AndroidHealthClinic

12 dopinggevallen voorbije EK gewichtheffen

Gelet op de actieve houding van het WADA zal er toch wel enige vrees bestaan binnen sommige sporten. Ze lopen binnen sommige sporten nog maar iets voor op de dopingjagers maar de opsporingsmethoden worden steeds geavanceerder.

Als je actief bent in een sport met veel controles is het tijd om je zorgen te maken. Zeker als het WADA het er doorheen krijgt om retrospectief te gaan testen. Dus testen op oudere samples, dan ben je met terugwerkende kracht de lul als ze nieuwe opsporingsmethoden kunnen toepassen op die samples.

Retrospectief testen gebeurt overigens al, maar het WADA wil samples jaren gaan opslaan en ook jaren later nog testen.

Ja, de sportbonden zelf gaan zich nu enorm zorgen maken. Maar WADA groeit als kool, en is dus blij. De Pat Arnolds van deze wereld krijgen meer werk omdat ze nog weer andere spulletjes moeten opzoeken/verzinnen. Die zijn dus ook blij.

En dat retrospectief testen... Wat heb je er aan? Stel dat Gatlin pas over 4 jaar positief was bevonden. Zn carriëre is dan al grotendeels over, het sponsorgeld is allang binnen. Zou hij er dan echt wakker van hebben gelegen dat hij alsnog positief is bevonden? Ik denk eerder dat hij zich vanuit zn capibara-voorhuidlederen fauteuil, kijkend naar zn wandvullende TV, met zn voeten bungelend in de kleinste van zn 17 massief marmeren jaccuzis, even rustig zn schouders op zou halen en verder ging met kijken naar Cartoon Network.

Niet als ze ook nog retrospectief het prijzengeld gaan terughalen. Bij Chambers en Montgomery is daar ook al sprake van geweest, zaak tegen Montgomery loopt nog.

Natuurlijk hebben ze ook sponsoring, dat geld zal niet snel worden teruggehaald. De sponsor heeft immers publiciteit gehad, maar er kan een situatie ontstaan waarin een sponsorcontract het gegeven bedrag opeisbaar wordt bij een positieve dopinguitslag.

Niet als ze ook nog retrospectief het prijzengeld gaan terughalen. Bij Chambers en Montgomery is daar ook al sprake van geweest, zaak tegen Montgomery loopt nog.
Prijzengeld kan ik me inderdaad wat bij voorstellen. Maar volgens mij is dat (bij de toppers) maar een schijntje vergeleken bij wat ze aan sponsoring krijgen. (Correct me if I'm wrong)

Natuurlijk hebben ze ook sponsoring, dat geld zal niet snel worden teruggehaald. De sponsor heeft immers publiciteit gehad, maar er kan een situatie ontstaan waarin een sponsorcontract het gegeven bedrag opeisbaar wordt bij een positieve dopinguitslag.
Kan theoretisch wel, maar ik zie het niet zo snel gebeuren. Maar als dat zo is, dan is het hek helemaal van de dam wat betreft designer steroids. Dus of dat een goede situatie is? Atleten die zich volspuiten met god-weet-wat, dan snel geld incasseren, investeren, en na een paar jaar, als ze alsnog worden gepakt, wel het originele bedrag terug betalen, maar dus de eruit verkregen winst kunnen behouden. En dan nog maar aannemen dat ze netjes zijn en het niet gewoon ergens stallen en zich failliet laten verklaren.

Wel beters dat ze nu meer en meer mensen pakken.
maakt het wel eerlijker.

Eerlijker zou ik het niet noemen, er zijn nog genoeg doping gebruikers die de controles kunnen omzeilen.

Ja dat is waar, maar zodra er 3 van 1 land gepakt worden wordt het land geschorst. (Vrouwen en mannen afzonderlijk)
Dit is mss ook niet altijd even eerlijk, maar ja...

Wat je zegt klopt ook monsterstrength, maar ze moeten ergens beginnen.
dopingvrij zal je dat nooit kunnen maken. het is ieder geval een begin.
Als iemand wil gebruiken dat moeten ze zelf weten maar doe het dan bij een bond waar het is toegestaan. Het zal de landen ieder geval wel wakker schudden 3x positief is finito (Saar).

