XXL Nutrition

Ademhaling en de bijbehorende leefstijl, eten en drinken: de sleutel tot gezondheid en goede trainin

Zal ik je is mooi vertellen: Mijn grootvader is 95 en altijd erg veel last gehad van hyperventilatie. En hij leeft nog steeds. ;)

lees je mijn info uberhaubt wel of kan je geen Engels?

Op beide vragen ja ! :)

Je stelling omtrent de CO-2, hoe de westerse artsen dat beschrijven, is in elk geval niet wat Bram en Koen ervan denken. Ze leggen niet de narduk op het aantal keren, ze leggen de nadruk op de uitademing. Dat de dosering van deze uitademing ervoor zorgt dat de CO-2 zijn werk kan doen. Zij benadrukken juist de functie van het CO-2. Dus inderdaad belangrijk je goed in te lezen ......

Ik ben het oneens met je stelling dat men (jou referentie) de nadruk legt op de ademhaling. Men legt de nadruk op een voorwerp en probeert dit te verkopen.

Het feit dat 'verademing' als e-book gratis verkrijgbaar is spreekt naar mijn bescheiden mening niet direct van een commercieel belang.

Overigens is er niets mis met een commercieel belang. Wetenschappelijke kennis kost bakken met geld.

Wat mij tegenstaat is dat je de meest basale behoeften van de mens, zoals ademhaling, gaat presenteren als een leefwijze en 'sleutel' tot gezondheid.
Als ademhalen echt zo moeilijk zou zijn, dan hadden we hier toch echt een probleem op deze aarde.

Om het te simplificeren : Als een baby geboren wordt, dan moet die eerst een cursus ademhaling gaan volgen en vervolgens mag die pas echt beginnen.

Wat betreft de onderzoeken ? Die hebben zich uitsluitend beperkt tot onderzoeken onder astma-patiënten. Geen van die onderzoeken kan worden betiteld als hoog betrouwbaar ( RCT ). Men heeft inderdaad positieve resultaten geboekt bij een aantal astma-patiënten.

Verder is er 1 literatuuronderzoek gedaan door een Nederlander. Ik hoef jou de classificatie van een dergelijk onderzoek niet nader toe te lichten. Bewijswaarde 1 op een schaal van 5. Conclusie overigen :
'het zou kunnen zijn dat'...............

Jawel, ik begrijp exact hoe onderzoeken werken en welke onderzoeken de hoogste wetenschappelijke bewijswaarde hebben.

En waar ik al voor vreesde, men generaliseert de resultaten van een onderzoek onder astma-patiënten en vertaalt deze vervolgens vrijelijk naar gezonde mensen. Over misleiding gesproken ...........

Dat is wat mij stoort aan de opzet en vooral ook van de aangedragen sites. Men stoelt een mening op een wetenschappelijk onderzoek. Heb je de uitslagen van die onderzoeken overigens zelf al eens goed bekeken ???

Dus als je al iets durft te zeggen over een wetenschappelijke onderbouwing, lees je daar dan eerst een goed in.

Men kan, hooguit, 1 ding deels onderbouwen. Namelijk dat astma-patiënten minder onstekingsremmers nodig hebben als ze anders (beter) ademen.

Na het goed lezen van deze onderzoeken ( op jou advies ) is mijn mening nog helderder. Men claimt tientallen zoniet honderden voordelen als men volgens de But methode gaat ademen. En wat blijft ? Er is nergens enige onderbouwing te vinden.

Ik vind het echt prima als mensen hier baat bij hebben. En al helemaal geweldig als astmapatiënten ( een stuk of 35 totaal over de hele wereld ) wat minder medicatie tot zich hoeven te nemen. Perfect zelfs.

Maar om op commercie terug te komen, als er ergens de commercie vanaf druipt, in negatieve zin, dan zie ik dit toch vooral hier.

Werkelijk geen enkele wetenschappelijke onderbouwing van enige claim.
Wel het misbruiken van een aantal laag geclassificeerde onderzoeken om claims te onderbouwen.

De But methode is een methode. Niets meer als dat. Het is geen Evidence Based wetenschap. Dat is wat ik slechts probeer duidelijk te maken. ;)

• Topic Starter Topic Starter
Er zijn wereldwijd vele klinische testen gedaan, maar idd niet in Nederland.

