Fitness Seller

Advies nodig vetpercentage verlagen (fitness serieuzer aanpakken)

Waardering
0
Lengte
1m75
Massa
60kg
Vetpercentage
25%
Ik ben een 23 jarige meid, weeg 60 kilo (25% vetpercentage) ben 1.75 lang en wil het fitnessen serieuzer gaan aanpakken.

Ik eet clean en mijn eetschema bestaat voor 50% uit koolhydraten, 20% uit vet en 30% uit eiwitten. Sinds vorige week eet ik 1750 kcal per dag (wat ik eraf sport en er weer bij eet niet meegerekend). Onder mijn onderhoud dus.

Ik sport nu elke Maandag, Dinsdag, Donderdag, Vrijdag en Zaterdag. Allemaal krachttraining alleen op Zaterdag wil ik ook een halfuur cardio ervoor gaan doen. Ik heb voor die dagen alles in groepen opgedeeld (benen doe ik 2x).

Mijn doel is mijn vetpercentage naar 15% te krijgen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Laatst bewerkt:
15% is wel laag voor een vrouw, waarom wil je daar naartoe?

• Topic Starter Topic Starter
Het is een schatting, misschien blijf ik ook wel wat hoger. Maar een stuk gespierder worden dan nu is toch wel 1 van mijn goals!

Dan zou ik lekker cutten naar ~20% en vanaf daar bulken.
Als je met je gewicht nu gaat cutten naar 15% zal het er vooral uitzien alsof je zwaar ondervoed bent :p

met 15% kan je het podium op :)

Vetpercentages liggen bij vrouwen inderdaad anders. 15 is erg droog hoor, je kan beter je eerste doelstelling op 20% zetten.

Maargoed, ik denk dat een half uur cardio te weinig is als je zoveel wil dalen in vet, dit zou ik verhogen. En eventueel een fatburner ter ondersteuning?

Vetpercentages liggen bij vrouwen inderdaad anders. 15 is erg droog hoor, je kan beter je eerste doelstelling op 20% zetten. Maargoed, ik denk dat een half uur cardio te weinig is als je zoveel wil dalen in vet, dit zou ik verhogen. En eventueel een fatburner ter ondersteuning?

Omdat?

Het makkelijkst en efficienst, is het zoeken een personal trainer, die kan je wel helpen naar 15% te helpen. 15% is extreeem laag, dat gaat je zonder begeleiding niet lukken. Zeker nu je zelf al geen ervaring en kennis hebt. Iedereen kan wel roepen, ga op je voeding letten blabla. In dat geval, voordat je dat echt door hebt, ben je meer dan een jaar verder en zeer waarschijlnijk niet onder de 20 procent. Het klinkt raar, maar is de realiteit.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

5x kracht om een half uur cardio lijkt me een ratio die iets uit verhouding ligt. Je kan wel veel herhalingen pakken en op vorm trainen uiteraard, maar cardio boort alle energiebronnen aan en lijkt me een must als je zoveel wil dalen in percentage.

5x kracht om een half uur cardio lijkt me een ratio die iets uit verhouding ligt. Je kan wel veel herhalingen pakken en op vorm trainen uiteraard, maar cardio boort alle energiebronnen aan en lijkt me een must als je zoveel wil dalen in percentage.
Lol. ---------- Toegevoegd om 07:20 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 07:14 ---------- @ TS: ik zou alles aanhouden zoals je nu doet. In dit stadium moet vet verliezen niet gecompliceerd zijn. Even aankijken hoe het gaat, bij stagneren kan je evt je voeding aanpassen of cardio verhogen. Als je daadwerkelijk naar 15% wilt zul je op den duur alleen nog maar op vis gaan leven ;) Maar dat duurt dan nog wel even.

15% is inderdaad wel erg laag voor een vrouw. Hoe lang train je al trouwens? Je bent nu 5 dagen per week aan het rammen, maar als je nog maar net begonnen bent kan je beter wat meer rust tussen de dagen pakken.
Ook zou ik je cardio niet combineren met je krachttraining, als je deze afzonderlijk pakt kan je meer uit beide sessies halen.

18% is denk ook al aardig in de buurt van wat ik wil. En ik doe die cardio eigenlijk wat meer omdat Zaterdag ik een cheatmeal eet en soms een paar drankjes met vrienden doe.

Fatburners ben ik zelf niet zo'n grote voorstander van. Lijkt me ook niet erg nodig toch?

Cutten doe ik nu al sinds vorige week. Zou ik verder meer cardio moeten gaan doen?

18% is denk ook al aardig in de buurt van wat ik wil. En ik doe die cardio eigenlijk wat meer omdat Zaterdag ik een cheatmeal eet en soms een paar drankjes met vrienden doe.

Fatburners ben ik zelf niet zo'n grote voorstander van. Lijkt me ook niet erg nodig toch?

Cutten doe ik nu al sinds vorige week. Zou ik verder meer cardio moeten gaan doen?

2-3 weken blijven doen wat je nu aan het doen bent. kijk naar de weegschaal (of liever vetpercentage) geen voorruit gang is 100-200kcal in je voeding omlaag. weer 2-3 weken volhouden, ga je vooruit dan blijf je hetzelfde doen. ga je nogsteeds niet (snel) genoeg voorruit, weer 100-200 verlagen.

Dan blijf ik mooi doorgaan met het cutten. En is het wel of niet slim meer cardio erbij te gaan doen?

Dan blijf ik mooi doorgaan met het cutten. En is het wel of niet slim meer cardio erbij te gaan doen?
Meer cardio = meer energieverbruik = groter calorietekort = sneller resultaat. Echter is de vraag of je dit zelf wil. Té snel afvallen gaat vaak gepaard met spierverlies.

Daarbij, als je energiebehoefte 2000kcal eet, je eet er 1500 en je doet cardio, nog eens 500, krijg je per dag 1000kcal binnen. Ja, dan val je een kilo per week af. Als je dat wil, moet je dat doen, maar jek an ook afvallen door alleen een tekort te creëren met voeding.

Succes!

Ik wil inderdaad zo weinig mogelijk spierverlies (en ook niet te haastig afvallen), daarom leek het me inderdaad geen goed idee. Alleen een halfuur tot uur in het weekend mocht ik van plan zijn drankjes te doen met vrienden.

---------- Toegevoegd om 06:46 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 06:45 ----------

Oh en nog een vraagje, als ik bijvoorbeeld dus 1500 kcal moet eten op een dag maar ik sport er 350 af, moet ik dat nou wel erbij eten of niet?

Oh en nog een vraagje, als ik bijvoorbeeld dus 1500 kcal moet eten op een dag maar ik sport er 350 af, moet ik dat nou wel erbij eten of niet?
Als jij niet wil, dat je té snel vetverbrand, dan wel. Anders niet :) Ik zou bijv. een extra cardio sessie, niet doen. Dan kun je even goed sporten ook overslaan en andere leuke dingen doen, als je die er weer bij wilt eten. Alleen als je afslanken wil, dan zou ik cardio er niet bij eten.

Mijn vriendin traint 1x per week. De zaterdag. Ik laat haar de 3 belangrijkste oefeningen doen. Deadlift, squats en bench press. Ze is van 54 naar 48kg gegaan. Ze is 1m64. Denk dat ze rond de 18% a 17% zit. Voor een vrouw is dat wel het minimum denk ik. Anders daalt de waarde van je immuunsysteem.

Terug
Naar boven