Wat je zegt klopt ook monsterstrength, maar ze moeten ergens beginnen.
dopingvrij zal je dat nooit kunnen maken. het is ieder geval een begin.
Als iemand wil gebruiken dat moeten ze zelf weten maar doe het dan bij een bond waar het is toegestaan. Het zal de landen ieder geval wel wakker schudden 3x positief is finito (Saar).
Dat is bij de meeste sporten het probleem: daar heb je geen keus. Powerlifting en darts (wat een combo!) zijn de enige sporten die ik ken waar meerdere compleet afgescheiden bonden zijn. Als je (bijvoorbeeld) zwemmer bent, en je wilt iets nemen om nog sneller te gaan, dan vind ik het belachelijk dat je die keuze niet hebt. De keuzes die je hebt zijn:
1. Niet gebruiken, waardoor de zwembond in iemand's persoonlijke levenssfeer ingrijpt door het iemand onmogelijk te maken zijn hobby uit te oefenen in wedstrijdverband,
2. Wel gebruiken en er over liegen, dus mensen dwingen om iets immoreels te doen. En wie is er dan fouter: degene die liegt, of degene die hem/haar de mogelijkheid niet geeft om eerlijk te zijn?

Ik vind dat iedereen het recht heeft om alles te doen met zijn/haar lichaam. Daar horen ook ongezonde dingen bij. Zolang anderen er geen last van hebben, moet de persoonlijke vrijheid van de mens 100% gewaarborgd worden. Dus het feit dat sportbonden gaan bepalen wat mensen in hun lichaam mogen stoppen is IMO belachelijk!

Powerliften is al ruim 15 (16?) jaar mijn grootste hobby. Ook wedstrijden doen is erg leuk. Als momenteel alleen de NPB bestond, dan zou ik zeker ook liegen over mijn gebruik. De keuze: liegen (waar ik in principe heel erg op tegen ben) of nooit meer wedstrijden doen, is er 1 die je nooit zou moeten hoeven maken.

Wat je zegt ben ik het niet mee eens dj phreak
Ik vind dat je als sporter ook bewust de keuze moet kunnen maken om niet te hoeven gebruiken. En niet verplicht word te gebruiken omdat andere mensen het doen in jou sport. Je kan ook tillen zonder gebruik dan maar minder kilos, en als je wil gebruiken is ook geen probleem dat is ieders zijn eigen keuze. En dus is het ook goed dat het er een andere bond is. Ik vind als je wedstrijdverband wil doen en de afspraak is niet gebruiken dan heb je maar 1 keus.

hey Saar, by the way.

Heel veel succes met je wedstrijd en een goede reis.
Zet em op en draai gewoon een lekkere wedstrijd

Wat je zegt ben ik het niet mee eens dj phreak
Ik vind dat je als sporter ook bewust de keuze moet kunnen maken om niet te hoeven gebruiken. En niet verplicht word te gebruiken omdat andere mensen het doen in jou sport. Je kan ook tillen zonder gebruik dan maar minder kilos, en als je wil gebruiken is ook geen probleem dat is ieders zijn eigen keuze. En dus is het ook goed dat het er een andere bond is. Ik vind als je wedstrijdverband wil doen en de afspraak is niet gebruiken dan heb je maar 1 keus.

Zijn er meerdere gewichthefbonden, waarvan er minstens 1 is die niet controleert? Volgens mij heb je alleen de IWF.

Je moet als sporter zeker de keuze kunnen maken om NIET te gebruiken, en dus ook te strijden tegen sporters die ook niet gebruiken. Maar nu is het dus onmogelijk voor de sporters die WEL gebruiken om eerlijk te zijn over hun gebruik. Kortom: een sportorganisatie dwingt private individuen keuzes af. Het lijkt wel een totalitaire staat! Te belachelijk voor woorden dat mensen daar mee akkoord gaan! Een sporter kan van competitie worden uitgesloten voor het nemen van middelen die de rest van de mensheid gewoon vrij mag gebruiken. Dat is toch van de zotte!

En dan nog durven veel mensen gebruikers te veroordelen, terwijl mensen die voor gebruik kiezen gewoon geen enkele andere keuze hebben dan te liegen.

Zijn er meerdere gewichthefbonden, waarvan er minstens 1 is die niet controleert? Volgens mij heb je alleen de IWF.

Je moet als sporter zeker de keuze kunnen maken om NIET te gebruiken, en dus ook te strijden tegen sporters die ook niet gebruiken. Maar nu is het dus onmogelijk voor de sporters die WEL gebruiken om eerlijk te zijn over hun gebruik. Kortom: een sportorganisatie dwingt private individuen keuzes af. Het lijkt wel een totalitaire staat! Te belachelijk voor woorden dat mensen daar mee akkoord gaan! Een sporter kan van competitie worden uitgesloten voor het nemen van middelen die de rest van de mensheid gewoon vrij mag gebruiken. Dat is toch van de zotte!

En dan nog durven veel mensen gebruikers te veroordelen, terwijl mensen die voor gebruik kiezen gewoon geen enkele andere keuze hebben dan te liegen.

Ja je kunt ook gewoon niks nemen dan hoef je niet te liegen:)

Het is trouwens ook helemaal niet waar dat de rest van de mensheid vrij mag gebruiken (voor zover ik weet tenminste)

En de gewichtheffers zouden toch ook dopingbonden kunnen oprichten net als de powerlifters!Maarja die zouden dan niet olympisch erkend worden en terecht!