[Link niet meer beschikbaar]

Het probleem is dat de medische wereld wordt gedomineerd door de farmaceutische industrie. En daarom wordt er simpelweg geen onderzoek naar gedaan. (het wordt tegengehouden) Artsen, fysiologen, chirurgen willen het simpelweg niet geloven (zij verguisen dus Buteyko) en staan er vooral niet voor open. (want dat is het belangrijkste, een open houding in de wetenschap)
En jouw weerstand bewijst alleen maar Buteykos gelijk dat het wel 400 jaar kan duren voordat zijn theorie volledig is geaccepteerd.

Western Clinical Trials of the Buteyko Method

The Buteyko breathing technique has had several relatively successful clinical trials on asthma (England, Australia, New Zealand, Canada, Ukraine, USSR). Practice shows that for most people, the normalization of breathing means becoming disease-free. Doctors have yet to discover just how many health problems can be solved with breathing retraining and can be treated with the Buteyko breathing technique.

ook dit is een probleem

The main problem with all Western clinical trials was that the subjects did not achieve even official medical norms for breathing . In these trials asthmatics reduced their ventilation from about 12-18 L/min down to about 9 L/min. However the medical norms are more rigorous: 6 L/min for minute ventilation, 10-12 breaths per minute, 40 mm Hg arterial CO2, 6 L/min for minute ventilation and so forth, while Dr. Buteyko's norms for breathing at rest correspond to even smaller and slower breathing (8 breaths/min, 46 mm Hg for arterial CO2, and 4 L/min for ventilation).

Alle puzzelstukjes vallen ineens samen als je kijkt naar onze leefstijl waardoor we te veel ademen: we eten te veel (vast voedsel in de maag intensiveert de ademhaling in rust), we bewegen te weinig (hierbij wordt co2 geproduceerd), we zijn niet elektrisch geaard zoals onze voorouders of dieren dat wel zijn, we krijgen te weinig of scheve verhoudingen van mineralen en voedingsstoffen binnen. en nog vele andere oorzaken, wanneer je deze oorzaken gaat veranderen en tevens bezig gaat met ademhalingsoefeningen (meer CO2 produceren) kan je de ademhaling verminderen, en dit neemt alle klachten weg. Deze zaken zijn overigens uitgebreid getest in Buteykos laboratorium voor experimentele geneeskunde. Verder zou ik iedereen aanraden om te kijken op normalbreathing.com naar hoe Buteykos lab is verwoest door de Russische overheid en hoe andere mensen zijn tegengehouden in dit werk door de overheid (farmaceutische belangen)
Buteyko is naar m.i. wel evidence based, er zou alleen meer klinisch onderzoek naar moeten worden gedaan wereldwijd, en vooral in Nederland omdat het dus totaal onbekend is en buteyko richt zich op het hele lichaam en levensstijl. De reguliere geneeskunde richt zich vooral op symptoombestrijding. Wat in acute toestanden natuurlijk wel goed is maar op de langere termijn en om ziekten te voorkomen minder is.

Dat (chronisch) te veel ademen leidt tot vaso constrictie en tot een tegengestelde Bohr effect zou genoeg bewijs moeten zijn van de invloed van ademhaling.

Zal ik je is mooi vertellen: Mijn grootvader is 95 en altijd erg veel last gehad van hyperventilatie. En hij leeft nog steeds. ;)

beste leeftijd:)

dat zal zijn hyperventilatie hoogstwaarschijnlijk in korte aanvallen komen of in korte periodes voorkomen want als hij chronische hv (en dan echt veel te veel longventilatie p/m heeft en in rust door de mond ademt, met de borst ademt en erg hoorbaar en zichtbaar ademt dan geloof ik je niet:P

maar is moeilijk te zeggen waarom hij 95 is. Leefstijl, dieet, slaapkwaliteit,erfelijke factoren etc hebben allemaal invloed op de ademhaling en andersom, het is een vicieuze cirkel. En medicijnen kunnen vaak mensen kunstmatig lang in leven houden (wel met minder kwaliteit van leven en bijwerkingen meestal)

maar weet niet hoe dit bij hem is, ieder lichaam zit fysiologisch anders in elkaar en reageert anders op te veel ademen. (de 1 krijgt sneller kanker, de ander astma, de ander hartklachten, en bij mij bijvoorbeeld kreeg ik hyperventilatie aanvallen, hartkloppingen, hoofdpijn, snel moei, pijn op de borst en later depressie. vond t wel logisch als je dit plaatje bekijkt:

