Fitness Seller

Aankomen en afvallen tegelijk?

sizzler

Novice
Waardering
0
Kan dat? Ik heb namelijk wat vetophoping rond mijn buik waar ik van afwil, maar tegelijkertijd wil ik aankomen (wat spieren betreft). Zou ik niet minder hard 'groeien' als ik minder eet?

kan niet. het is het 1 of het ander. afvallen of aankomen, niet beide

In principe kan het niet.BUIKVET is altijd de laatste en moeilijkste plaats om weg te werken.

Kan in principe niet, maar toen ik net begon met trainen, in de eerste 4 maanden gebeurde dat bij mij wel, ik verloor vet en kwam spier aan, maar ja als je net begint met trainen: 'magic happens'.

Ik denk dat het theoretisch zou kunnen, maar dat het praktisch onmogelijk is. Je zou dan het preciese aantal cals moeten weten wat je nodig hebt om volledige supercompensatie te kunnen laten plaatsvinden. Dus ik bedoel stel dat je normaal 3000cals nodig hebt om op gewicht te blijven en je hebt 100 cals nodig om nieuwe spieren te kweken dan zou je met 3100 theoretisch gezien precies genoeg eten om spieren aan tekomen, er wordt dus niets opgeslagen als vet.

maar in de praktijk kan het nagenoeg niet omdat je lichaamstoestand geen constante is. Er zijn te veel dingen die invloed kunnen hebben op het calorie verbruik van je lichaam dus moet je gewoon flink eten en een beetje vettoename voor lief nemen...

Er zijn een paar genetische mazzelaars die dat wel hebben; dus die massa aanzetten en gelijk niet vetter of zelfs droger worden. En inderdaad, als je pas begint kun je dat ook nog wel hebben.
Maar ja, de meeste van ons zullen zich op een ding tegelijk moeten richten: groei of droger worden. Of je koopt de Flex en/of Muscle & Fitness. Die bladen staan vol met schema's waar je droog en tegelijkertijd groot van wordt!!! :no:

Saint

Even copy/ paste van iets wat ik eerder geantwoord heb op de vraag waarom je geen spiermassa kunt aanmaken en vet kunt verliezen:

Je lichaam heeft niet als doel om zoveel mogelijk spiermassa te hebben. Het heeft wel het doel om te overleven. Het ontwikkelen van spiermassa heeft op een moment van energietekort geen prioriteit.

Stel jezelf eens de volgende vraag?

Waarom zou je lichaam in een tijd waarin hij te weinig energie krijgt, proberen om deze energie te gebruiken om spiermassa te ontwikkelen?

Niet alleen kost de aanmaak van spiermassa energie, ook vraagt de extra spiermassa in de toekomst meer energie. Met andere woorden je lichaam wordt minder energie efficient, terwijl er weinig voedsel is.
In deze tijd is het vinden van voedsel geen probleem meer, maar vroeger moesten mensen echt opzoek naar eten. Om te overleven in tijden van voedselnood was het daarom van belang dat de verbranding van de personen ook afnam. De voedingstoffen worden op dit moment niet gebruikt om de spieren te vergroten, maar om essentiele functies te ondersteunen.
Zou dit niet gebeuren dan zouden de mensen veel sneller verhongeren. Het laatste wat je op zo’n moment zou willen is dat je nog een paar kilo extra spiermassa erbij krijgt.

Allerlei hormonen regelen dit beschermingsproces. Bij een calorie tekort nemen onder andere testosteron, insuline, igf-1 en leptine af. Dit zijn allen hormonen die een belangrijke rol spelen bij de spieropbouw en stofwisseling.

Alleen mensen met een vrij hoog vetpercentage en beginners kunnen wat spier winnen en tegelijkertijd vet verliezen. Dikkere mensen omdat zij al genoeg reserves hebben. Waardoor het lichaam niet in ‘gevaar’ is.

Beginners kunnen tot een bepaald niveau nog wel beide tegelijk. Eenmaal op een redelijk niveau aangekomen dan kun je ook geen spiermassa winnen en tegelijkertijd vet verliezen. Maar dan ben je ook geen beginner meer.

Het is helaas niet anders. Of je moet naar bepaalde middelen grijpen.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de reacties! Ik was er al bang voor...

Dan maar een maandje voor de zomervakantie lijnen. ;)

burn zei:
Het is helaas niet anders. Of je moet naar bepaalde middelen grijpen.

Neuh, liever niet! ;)

Sprinters doen dat wel maar die trainen 5 keer per week en trainen de hele dag.
Niet mogelijk voor werkende en studerende mensen en je moet een conditie hebben waar de meeste maar van kunnen dromen.

maar ook met bepaalde middelen ;)

Het is wel mogelijk om sterker te worden tijdens de cut, maar volgens mij is dit vooral weggelegd voor de ongetrainde beginneling.

Dan ga je toch cutten ? Voeding aanpassen, hoog in eiwit en laag in Kh's ? Half uur fitness en een half uur cardio ?

• Topic Starter Topic Starter
Maar dan heeft het geen zin om na je oefeningen nog even te gaan cardio-en? Of de dagen dat je niet traint een duursport te doen?

de balans is inderdaad te moeilijk om te vinden.
te veel cardio na een krachtworkout gaat ten koste van de spieropbouw.

een voorzichtige optie is:
- na een krachttraininge een korte interval training op de loopband
door de intensiviteit van de interval verbrand je na lange tijd nog vet
- op rustdagen een langere cardio

Maar in de praktijk blijft het bijna ondoenelijk om spieropbouw en vetverlies te combineren.

Helaas....

Terug
Naar boven