Fitness Seller

Advies werkpunten

Mee eens dat het een algemene vuistregel is, maar net zoals met eiwitten heb ik liever een surplus binnen (aan EFA's). Net zoals de 0,8-1g een vuistregel is, is jouw "ik heb voldoende aan 10-20g" niet meer dan wat giswerk, of niet?
Ik snap de link niet zo goed die je nu probeert te maken. Het ging toch over dat minder vet ook oké zou zijn zogenaamd broscience is?

Correctie van mij: 20-30 gram/dag.
Je wilt je EFA's binnen krijgen (met een supplement is dat probleem al verholpen) en genoeg overige vetzuren (gemiddeld genomen 10%) voor de vetoplosbare vitaminen. Voor dat laatste is vastgesteld dat je omgerekend met zo'n 20-30 gram wel safe zit. Dan kan je voor de zekerheid alsnog nog wat hoger gaan zitten.
Als je vetten onder de 10% van je kcal intake vallen (en je genoeg koolhydraten eet) is er ook nog het proces dat novo-lipogenesis heet, je lichaam gaat de koolhydraten omzetten naar vetzuren.

Ik snap de link niet zo goed die je nu probeert te maken. Het ging toch over dat minder vet ook oké zou zijn zogenaamd broscience is?

Correctie van mij: 20-30 gram/dag.
Je wilt je EFA's binnen krijgen (met een supplement is dat probleem al verholpen) en genoeg overige vetzuren (gemiddeld genomen 10%) voor de vetoplosbare vitaminen. Voor dat laatste is vastgesteld dat je omgerekend met zo'n 20-30 gram wel safe zit. Dan kan je voor de zekerheid alsnog nog wat hoger gaan zitten.
Als je vetten onder de 10% van je kcal intake vallen (en je genoeg koolhydraten eet) is er ook nog het proces dat novo-lipogenesis heet, je lichaam gaat de koolhydraten omzetten naar vetzuren.

Broscience omdat het is absoluut nergens op gebaseerd is. Alle gezondheidsinstanties raden aan om minimum 20% van je totale kcal aan vetten binnen te hebben, daar zal wel een goeie reden voor zijn en heb ik meer vertrouwen in dan "f**k vetten"... In mijn geval komt die 20% bvb exact neer op 1g/kg LG

Broscience omdat het is absoluut nergens op gebaseerd is. Alle gezondheidsinstanties raden aan om minimum 20% van je totale kcal aan vetten binnen te hebben, daar zal wel een goeie reden voor zijn en heb ik meer vertrouwen in dan "f**k vetten"... In mijn geval komt die 20% bvb exact neer op 1g/kg LG

Mja, gezondheidsinstanties zijn er om de algemene populatie advies te geven. En voor de algemene populatie zal die 20% effectief goed zijn.
Voor eerder specifieke gevallen, zoals atleten die hier zitten, zit er altijd een afwijking op de standaard en zal iedereen voor zichzelf bepalen waar die het beste op reageert..

Ja, de reden heb ik je ook letterlijk gegeven.
Het is gewoon een simpele vuistregel waarbij het merendeel van de mensen aan voldoende EFA's komt.

Het zal mij echt een f**k schelen wat jij doet.

Op een standaard dieet van 2000kcal komt dat neer op iets van 44gr vetten dus als je 80kg weegt eet je minder dan die 1gr/kg, maar hé richtlijnen he!!

Waarom zou ik als ik 6000kcal eet opeens het 3 dubbele aan vetten moeten eten? Logisch na denken is ook een vak ipv het standaard bro dbb papegaaien vuistregeltje herhalen.

• Topic Starter Topic Starter
Progress spam na aantal maandjes ondertussen. Eigenlijk pas anderhalve maand geleden echt deftig beginnen trainen. Nog beetje teveel aangemodderd ervoor :(.
20250827_221541.jpg20250827_221526.jpg

Alles

Nuttig dit, ik ga aan de slag!
Ik was wellicht beetje kort maar als je nog niet zoveel massa hebt, kun je ook niet echt spreken van 'werkpunten' als in achterliggende spiergroepen. Feitelijk gezien mis je overal massa dus gewoon alles blijven verbeteren.

• Topic Starter Topic Starter
Tijd voor nog een progress update, ook een grafje met progress van grootste lifts

Bijlagen

• 20251030_083659.jpg
    20251030_083659.jpg
    210,2 KB · Weergaven: 40
  • 20251030_083643.jpg
    20251030_083643.jpg
    223,8 KB · Weergaven: 44
  • file-5fdFF9QyAg3yDkbDGxoSAq.png
    file-5fdFF9QyAg3yDkbDGxoSAq.png
    126,5 KB · Weergaven: 42
Is de omvang van je benen nu toegenomen ?

Terug
Naar boven