[/FONT]
brain-oxygen-effects-hypocapnia-hyperventilation.jpg

hier nog een stukje over waarom zangers jong sterven over het algemeen.

http://www.normalbreathing.com/s/singers-die-early.php#.UJ2RC4anVdk

Is dit nou allemaal poep of zit hier waarheid in? (de vraag is niet voor jou harry

^ Je moet hier in geloven imo.
Er zijn veel van dit soort dingen ook met energie banen en noem maar op en haptonomie, body stress release allemaal van dat soort alternatieve geneeswijzen.

En vergeet niet het placebo effect het kan dus altijd wel voordelig werken voor mensen en dan kijk ik vooral richting psychische aandoeningen.

En jouw weerstand bewijst alleen maar Buteykos gelijk dat het wel 400 jaar kan duren voordat zijn theorie volledig is geaccepteerd.

Je trekt een verkeerde conclusie Harry. Ik bied geen weerstand. Ben het zelfs roerend met je eens dat de wetenschap zich juist kan ontwikkelen door een open houding / visie / blik.

Maar het hele goede en sterke van de Westerse visie is dat ze zaken die 'nog in onderzoek' zijn ook juist in die hoek houden en daar geen voorbarige conclusies uit trekken.

Juist door die enorme kritische houding is er sprake van ontwikkeling. Dat moet je niet als weerstand opvatten, het is eerder een heel goed middel om te voorkomen dat er zaken misgaan.

Je kunt mensen niet zomaar van hun anti-depressiva, Beta Blokkers, vaatverwijders, bloedverdunners enzovoort afhalen en ze vervolgens beter laten ademen in de hoop dat het goed komt.

De weerstand die je beschrijft is precies het verzet wat deze methode biedt t.o.v. de Westerse medische wetenschap. Het zijn 2 werelden die bij elkaar zouden moeten komen. Dat gaat niet werken als je durft te stellen dat je de sleutel tot gezondheid in handen hebt. Vooral voor de wetenschap, Westers of Oosters, is het van belang dat mensen van heldere en betrouwbare informatie worden voorzien. Buteyko creëert de weerstand zelf.

[/QUOTE]Je kunt mensen niet zomaar van hun anti-depressiva, Beta Blokkers, vaatverwijders, bloedverdunners enzovoort afhalen en ze vervolgens beter laten ademen in de hoop dat het goed komt.

De weerstand die je beschrijft is precies het verzet wat deze methode biedt t.o.v. de Westerse medische wetenschap. Het zijn 2 werelden die bij elkaar zouden moeten komen. Dat gaat niet werken als je durft te stellen dat je de sleutel tot gezondheid in handen hebt. Vooral voor de wetenschap, Westers of Oosters, is het van belang dat mensen van heldere en betrouwbare informatie worden voorzien. Buteyko creëert de weerstand zelf.[/QUOTE]

Ben het met je eens dat die werelden bij elkaar moeten komen. Wel Vind ik de theorie en methode van Buteyko zeer helder en betrouwbaar (dankzij de buitenlandse klinische testen en vele ervaringen waaronder die van mezelf) en daarom ben ik van mening dat deze methode officieel erkend moet worden en samen kan gaan met de reguliere geneeskunde. De methode wint al langzaam terrein en het zal een kwestie van tijd zijn voordat het echt wortelt en overal wordt vergoed door de zorgverzekeraars.

Ben het ook met je eens dat je mensen niet zomaar van hun prozac, betablokkers en bloedverdunners etc kan afzetten, met de Buteyko methode moet dit ook altijd langzaam en voorzichtig worden afgebouwd gaandeweg de methode en leefstijl.

