XXL Nutrition

achterlopende chest

tetterpopko

Advanced Bodybuilder
Waardering
363
Lengte
1m84
Massa
89kg
Vetpercentage
16%
Ben nu een dik half jaar hard aan de bak in de sportschool 4/5x per week aanwezig.

Nu begin ik echt vooruit te boeken met me lichaam qua gewicht en ook visueel. Alleen is dit echter niet het geval met mijn borst.

Toen ik begon zat ik op 40 kg bench voor 4x 8-12 reps.
nu een half jaar later zit ik krapjes op 3x 8-10 reps.

Terwijl ik verder in alle spiergroepen veel en veel meer ben gestegen.

Mijn chest routine ziet er zo ongeveer uit.

3x flat bench 8-10 50kg
4x incline bench 10-12 40kg
4x cable fly's 12-15
4x machine press weet de naam niet precies voor 10-12 reps

de flat bench varieert nog wel es met flat dumbbell press met 24kg dumbbells voor 8-10 reps.

heb al zitten te denken om het gewicht te verlagen en meer repetities te doen .

varieren in herhalingen is idd een optie. tevens kun je de nadruk gaan leggen op de negatieve herhaling, dit is sowieso beter voor hypertrofie dan concentrisch

Variatie is idd een hele belangrijke factor in het boeken van vooruitgang. Ook de het wisselen in de spiergroepen die je op een dag traint helpt hierbij. Bijvoorbeeld: van borst en rug op één dag naar borst, voorkant schouders en biceps op één dag.

[Link niet meer beschikbaar]

Ik kan er nog wel honderden geven. Duidelijk is dat excentrisch trainen beter is voor hypertrofie van concentrisch
Interessant!
Hoe zit het dan met herstel?

Stel je wint wel wat meer nieuwe spiermassa met excentrisch trainen, maar misschien wordt het herstel dusdanig langer dat je er op lange termijn minder voordeel uithaalt.

En is er ook bekend hoe dicht men tegen failure aan traint met de concentrische beweging?

Weet je ook de trainingservaring (trainingsjaren) van de verschillende individuen die gemeten zijn?

Voor mij is het nog iets te weinig informatie om een correct beeld te vormen.

Interessant!
Hoe zit het dan met herstel?

Stel je wint wel wat meer nieuwe spiermassa met excentrisch trainen, maar misschien wordt het herstel dusdanig langer dat je er op lange termijn minder voordeel uithaalt.

En is er ook bekend hoe dicht men tegen failure aan traint met de concentrische beweging?

Weet je ook de trainingservaring (trainingsjaren) van de verschillende individuen die gemeten zijn?

Voor mij is het nog iets te weinig informatie om een correct beeld te vormen.

Eerlijk gezegd weet ik over deze vragen weinig tot geen antwoord. Ik weet wel dat er ook onderzoeken zijn geweest met getrainde personen, vaak verstaan ze daar onder mensen die meer dan een jaar achtereen paar x per week trainen. Over hoe dicht tegen failure bij concentrisch weet ik niet. maar ik denk dat dat ook weer verschilt per onderzoek. Sommige onderzoeken hebben zelfs bijna alleen maar getraind met de excentrische fase. bij de concentrische fase hellpt er dan bijvoorbeeld iemand.

Eerlijk gezegd weet ik over deze vragen weinig tot geen antwoord. Ik weet wel dat er ook onderzoeken zijn geweest met getrainde personen, vaak verstaan ze daar onder mensen die meer dan een jaar achtereen paar x per week trainen. Over hoe dicht tegen failure bij concentrisch weet ik niet. maar ik denk dat dat ook weer verschilt per onderzoek. Sommige onderzoeken hebben zelfs bijna alleen maar getraind met de excentrische fase. bij de concentrische fase hellpt er dan bijvoorbeeld iemand.
Het blijven natuurlijk interessante onderzoeken, maar als dit bekend is, waarom zijn er dan zoveel goede schema's die uitsluitend uitgaan van concentrische bewegingen? Ik bedoel, als men beter resultaat haalt op lange termijn, waarom trainen we dan niet allemaal met negatieven? (voor zover mensen een trainingspartner hebben)
Ik weet wel dat er een aantal schema's gebruik maken van negatieven. Bij HST is dat bijvoorbeeld in de laatste week (of 2 weken), maar daarna komt direct een deload of beter deconditioneringsfase. Voor mij suggereert dat ook herstel-problemen op langere termijn.

