AndroidHealthClinic

2x zelfde spier per week vs 1x ?

Ja klopt met die zin bedoelde ik zeg maar de snelheid bij een Zware rep de helft van nemen . En de helft van de snelheid bij een lichte rep nemen en dat bij elkaar optellen waar je bij een gemiddelde snelheid zal komen.

Maar is Bullshit vergeet maar :D

Je moet dat verhaal van sneller of langzamer vergeten, gaat nergens over, gewoon tempo, explosief. Dan schakel je altijd de meeste vezels tegelijk in.
Alleen de negatieve fase mag iets langzamer. Meer hoef je niet aan te denken.

Verder, gewoon altijd voor zwaar gaan. 6 tot 8 reps en zo zwaar mogelijk. Als je in je 2e set makkelijk de 8 haalt is het veel te licht bijvoorbeeld.
En dus altijd explosief om zoveel mogelijk vezels tegelijk in te schakelen.

Trainde toen ik begon ook altijd 2 x de zelfde spiergroep op benen na de gewoon 1x. En moet zeggen dat ik me toen meer vooruitgang had i.p.v. dat ik ze nu 1x pak. Als ik het aan kan om 2 de zelfde spiergroepen te trainen. Is het dan verstandig om gewoon weer terug te gaan op die manier?

1x per week is normaal idd, 2x per week dezelfde spiergroep is meestal de training niet intens genoeg als je er zo makkelijk op herstelt als naturel.
Hoe weet je dat zo zeker? Heb je ooit geprobeerd en wat gebeurde er dan als je zo stellig bent. Wat is jouw definitie van intens, intensiteit en herstel?
Iedereen die het wel 2 of 3 x per week zou kunnen mag wel een tijdje met me meetrainen hoor, geen probleem.
Kijken hoe lang het goed gaat.
Haha wat is dit nou weer.
Dus kortom, herstel je erg makkelijk in 48 uur en kan je je spieren 3x per week aanpakken...dan train je als een p*ssy en ws gain je amper wat.
Misschien ben je in het algemeen wel een p*ssy als je AAS nodig hebt om meer dan 1x zwaar te pakken in de week?
Als je (zwaar) aan de AAS zit dan kan je de spieren meer dan 1x per week zwaarder aanpakken en anders is dat niet te doen.
Met deze denkwijze beperk je jezelf gegarandeerd imo.

@ Jezza, wat denk je dat het effectiefst is als naturel en iemand die al wat jaren traint?

---------- Post added di 7 jun 2011 at 17:58 ----------

Even iets heel anders, heb anderhalve maand niet getraind en ga maandag weer beginnen. Trainde voorheen altijd split, maar is het 'beter' ivm herstel etc om de eerste week(en) te beginnen met fullbody 3x pw?

Btw

Ik train momenteel ook alles 2 keer per week, eenige wat ik verander vergeleken bij 1 keer per week is dat ik geen forced reps, restpauze of dropsets maak, ook draai ik het volume wat trug van 2e en 3e oefeningen en doe ik iets meer volume met iets minder intensiteit voor de eerste oefeningen BOR, SQUAT, DEADLIFT, BENCHPRESS enzv. Ik pas dan vaak 3-5x5 toe en ga de gewichten iedere week verhogen tot ik denk dat er een deaload nodig is. Hetkan prima maar het is altijd wat aanpasen vergeleken bij een split waar je all spieren één keer per week belast.

zijn ook meestal geen seconden maar tellen. 1seconde op is te langzaam is niet meer explosief uitstoten. 3tellen laten zakken is een ruime seconde en is zat voor de negatieve fase.

Bij mij zijn het dan dus ook tellen en geen seconden, tenzij ik in een eindset zit en over the top wil gaan en flink wil burnen. Dan gaan we met seconden werken.

je kan zelfs 4+ tellen doen op de positieve fase en dan nog kan het super explosief zijn.

explosiviteit word niet gedefineerd door hoe snel je het gewicht omhoog brengt maar met welke snelheid/explosiviteit jij het PROBEERT omhoog te krijgen, dat vertaalt zich dus niet perse in een heel snelle beweging...

Dus kortom, herstel je erg makkelijk in 48 uur en kan je je spieren 3x per week aanpakken...dan train je als een p*ssy en ws gain je amper wat.

Als je (zwaar) aan de AAS zit dan kan je de spieren meer dan 1x per week zwaarder aanpakken en anders is dat niet te doen.

Met deze denkwijze beperk je jezelf gegarandeerd imo.

Mijn idee!

Wat mij nou zo opvalt in het algemeen, is dat vrijwel iedereen het er over eens dat we vroeg of later moeten variëren in onze trainingsaanpak.
En dan bedoel ik variatie in allerlei opzichten:

* We variëren in oefeningen, omdat we menen dat dit spieren vanuit een andere hoek cq. ander motorisch patroon stimulereert.

"er klinkt inmiddels instemmend gemompel".

* We variëren in rep protocollen (aantal reps per set), omdat we er wel over uit zijn dat dit ook noodzakelijk is om de verschillende motorische units en daarmee diverse vezeltypen in te schakelen en te ontwikkelen.