Maar leg is uit wat het precies bij jou gedaan heeft?
En stel je voor ik ga dit doen, er woont geen buteyko arts in mijn buurt..
Ben wel klein beetje nieuwsgierig.

Maar leg is uit wat het precies bij jou gedaan heeft?
En stel je voor ik ga dit doen, er woont geen buteyko arts in mijn buurt..
Ben wel klein beetje nieuwsgierig.

Ik heb op eigen houtje mijn meeste klachten verholpen door eerst allerlei boeken te lezen en E books te lezen van normalbreathing.com, er staat ook een "Do it Yourself" E book op daar heb ik wel veel aan gehad. De oefeningen komen er op neer dat je steeds een "comfortabel luchttekort" een tijdje volhoud zodat je je ademhalingscentrum traint om minder te gaan ademen. Ook probeer ik bijvoorbeeld mijn fitness en af en toe hardlopen alleen met neusademhaling te doen.

Er zijn een heleboel regels waar je je aan moeten houden in je dagelijks leven (alleen eten als je honger hebt, op tijd stoppen met eten) niet op je rug slapen, snachts je mond afplakken met tape (alleen als je minder dan 20 sec CP hebt) Het belangrijkste is dat je eerst goed door je buik kan ademen en het liefst 24/7 door je neus moet ademen voordat je de boel echt gaat verminderen. Ik heb gehoord op een lezing dat heel veel mensen stoppen met trainen en oefenen totdat ze ong 30 sec zuurstof in hun lichaam hebben want dan voel je je echt goed maar om herhalingen en klachten in de toekomst te voorkomen is het het beste dat je gewoon naar 60 sec toe gaat.

Ik raad mensen het niet aan om op eigen houtje te doen omdat ik vind dat je wel enige medische kennis nodig hebt, je moet weten wat het met je doet, en je moet voorzichtig wezen en het vraagt heel veel zelfdiscipline. Als je lui wordt faal je weer. Je moet de oefeningen bijv ook op een lege maag doen en er zijn nog vele andere regels en restricties die belangrijk zijn om negatieve effecten te voorkomen. En de enige boeken waar je verantwoorde doe het zelf info in vindt zijn:

http://www.normalbreathing.com/book-DIY-breathing-device.php#.UKDDbYanVdk

En dit zijn Engelse boeken dus je moet wel goed Engels kunnen begrijpen, ook moeilijke vaktermen en medische informatie. Dus ik raad iedereen aan om gewoon naar een Therapeut te stappen (NL is niet groot) of je kan online contact opnemen met een therapeut die je kan begeleiden met oefeningen. Hij moet bijv ook eerst weten wat voor medicijnen je gebruikt, wat je erfelijke eigenschappen zijn, hoe je leefstijl is etc.

Het is ook goed om te overleggen met je huisarts, alleen mijn huisarts wuifde mijn hyperventilatie klachten weg en zei dat ik me nergens druk om moest maken. Ik weet dat mensen (waaronder ikzelf) nieuwsgierig en eigenwijs zijn en deze oefeningen zelf uitproberen maar ik waarschuw dat als je niet weet waar je mee bezig bent dat de effecten dan tegengesteld kunnen zijn. (als je oefeningen te veel stress of teveel luchttekort veroorzaken bijv.) of als je lichamelijke beperkingen hebt waardoor je het heel rustig moet opbouwen. Dus het beste is om naar een therapeut te gaan. Wel moet ik zeggen dat er op die Engelse site de meeste kennis staat over de Buteyko methode en zijn eigen methoden en tips.

oja een goed Nederlands boekje over de methode en achtergrond info:

Leef gezond Adem Rustig door Masha Anthonissen Kotousova
(ankertjesserie 262) dit is vooral gericht op Astma maar is ook van toepassing op de meeste hedendaagse ziekten

en wat het met je doet:

Je krijgt meer energie, Je hebt minder slaap nodig, je valt sneller in slaap, je voelt je ochtends verfrist, Je wordt minder snel ziek (immuunsysteem wordt sterker) Je herstelt beter van lichamelijk inspanning, Je hebt minder last van kou of hitte (warme voeten en handen), Je vertering gaat efficiënter werken dus ook minder snel misselijk of buikklachten, je hebt minder eten nodig (of eiwitten nodig voor training bijv), je bent minder stressgevoelig (wat ik dus was), je kan helderder nadenken en objectief zijn, op sociaal gebied ga je er op voorruit en nog vele andere voordelen.

