Fitness Seller

2x zelfde spier per week vs 1x ?

Ano_1990_2

Cool Novice
uitgeschakeld
Waardering
1
Lengte
1m72
Massa
67kg
Vetpercentage
12%
Nou heb ik veel gelezen over Trainingschema en kom ook veel tegen. Maar wat ik mij het meest afvraag is.

Wat is nou beter voor massa gainen.

2x zelfde spier per week of maar 1x?

Dank u bij voorbaat

Hangt van je herstel af en of je split of fb neemt ...

Ik train 2x per week en gain meer kracht en massa , ik heb ook een tijdje 1x gedaan maar merkte dat vooruitgang vrij traag ging. Wel train ik max 1 uur en probeer zo intensief mogelijk te gaan. 4-6 reps

2x is wel lekker

moet je wel veel tijd hebben man.

2x is wel lekker

Meestal zijn er wel 1 of 2 spiergroepen die bij 1x blijven in die week, maakt niet uit ook, ik zou gewoon de spiergroepen die meer aandacht nodig hebben 2x pakken, en de spiergroepen die dat niet hebben maar 1x, bij mij is dat rug en schouders bijv.

---------- Post added di 7 jun 2011 at 13:20 ----------

2x is wel lekker

Of je nou een film ligt te kijken op bed of je bent in de gym, prioriteiten stellen, anders word je nooit een beest.

• Topic Starter Topic Starter
Ja maar waarom zie ik altijd op de trainingschema's hier op dit forum van beesten die maar altijd 1x per week een bepaald spiergroep trainen?

Is daar een reden voor?

Ja maar waarom zie ik altijd op de trainingschema's hier op dit forum van beesten die maar altijd 1x per week een bepaald spiergroep trainen?

Is daar een reden voor?

Niet iedereen herstelt even goed, moet je zelf uitzoeken of jou lichaam het aan kan ;)!

Edit: Je moet natuurlijk ook tijd hebben

Heb zelf een paar weken een schok schema geprobeerd, spiergroepen 2x in de week, 6 dagen trainen dus. Erg lekker vond ik zelf maar je kan het niet langer dan een paar weken volhouden, en mensen met wat minder herstelvermogen al helemaal niet.

Is daar een reden voor?

2x pw is teveel voor een naturel trainer.
je raakt sneller overtraind en je hebt niet genoeg rust om te herstellen.
vandaar dus 1x pw.

• Topic Starter Topic Starter
Ik kan het sowieso aan , ik heb haast nooit spierpijn ( nu krijg ik veel commentaar) Hoe hard ik ook train. Maar ik gebruik ook een speciaal herstel shake : PM . Misschien dat dat mij helpt.

Ik heb ook wel tijd . Maar over tijd gesproken heb ik ook gelezen dat heel veel zeggen dat je maar max ander half uur krachttraining moet doen want anders kan je spier afbreken

Nu ben ik in de war:S

Ik kan het sowieso aan , ik heb haast nooit spierpijn ( nu krijg ik veel commentaar) Hoe hard ik ook train. Maar ik gebruik ook een speciaal herstel shake : PM . Misschien dat dat mij helpt.

Ik heb ook wel tijd . Maar over tijd gesproken heb ik ook gelezen dat heel veel zeggen dat je maar max ander half uur krachttraining moet doen want anders kan je spier afbreken

Ik zei het net al, je kan het een tijdje proberen maar echt lang houd je het niet vol. Motivatie gaat weg, je bent moe etc.. Zelf ben ik weer aan ge gang met een 5-daagse split waarbij ik alles 1x train.

Dat de meeste hier spiergroepen 1x per week trainen, heeft met een aantal redenen te maken:

- Aantal oefeningen per spiergroep
- Intensiteit en load van de training
- Geen tijd
- Het éénmaal gewoonlijk is hier het 1x te trainen

Meende te hebben gelezen dat een spiergroep ongeveer 72 uur rust nodig heeft, dus met een goede planning, zou je spiergroepen 2x per week kunnen trainen.

Persoonlijk ben ik die splits met 4 borstoefeningen momenteel zat, omdat ik alleen de eerste 2 oefeningen heavy kan, daarna is me chest eigelijk al vrij vermoeid en is de rest gewoon voor pomp.

2x pw is teveel voor een naturel trainer.
je raakt sneller overtraind en je hebt niet genoeg rust om te herstellen.
vandaar dus 1x pw.

Hoeft niet perse, ik zou niet armen 2 keer per week apart trainen, omdat je deze ook belast tijdens het trainen van andere spiergroepen. Ligt er ook aan hoe zwaar je traind en de indeling van je schema.

Jij hebt er duidelijk geen verstand van, gelieve dan ook geen advies te geven. Komt alleen maar verwarring van.
:roflol:
:sukkeltje:

Dat je geen spierpijn hebt betekend dat je spiervezels gewend zijn aan je training.
Als ik jou was zou ik eens een ander schema doen om weer de spiervezels te prikkelen.
bijv hoger gewicht, minder herh, of minder gewicht, meer herh om maar wat te noemen.
zijn genoeg schema's om je spieren te prikkelen.
doe dat maar eerst ipv 2x pw te gaan trainen.

Hoeft niet perse, ik zou niet armen 2 keer per week apart trainen, omdat je deze ook belast tijdens het trainen van andere spiergroepen. Ligt er ook aan hoe zwaar je traind en de indeling van je schema.
hoeft niet idd.
een ub/lb schema kan je makkelijk 2x pw doen, probleem is dan dat je moet oppassen dat je niet te zwaar traint om overtraining te voorkomen.

Maargoed ik denk dat iedereen het liefst keihard traint dus is 1x per week trainen van spiergroepen het beste.

Laatst bewerkt:
Ik train vrijwel elke dag, dus pak elke spiergroep dus ongeveer 2x per week.
Kuiten zelfs om de dag

Je kan prima 2 keer per week trainen als je maar niet bv. 4 a 5 oefeningen borst doet en alles op zijn max en 2 dagen erna weer hetzelfde liedje, dat is vragen om problemen. Kuiten, traps enzo vind ik zelf ook lekker om 2 a 3 keer per week te trainen. Alles 2 keer per week trainen, raad ik echter niet aan. Spiergroepen die achterlopen kan je is 2 keer belasten of wat hardcore zegt, probeer iets anders.

Laatst bewerkt:

Ik ben geneigd te adviseren gezien je stats, pak een basis met compounds en als je niet kunt laten pak er wat pomp oefeningen naast maar leg de focus op compounds als: squat, deadlift, row, overhead presses, pullups/ chinups, benchpress.
Weet niet hoe ervaren je bent maar een fullbody 2-3x per week zou in jouw geval geen slechte optie zijn.

Edit: je traint amper 3maanden. ->mijn advies: fullbody.
Neem iets als Rippetoe/ Stronglifts of een ander 5x5 program voor beginners.
Leer de bewegingen, maak elke week progressie en melk dat program helemaal uit en je zal zien dat met goed eten, goed slapen, goed trainen qua basis jij al een heel eind komt gezien je niveau. Succes.

Terug
Naar boven