Fitness Seller

Advies vetpercentage (foto's) en voedingsschema

ballou007

Novice
Waardering
3
Lengte
1m74
Massa
75kg
Vetpercentage
18%
Beste mensen,

Ik zal me eerst even voorstellen. In 2006 ben ik begonnen met krachttraining. Sindsdien heb ik steeds met periodes van een aantal maanden aan krachttraining gedaan. Op een bepaald moment ben ik volledig gestopt met sporten en heb ik me volledig laten gaan, nl. zeer onregelmatig en vettig gaan eten zonder enige vorm van sport. Tot ik in december 2010 op de weegschaal ging staan en 100 kg bleek te wegen. Dit was het signaal dat ik blijkbaar nodig had om er iets aan te doen.

De eerste maanden van 2011 ging ik er hard tegenaan, maar verloor ik weinig kilo’s omdat ik nog teveel koolhydraten at en op een verkeerde manier trainde. Zo at ik ‘s avonds nog grote hoeveelheden witte rijst en deed ik slechts af en toe aan cardio. Halfweg 2011 woog ik nog rond de 90-95 kilogram, met vermoedelijk een vetpercentage hoger dan 40%. Op dat moment ben ik beginnen lezen over trainingen en voeding en las ik het boek van Guy van der Reijden. Sindsdien eet ik zeer gedisciplineerd, met af en toe een cheatmaaltijd/day en train ik ook veel gerichter. Vandaag weeg ik 75 kilo met een vetpercentage van 20-25% schat ik. Met een zelf uitgevoerde driepuntenmeting kom ik aan een percentage van 16%, maar ik twijfel sterk of dit wel correct is.

Ik heb deze topic geopend omdat ik wat advies kan gebruiken voor mijn cutschema. Ik bezoek dit forum al jaren sporadisch. Ik heb dan ook al een aantal topics gelezen en ook de stickies heb ik gelezen. Dus ik denk wel dat ik reeds wat kennis heb van de belangrijkste principes van een goed voedingsschema. Maar ik heb deze topic gemaakt omdat ik graag zeker wil zijn mijn zaak en ik (zoals iedereen wellicht) op zoek ben naar de meest optimale output. Begrijp met niet verkeerd ik verwacht geen wonderen en ik wil heel hard blijven werken.

Hieronder zie je foto’s. De eerste foto is getrokken halfweg 2011, de tweede foto is deze week getrokken. Het plaatsen van deze foto’s is voor mij echt niet makkelijk, gezien ik door het verleden toch nog steeds een slecht gevoel heb over mijn fysiek. Maar ik zit nu eenmaal met een aantal prangende vragen waarop ik een antwoord wil om verder te kunnen.

· Ben ik een endomorph? Ik ben er behoorlijk zeker van, maar ik heb graag bevestiging.
· Ik sla duidelijk veel vet op aan mijn lovehandles en heupen. Sowieso eet ik nooit koolhydraten bij de avondmaaltijd (naast de kh in groenten natuurlijk). Zijn er meer voedingstips? Kaneel zou de insulinegevoeligheid verhogen, klopt dit?
· Hoe hoog schatten jullie mijn vetpercentage?
· Wijzigingen aan mijn voedingsschema? Ik gebruik dit voedingsschema elke dag en op zaterdag eet ik s’avonds nog een portie rijst extra en neem ik een dubbele portie havermout bij het ontbijt om zo tot 2600 kcal te komen als refood day. De bedoeling is om dit schema tot eind april te gebruiken.
· Wat betreft supplementen neem ik visolie, groene thee tablets, whey, multivitamine, vitamine D en BCAA’s van Power Supplements. Ik neem 3, 75 gr. BCAA een kwartiertje voor de training, zo staat het ook aangegeven in het boek van Guy van der Reijden. ’s Morgens neem ik ook wat BCAA’s, maar dat is beperkt tot 1,5 gram. Is dit voldoende en hoe kan ik berekenen hoeveel ik “nodig” heb?

