XXL Nutrition

Afvallen schema

Bezoekers in dit topic

Zolang je niet je EKV verhouding uitwerkt kan je hier niet zoveel mee.
 
Ja, dat is de richtlijn, maar als je een hoog vetpercentage hebt mag het wel wat lager, sommigen houden dan ook als regel 2 gram eiwit en 1 gram vet per vet vrije massa aan.

Je alleen focussen op kcal en je eiwitten en vetten buiten beschouwing laten is geen slim idee. Met 5 of 10 minuten werk heb je je excel schema aangepast, maar je kan het ook bijhouden in myfitnesspal.
 
Om simpelweg lichter te worden heb je gelijk, maar om zoveel mogelijk spiermassa te behouden of zelf wat te winnen tijdens het afvallen is je eiwitinname wel van groot belang. En je vetinname is belangrijk voor allerlei processen in je lichaam en de opname van een flink aantal vitamines.
 
Tips... gewoon meer eten. je vetten zijn te laag, noten zijn hiervoor een goede toevoeging en snel veel kcal.
als je er dan nog niet aan je kcal behoefte komt probeer dan een maaltijd kip+rijst te maken voor in de middag (ter vervanging van brood). ook zie ik weinig fruit, richtlijn zijn hiervoor 2 stukken fruit per 1000kcal, dus als je 200kcal eet neem je ~4 stukjes fruit.

succes.
 
Genoeg andere opties voor vetten...
Eieren, pindakaas, pitten en zaden door je ontbijt (zonnebloempitten in havermout of brinta is ook lekker), scheutje olie door je shakes of ontbijt, volle melk of volle kwark, gewone 48+ smeerkaas, vette vis, roomboter (ipv halvarine), denk ook eens aan avocado (maak een quacamole bij je rijst).
Maar je kan ook simpelweg denken aan een paar lepels satehsaus bij je rijst.
Als je pasta eet... lepel pesto erdoor.
 
yep scheutje olie door je brinta kan ook prima. Lijnzaadolie bijvoorbeeld. Maar als je het lekker vind heb je ook noten olieen... Je kan ook een schep pindakaas door je brinta doen. Doen ook veel mensen.
Ook erg lekker.. tahin (=sesampasta) in de (griekse) yoghurt. Wordt in turkije vaak als ontbijt gegeten. Erg lekker! :D

Voor eiwitten zijn er ook genoeg opties...behalve noten :D
Eieren, volle kwark, volle melk (meteen een mooie combi met de vetten) ;)
Kip, rundvlees, (vette) vis (vissoorten als zalm/makreel/sardine etc voor vette vis, koolvis/kabeljauw/schol/panga/tilapia/tonijn etc voor magere vis)

Met vis kan je eventueel ook denken aan een tonijnsalade maken met wat augurk / ui / ketchup en appel.

Peulvruchten zoals zwarte bonen, capucijners, linzen etc. Zijn ook redelijk eiwitrijk en ze vullen ook goed. Net als Mais.
Je kan heerlijke salades maken met bijvoorbeeld zwartebonen / ui / komkommer / tomaat / paprika / augurk en wat tonijn uit blik of kip erdoor. Dressing maken met wat kwark/mayo met kruiden en kerrie.

Champignons en paddenstoelen zijn eiwitrijke groentes. moet je wel veel van eten dan maar er zitten ook zeer weinig kcal in. Dus een biefstukje met gebakken champignons is ook een prima eiwitrijke maaltijd met wat groente en eventueel KH.

Maar denk ook eens aan dingen als tofu/tahoe en seitan. Is wel vega maar ook eiwitrijk

Hier nog een lijstje met aanvullingen. :)
Eiwitrijk voedsel: de volledige lijst met 50 eiwitrijke producten + 4 recepten

Hopelijk kan je hier wat mee.

Eiwitten gewoon op 2 gr per kg BW houden en vetten echt wel op 0,8-1g per kg BW .
Je hebt vetten nodig voor je vetstofwisseling en je hormonen (oa testesteron) worden er ook blijer van dan wanneer je te laag in vet zit.
Libido schijnt ook in te kakken op te lage vetinname... al weet ik daar niets van maar heb ik gehoord. :o

edit: extra pure chocolade.... ook prima voor vetten.. zit ook meer eiwitten in dan melk chocolade
 
Laatst bewerkt:
Bedankt marina1975 hier heb ik zeker wat aan. Ik zou dus ook simpelweg wat olijfolie door mijn Brinta heen kunnen doen? Satésaus en Pesto is ook een goede tip!

Zijn er soortgelijke tips voor eiwitten? De kip doe ik vaak in stukje door mijn gerechten. Stukje vis erbij bijvoorbeeld?

Welke macros adviseren jullie met mijn gewicht icm een hoog BF? 2g eiwitten 1g vet en rest KH? of toch een stuk lager ivm mijn vetgehalte van 27>?

Mct olie ipv olijfolie kan ook. Is wel een pak duurder. Maar smaakt niet zo ranzig als olijfolie :)
 
johnyjordaan Ik zal er eens naar kijken. Op zich vind ik het best te doen omdat je het toch verwerkt in voedsel. Puur smaakt het niet geweldig nee.

Sinds maandag bezig met afvallen en ben nu al 1,5 kilo kwijt 106,4 kilo. Maarja is natuurlijk ook veel vocht. Mijn ervaring is dat je van de eerste week(en) nog niet goed kan beoordelen of je te snel gaat of niet.

Ik deed mn olijfolie in mn ochtendshake. (ochtendshake als ontbijt vanwege de tijdswinst tov gewoon ontbijt) En vond het in een shake echt ranzig :)

En daarom dat ik overgeschakeld ben naar mct olie in mn ochtendshake. Gebruik wel maar 5gr mct olie smorgens. Fles van halve liter kom je dan wel effe mee toe.
 
Back
Naar boven