- Waardering
- 1
- Lengte
- 1m72
- Massa
- 67kg
- Vetpercentage
- 12%
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik heb wel een ex bodybuilder gevraagd om naar mij te kijken . hij zei dat mijn techniek goed was maar hij had mij nooit verteld dat ik mijn spieren moest aanspannen. Maar bedoel je dan ook dat je ze de gehele set moet blijven spannen?
Maar kan jij mij vertellen wat het verschil is tussen Zwaar/weinig reps en Licht/veel reps.
Dat "voelen&branden" is een bijverschijnsel en heeft te maken met ophopingen van bloed en melkzuur in de spieren.Want bij licht/veel reps voel ik mijn spieren echt veel beter en echt branden. En bij Zwaar/weinig reps soms wat minder tot niet.
Denk dat er onder squeeze verschillende zaken verstaan worden.Maar bedoel je dan ook dat je ze de gehele set moet blijven spannen?
Dat "voelen&branden" is een bijverschijnsel en heeft te maken met ophopingen van bloed en melkzuur in de spieren.
Alhoewel, dit mogelijk een positief bij-effect heeft op spiermassa toename, is de belangrijkste factor voldoende sets met een zwaar genoeg gewicht de hoofdoorzakelijke prikkel.
Kortom, weer die sets van 6-12 reps.
N.B. het feit dat je je spieren niet altijd voelt branden e.d.
wil niet zeggen dat ze niet optimaal belast zijn. Zet dat maar uit je hoofd.
Maar als ik dan naar die verschillen kijk is er dan ook verschil in Snel en langzame sets?
Nador , kan jij dan ook kijken of mijn trainingschema die ik nu aan hou goed is http://forum.dutchbodybuilding.com/f141/mijn-nieuwe-trainingschema-goed-277998/
Maar als ik dan naar die verschillen kijk is er dan ook verschil in Snel en langzame sets?
Ja, er zijn diverse verschillen.
Het is een beetje het verschil tussen een sprint en een duurloop.
Knal alles geven in een kort moment vs. rustig aan beginnen en je krachten sparen/verdelen over een lange periode.
Om jou een hopelijk praktisch bruikbraar antwoord te geven:
- het doen van sets van 1-5 met (sub)maximale gewichten doet vooral een beroep op je kracht en explosiviteit.
Om dit zo efficient mogelijk te doen, is het noodzakelijk dat je zo snel mogelijk zo veel mogelijk (fast twitcht) spiervezels te gelijkertijd aan het werk zet.
Dit doe je door de beweging zo snel/explosief mogelijk proberen te maken. Dat de beweging alsnog vrij langzaam gaat is logisch, je zit immers dicht tegen je max aan. Het gaat om de intentie!
- Bij het doen van lichte en langere sets, dien je juist meer het vermogen meer te spreiden en is een rustiger tempo nuttiger. Te veel snelheid maakt het ook al snel gooi en smijtwerk in plaats van dat je de spieren belast.
Oh en hoe zit het dan met de snelheid van 6-12 reps (middelmatig waar jij het over had )
Ik zou een 301 tempo hanteren: plusminus 3 seconden voor het eccentrische deel, een fractie van een seconde stil houden en dan in 1 seconde het concentrisch deel.
Anders gezegd, gecontroleerd zakken, vlot (maar beheerst) omhoog:
Moet je die dan de volume van Zwaar en licht door 2 en dan dat aanhouden of zit hier een andere logica achter?
Ik begrijp je vraag niet helemaal denk ik....
Ik zou een 301 tempo hanteren: plusminus 3 seconden voor het eccentrische deel, een fractie van een seconde stil houden en dan in 1 seconde het concentrisch deel.
Anders gezegd, gecontroleerd zakken, vlot (maar beheerst) omhoog:
Ik begrijp je vraag niet helemaal denk ik....
Je hebt mijn vraag al beantwoord dus ik moet
Omhoog duwen = 1 seconde , naar beneden 3 seconde , en dan 1 sec vast houden . En dan weer opnieuw?
en Is deze 301 techniek voor 6-12 reps bedoeld?
Je hebt mijn vraag al beantwoord dus ik moet
Omhoog duwen = 1 seconde , naar beneden 3 seconde , en dan 1 sec vast houden . En dan weer opnieuw?
en Is deze 301 techniek voor 6-12 reps bedoeld?
Om nou te zeggen dat 301 specifiek voor sets van 6-12 reps bedoeld is gaat te ver...
Het is geen 'techniek', het is één van de manieren om het tempo waarmee je 1rep van een bepaalde beweging maakt aan te geven.
Het is vaak lastig om de snelheid waarmee je de beweging maakt te omschrijven. Iedereen kan zijn eigen uitleg hebben bij wat 'gecontroleerd zakken' is en hoe snel 'vlot' dan wel is.
Het in tijd uitdrukken maakt het vaak duidelijker, maar neem het nou ook weer niet ZO letterlijk dat je exact tot 3 gaat tellen bij het zakken en de klok er op gelijk zet dat je in 1 seconde boven bent.
Het gaat om ongeveer 'zoveel' seconden, maar ook om aan te geven dat het zakken/eccentrische deel 2-3 x langer duurt dan het opwaartse/concentrische deel van de beweging en dat je maar heel kort stopt bij de overgang van eccentrisch naar concentrisch.
Wat me overigens niet duidelijk was is dit:
"Moet je die dan de volume van Zwaar en licht door 2 en dan dat aanhouden of zit hier een andere logica achter? "
Als je niet aan de AAS zit herstel je meestal(!) niet snel genoeg om 2x per week te trainen (mits je intens genoeg traint). Kleine spiergroepen als biceps herstellen sneller en kunnen vaak wel 2x per week getraint worden, alleen of ze hier beter van worden is natuurlijk de tweede vraag.
Hangt van je herstel af en of je split of fb neemt ...