MuscleMeat

'655.000 Irakezen dood sinds invasie'

Als er inaccurate studies gebruikt worden is er ook weinig ruimte voor discussie eigenlijk. Deze studie is al een keer eerder langsgeweest en qua nauwkeurigheid is er natuurlijk veel aan te merken op de gebruikte manier van onderzoeken.

Iedere dode is er 1 teveel maar bij iedere gebeurtenis waar veel burgerslachtoffers vallen is het wel een vereiste dat er een gedegen studie plaatsvind van hoeveel slachtoffers er zijn gevallen. Een nauwkeurigere studie onder meer dan 9.000 families komt tot 151.000 doden. Ter vergelijk, de studie die hier wordt opgevoerd heeft 1.800 families gepolld.

In 2006 was het officiele dodental net iets meer dan 50.000. Officieel betekent een overlijdensakte uitgegeven. Die teller staat nu op iets minder dan 90.000 doden. Daarom lijkt die 650.000 zwaar overtrokken en het resultaat van een niet accurate studie.

(en nu maar wachten tot Cirkel mij beschuldigt van revisionisme :roflol: )

• Topic Starter Topic Starter
Misschien heeft Cirkel een goed Runen-gedicht voor ons in gedachten?

Je hebt gelijk over die studies. Veel is achterhaal, aantal zeker niet. Velen hebben belang bij een laag aantal slachtoffers en andere weer niet.

Waar je ook gelijk in hebt en ik het wel meer mee eens ben is de methode van onderzoek die mss wat discutabel is. Want wat zegt het nou eigenlijk nou echt?

Maar goed, om een echte keiharde discussie te voeren moeten we beide opzoek naar keiharde bronnen. Daar heb ik niet zoveel zin in eigenlijk:P

Was het doel ook niet echt. Iig mooi dat er zo vol op in wordt gegaan, het speelt blijkbaar wel.

'Hoopt hard dat morgen in de krant staat: dik 1 miljoen doden';)

aantal amerikaanse doden x 100, dat lijkt me een redelijke vuistregel.
Dan kom je op 400.000 iraqi doden.

• Topic Starter Topic Starter
Vietnamoorlog als uitzondering en veel doden Amerikanen

60000 tegen 2500000

x43 dus:P

Dus als er tijdens Hitler minder doden zouden zijn dan wanneer hij er niet zou zijn dan laat jij Hitler op de troon zitten? Ja het is zeer jammer dat er zoveel burgerslachtoffers vallen, maar veel Irakezen zijn daar ZELF de oorzaak van, Amerikanen plegen geen terroristische aanslagen, dat doen zij (radicalen) zelf. Het is ook duidelijk dat daar het probleem zit.

Grootste probleem zijn de Amerikanen die voor olie zomaar een land binnen vallen.Ik moet wel toegeven dat ik respect heb voor Belgie dat ze destijds niet zo achter Amerika aanliepen zoals de meeste Naties.

Ik ga hier niet eens op reageren want wat er nu wil uitgooien gaat me gerechtelijke vervolging kosten

Ik dacht vanochtend in de krant te lezen dat er 85 000 Irakase burger slachtoffers waren gevallen :rolleyes:

Ik ga hier niet eens op reageren want wat er nu wil uitgooien gaat me gerechtelijke vervolging kosten

tinfoil-hat.jpg

niets, behalve een verschilletje van 570 000 :rolleyes:

Dit is ook een artikel uit het krant. Het NRC meen ik, in welke krant heb jij dat dan gelezen en heb je het uberhaupt wel goed gelezen?

Maar waar het mij meer om gaat is het hele idee dat je alles dat in de krant staat voor waarheid aanneemt, alsof het vanzelfsprekend is dat een krant vol staat met feiten.

Ze voeden het geweld? Met wat? door auto's te controleren op wapens en bommen? door geweldadige milities uit de wijken te drijven?

--

Nou nee het m.n de aanhangers van saddam die met zijn dood niet meer de alleenheersers waren en nu door chaos te creeeren het land kapot maken.

ze voedden de onteverdenheid omdat de opbrengst van de olie verdwijnt!

Ik vraag me af wat het momentele nut is van dergelijke ramingen. Ze zijn nauwelijks betrouwbaar en leiden de aandacht af van waar het werkelijk om gaat.

Wordt een oorlog gestopt omdat er teveel slachtoffers vallen? Druk het in cijfers uit en een dode is maar een getal, maar bij iedere dode sterft er meer dan 'slechts' een persoon.

Persoonlijk vond ik dit een erg goed stuk:
The Questionable Authority : Numbers and Tragedies, Statistics and Losses

is natuurlijk verschrikkelijk, temeer omdat het komt door burgeroorlogen en de wetteloosheid in Irak. Die wettenloosheid is indirect weer het gevolg van het niet kordaat optreden van de Amerikaanse legerleiding. Zie OVerigens ook mijn post van een week terug in politiek en religie afdeling: EINDE VAN DE OORLOG IN IRAK?

Grootste probleem zijn de Amerikanen die voor olie zomaar een land binnen vallen.Ik moet wel toegeven dat ik respect heb voor Belgie dat ze destijds niet zo achter Amerika aanliepen zoals de meeste Naties.
dat is teminste nog een deftige reden, een land binnenvallen voor grondstoffen. het zou erger zijn als het gewoon was om de westerse waarden overal door te voeren imo

En hoevelen zijn er inderdaad door de Amerikanen zelf gevallen? precies.... Natuurlijk is elke oorlogsdode er eentje teveel maar ze moorden elkaar uit. Elke dag is wel minstens 1 bomaanslag op het nieuws met tientallen doden, dan loopt het wel snel op. En zo onschuldig zullen niet alle slachtoffers zijn, neem dat maar van me aan.

ach ja...

Terug
Naar boven