kortom: Je "organisme" functioneert beter doordat het beter wordt voorzien van zuurstof

Wat een bullshit zeg. Geloof je nou echt dat je lichaam de ademhaling niet reguleert naar wat het nodig heeft?
Denk nou eens logisch na man in plaats van heilig te geloven in kwakzalvers. Het enige voordeel aan die blinde navolging van jou is dat je door het placebo effect inderdaad denkt dat het beter gaat met je.
Je ademhalingsreflex die meer dan een minuut uitblijft na uitademen hahah schei toch uit joh, denk je dat dat gezond is?

En je hebt het steeds over hyperventilatie dat dat niet goed is. Natuurlijk is dat niet goed, je zorgt er dan voor dat er dan te weinig CO2 in je bloed zit . En dat is nou precies wat je lichaam automatisch regelt.

en wat het met je doet:

Je krijgt meer energie, Je hebt minder slaap nodig, je valt sneller in slaap, je voelt je ochtends verfrist, Je wordt minder snel ziek (immuunsysteem wordt sterker) Je herstelt beter van lichamelijk inspanning, Je hebt minder last van kou of hitte (warme voeten en handen), Je vertering gaat efficiënter werken dus ook minder snel misselijk of buikklachten, je hebt minder eten nodig (of eiwitten nodig voor training bijv), je bent minder stressgevoelig (wat ik dus was), je kan helderder nadenken en objectief zijn, op sociaal gebied ga je er op voorruit en nog vele andere voordelen.

kortom: Je "organisme" functioneert beter doordat het beter wordt voorzien van zuurstof

Dit is allemaal goed bij mijn pa maar hij moet toch aan de bloeddruk tabletten omdat het een fam kwaal is. Hij heeft nooit last van hyperventilatie en al dat gedoe. Hij is zeer rustig in zijn hoofd, zeer grzond verder en heeft nergens last van. Die bloeddruk gaat hier mee niet verlaagt worden zonder medicatie er bij ;) Waarom denk je zelf dat dit niet gaat werken, ik weet het iig wel.

Wat een bullshit zeg. Geloof je nou echt dat je lichaam de ademhaling niet reguleert naar wat het nodig heeft?
Denk nou eens logisch na man in plaats van heilig te geloven in kwakzalvers. Het enige voordeel aan die blinde navolging van jou is dat je door het placebo effect inderdaad denkt dat het beter gaat met je.
Je ademhalingsreflex die meer dan een minuut uitblijft na uitademen hahah schei toch uit joh, denk je dat dat gezond is?

En je hebt het steeds over hyperventilatie dat dat niet goed is. Natuurlijk is dat niet goed, je zorgt er dan voor dat er dan te weinig CO2 in je bloed zit . En dat is nou precies wat je lichaam automatisch regelt.

ik praat niet graag over geloof. het staat vast dan CO2 de ademhaling reguleert, en door onze moderne manier van leven, dieet en andere factoren wordt dit ontregeld. Kwakzalvers? geloof lekker wat de media zegt, wat de reguliere gezondheidszorg zegt en ga vooral niet zelf op onderzoek uit. En denk zelf ook eens logisch na.

"Oxygen content in the organism can be found using a simple method: after exhalation, observe, how long the person can pause their breath without stress" Dr. K. P.Buteyko, klaar als een klontje

andersom: denk jij dat diep en (veel) ademen gezond is ? is nergens wetenschappelijk bewezen.

Dit is allemaal goed bij mijn pa maar hij moet toch aan de bloeddruk tabletten omdat het een fam kwaal is. Hij heeft nooit last van hyperventilatie en al dat gedoe. Hij is zeer rustig in zijn hoofd, zeer grzond verder en heeft nergens last van. Die bloeddruk gaat hier mee niet verlaagt worden zonder medicatie er bij ;) Waarom denk je zelf dat dit niet gaat werken, ik weet het iig wel.