"Er wordt inmiddels goedkeurend geknikt".

* We variëren in Volume (totaal aantal werksets per lift/spiergroep/training) en de "intensiviteit" waarmee we trainen.
Waarom? Omdat we weten dat het nodig is het lichaam flink op z'n donder te geven, maar soms ook om wat rustiger aan te doen om te kunnen herstellen.

" Er klinkt inmiddels applaus vanaf de tribune".

* We variëren in Intensiteit (uitgedrukt in % 1RM), omdat we weten we weliswaar allemaal een voorkeurs-range hebben, maar soms ook periodiek meer de nadruk moeten leggen op bijvoorbeeld kracht teineinde progressie weer een boost te geven.

" Er klinkt inmiddels luid gejuich en het publiek staat te stampen op de banken".

* WE ZOUDEN MEER KUNNEN, OF ZELFS MOETEN VARIEREN IN TRAININGSFREQUENTIE.
NIET ZOZEER ALLEEN IN MEER TRAININGSDAGEN PER WEEK, MAAR OOK HET VAKER DAN HET GEIJKTE 1 KEER TRAINEN VAN EEN SPIERGROEP EN/OF BEPAALDE LIFT.

Waarom? Omdat trainings-frequentie net als al die andere genoemde trainings-aspecten een variabele is waar je mee moet leren spelen om op termijn je vooruitgang te blijven waarborgen.

" Wat hoor ik nu in ene?
Luid boe-geroep vanaf de buhne? Hoor ik daar de 5 daagse-split dogmatisten heiligschennis en ketterij roepen?"

Wat kortzichtig toch zo opeens, hoe jammer!

Natuurlijk kun je een spiergroep meer dan 1x per week trainen, zonder overtraining en met spiergroei als gevolg. (Ja, hoera, ook zonder AAS en zelfs al je een p*ssy bent ;))
Uiteraard, zal er zinvol moeten worden afgestemd op de andere 2 belangrijke spelers, Volume en Intensiteit.

Het gekke hierbij is, dat de meesten instinctief begrijpen dat als je per training 12 sets volluit doet voor slechts 1 oefening per spiergroep, je dit niet in ene kunt doen voor 3 verschillende oefeningen, zonder het aantal werksets per oefening te verminderen cq. verdelen.

Maar het idee dat je in plaats van 12 sets per spiergroep x 1 oefening x 1 per week, nu bijvoorbeeld doet voor 3x per week 4 a 5 sets x 1 oefening gaat er erg moeilijk in. ???

Volume, Intensiteit EN Frequentie MOETEN inderdaad in een zekere balans verkeren, om te voorkomen dat de adaptieve reserves cq. het vermogen tot herstel niet overbelast raakt op termijn. Het kan echter veel langer aan dan velen denken, omdat het lichaam zich ook op het niveau van herstellend vermogen aan past over langere tijd gezien.

Wat meesten ook niet weten/beseffen, is dat de factoren Volume en Intensiteit niet per definitie PER training bekeken hoeft te worden, maar ook per trainingsweek of zelfs trainingsmaand.
Het lichaam reageert namelijk ook op cumulatieve trainingstress die trainingsessie overspannend is....

Kortom, trainingsfrequentie van spiergroepen (of oefeningen) kan net zo goed mee worden geimproviseerd en geexperimenteerd qua variatie.
En uiteraard zullen ook hier verschillen in effect en voorkeur bestaan, maar dat is en blijft een feit mbt. training in het algemeen.

Laatst bewerkt:
2x zelfde spier per week natuurlijk!!!!

1x zelfde spier per week veel te weinig!!!

[Link niet meer beschikbaar]

Interessant artikel:)

je kan ook 2 x trainen, 1 zware en 1 lichte training.

Als je je spieren beschadigd tijdens de training moeten zij herstellen. Na ongeveer 48 tot 72 uur (afhankelijk van de training) vindt supercompensatie plaats. Dit betekent dat de spieren net iets sterken zijn hersteld om zich te beschermen (voor een volgende aanslag). Tijdens deze supercompensatie wil je trainen om op deze manier weer supercompensatie te creëren en zo progressie te boeken.
Één keer per week een spiergroep trainen betekent dat je zo zwaar moet trainen dat er een week lang herstel nodig is en na een week dus pas supercompensatie. In andere woorden: Dit komt zelden voor.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

ga maar eens forced repsen dropsets toepassen restpauze kan zijn dat de supercomensatie pas na 10 agen plaatsvind. De meesten traine gewoon niet hard genoeg en de supercomensatie van tabelletjes zijn geen tests van bb trainininge maar gewichttrainngenwaar men van failre weg blijft.

ga maar eens forced repsen dropsets toepassen restpauze kan zijn dat de supercomensatie pas na 10 agen plaatsvind. De meesten traine gewoon niet hard genoeg en de supercomensatie van tabelletjes zijn geen tests van bb trainininge maar gewichttrainngenwaar men van failre weg blijft.

