Laatst bewerkt:
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Als het echt een tekort is zal je hoe dan ook afvallen.
Wel kan het zijn dat door stress je energieuitgave minder wordt omdat je minder actief bent en minder zin hebt in dingen en minder hard traint. Daartegenover zorgt stress vaak voor een lagere energie inname (chronische stress kan tot vreten leiden)
Als je langdurig gestresst bent en je cortisolafgifte langdurig is verhoogd kan dit zeker een effect hebben op de lichaamssamenstelling; minder spiermassa, meer vet rond bijv buik..
Ja denk wel dan bij een tekort, gaat je lichaam er alles om doen om niet af te vallen.
daarmee dat er ook 1 junk dag in de week word gehouden.
het moraal moet ook goed zitten natuurlijk![]()
Dit is wetenschap, ik ben er benieuwd naar.vaak lees je dat iemand door stress afgevallen is, vaak door verminderde eetlust en dus minder eten (logisch gevolg).
Nu had ik ergens gehoord/gelezen (geen bronnen aanwezig helaas, vandaar dit topic) dat als je probeert af te vallen, het kan gebeuren dat dit niet lukt vanwege de stress.
In hoeverre is dit waar? Zijn hier onderzoeken naar gedaan? Gaat de vetverbranding bijvoorbeeld langzamer of staat het stil? Of verbrand je wel vet alleen laat je lichaam dat niet zien (door bijvoorbeeld het ''te vervangen'' voor vocht)?
Hoe zit dit precies?
Ik ben niet erg handig met wetenschappelijk engels, dus als het kan, bij de bron, ook een stukje vertaling of simpele uitleg over wat nu de conclusie is.
hoofdvraag:
1. Kan stress de oorzaak zijn dat je niet meer af valt (geen vet verbrand)?
bijkomende vragen, voor als het antwoord 'ja' is:
2. In hoeverre is dit hinderlijk? (kan je gewichtsverlies hierdoor stil komen te staan?)
3. Blijft dit bestaat totdat de stress weg/opgelost is, of blijft dit een bepaalde tijd tot je lichaam zogenaamd gewend is aan de stress?
Ik zoek niet naar oplossingen voor stress, ik zoek alleen naar antwoorden met betrekking tot deze vragen, dus onderzoeken naar de relatie tussen vetverbranding en stress.
Misschien zit je op het verkeerde forum?
en als je echt zo geïnteresseerd bent in iets dan zul je zelf de moeite moeten nemen het uit te zoeken ipv na 5 minuten een topic aan te maken
Stress (en dus cortisol) is niet per definitie alleen maar slecht. Cortisol speelt (net als adrenaline) ook een hele grote rol bij je energie.
Hoe het precies zit, weet ik niet. Maar door dat geklier met mijn schildklier, werd mijn cortisol op een gegeven moment ook getest. Niet alleen door direct bloedonderzoek, maar ook door cortisol toe te dienen, en te kijken in hoeverre de waarden in het lichaam daarop veranderde.
Bij ziekte van Addison maakt je lichaam te weinig aan, en Cushing teveel. Maar het beeld wat je hebt wanneer je 1 van beide ziektes hebt, is heel extreem. Neemt niet weg dat ik wel degelijk geloof dat die dingen wel van invloed kunnen zijn, zonder dat je een ziekte hebt. Maar dan praat je over een invloed waar je gewoon mee kan leven.
Om terug te komen op jouw openingspost: stress kan ervoor zorgen dat je slechter slaapt, of juist veel meer slaap nodig hebt. Dat je meer behoefte aan zoet hebt, dat je trainingen zwaarder wegen, ect. Vocht vasthouden en huidproblemen zijn ook niet gek bij stress.
Geen idee wat voor stress je hebt, maar probeer het te keren, veel dingen zijn afhankelijk van hoe je ernaar kijkt. Probeer je sport als een uitlaatklep te zien oid.
