Dus kortom, herstel je erg makkelijk in 48 uur en kan je je spieren 3x per week aanpakken...dan train je als een p*ssy en ws gain je amper wat.
Als je (zwaar) aan de AAS zit dan kan je de spieren meer dan 1x per week zwaarder aanpakken en anders is dat niet te doen.
Met deze denkwijze beperk je jezelf gegarandeerd imo.
Mijn idee!
Wat mij nou zo opvalt in het algemeen, is dat vrijwel iedereen het er over eens dat we vroeg of later moeten variëren in onze trainingsaanpak.
En dan bedoel ik variatie in allerlei opzichten:
* We variëren in oefeningen, omdat we menen dat dit spieren vanuit een andere hoek cq. ander motorisch patroon stimulereert.
"er klinkt inmiddels instemmend gemompel".
* We variëren in rep protocollen (aantal reps per set), omdat we er wel over uit zijn dat dit ook noodzakelijk is om de verschillende motorische units en daarmee diverse vezeltypen in te schakelen en te ontwikkelen.
"Er wordt inmiddels goedkeurend geknikt".
* We variëren in Volume (totaal aantal werksets per lift/spiergroep/training) en de "intensiviteit" waarmee we trainen.
Waarom? Omdat we weten dat het nodig is het lichaam flink op z'n donder te geven, maar soms ook om wat rustiger aan te doen om te kunnen herstellen.
" Er klinkt inmiddels applaus vanaf de tribune".
* We variëren in Intensiteit (uitgedrukt in % 1RM), omdat we weten we weliswaar allemaal een voorkeurs-range hebben, maar soms ook periodiek meer de nadruk moeten leggen op bijvoorbeeld kracht teineinde progressie weer een boost te geven.
" Er klinkt inmiddels luid gejuich en het publiek staat te stampen op de banken".
* WE ZOUDEN MEER KUNNEN, OF ZELFS MOETEN VARIEREN IN TRAININGSFREQUENTIE.
NIET ZOZEER ALLEEN IN MEER TRAININGSDAGEN PER WEEK, MAAR OOK HET VAKER DAN HET GEIJKTE 1 KEER TRAINEN VAN EEN SPIERGROEP EN/OF BEPAALDE LIFT.
Waarom?
Omdat trainings-frequentie net als al die andere genoemde trainings-aspecten een variabele is waar je mee moet leren spelen om op termijn je vooruitgang te blijven waarborgen.
" Wat hoor ik nu in ene?
Luid boe-geroep vanaf de buhne? Hoor ik daar de 5 daagse-split dogmatisten heiligschennis en ketterij roepen?"
Wat kortzichtig toch zo opeens, hoe jammer!
Natuurlijk kun je een spiergroep meer dan 1x per week trainen, zonder
overtraining en
met spiergroei als gevolg. (Ja, hoera, ook zonder AAS en zelfs al je een p*ssy bent

)
Uiteraard, zal er zinvol moeten worden afgestemd op de andere 2 belangrijke spelers, Volume en Intensiteit.
Het gekke hierbij is, dat de meesten instinctief begrijpen dat als je per training 12 sets volluit doet voor slechts 1 oefening per spiergroep, je dit niet in ene kunt doen voor 3 verschillende oefeningen, zonder het aantal werksets per oefening te verminderen cq. verdelen.
Maar het idee dat je in plaats van
12 sets per spiergroep x 1 oefening x 1 per week, nu bijvoorbeeld doet voor
3x per week 4 a 5 sets x 1 oefening gaat er erg moeilijk in.
Volume, Intensiteit EN Frequentie MOETEN inderdaad in een zekere balans verkeren, om te voorkomen dat de adaptieve reserves cq. het vermogen tot herstel niet overbelast raakt op termijn. Het kan echter veel langer aan dan velen denken, omdat het lichaam zich ook op het niveau van herstellend vermogen aan past over langere tijd gezien.
Wat meesten ook niet weten/beseffen, is dat de factoren Volume en Intensiteit niet per definitie PER training bekeken hoeft te worden, maar ook per trainingsweek of zelfs trainingsmaand.
Het lichaam reageert namelijk ook op cumulatieve trainingstress die trainingsessie overspannend is....
Kortom, trainingsfrequentie van spiergroepen (of oefeningen) kan net zo goed mee worden geimproviseerd en geexperimenteerd qua variatie.
En uiteraard zullen ook hier verschillen in effect en voorkeur bestaan, maar dat is en blijft een feit mbt. training in het algemeen.