Die man van Buteyko Noord Nederland waar ik een presentatie van bijwoonde had ook erfelijke hartklachten, hij is 70 en fietst nu zonder problemen vele kilometers door de bergen en heeft maar 4-5 uur slaap nodig wat eerst niet kon door zijn vele bijwerkingen van de bètablokkers etc. En heeft zijn medicijnen afgebouwd. Maar bij dit soort erfelijke dingen moet het wel erg voorzichtig en nooit zonder ervaren therapeut.

Wat is dit nou weer voor zweverige pseudowetenschappelijke flauwekul :roflol:

Diep inademen is natuurlijk beter, je benut de longen zo gewoon beter. Je moet alleen zorgen dat je leert via je buik te ademen, dit is namelijk minder zwaar dan via de borstkas. Niet overdreven snel en diep gaan ademen natuurlijk, gewoon rustig en gelijkmatig en grotendeels via de neus zodat de lucht goed gezuiverd wordt.

Diep in/uitademen zorgt voor een betere afvoer van CO2 en opname van zuurstof waardoor je misselijkheid, overdreven zweten, te snelle hartslag, en vroegtijdige uitputting voorkomt.

Natuurlijk belangrijk om te trainen in een gym die goed verlucht is (zuurstof toevoer en CO2 afvoer) en de luchtvochtigheid niet te hoog of laag is.

Wat is dit nou weer voor zweverige pseudowetenschappelijke flauwekul :roflol:

Diep inademen is natuurlijk beter.

en dat is nou precies wat we allemaal verkeerd hebben aangeleerd: " diep ademen is gezond" en "CO2 is een afvalstof"

een van de grootste moderne mythes

http://www.normalbreathing.com/index-myths.php#.UKOuC4anVdk

Er is nergens wetenschappelijk bewijs voor dat diep ademen gezond is (op lange termijn) juist het tegengestelde wel.

---------- Post toegevoegd Wed 14 Nov 2012 om 15:43 ----------

door de buik (ben ik wel met je eens) en enkel door de neus zorgt er dus voor dat je in rust minder longventilatie p/m hebt

en dat is nou precies wat we allemaal verkeerd hebben aangeleerd: " diep ademen is gezond" en "CO2 is een afvalstof"

een van de grootste moderne mythes

http://www.normalbreathing.com/index-myths.php#.UKOuC4anVdk

Er is nergens wetenschappelijk bewijs voor dat diep ademen gezond is (op lange termijn) juist het tegengestelde wel.

---------- Post toegevoegd Wed 14 Nov 2012 om 15:43 ----------

door de buik (ben ik wel met je eens) en enkel door de neus zorgt er dus voor dat je in rust minder longventilatie p/m hebt

Zzz, je snapt zeker ook niet wat er achter diep ademen zit? En kom eens met onderzoeken uit journals i.p.v. steeds die links naar pseudowetenschap sites.

Ga eens na;
Hoog tidal volume vs klein tidal volume met een respectievelijk lage frequentie vs een hoge frequentie, maar met een gelijke pulmonaire ventilatie, rara wie heeft er meer alveolaire ventilatie, en rara wie gaat er uiteindelijk dood aan zuurstof gebrek (of naja dood, je valt iig. om :)), desondanks de gelijke pulmonaire ventilatie?

En CO2 IS een afvalstof, het is een product van zo'n beetje alle katabole reacties in je lichaam. Mocht je dit ontkennen zie ik graag de reacties tegemoet van jouw model van celullaire respiratie. :)

Laatst bewerkt:
CO2 is alleen een afvalstof in hoge concentraties, pure CO2 is giftig maar tegelijkertijd de basisstof voor het leven. Leven op aarde is begonnen met hogere concentraties CO2

http://www.normalbreathing.com/CO2.php#.UKO6AIanVdk

http://rypkezeilmaker.nl/typo/index.php?id=456

http://ilovecarbondioxide.com/2009/01/co2-is-life.html

---------- Post toegevoegd Wed 14 Nov 2012 om 16:40 ----------

een simpele proef om dit te ondersteunen:

http://www.buteyko-methode.eu/achtergrondinfo/artikelen/verstopteneus.html

Terug
Naar boven