Edit: betreft het afvallen: doel je met die behoefte op de voedingsbehoeftecalculator? Want als ik daarmee mijn behoefte uitreken, kom ik ruim 1.000 kcal boven mijn daadwerkelijke behoefte uit.
je stelt een vraag, waar geen makkelijk antwoord op is. Je moet begrijpen dat het endocriene stelsel, waar cortisol onderdeel van is, streeft naar homeostase (evenwicht). Hogere cortisol niveau's hebben bv invloed op je thyroxine afgifte. Wil je er meer over lezen?
http://www.stamcel.org/html/hormonen.htm
Als je goed leest staat er ook dat de wetenschap het nog niet weet. Vooral over dit onderwerp is dan ook veel broscience te lezen.
Een langdurige hoge cortisolpiek, bij langdurige stress, kan zorgen voor een lagere gevoeligheid voor cortisol, waardoor er meerwordt afgegeven. Ben even kwijt hoe het precies zit maar had met het feedback systeem van de HPA as te maken.
Cortisol is verder een katabool hormoon, net als adrenaline bijvoorbeeld. Dit betekent dat deze hormonen energie vrijmaken. Fight or flight respons.
wanneer stress langdurig is, en de respons de stressor dus niet wegneemt, kan er allerlei geklooi ontstaan in het lichaam, waardonder de syndromen die patricia noemt.
men gaat bijvoorbeeld eten om stress weg te krijgen > cortisol is nog steeds hoog > katabool effect, spiermassa aanzet gebeurt dus niet > vetreserves.

Denk eens logisch na: train je beter met slaaptekort? En komt dat je resultaat ten goede?Dankje voor je antwoord, alleen kan ik uit dikgedruk niet echt opmaken of de vetverbranding nu wel of niet doorgaat.
Bij deze vraagstelling gaan we uit van een correcte onderhoud (dus bijvoorbeeld dat iemand 4 weken op onderhoud zat en niet bijkwam of afgevallen is).
Als jij wil weten of je cortisol in orde is, dan moet je naar de huisarts gaan om het te laten meten. Niet op DBB opzoek gaan naar middeltjes, zeker niet als je er allemaal geen hout van begrijpt. Het is lastige stof, het is geen schande als je het niet begrijpt. Maar je doet jezelf wel tekort als je jezelf wijsmaakt dat je het allemaal wel snapt, terwijl het niet waar is.
Denk eens logisch na: train je beter met slaaptekort? En komt dat je resultaat ten goede?
Ja wat jij wil. Succes verder met je 'onderzoek doen' en niet lezenIk heb het hier niet over cortisol, daar is een ander topic over. Het gaat hier om een stelling, ik heb niet gezegd dat dit om mij gaat dus ik snap niet dat je dit naar mij nu verwijst.
Dus het wel of niet beter trainen is een maatstaf of vetverbranding doorgaat?
Ik wil weten of vetverbranding doorgaat bij stress, of stopt (en omdat hier is gezegd dat cortisol er een rol in kan spelen, vraag ik erop door). Ik heb het niet over slaaptekort gehad.
Even voor de duidelijkheid voor iedereen verder:
Ik heb het echt alléén over stress, niet de gevolgen van stress zoals minder/meer eten/slaaptekort/minder bewegen en dergelijke. Alleen over het stress hebben.
Ja wat jij wil. Succes verder met je 'onderzoek doen' en niet lezen
Als je langdurig gestresst bent en je cortisolafgifte langdurig is verhoogd kan dit zeker een effect hebben op de lichaamssamenstelling; minder spiermassa, meer vet rond bijv buik..
Je moet begrijpen dat het endocriene stelsel, waar cortisol onderdeel van is, streeft naar homeostase (evenwicht). Hogere cortisol niveau's hebben bv invloed op je thyroxine afgifte. Wil je er meer over lezen?
http://www.stamcel.org/html/hormonen.htm
Als je goed leest staat er ook dat de wetenschap het nog niet weet. Vooral over dit onderwerp is dan ook veel broscience te lezen.
Een langdurige hoge cortisolpiek, bij langdurige stress, kan zorgen voor een lagere gevoeligheid voor cortisol, waardoor er meerwordt afgegeven. Ben even kwijt hoe het precies zit maar had met het feedback systeem van de HPA as te maken.