MuscleMeat

AAS en Prostaat

Bezoekers in dit topic

Psa waardes bij de onafhankelijke partij checken? Of zeggen die waardes in dit geval niks? Galen
Mja, als het verhoogd is heb je wel redelijke zekerheid dat het je prostaat is en niet iets anders. Anderzijds, als het niet verhoogd is, sluit dat het nog niet uit. Ik weet niet wat de richtlijn hiervoor is, maar volgens mij gewoon rectaal touché, andere zaken uitsluiten, en verder beoordelen aan de hand van de symptomen. Eventueel bacteriekweek.
 
Anders doorverwijzing naar uroloog regelen. Kan er een echo van je prostaat gemaakt worden en het volume bepaald worden en kijken ze waarschijnlijk ook meteen naar andere mogelijke oorzaken zoals vernauwing in de plasbuis of afwijkingen in de blaas
 
En is het zo moeilijk dan om een paar maanden te stoppen met testosterontoediening en je dan door je dokter te laten onderzoeken. Is het zo moeilijk om naar je dokter te luisteren voor een paar maanden en mee te werken. Als dat voor jou al teveel gevraagd is. Voor mij onverstaanbaar.
 
Ik snap niet wat hier zo moeilijk aan is behalve je eigenwijsheid:
AAS kunnen vergroting van de prostaat veroorzaken. Je gebruikt AAS. Je prostaat is vergroot. Je wilt daar vanaf. Stop dus (voorlopig) even met AAS. Al is het maar alleen om te kijken of het wegtrekt.

Heb je hier nu echt een huisarts of bloedtest voor nodig? Maar hey, als jij je liever wilt laten vingeren door je huisarts, be my guest.

Dat is hetzelfde als wanneer ik speed snuif, en vervolgens gelijk naar de huisarts toe ga om te vragen waarom ik niet kan slapen of waarom ik geen honger heb.
 
Ik snap niet wat hier zo moeilijk aan is behalve je eigenwijsheid:
AAS kunnen vergroting van de prostaat veroorzaken. Je gebruikt AAS. Je prostaat is vergroot. Je wilt daar vanaf. Stop dus (voorlopig) even met AAS. Al is het maar alleen om te kijken of het wegtrekt.

Heb je hier nu echt een huisarts of bloedtest voor nodig? Maar hey, als jij je liever wilt laten vingeren door je huisarts, be my guest.

Dat is hetzelfde als wanneer ik speed snuif, en vervolgens gelijk naar de huisarts toe ga om te vragen waarom ik niet kan slapen of waarom ik geen honger heb.

Ligt er natuurlijk aan hoe de huisartsassistente eruit ziet :dunno:

1573726625583.png
 
wat moet ik me voorstellen bij een gezwollen prostaat eigenlijk?
 
Hoe oud ben je? En welke klachten ondervind je?

AAS hebben bijna nooit invloed op de prostaat, m.u.v. oudere mannen en personen die anders testosterondeficiënt zouden zijn.

Is niet helemaal waar. Ik ken praktijkgevallen van jonge BB die bijvoorbeeld door Winstrol of Tren echt wel problemen kregen met urineren.
 
Is niet helemaal waar. Ik ken praktijkgevallen van jonge BB die bijvoorbeeld door Winstrol of Tren echt wel problemen kregen met urineren.
Problemen met urineren is niet meteen gelijk aan prostaatvergroting
 
  • Like
Waarderingen: Vonk
Problemen met urineren is niet meteen gelijk aan prostaatvergroting
Als jij nooit problemen hebt met urineren, en vervolgens androgenen gebruikt en ineens problemen ondervindt met urineren (wat best wel een bekende side is) dan kan je wel stellen dat het een waarschijnlijke oorzaak is, toch?

Als ik me eigen kapot zweet sinds ik tren ace injecteer dan ga ik ook niet de zon de schuld geven.
 
Als jij nooit problemen hebt met urineren, en vervolgens androgenen gebruikt en ineens problemen ondervindt met urineren (wat best wel een bekende side is) dan kan je wel stellen dat het een waarschijnlijke oorzaak is, toch?

