XXL Nutrition

26 jaar en een nieuwe start maken

Slasher85

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m90
Massa
84kg
Hallo allemaal,

Ik heb al de nodige ervaring met fitnessen, omdat ik jarenlang naar de sportschool ben gegaan. Op mijn 18e ben ik begonnen met wat oefeningen bij een fysiotherapeut. Vanwege gezondheidsredenen wilde ik graag gaan sporten en in eerste instantie stond cardio-training voorop. Maar na verloop van tijd heb ik de fysiotherapeut afgedankt, omdat ik meer wilde dan een saai schema volgen samen met een paar oudjes. Ik heb dus een abonnement genomen en werd in het begin wat bij gestaan door een fitness-begeleider, maar heb de eerste jaren vooral op eigen voet maar wat aan geprutst. Veel gekeken naar anderen die het volgens mij ook allemaal fout deden. Geen voedingsschema of wat dan ook, dus vergeleken met velen hier weinig vooruitgang geboekt. Daarbij heb ik lange periodes even niks gedaan en het fitnessen naast me neer gelegd.

Een tijd terug heb ik mijn abonnement afgezegd, omdat ik mijn gezicht daar al een jaar niet had laten zien, en de periodes daarvoor was ik ook al behoorlijk aan het verzaken. Dus eigenlijk ben ik gedurende lange tijd stil blijven staan, en waarschijnlijk heel wat spierkracht verloren. Nu ben ik 26, en heb ik deze week dumbbells en een halterbank aangeschaft om thuis te trainen. Ik heb me hier sinds gister aangemeld, maar voor ik hier terecht kwam heb ik al de nodige artikelen gelezen over voeding en training. Waar ik niet veel over lees is de leeftijd dat bodybuilders beginnen met trainen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre ik verwachtingen van mezelf mag eisen. Sinds een paar weken concentreer ik me nu ook op mijn voeding, en ik merk dat ik het wel leuk vind om dit zo door te zetten. Dus na jarenlang ongezond en weinig eten wil ik nu een andere weg inslaan. Ik probeer ook vanaf nu alles bij te houden, en te kijken hoever ik over een jaar of over 2 jaar sta.

Nja hieronder een hoop gelul, maar in principe heb ik maar 1 vraag. Maakt het een verschil of je op je 18e begint met echt goed trainen, of pas op je 26e?

Tips zijn natuurlijk altijd welkom. Dus schroom niet om commentaar te geven.

natuurlijk maakt dat varschil.... zoals alles in het leven verschil maakt of je het doet op je 18 of op je 26 of op je 48 ste

over het algemeen denk ik dat je onbesuisder ergens inspringt als je 18 bent, the sky is the limit, en als je ergens enthousiast over wordt kan dat je hele leven over nemen

hoe ouder je wordt... hoe meer je dingen gaat relativeren... denk ik

wat niet wil zeggen dat je niet meer enthousiast kan worden, of dat je niet meer alles kan geven in je training, of heel serieus met je voeding an de slag kan gaan.

wat resultaten betreft.... ik ben op mijn 48ste begonnen met fitnessen.... ik kan heb al een heleboel winst gehaald uit wat ik tot nu toe gedaan heb... ik geloof dat ik er de komende jaren nog veel meer uit kan halen. Toch zal ik er nooit uitzien als een mooi afgetrainde 30tiger.

Met een beetje geluk, keihard werken, goeie voeding en voldoende rust.... lukt het jou misschien nog wel.
Succes!

26 is nog jong genoeg om heel wat te bereiken wat betreft bodybuilding dus zeker geen reden om de lat lager te leggen. Als je er serieus mee bezig gaat kun je in die 2 jaar waar je het over hebt heel veel bereiken, mits je het serieus aanpakt en er niet weer maanden tussenuit gaat. Juist het door blijven gaan zorgt ervoor dat je je doel bereikt.

Als je er nu voor de volle 100% voor gaat, geen smoesjes meer bedenken voor jezelf en keihard gaat knallen dan zul je zeker nog mooie resultaten kunnen halen!

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de antwoorden tot dusver. Aan mijn enthousiasme zal het op dit moment niet liggen. Soms heb ik echt nog de impulsiviteit van een 18-jarige als ik een bepaalde wil heb, maar nu denk ik er goed over na waar ik mee bezig ben. Dat helpt al een hele hoop in mijn motivatie om mijn doel te bereiken. Als je niet echt weet waar je mee bezig bent, geen ontwikkelingen bijhoudt en geen voedingsschema hebt denk ik dat de prestaties ver achterwege blijven.