Front rust juni 2011
http://imageshack.us/photo/my-images/221/19juni2011front.jpg/

Front maart 2012
http://imageshack.us/f/703/front8maart2012.jpg/

Back maart 2012
http://imageshack.us/photo/my-images/109/back8maart2012.jpg/

Front rust maart 2012
http://imageshack.us/photo/my-images/42/8maart2012rest.jpg/

Legs maart 2012
http://imageshack.us/photo/my-images/831/img0629be.jpg/

Voedingsschema:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het is jammer dat je niet exact je vet% weet van toen je op je zwaarst was. Je huidige vet% kun je het best even laten meten op de sportschool imo. En dit moet je dan in de toekomst ook blijven doen, voor een goede vergelijking. Maar volgens mij ben jij echt heel goed bezig! Je bent in een maand of acht, negen 25 kilo afgevallen. Dat is echt heel veel! En zo te zien is in ieder geval een heel groot deel daarvan vet. Dus die onzekerheid is mijns inziens volledig onnodig.
Keep up the good work!:clap:

Zo echt vooruitgang! Je hoeft je nergens voor te schamen. Werk je allang met dit voedingsschema? Ik zou niet durven te zeggen of je endomorf bent,sorry

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de reacties! Dit voedingsschema gebruik ik nu tweetal weken.

Niemand die mij een antwoord kan geven op de vragen die ik heb?

Echt een nette prestatie.
Mensen met overgewicht zouden een voorbeeld aan jou moeten nemen.

niet slecht als je nou is gaat cutten:) je hebt wel goeie kuiten maar wel een beetje bierbuik

zeer nette prestatie! je mag trots zijn! ik schat je vp rond de 20 idd.
hoop ook eens zo'n prestatie neer te zetten.

je bent imo een endo (op goeie weg naar meso)

maar neem mijn mening niet al te serious, ik weet niet alles van BB..

OFFTOPIC
ps; wanneer merkte je dat je buik minder werd? is het zo dat je eerst ergens anders afvalt (bv benen/rug) en dan pas later bij je buik begint te merken?

ik zit nu te cutten om mijn vp naar 15 te halen, zit nu 4 weken aan een cutvoedingschema, maar merk er niet zoveel van..

en werkt de groene thee tablets denk je?

OFFTOPIC
ps; wanneer merkte je dat je buik minder werd? is het zo dat je eerst ergens anders afvalt (bv benen/rug) en dan pas later bij je buik begint te merken?

ik zit nu te cutten om mijn vp naar 15 te halen, zit nu 4 weken aan een cutvoedingschema, maar merk er niet zoveel van..

Het vetverlies begint bij mij altijd bij mn gezicht en armen, ben nu 14%, redelijk droog, aders op schouder etc maar buik is nog zeker aanwezig. Buik gaat t laatst weg.

Het vetverlies begint bij mij altijd bij mn gezicht en armen, ben nu 14%, redelijk droog, aders op schouder etc maar buik is nog zeker aanwezig. Buik gaat t laatst weg.

hm, idd bij mij ook armen plus mensen zeggen dat bij mijn gezicht ook wat weg is.. maar daar merk ik weinig van
alleen armen, heb meer definitie in onderarmen en biceps vooral

pft, buik is de enige echte probleemzone.. daar is juist alle opslag van vet.. moet daar 10 cm van kwijt. zucht.

Erg nette vooruitgang! wat betreft je vragen;

- Bijna niemand is 100% 1 lichaamstype. In jouw geval, voor zover ik het kan zien; je hebt relatief brede heupen (endo), smallere polsen (ecto), redelijk ontwikkelde borstspieren (in je "before pic", meso dus) Ik zou me hier niet teveel aan vasthouden. Dat je makkelijker vet opslaat is duidelijk, maar het voordeel daarvan is dat je hoogstwaarschijnlijk niet tegen je zin in hoeft te eten om spierweefsel op te bouwen (je hebt simpelweg minder nodig).