pre exhaust heeft voor mij goed gewerkt.

Het blijven natuurlijk interessante onderzoeken, maar als dit bekend is, waarom zijn er dan zoveel goede schema's die uitsluitend uitgaan van concentrische bewegingen? Ik bedoel, als men beter resultaat haalt op lange termijn, waarom trainen we dan niet allemaal met negatieven? (voor zover mensen een trainingspartner hebben)
Ik weet wel dat er een aantal schema's gebruik maken van negatieven. Bij HST is dat bijvoorbeeld in de laatste week (of 2 weken), maar daarna komt direct een deload of beter deconditioneringsfase. Voor mij suggereert dat ook herstel-problemen op langere termijn.

wat veelal ook wordt gedaan is dat je concentrisch 1 seconden doet en excentrisch 2-3 seconden omdat je excentrisch 20-30% sterker bent. op die manier probeer je de belasting tijdens de excentrische fase toch te 'verzwaren'

wat veelal ook wordt gedaan is dat je concentrisch 1 seconden doet en excentrisch 2-3 seconden omdat je excentrisch 20-30% sterker bent. op die manier probeer je de belasting tijdens de excentrische fase toch te 'verzwaren'
Met het "verzwaren" bedoel je vooral de tijd die je met een set bezig bent? Kan me niet voorstellen dat je meer reps kunt maken als je langer excentrisch bezig bent. Je zou zeggen dat je dan juist minder reps kunt maken (zou dat eerst moeten testen natuurlijk).

probeer eens wat minder werk te doen, het is een logische vergissing dat veel werk = veel gains maar zo werkt het niet, de realiteit is hard werk = meer gains.
dus 4 oefeningen met 4x10 is belachelijk veel voor een natural athleet, de intensiteit zal niet bijster hoog liggen en je snijdt enkel in je recuperatievermogen; probeer dit eens

Dips 2x8
Bench 1x8
Fly's 1x12

das alles dat je nodig hebt

Met het "verzwaren" bedoel je vooral de tijd die je met een set bezig bent? Kan me niet voorstellen dat je meer reps kunt maken als je langer excentrisch bezig bent. Je zou zeggen dat je dan juist minder reps kunt maken (zou dat eerst moeten testen natuurlijk).

door de excentrische fase te verlengen van bijv 1 naar 3-4 seconden wordt de intensiteit tijdens de excentrische fase verhoogd. Dit betekent waarschijnlijk dat je een iets lagere reps aantal haalt doordat de intensiteit per rep is verhoogd.

Nu begin ik echt vooruit te boeken met me lichaam qua gewicht en ook visueel. Alleen is dit echter niet het geval met mijn borst.
Voel je je borstspieren ook werken tijdens en net na het benchen? Of voel je het eerder in je triceps of voorkant schouder?

door de excentrische fase te verlengen van bijv 1 naar 3-4 seconden wordt de intensiteit tijdens de excentrische fase verhoogd. Dit betekent waarschijnlijk dat je een iets lagere reps aantal haalt doordat de intensiteit per rep is verhoogd.
Dus voor de bench, erg rustig in laten zakken, explosief uitduwen en dat herhalen.

Heb jezelf getest of het beter werkt?

Ach, jezelf even als proefpersoon gebruiken ten behoeve van de gehele DBB community is natuurlijk geen slecht idee. ;)

Terug
Naar boven