Nogmaals, 1x per week een spiergroep trainen KAN functioneel zijn/het gewenste resultaat leveren, mits de spier/het lichaam een week later op het punt van supercompensatie is.
Om bovenstaande te bereiken moet je wel op een juiste manier kunnen trainen en weten waarop en hoe je lichaam reageert. Bij veel mensen is hier echter geen sprake van.

Nee dat komt om dat veel mensen maar wat aankloten en nooit echt maximaal gaan. Dit soort mensen groeien ook niet. Mensen die serieus trainen zullen groeien als een beer op split, iedereen kan op en duur zo veel verzetten om 10 dagen rust nodig te hebben.
niet alleen kracht komt daar bij kijken want je gebruikt maar ook vollume.
Train je split en ga je niet tot failure dan ben je al fout bezig. Als je normaal fitnses traind dan klopt die 72 uur wel 3x10 met een gewicht bvb, maar dat noem ik geen bb trainen maar lui wezen.

Laatst bewerkt:
Nogmaals, 1x per week een spiergroep trainen KAN functioneel zijn/het gewenste resultaat leveren, mits de spier/het lichaam een week later op het punt van supercompensatie is.
Om bovenstaande te bereiken moet je wel op een juiste manier kunnen trainen en weten waarop en hoe je lichaam reageert. Bij veel mensen is hier echter geen sprake van.

Ja dat kan. Elke dag je spieren trainen kan ook functioneel zijn, om de dag je spieren trainen kan functioneel zijn, elke dag 2x je spieren trainen ook. 'Weten waarop je lichaam reageert' is nogal een algemene term, wat bedoel je er precies mee? Dat je weet wanneer supercompensatie optreed? Dat je weet wanneer je hersteld bent? Ik vind het een beetje een wijsneuzentopic waarin iedereen schreeuwt dat hij gelijk heeft zonder te zien dat het eigenlijk allemaal niet zo heel veel verschilt. Er zijn ook genoeg massa schema's waarbij 3x full body gebruikt wordt. Open up, beperk jezelf niet met '1x per week is the key'.

Nee dat komt om dat veel mensen maar wat aankloten en nooit echt maximaal gaan. Dit soort mensen groeien ook niet. Mensen die serieus trainen zullen groeien als een beer op split, iedereen kan op en duur zo veel verzetten om 10 dagen rust nodig te hebben.
niet alleen kracht komt daar bij kijken want je gebruikt maar ook vollume.
Train je split en ga je niet tot failure dan ben je al fout bezig. Als je normaal fitnses traind dan klopt die 72 uur wel 3x10 met een gewicht bvb, maar dat noem ik geen bb trainen maar lui wezen.

Wat een complete onzin post gozer. Train je split en ga je niet tot faillure dan ben je al verkeerd bezig' wat een crap. Hoe hoger de gewichten worden, hoe meer herstel je nodig hebt, het is dus juist logischer dat iemand die verder gevorderd is veel minder vaak tot faillure gaat omdat de belasting relatief gezien veel hoger is.

Laatst bewerkt:
Train alles 2x per week. maar ik ben ook 6 dagen per week in de sportschool,
dus erg makkelijk te doen.

Laatst bewerkt:
Volume speelt ook een belangrijke factor bij groei. Dus het gaat niet alleen om spieren 1 of 2 keer per week belasten, maar ook hoeveel je ze belast op dat moment. Dus het aantal werksets.

Het zou bijvoorbeeld mooi zijn als ik over 2 dagen hersteld zou zijn van mijn benentraining van gister, maar ik kan je nu al vertellen dat het niet zo is. Waarom? Achterlijk volume!

Ja dat kan. Elke dag je spieren trainen kan ook functioneel zijn, om de dag je spieren trainen kan functioneel zijn, elke dag 2x je spieren trainen ook. 'Weten waarop je lichaam reageert' is nogal een algemene term, wat bedoel je er precies mee? Dat je weet wanneer supercompensatie optreed? Dat je weet wanneer je hersteld bent? Ik vind het een beetje een wijsneuzentopic waarin iedereen schreeuwt dat hij gelijk heeft zonder te zien dat het eigenlijk allemaal niet zo heel veel verschilt. Er zijn ook genoeg massa schema's waarbij 3x full body gebruikt wordt. Open up, beperk jezelf niet met '1x per week is the key'.

Wat een complete onzin post gozer. Train je split en ga je niet tot faillure dan ben je al verkeerd bezig' wat een crap. Hoe hoger de gewichten worden, hoe meer herstel je nodig hebt, het is dus juist logischer dat iemand die verder gevorderd is veel minder vaak tot faillure gaat omdat de belasting relatief gezien veel hoger is.

Tjah ik doe het wel met een bb split en iedereen die het niet doen groeien ook amper zie ik om mij heen. Kijk ik ben wel een langer herstel nodig maar groei ook harder. Hoe de meeste mensen met een split trainen zo train ik alles 2 keer per week. zie log.
Tot failure gaan is gewoon heel belangrijk voor massa want die laatste reps doen het hem.

Terug
Naar boven