- Ik vind mezelf bepaald geen voedingcoïtuspert en heb m'n kennis eigenlijk alleen maar op het forum hier opgedaan. Maar zoals je al zegt, groentes zijn belangrijk, probeer verder je voedsel zo onbewerkt mogelijk te kopen, dit is in vele gevallen gezonder en kost bovendien al meer energie om verteerd te worden. Probeer in ieder geval je target te halen voor je eiwitten.

- om en nabij 17% (ruwe schatting), heb je overtollig vel bij de buikstreek? Kan minder zijn in dat geval.

- Voedingsschema ziet er best oke uit, maar waarom kwark in de ochtend, en gelijk 500gram? S'avonds 250 gram kwark, die zou ik dan weer verhogen naar 500. Uiteindelijk kun je zelf beter beoordelen of het werkt of niet, je wil cutten? Zoja, hoeveel val je af per week?

- Heb me nog niet echt verdiept in het effect van bcaas t.o.v whey. Wat is het nut van groene thee tablets? Multi vits heb je ook bijna niet nodig gezien de hoeveelheid groente. De rest is prima. Misschien is creatine een toevoeging als je wat wil gainen. ;)

Succes!

niet slecht als je nou is gaat cutten:) je hebt wel goeie kuiten maar wel een beetje bierbuik

Vooral die enorme lovehandles storen mij, zijn echt buiten proportie ivgl met mijn buikvet. Heb natuurlijk ook nog aardig wat buikvet hangen. Een bierbuik is het niet, want ik drink echt zelden alcohol.

---------- Post toegevoegd Sat 10 Mar 2012 om 13:57 ----------

OFFTOPIC

Kan je dan van lichaamstype veranderen? Je lichaamstype staat toch gewoon vast? Al kan je wel schommelen tussen verschillende lichaamstypes, bedoel je het zo?

De groene thee tablets zijn zeker vochtafdrijvend, ik merk echt het verschil als ik er maar ééntje neem of meerdere. Ik moet duidelijk vaker naar toilet lopen en naar mijn gevoel merk ik ook in de spiegel dat ik minder vocht opsla dan tevoren. Al heeft dat ongetwijfeld vooral te maken met de voeding.

Buik werd vooral minder in de paar weken dat ik geen koolhydraten at. Ik at een extra portie groenten in de plaats en deed terwijl intensieve workouts met kettlebells waar ik aardig van moest zweten. Ga mij nu de komende maanden ook minimum 3x week toeleggen op een HIIT sessie op de crosstrainer na de krachttraining.

Erg nette vooruitgang! wat betreft je vragen;

- Bijna niemand is 100% 1 lichaamstype. In jouw geval, voor zover ik het kan zien; je hebt relatief brede heupen (endo), smallere polsen (ecto), redelijk ontwikkelde borstspieren (in je "before pic", meso dus) Ik zou me hier niet teveel aan vasthouden. Dat je makkelijker vet opslaat is duidelijk, maar het voordeel daarvan is dat je hoogstwaarschijnlijk niet tegen je zin in hoeft te eten om spierweefsel op te bouwen (je hebt simpelweg minder nodig).

- Ik vind mezelf bepaald geen voedingcoïtuspert en heb m'n kennis eigenlijk alleen maar op het forum hier opgedaan. Maar zoals je al zegt, groentes zijn belangrijk, probeer verder je voedsel zo onbewerkt mogelijk te kopen, dit is in vele gevallen gezonder en kost bovendien al meer energie om verteerd te worden. Probeer in ieder geval je target te halen voor je eiwitten.

- om en nabij 17% (ruwe schatting), heb je overtollig vel bij de buikstreek? Kan minder zijn in dat geval.

- Voedingsschema ziet er best oke uit, maar waarom kwark in de ochtend, en gelijk 500gram? S'avonds 250 gram kwark, die zou ik dan weer verhogen naar 500. Uiteindelijk kun je zelf beter beoordelen of het werkt of niet, je wil cutten? Zoja, hoeveel val je af per week?

