MuscleMeat

5x5 stronglifts, geen conditie

OhHallo

Novice
Waardering
0
Lengte
1m96
Massa
93kg
Hey allemaal,

Aangezien ik het briljante idee heb gekregen om voor het eerst in mijn leven fanatiek te gaan sporten, heb ik een beetje rond gezocht op het internet.

Ik ben uitgekomen bij het 5x5 stronglifts programma, maar heb totaal geen conditie... heb sport nooit leuk gevonden omdat ik snel licht in mijn hoofd wordt en dreig flauw te vallen i.v.m. chronische hyperventilatie. En wil hier nu dus iets aan gaan doen.

Ik ben van nature al vrij groot gebouwd, 1.96m bij 90kg, ik kom niet aan en val niet af, maakt niet uit hoeveel ik lijk te eten. Als ik het goed begrijp ergens tussen endo en meso in.

Nu is het niet mijn bedoeling om zo breed mogelijk te worden, maar het doel is naast een betere conditie om er wel een mooier lichaam aan over te houden. En als je die progressie zo goed kan volgen, in de eerste 12 weken, blijft het natuurlijk ook leuker om vol te houden.

Nu zit ik met een aantal vragen. Namelijk:

• Krijg je van 5x5 stronglifts een betere conditie? Of kan ik daarnaast beter ook cardio doen?
  • Als ik blijf eten wat ik normaal eet, zonder een aangepast voedingsschema aan te houden, heeft het volgen van 5x5 stronglifts dan wel zin? Of kan ik beter wel mijn voeding aanpassen? En wat zou ik dan juist meer moeten gaan eten?
  • Aangezien het de eerste keer word dat ik ga squaten, benchprechen, deadliften etc... waar moet ik op letten bij het zoeken van een sportschool? Ik ben afgelopen week langs geweest bij de voor mij dichtstbijzijnde sportschool. Maar die hadden alleen apparaten en een paar dumbbells. Lijkt mij geen goede keuze dan. (?)
  • Zijn er mensen zoals ik met 0,0 ervaring die goede ervaringen hebben met dit programma? En zag je ook echt een duidelijk verschil in de eerste 12 weken? Ben best sceptisch namelijk. :)

Stronglift 5x5 werkt serieus, was bij begin ook sceptisch, maar het werkt.

Als je in spiermassa wilt aankomen kan je beter niet zo veel cardio doen om je conditie te verbeteren. Als je wilt cutten dan kan je wel cardio erbij doen op de dagen dat je niet traint, waardoor je conditie zelf ook verbeterd.

Waar je op moet letten is of ze een squatrek hebben, goede begeleiding, en natuurlijk een gezellige sfeer.

Veel mensen beginnen met deze workout vanaf 0% ervaring. Lees je maar in op stronglift 5x5 op de official site of anders op forums / stickys.

Stronglift 5x5 is zeker een erg goed begin als je wilt beginnen met sterker worden, en op ten duur een goed fysiek te krijgen met goede conditie.

Stronglifts heeft zeker zin. Ben er flink verbeterd mee met squat en dl, vooral het squatten gaat keihard vooruit. Zorg er voor dat je goede begeleiding krijgt of een trainingsmaatje zoekt en dat je de oefeningen op techniek eerst goed beheerst, zwaar gewicht komt later wel.

Daarnaast zal je als groter wilt worden moeten gaan eten, eten en nog is eten, gewoon lekker gaan bulken. Maak een voedingsschema en bouw je inname langzaam op zodat je pichaam hieraan kan wennen. En mbt tot de sportschool, een squatrek is een must.

"Krijg je van 5x5 stronglifts een betere conditie? Of kan ik daarnaast beter ook cardio doen?"

Ligt er denk ik aan hoe intensief je het voor jezelf maakt. Hoe lang is je rust tijdens je oefeningen, hoe zwaar voer je de oefeningen uit en hoeveel verschillende oefeningen doe je. Afhankelijk van je huidige conditie zal je uithoudingsvermogen ongetwijfeld verbeteren, maar hoe en wat ligt geheel aan je doelstelling en aanpak, je leert er niet de marathon van rennen zeg maar.

Nu zit ik met een aantal vragen. Namelijk:

• Krijg je van 5x5 stronglifts een betere conditie? Of kan ik daarnaast beter ook cardio doen?
Je gaat geen marathon lopen als je stronglifts doet als je dat bedoelt. Maar je gaat minder snel moe zijn als je fiets of als je stapt. Als je echt een goede conditie wilt krijgen om te lopen dan moet je gaan lopen, maar hou er dan rekening mee dat als je loopt in combinatie met stronglifts dat je benen weinig rust gaan krijgen. Wil je geen marathon lopen, dan zou ik enkel stronglifts doen zonder cardio, tenzij je echt graag goed wil lopen.

• Als ik blijf eten wat ik normaal eet, zonder een aangepast voedingsschema aan te houden, heeft het volgen van 5x5 stronglifts dan wel zin? Of kan ik beter wel mijn voeding aanpassen? En wat zou ik dan juist meer moeten gaan eten?
Je moet wel op je kcal gaan letten. Je spieren hebben voedingsstoffen nodig om te herstellen. Je zal uiteraard een beetje verbreden, maar als je rond de 3000kcal blijft zal je niet veel verbreden. (die 3000kcal is een schatting, je zou je onderhoud eens moeten berekenen maar ken de juiste site daar niet voor.)

• Aangezien het de eerste keer word dat ik ga squaten, benchprechen, deadliften etc... waar moet ik op letten bij het zoeken van een sportschool? Ik ben afgelopen week langs geweest bij de voor mij dichtstbijzijnde sportschool. Maar die hadden alleen apparaten en een paar dumbbells. Lijkt mij geen goede keuze dan. (?)
Wat je wilt in je gym is een powercage of een squatrack waar je in kan trainen met een LOSSE bar. Vooral dat losse is belangrijk. Geen apparaten en liever ook geen dumbbells (een dumbbell squat is nu eenmaal niet hetzelfde als een barbell squat).

Waar je op moet letten? Dan verwijs ik je graag naar de site van stronglifts (www.stronglifts.com) daar staat bij elke oefening bij waar je op moet letten! Ben je dan nog niet zeker kijk dan eens naar filmpjes op youtube (de goede zijn van Mark Rippetoe, Elite FTS)

• Zijn er mensen zoals ik met 0,0 ervaring die goede ervaringen hebben met dit programma? En zag je ook echt een duidelijk verschil in de eerste 12 weken? Ben best sceptisch namelijk.
Ik had 0,0 ervaring toen ik begon met dit programma.Mijn resultaten in 12weken vind je hier in mijn oude log.

Terug
Naar boven