Fitness Seller

aankomen(vet) en gezonde vetten

suikerspinn

Novice
Waardering
0
Ik heb begrepen dat de vetzuursamenstelling in je voeding (op de lange termijn) invloed heeft op de vetzuursamenstelling in je lichaam.

Stel nou, je wilt je vetpercentage verhogen.

Een overschot aan koolhydraten en eiwitten wordt in de lever omgezet in het verzadigde vet palmitinezuur C16:0. Nou wordt dit deels nog wel verder bewerkt in andere vetzuren, maar volgens mij alleen waar nodig.

Maar nou zat ik te denken, is het niet gezonder om je dieet dan tijdelijk flink te verhogen met producten rijk aan gezonde vetzuren? Zoals olijfolie, noten, avocado, vette vis.
En de hoeveelheid eiwit en koolhydraat ongeveer gelijk te houden.

Tuurlijk is het niet ongezond, maar heeft het een effect op de soort vetten die worden opgeslagen? En vervolgens op je algemene gezondheid, je huid, je haar..?

onverzadigde vetten zijn altijd het beste,maar zelfs bij een teveel van dat word er vet opgeslagen en uit ondervinding is dit rond lever,wat minder goed is als onderhuids

• Topic Starter Topic Starter
Ja, maar vetopslag is ook het doel he.
Maar dan wel onderhuids natuurlijk, wil van die zichtbare botjes af, iets teveel afgevallen laatste tijd.

Dus jij raad aan om toch de KH omhoog te gooien ipv de vetten?

Ga gewoon clean bulken. En dan evt. nog iets verder boven onderhoud zitten als dat je in een normale clean bulk zou doen.
Dan komt dat vet er vanzelf + spiermassa. Heb je toch veel meer aan als alleen vet...

Dat vind ik onzin, als je zorgt dat je basisvoeding goed is (voldoende eiwit, KH in overeenstemming met je activiteitsniveau, enz.) zou het wat dat betreft niks uit moeten maken waar je je extra kcal vandaan haalt, als je maar boven onderhoud zit.
Het is niet zo dat meer eiwit = meer spier, was het maar zo'n feest.
Ik neem aan dat je daar op doelde met het aanraden van een clean bulk?

Ik zie het zo..
Een teveel aan eiwit wordt omgezet in vet
Een teveel aan KH wordt omgezet in vet
Beide dus in voornamelijk verzadigd vet zoals ik in mn eerste berichtje al zei.

Teveel aan vet...wordt opgeslagen als vet. duh :rolleyes:
Maar als dat vet nou gezond vet is...sla je dan dus gezond vet op? In tegenstelling tot het verzadigde vet waar EW&KH in wordt omgezet.

Dat is mijn punt..

Dat extra vet word omgezet in energie, en die energie word omgezet het juiste vet (lichaams vet) Of je moet varkens vet gaan eten, word dat dat direct weggezet in lichaams vet?..dat laatste ben ik niet zeker van.

Nee..dat extra vet wordt niet eerst omgezet in energie. Kom op he, weet waar je over praat!

Zou zwaar inefficient zijn en gepaard gaan met oververhitting vh lichaam als al die vetten eerst helemaal afgebroken zouden worden tot op molecuulniveau en dan weer opgebouwd.

Vet wordt vanuit de darmen opgenomen,komt na een rondje lympfe in het bloed en dan kunnen cellen ze opnemen. Zijn dit meer vetten dan direct nodig voor energie,celmembraanopbouw ed dan worden ze opgeslagen in vetweefsel.
(even sterk vereenvoudigd)

Dat vind ik onzin, als je zorgt dat je basisvoeding goed is (voldoende eiwit, KH in overeenstemming met je activiteitsniveau, enz.) zou het wat dat betreft niks uit moeten maken waar je je extra kcal vandaan haalt, als je maar boven onderhoud zit.
Het is niet zo dat meer eiwit = meer spier, was het maar zo'n feest.
Ik neem aan dat je daar op doelde met het aanraden van een clean bulk?

Ik zie het zo..
Een teveel aan eiwit wordt omgezet in vet
Een teveel aan KH wordt omgezet in vet
Beide dus in voornamelijk verzadigd vet zoals ik in mn eerste berichtje al zei.

Teveel aan vet...wordt opgeslagen als vet. duh :rolleyes:
Maar als dat vet nou gezond vet is...sla je dan dus gezond vet op? In tegenstelling tot het verzadigde vet waar EW&KH in wordt omgezet.

Dat is mijn punt..

Ik heb er geen verstand van en dit is een vraag uit interesse, Als je niet per se veel eiwit nodig hebt om spieren aan te maken. Waarom proberen veel Bodybuilders dan zoveel eiwit binnen te krijgen?

Ik weet het niet..gebrek aan kennis denk ik? En een "liever teveel dan te weinig" en "baat het niet, dan schaad het niet" instelling?

Belangrijkste is dat je genoeg binnenkrijgt. En wat is genoeg? Daar zijn de meningen nogal over verdeeld.
Ik denk zelf dat alles boven de 3gr/kg VVM onzin is en alleen maar een belasting voor het lichaam.

In de cut heeft eiwit nog als voordeel dat het goed verzadigd, en van de macronutrienten is het thermisch effect het hoogst (de energie die het het lichaam kost om het te verteren), plus weinig effect op de bloedsuiker.

Tot zover eiwit, terug naar de vetten :)

Ik heb er geen verstand van en dit is een vraag uit interesse, Als je niet per se veel eiwit nodig hebt om spieren aan te maken. Waarom proberen veel Bodybuilders dan zoveel eiwit binnen te krijgen?

je hebt wel meer eiwitten nodig dan een gem. persoon die niet aan KT/bodybuilding doet, eitwitten (aminozuren) zijn de bouwstoffen van het lichaam en spieren...dat als je wil groeien d.m.v KT/bodybuilding heb je gewoonweg meer eiwitten nodig.

Maar, voor ecto's dan..

Ik weeg 66 Kilo en eet nu 3300 kcals.. Nog kom ik amper tot niet aan

Zeg u 2,5 Gram Eiwit BW = 165 Gram Eiwit..
165*4 = 660 Kcal uit Eiwit..
Hoeveel KH/Vet moet ik dan wel niet eten.. Dat is toch ontiegelijk veel dan..

Terug
Naar boven