- Heb me nog niet echt verdiept in het effect van bcaas t.o.v whey. Wat is het nut van groene thee tablets? Multi vits heb je ook bijna niet nodig gezien de hoeveelheid groente. De rest is prima. Misschien is creatine een toevoeging als je wat wil gainen. ;)

Succes!

Bedankt voor je mening in ieder geval! :)

Ben tevreden dat ik ongeveer juist zit en ik hier geen commentaren lees dat mijn vetpercentage nog een stuk boven de 20% ligt. Vind ik vooral belangrijk om mijn voedingsschema nauwkeurig te kunnen opstellen.

Ik tracht altijd van mijn target eiwitten te behalen, zit er vaak wat over omdat ik wat minder ga in de koolhydraten omdat ik nu eenmaal af wil vallen. Heb idd nog wat overtollig vet in de lage buikstreek. Met goede belichting zie ik wel duidelijk een four-pack, als het een indicatie kan zijn voor mijn vetpercentagey.

Ik heb de kwark vervangen door magere melk en een whey shake extra 's ochtends en 's avonds eet ik nu 500mg kwark. Ik ben wat gaan lezen in een aantal topics hier op DBB en las dat kwark 's ochtends eigenlijk overbodig is en dat je dan vooral snelle eiwitten nodig hebt. Bedankt voor je advies dus!

De groene thee tabs zijn vochtafdrijvend en zijn ook gewoon lekker gezond dankzij de antioxidanten die erin zitten, zit ook wat caffeïne in dus dat is ook niet overbodig in de cut. Drink sowieso om de dag ook een kopje groene thee. BCAA's ben ik beginnen nemen omdat ik als dat dit de spierafbraak beperkt als je cardio doet. Creatine ga ik nog even links laten liggen omdat ik eerst vooral droger wil worden, maar indien ik daarna bij het cleanbulken weinig kan gainen kan ik er eventueel mee beginnen.

Maar mijn doel nu is droger staan, 10-12% tegen de zomer.

Kan je dan van lichaamstype veranderen? Je lichaamstype staat toch gewoon vast? Al kan je wel schommelen tussen verschillende lichaamstypes, bedoel je het zo?

o, shit, zie je nou wel.. je moet mij niet serieus nemen..

ik dacht dat die lichaamstypen konden veranderen, heb net gelezen dat je wel ertussen in kon zitten.. maar ik zou me niet blind daar naar staren

dan denk ik dat je endo ben, gezien je makkelijk vet maakt en je spieren onder je vetlaagje zit..

nou, dan weet ik gelijk ook meteen dat ik ook een endo ben..
laag in carbs is dan mijn volgend cutschema as maandag!

thanks bro

Zeker goeie kuiten en zieke vooruitgang, je zou er wel nice uit gaan zien als je zou gaan cutten. :rolleyes:

Wow nette prestatie. respect!

Echt dankjewel iedereen. Heel leuk om te horen!

---------- Post toegevoegd Sun 11 Mar 2012 om 22:07 ----------

Nu ik in de cut zit vind ik het belangrijk om nog meer op details te gaan letten.

Ik eet al maanden de kwark: verse kaas natuur van Danone, af en toe wissel ik eens om naar de Vitalinea verse kaas van Danone. Hieronder lees je de voedingswaarde. De Vitalinea bevat ietsje meer eiwit, de Danone bevat ietsje minder koolhydraten maar bevat dan weer wel aardig wat vetten.

Welke platte kaas of kwark neem ik best voor het slapengaan? Kwark met grote hoeveelheden eiwit genre 11-13 gram zijn voor mij echt veels te zuur om te eten.

1° Danone verse kaas natuur

http://www.danone.be/nl/producten/danone-kaas-mg-4x100-natuur

Eiwit: 7,1 gram, Koolhydraten: 4,4 gram, vetten: 3,0 gram (2,0 verzadigde vetten)

2) danone vitalinea magere kaas

http://www.danone.be/nl/producten/vitalinea-kaas-0-4x100-natuur

Eiwit: 7,4 gr, koolhydraten: 4,7 gram, vetten: 0,1 gram

Terug
Naar boven