik nog wel eens wat van andere posities. Ik kom nu zelden nog argumenten tegen die ik niet zelf al heb bedacht en al dan niet heb verworpen voor mezelf, zo ook bovenstaand argument. Bovendien Gameboy dan maar weer een nazi noemen, hoezo reageer je daar eigenlijk niet op?

Is in jouw wereld rechts slecht? Wat betekent rechts dan? Ik ben progressief en liberaal, maar ik ben tegen een grote overheid, en ik heb een hekel aan religie dat zich in de publieke ruimte afspeelt. Een aantal jaar geleden lag mijn focus op het christendom, nu op de islam, maar de insteek is hetzelfde.

Ik heb geen gebroken hart, in tegendeel: met mijn liefdesleven gaat het erg goed. Mijn moeders mocro vriend is een prima gozer, dus daar heb ik ook geen probleem mee. Maar omdat ik dus kritiek heb op uitspattingen van de Islam/straatjochies is er met mij wat mis. Want als je goedvolk zoals jij bent is het natuurlijk allemaal wat genuanceerder en zeg je dat soort dingen niet. Behalve tegen mensen die een andere mening dan jij hebben, want die zijn rechts en slecht. Nou "Twistofchaos", nuance is mijn middelste naam, maar dat betekent niet dat er soms gewoon een goed en een fout is.

---------- Toegevoegd om 22:16 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:14 ----------

Verstand komt soms met de jaren.

30-and-is-not-a-liberal-has-not-heart-and-any-man-who-is-over-30-and-is-winston-churchill-375541.jpg

Ah okee, toen had je Klaaswits nog enzo. Nu wat minder bevlogen vaste posters inderdaad maar dat is geen verwijt want heb zelf ook vaak maar weinig postdrang.
Inderdaad zie je eigenlijk overal op internet dat men het inhoudelijk discussiëren op het gebied van religie, filosofie en politiek wel weer moe lijkt te zijn na een paar goede jaren. Maar waarin eigenlijk alles ook wel weer gezegd was. je blijft niet aan de gang hè?

Die quote was niet specifiek maar een uitgelezen moment om het je eens te vragen. Vroeg het me slechts af. Probeerde je niet aan te vallen. Reactie uitlokken is wel gelukt zo te zien.

Ik heb geen duidelijke links rechts scheiding. Ik vind dat men heel hard moet vechten, dat mis je vaak bij links. Ik vind dat mensen oog moeten houden op wat er toe doet, sterfelijkheid, mededogen, zelfbeheersing/ingetogenheid, dingen die je mist bij een levensvisie gebasseerd op materieel en maatschappelijk "succes".

Ach Gutmensch, Nazi, op het internet gooien we wat met Duitse termen om de boel bondig samen te vatten.

Nou "Moraalridder", je hoeft niet boos te doen hoor, ik vind het fijn dat je moeder haar geluk gevonden heeft met haar vriendje en indirect, jij ook.

Gameboy zei:
Moet hij toch weten? Verstand komt soms met de jaren. Misschien is hij niet zo'n ogensluiter als jij.

Misschien vragen mensen zich over een aantal jaar ook wel af wat er van jou geworden is. Maar misschien ook niet.

Soortgelijke topics

Terug
Naar boven