Allemaal leuk en aardig.. Maar als je de DSM IV er bij pakt.. en je pakt een willekeurige persoonlijkheidsstoornis..
Dan voldoen de meeste mensen aan een hele hoop criteria!
Borderline-gedrag vertoont iedereen wel eens.
Ik heb ADHD, ik werk in de psychiatrie, ik heb contact met de psychiater die mij in mijn jeugd behandelde, ik ken adhd-ers in verschillende vormen en maten..
Het is echt een aandoening, maar wel eentje waar ontzettend goed mee te leven is, mits je bereid bent aan jezelf te werken, en je inzicht hebt of krijgt in je eigen gedrag. Concerta of ritalin werkt heel goed.
Ik ben het er mee eens dat ADHD een hype is.. het wordt wel erg makkelijk vastgesteld.
IMO komt dat vooral omdat er gebrek aan kennis is bij een hoop psychologen/psychiaters en omdat ADHD een enorme overlap heeft met een heleboel ontwikkelingsstoornissen bij kinderen, en persoonlijkheidsstoornissen bij volwassenen. Ik zie in mijn werk zat voorbeelden van verkeerde diagnoses. Als je vroeger gek deed, dan was je automatisch schizofreen, ook een diagnose met een hele slechte naam. Dokters plakken nou eenmaal gemakkelijk ergens een labeltje op, simpelweg omdat ze niet altijd verder kijken dan hun neus lang is. Labeltje erop, pilletje d'r in, huppakee, en weer een bed gevuld of een quota gehaald.
Dat neemt niet weg dat ADHD daadwerkelijk een aandoening is, die voor een hoop problemen kan zorgen, simpelweg omdat je jezelf gewoon niet begrijpt, en roekeloze beslissingen neemt, en daar vervolgens "verkeerd" (eerder inadequaat of ineffectief) op reageert. Ik ben ook maar een psychiatrisch verpleegkundige in opleiding, en mijn kennis heeft ook zo zijn grenzen, maar er gaat gewoon iets mis in de dopamine-overdracht in bepaalde kwabben in de hersenen. Dat veroorzaakt impulsief gedrag en beslissingen, gebrek aan concentratie, of juist hyperfocus (juist wel heel geconcentreerd op iets kunnen zijn, soms tegen het manische aan). Juist die impulsiviteit en gebrek aan concentratie kan voor heel veel problemen zorgen, zoals irritatie bij de omgeving, relatie-problemen, problemen op school/werk, druk gedrag.
Gedrag zit gecompliceerd in elkaar, het is niet 1+1=2. Er komen ontzettend veel factoren bij kijken. Vaak juist door onbegrip en irritatie bij omgeving, reageert iemand met adhd daar op een bepaalde manier op. Als dit patroon zich blijft herhalen, kan dat allerlei gevolgen hebben op het zelfvertrouwen, en o.a. de copingsvaardigheden van de persoon in kwestie.
Veel psychische problemen zijn het gevolg van ineffectieve copingsvaardigheden. Iemand reageert vanuit zijn primaire emoties (zoals angst bijv.).
ADHD is absoluut een psychische aandoening, maar zeker niet het einde. Met begrip van omgeving, en begeleiding, en op z'n tijd ritalin, is er bijzonder goed mee te leven.
Ik was echt DE standaard ADHD-er op de basisschool, ik vertoonde echt alle symptomen. Agressief, opvliegend, onrustig, vervelend, moe of juist hyper, irritant, slim, snel. Maar je maakt er weinig vrienden mee, alleen al omdat je 'raar' doet.
Zes verschillende basisscholen doorlopen, overal gezeik gehad, gelukkig uit handen van de politie weten te blijven, ondanks alle impulsieve, grappig bedoelde, maar volledig verkeerd uitpakkende geintjes. Naar kleine middelbare school, met extra begeleiding, ook daar volledig verkloot, zowel sociaal, als bij de leraren. Toch haalde ik alleen maar 9ens en 10en.
Op naar een grote scholengemeenschap, met 1400 leerlingen, havo/vwo klas. Weg uit de beschermde omgeving die moeders, psychiater en familie gecreeerd hadden om mij heen. Nog steeds continue in de problemen, veel geschorst, meer op het kantoor van de rector, dan in de klas, maar sociaal leerde ik me steeds beter aanpassen. Het grappige drukke gedrag viel toch redelijk in smaak bij de dames, wat me wel beviel. Gozers konden er ook wel om lachen, ook niet verkeerd. Met veel alcoholgebruik, blowen, vechten, straf, schorsingen, roken roken roken en nog eens roken, corvee, ruzies, meisjes, en toch ook heel veel plezier de havo succesvol afgerondt, elk jaar net op het randje gehaald.
Toen allerlei baantjes gehad, 2 maanden HBO Sociaal Juridische Dienstverlening gedaan, toen gillend weggerend.. verkeerde vrienden gevonden, waar ik de grootste lol mee gehad heb, en de gekste dingen gedaan heb gedaan, van inbreken, stelen, vechten, zuipen, snuiven, blowen, en vooral ontzettend veel mee gelachen heb. Ik was inmiddels ook al flink aan het trainen, niet serieus, maar ik vond het wel leuk, ik klootte maar wat aan zeg maar!
Toen kwamen de anabolen in het plaatje, vrienden deden het, dus ik ook.. spuit in je reet, trainen, zuipen, vreten, kroeg in, nken in een steeg, terug de kroeg in, ruzie trappen, vechten, d´r uit gegooid worden, eten, slapen, lachen d´r om de volgende dag.
Toen eindelijk m´n weg gevonden, inmiddels 2 stormachtige relaties verder, sociaal redelijk aangepast, al begon ik me als een sjonnie te gedragen, met bijbehorende leefgewoontes en kledingsT. Allerlei baantjes via uitzendbureau´s, en op een gegeven moment, na lange gesprekken met een geweldige baas, die psychiatrisch verpleegkundige was geweest, me aangemeldt voor deze opleiding. Nu bijna in m´n 3e jaar (leer/werk-opleiding van 4 jaar), 15 maanden samen met dezelfde geweldige vriendin, woon al anderhalf jaar op mezelf, en druk aan het bouwen aan het hele huisje, boompje, beestje verhaal.. Heel serieus in m'n werk, waar ik echt van geniet, heel serieus met m'n meisje, heel serieus met m'n opleiding, bloedserieus aan het trainen.. Eind goed, al goed dus
Als ik terugkijk kan ik ADHD de schuld geven van allerlei problemen, maarja.. ik zie het meer als verschillende karaktereigenschappen, en bijbehorend gedrag. ADHD is never nooit geen excuus om druk of gek te doen, of om dingen op af te schuiven. ADHD is gewoon extra ballast, wat dingen gewoon wat moeilijker maakt..
Mijn snelle manier van denken, de vaardigheid om in complete chaos het overzicht te houden (maar niet stil kunnen zitten als het rustig is), mijn spontaniteit, mijn vlotte babbel, mijn energie heeft mij ook ontzettend veel opgeleverd.. Ik kan het steeds beter in mijn voordeel gebruiken, ipv als een ongeleid projectiel rond te dolen..
Amen.