XXL Nutrition

5x5 schema

MassFreak

Competitive Bodybuilder
Waardering
135
Lengte
1m68
bij het 5x5 schame moet jue dan een gewicht pakken waar je max 5 keer mee haalt en of moet je het na iederekeer verhogen dus 1e set bijv, 60 kilo 2e set, 70 kilo of gewoon bij 1 gewicht blijven?

als je maar net 5 reps kan doen op 60 kilo, zal je daarna geen 5 reps op 70 kilo meer kunnen doen hé, tenzij je de vorige op 60 kilo gemakkelijk aankan.

Nee, de bedoeling op 5x5 schema is dat je iedere set voluit gaat en tussen iedere set tot 2-3 min rust.

• Topic Starter Topic Starter
als je maar net 5 reps kan doen op 60 kilo, zal je daarna geen 5 reps op 70 kilo meer kunnen doen hé, tenzij je de vorige op 60 kilo gemakkelijk aankan.

Nee, de bedoeling op 5x5 schema is dat je iedere set voluit gaat en tussen iedere set tot 2-3 min rust.

de 60 kilo is maar een voorbeeld haha:p maar bedankt ;)

en dan gewoon 3 a 4 weken alleen maar 5x5 of ook anders zag ook staan van vrijdags 4x5 1x3 1x8???

bill star

Bij een 5x5 schema werkt progressieve load het beste.

Voorbeeld het lukt je net 5x5 te halen met één vast gewicht bvb 50kg
Maar omdat jij het net haald die 5x5 met 50 kg is het heel moelijk om 5x5 te halen
met 52,5kg.

Wat jij dus gaat doen is 5x5 beginnen met 45kg. Het voedl dan nog licht aan maar dat
is ook de bedoeling. De week erop doe jij 5x5 met 47,5kg Gaat nog steeds makkelijk.
Die week daarom zit je op jou'n oudemax van 5x5 en dat is 50kg.

Als jij dus hier naar toe gaat werken naar die 50kg dan is de week daar op 5x5 52,5 kg
minder moeilijk om te maken dan alsje gelijk 5x5 met 50kg was begonnen

Starr is lineair progressief per week. Start je laatste set bijv op 70% van je 5RM. Stel je voor dat je een 5RM van 100kg hebt:

5*50kg
5*55kg
5*60kg
5*65kg
5*70kg

De sprongen van 5kg zijn verzonnen; als jij verder (lees: dichterbij je max) komt, kan ik me voorstellen dat je grotere stappen wilt nemen (om toch genoeg te herstellen). Bijv 10, 15 of zelfs 20kg. (dit is trouwens een voorbeeld van een 'heavy' dag). Na een week ga je bijv naar 75% van je 5RM. Dus je laatste set eindigt in het voorbeeld met 75kg.

Starr is lineair progressief per week. Start je laatste set bijv op 70% van je 5RM. Stel je voor dat je een 5RM van 100kg hebt:

5*50kg
5*55kg
5*60kg
5*65kg
5*70kg

De sprongen van 5kg zijn verzonnen; als jij verder (lees: dichterbij je max) komt, kan ik me voorstellen dat je grotere stappen wilt nemen (om toch genoeg te herstellen). Bijv 10, 15 of zelfs 20kg. (dit is trouwens een voorbeeld van een 'heavy' dag). Na een week ga je bijv naar 75% van je 5RM. Dus je laatste set eindigt in het voorbeeld met 75kg.

Dit is niet echt mijn smaak van trainen
De eerste 4 setjes hebben nu nouwelijks tot geen nut voor kracht of spiergroei. Het is wel mooi opwarmen op deze manier en set 5 als werkset.

Deze manier is wel leuk als je aan de zware gewichten geraakt boven wat jij max kon halen.

Bij een 5x5 schema werkt progressieve load het beste.

Voorbeeld het lukt je net 5x5 te halen met één vast gewicht bvb 50kg
Maar omdat jij het net haald die 5x5 met 50 kg is het heel moelijk om 5x5 te halen
met 52,5kg.

Wat jij dus gaat doen is 5x5 beginnen met 45kg. Het voedl dan nog licht aan maar dat
is ook de bedoeling. De week erop doe jij 5x5 met 47,5kg Gaat nog steeds makkelijk.
Die week daarom zit je op jou'n oudemax van 5x5 en dat is 50kg.

Als jij dus hier naar toe gaat werken naar die 50kg dan is de week daar op 5x5 52,5 kg
minder moeilijk om te maken dan alsje gelijk 5x5 met 50kg was begonnen

hier kan ik wel wat mee ja dankje :D

maar ik train 5 dagen in de week dus doe 5 dagen 5x5 of 1 dag 4x5 1x3 1x8?

bij stronglifts 5*5 doe je 5 keer hetzelfde gewicht..

oke oke mar als ik nu 5 dagen wil gaan wat ken ik het beste doen dan kwa krachtschema?

Splitten. Zorgen dat alle delen van je lichaam genoeg herstellen. Als je dat niet lukt, moet je minder vaak gaan trainen.

5*50kg
5*55kg
5*60kg
5*65kg
5*70kg

Eingelijk wil ikdit wel eens direct na de cut gaan toepassen om snel
kracht te gaan gainen (na de cut gaat het altijd snel omhoog)
Dus vraag ik mij af welke trainings methoden deze vorm van training
gebruiken?

Bvb mijn 5rm is 50 kg moet ik dan in het begin van de periode eindigen bij 5x40kg ?
En deweek erop 5x42,5kg ? En zo maar door ?

Eingelijk wil ikdit wel eens direct na de cut gaan toepassen om snel
kracht te gaan gainen (na de cut gaat het altijd snel omhoog)
Dus vraag ik mij af welke trainings methoden deze vorm van training
gebruiken?

Bvb mijn 5rm is 50 kg moet ik dan in het begin van de periode eindigen bij 5x40kg ?
En deweek erop 5x42,5kg ? En zo maar door ?
Wispelturig :D

Dit is de methode van Bill Starr (tenminste, ik heb een schema op het forum voorbij zien komen waarbij deze methode deze naam kreeg). Heavy dagen (5*5) op maandag, Light dagen (4*5 met je laatste set gelijk aan je 3e set) op woensdag, en Medium dagen (4*5 + 1*3 op 105% van je 5RM) op vrijdag. Maandag eindig je met het gewicht waamee je op vrijdag met je 3RM bent geëindigd (als het mogelijk is natuurlijk).

hang van schema tot schema af lezen geblazen !

Terug
Naar boven