Als ik me eigen kapot zweet sinds ik tren ace injecteer dan ga ik ook niet de zon de schuld geven.
zou het zeker overwegen als oorzaak inderdaad, maar niet meteen bij voorbaat vanuit gaan. een vriend van me had dit ook en bleek na verder onderzoek helemaal niet vergroot te zijn en een andere oorzaak te hebben ;)
 
Is niet helemaal waar. Ik ken praktijkgevallen van jonge BB die bijvoorbeeld door Winstrol of Tren echt wel problemen kregen met urineren.
Ik ken ook jonge mensen die niets gebruikten en ook problemen kregen met urineren. Wat is je punt?
 
wat moet ik me voorstellen bij een gezwollen prostaat eigenlijk?
Je prostaat ligt net onder je blaas en omringt de urinebuis. Als het binnenste gedeelte van de prostaat opzwelt, wordt je urinebuis simpelweg wat afgekneld.
 
Uit mijn nog te verschijnen boek:
1573826985493.png


1573826990939.png
 
Ik ken ook jonge mensen die niets gebruikten en ook problemen kregen met urineren. Wat is je punt?

Mijn punt is dat die jonge mensen vantevoren geen last hadden van urineren maar bij het gebruik van bijvoorbeeld winstrol (hoge doseringen- 70 mg per dag) er wel last van kregen.
Bijv het gevoel hebben vaker naar de wc te moeten gaan en dan nauwelijks kunnen urineren.....
Is toch een duidelijk verband, of vind je van niet?
 
Mijn punt is dat die jonge mensen vantevoren geen last hadden van urineren maar bij het gebruik van bijvoorbeeld winstrol (hoge doseringen- 70 mg per dag) er wel last van kregen.
Bijv het gevoel hebben vaker naar de wc te moeten gaan en dan nauwelijks kunnen urineren.....
Is toch een duidelijk verband, of vind je van niet?
Een verband betekent niet dat het causaal is. Heb al genoeg hypochonders in m'n inbox gehad, met vergelijkbare klachten overigens ook, waarbij er helemaal niks aan de hand bleek met de prostaat. Zo nu en dan heb ik wel mensen gehad waarbij er wél iets met de prostaat bleek te zijn. In één van die gevallen was het een bacteriéle infectie, en in de andere gevallen simpelweg een abacteriële prostaatontsteking. Beide hebben helemaal niets met AAS-gebruik te maken, maar vooral met stomme pech.

Ik zeg overigens niet dat het onmogelijk is, ik zeg dat de kans héél klein is. Hier zijn simpelweg goede studies van, met grote groepsgroottes, die dit niet rapporteren, noch aantonen op basis van veranderingen in de PSA-waarde of volume van de prostaat met echografie. Daarnaast is er heel wat bewijs die erop lijkt te wijzen dat de androgeenreceptoren in de prostaat toch al verzadigd zijn bij fysiologische concentraties.
 
Een verband betekent niet dat het causaal is. Heb al genoeg hypochonders in m'n inbox gehad, met vergelijkbare klachten overigens ook, waarbij er helemaal niks aan de hand bleek met de prostaat. Zo nu en dan heb ik wel mensen gehad waarbij er wél iets met de prostaat bleek te zijn. In één van die gevallen was het een bacteriéle infectie, en in de andere gevallen simpelweg een abacteriële prostaatontsteking. Beide hebben helemaal niets met AAS-gebruik te maken, maar vooral met stomme pech.

Ik zeg overigens niet dat het onmogelijk is, ik zeg dat de kans héél klein is. Hier zijn simpelweg goede studies van, met grote groepsgroottes, die dit niet rapporteren, noch aantonen op basis van veranderingen in de PSA-waarde of volume van de prostaat met echografie. Daarnaast is er heel wat bewijs die erop lijkt te wijzen dat de androgeenreceptoren in de prostaat toch al verzadigd zijn bij fysiologische concentraties.

Oke op die manier.... Bedankt voor je duidelijke uitleg en input.
Wel vreemd dat juist Urologen zo fel gekant zijn tegen TRT of AAS in het algemeen. Tenminste hier bij ons in het ziekenhuis.
Onkunde of ondeskundigheid?
 
Back
Naar boven