Ik steun Phreak, zou veel eerlijker zijn met 2 verschillende bonden ipv al de leugens en schandalen die de topsport nu verzieken. Zou ik later gaan gebruiken dan zou het veel beter aanvoelen om te weten dat ik er dan eerlijk mag over zijn en dat ik niet iedereen hoef voor te liegen. De "dopingvrije" federaties hebben ook wereld records staan die door doping gebruikers zijn gezet, is dat dan eerlijk?

Ja je kunt ook gewoon niks nemen dan hoef je niet te liegen:)
Jij mag kiezen om niets te nemen. Een ander moet net zoveel vrijheid hebben om te kiezen om wel wat te nemen.

Het is trouwens ook helemaal niet waar dat de rest van de mensheid vrij mag gebruiken (voor zover ik weet tenminste)
Hier niet, nee. In andere landen wordt daar een stuk makkelijker over gedaan. Plus dat dit alleen over AS gaat, want een sporter die vervuilde creatine neemt (ter goeder trouw!) is de lul. Iedereen mag Red Bull zuipen wat hij/zij wil, zelfs tijdens cruciale momenten. Examens, belangrijk werk, etc. Maar een sporter moet uitkijken dat hij niet een slokje teveel neemt. Als je als getest atleet een vastzittende hoest hebt, moet je eerst van elke hoestsiroop de ingredienten doornemen omdat daar ook verboden spullen in zitten. Patente onzin dus! Ik vind het al erg dat de overheid zich bemoeit met mijn prive-zaken, laat staan dat ik een sportbond er nog een schepje bovenop laat gooien! De door het IOC en WADA gepropageerde NSB-praktijken geven mij de koude rillingen.

En de gewichtheffers zouden toch ook dopingbonden kunnen oprichten net als de powerlifters!Maarja die zouden dan niet olympisch erkend worden en terecht!
Waarom terecht?

Jij mag kiezen om niets te nemen. Een ander moet net zoveel vrijheid hebben om te kiezen om wel wat te nemen.

Dat kan.Maar niet bij een bond waar doping verboden is.

Hier niet, nee. In andere landen wordt daar een stuk makkelijker over gedaan. Plus dat dit alleen over AS gaat, want een sporter die vervuilde creatine neemt (ter goeder trouw!) is de lul. Iedereen mag Red Bull zuipen wat hij/zij wil, zelfs tijdens cruciale momenten. Examens, belangrijk werk, etc. Maar een sporter moet uitkijken dat hij niet een slokje teveel neemt. Als je als getest atleet een vastzittende hoest hebt, moet je eerst van elke hoestsiroop de ingredienten doornemen omdat daar ook verboden spullen in zitten. Patente onzin dus! Ik vind het al erg dat de overheid zich bemoeit met mijn prive-zaken, laat staan dat ik een sportbond er nog een schepje bovenop laat gooien! De door het IOC en WADA gepropageerde NSB-praktijken geven mij de koude rillingen.

Haha NSB praktijken,idd.
Ik heb me laten vertellen dat bij de IPF Noorwegen (weet niet hoe die in het echt heet) de atleten elke 2 dagen moeten rapporteren waar ze zich bevinden zodat ze ieder moment gecontroleerd kunnen worden:eek:
Dat vind ik ook te ver gaan.
En geen hoestsiroop mogen nemen,ook nogal onzinnig ben ik het mee eens.En die red bull dat weet ik ook niet...maar AS lijkt me een andere kwestie.

Doping is niet te verenigen met de olympische gedachte....ja dat zijn wel meer dingen niet,ik weet het,maar daarom moet het nog niet toegelaten worden.

Dat kan.Maar niet bij een bond waar doping verboden is.
En aangezien er bij de meeste sporten maar 1 bond is, schrijft een sportbond dus mensen de wet voor.

Haha NSB praktijken,idd.
Ik heb me laten vertellen dat bij de IPF Noorwegen (weet niet hoe die in het echt heet) de atleten elke 2 dagen moeten rapporteren waar ze zich bevinden zodat ze ieder moment gecontroleerd kunnen worden:eek:
Dat vind ik ook te ver gaan.
En geen hoestsiroop mogen nemen,ook nogal onzinnig ben ik het mee eens.En die red bull dat weet ik ook niet...maar AS lijkt me een andere kwestie.
Het kan allemaal al performance enhancer worden gebruikt, is allemaal ook verboden in de sport. Dus blijkbaar vinden de grote sportbonden het wel allemaal hetzelfde.

Doping is niet te verenigen met de olympische gedachte....ja dat zijn wel meer dingen niet,ik weet het,maar daarom moet het nog niet toegelaten worden.
Dus sommige leugens zijn minder erg dan anderen?

Terug
Naar boven