Het is niet zo dat ik de weg helemaal van onder af aan moet beginnen, want ik heb wel een behoorlijke basis gelegd. Mijn beenspieren waren altijd wel goed ontwikkeld, omdat ik lange tijd heb gevoetbald. Als ik gevoelsmatig kijk hoe ver ik nu sta per spiergroep:
- bench press: 10x40kg, 8x50kg, 6x60kg (ooit heb ik 3x80kg gedrukt)
- biceps machine:8x50kg, 2x8x45kg
- triceps machine: 8x40kg, 2x8x35kg
- shoulder press machine: 3x8x40kg
- buik: voor mijn gevoel zijn mijn buikspieren behoorlijk sterk, ik kan geen training vinden waar ik echt helemaal kapot ga. Ik ben vorige maand met deze workout begonnen die ik vanaf het begin helemaal kon uitvoeren. Heeft iemand nog aanbevelingen? http://www.youtube.com/watch?featur...v=bNOm_ofoeWU&annotation_id=annotation_386703
- rug: met de meeste rugmachines zat ik rond de 70kg, maar zal nu ongeveer 45kg zijn. Ik kan mezelf 1x8xoptrekken.

Ruim een week geleden ben ik begonnen met een 100xpush-up-schema. Deze duurt eigenlijk 6 weken, maar ik begon in week 4, omdat ik al 40x kon opdrukken. Inmiddels zal dit rond de 60 zijn. Ik wil dit schema eigenlijk afmaken, voordat ik begin met het gebruiken van mijn halterbank en gewichten. Kan ik naast opdrukken ook rugoefeningen doen de dag erna, of doe ik dit beter meteen erna?

@Prestigio: ik ga vandaag eens een havermout-pannekoek maken (ik had je link in je profiel bekeken) Eiwitten heb ik btw niet. Misschien moet ik eens beginnen aan eiwit-shakes.

Wat mij opvalt: machines machines machines. Maak meer gebruik van losse gewichten, hiermee heb je meer bewegingsvrijheid en spreek je meer kleine spieren aan. 100x pushup is misschien leuk maar voor massa zijn dit natuurlijk veel te veel herhalingen. Ik zou zeggen begin gewoon met gewichten. En stel gewoon even een goed trainingsschema op (lees de stickies en andere topics in dat gedeelte) dan hoef je die vraag over opdrukken en daarna rug niet meer te stellen.

Inderdaad. Maak een training schema met voornamelijk losse gewichten waarbij je zoveel mogelijk compound oefeningen gaat doen.
- Squat
- Deadlift
- Bent over Row
- Military Press
- Bench Press

• Topic Starter Topic Starter
Ja, hebben jullie helemaal gelijk in. Ik heb toentertijd teveel met machines gedaan, maar inmiddels gebruik ik alleen gewichten. Machines heb ik namelijk niet thuis. Na het lezen van het bericht van Marcel heb ik besloten dat ik het 100x opdrukken maar voor gezien hou. Ik ben meteen wezen knallen, en ben zeer tevreden over mijn eerste resultaten. Dankzij een ander topic heb ik een mooi schema gepakt. Namelijk het Push/Pull schema. Het houdt in dat ik 5x per week moet trainen, om de 2 trainingen een rust dag.

Vandaag Push
Borst Bench press, dumbbell Flyes met halters
schouders voor en zijkant met halters
Triceps omhoog duwen tussen 2 banken, dumbbell extension (2 handen achter het hoofd)
Onderarm reverse wrist curl

Morgen doe ik mijn benen. Daarna rustdag, vervolgens Pull (rug, achterkant schouder, biceps, onderarm)

@Prestigio: vandaag heb ik toch havermout gemaakt via de magnetron. Ik keek wat jij gebruikt om het te bereiden. 150ml melk en 100gr havermout. Zelf kwam ik tot 500ml (grote schaal) melk en 150gr havermout (anderhalve mok). Ik had er graag 200gr havermout in willen doen, maar dan was het veel te dik geworden.

Ik maak er altijd een vast cake achtig iets van;)
Of pannenkoeken natuurlijk:D

Terug
Naar boven