AndroidHealthClinic

alleen vet wordt significant als vet opgeslagen (dont fear carbs)

chrisk

Elite Member
15 jaar lid
10.000 likes 10.000 berichten
Waardering
12.184
Ik zocht hier de afgelopen tijd een goede duidelijke samenvatting over, want uit werk van lyle mcdonald en wat hier en daar vaag genoemd werd dacht ik dit al wel maar nu heeft jason blaha net een youtube filmpje uitgebracht waarin hij het kort en bondig benoemt.

Why We Do Not Gain Weight Equal To Our Calorie Su…: http://youtu.be/XpT9n2BgZio

Cliffs
- veranderende carb/sodium inname beinvloed water weight wat dramatische dagelijkse veranderingen in gewicht veroorzaakt
- van een calorie surplus aan carbs word zeer weinig omgezet naar vet
- minder (5-10gr) als er genoeg vet uit voeding binnenkomt (high fat diet)
- meer (richting 30gr) als dat weinig is (low fat diet)
- een deel daarvan wordt nog gebruikt ipv opgeslagen
(proteine komt niet ter sprake omdat dat omzetten naar vet wel kan maar in de praktijk eigenlijk niet voorkomt)

Vooral handig bij refeeds met carb cycling, je kunt die dag ultra high carbs eten tot ver boven onderhoud zonder significant vet aan te komen. En daarbuiten hoef je in een constante surplus dus ook niet zo'n zorgen om je carbs te maken, ultra high carbs is juist prestatieverbeterend. Ik zal die andere filmpjes/tekst specifieker over refeeds hier ook plaatsen als ik ze weer vind.

moet de rode tekst niet omgekeerd zijn ???

Ik zocht hier de afgelopen tijd een goede duidelijke samenvatting over, want uit werk van lyle mcdonald en wat hier en daar vaag genoemd werd dacht ik dit al wel maar nu heeft jason blaha net een youtube filmpje uitgebracht waarin hij het kort en bondig benoemt.

Why We Do Not Gain Weight Equal To Our Calorie Su…: http://youtu.be/XpT9n2BgZio

Cliffs
- veranderende carb/sodium inname beinvloed water weight wat dramatische dagelijkse veranderingen in gewicht veroorzaakt
- van een calorie surplus aan carbs word zeer weinig omgezet naar vet
- minder (5-10gr) als er genoeg vet uit voeding binnenkomt (high fat diet)
- meer (richting 30gr) als dat weinig is (low fat diet)

- een deel daarvan wordt nog gebruikt ipv opgeslagen
(proteine komt niet ter sprake omdat dat omzetten naar vet wel kan maar in de praktijk eigenlijk niet voorkomt)

Vooral handig bij refeeds met carb cycling, je kunt die dag ultra high carbs eten tot ver boven onderhoud zonder significant vet aan te komen. En daarbuiten hoef je in een constante surplus dus ook niet zo'n zorgen om je carbs te maken, ultra high carbs is juist prestatieverbeterend. Ik zal die andere filmpjes/tekst specifieker over refeeds hier ook plaatsen als ik ze weer vind.

Als je die carbs niet omzet naar vet, en je verbrand ze ook niet, waar blijven ze dan?

• Topic Starter Topic Starter
moet de rode tekst niet omgekeerd zijn ???

Nope, als er veel vet binnenkomt uit voeding wordt er nog minder kh naar vet omgezet want er is genoeg vet dus omzetten is niet nodig. Als er weinig tot geen vet binnenkomt zet je lichaam iets meer kh om naar vet. Wat nog steeds heel weinig is en nog minder wordt daadwerkelijk opgeslagen, het wordt omgezet waar nodig en verbruikt voor metabolische doeleinden, wat overblijft van die paar gram wordt pas opgeslagen.

---------- Post added at 16:08 ---------- Previous post was at 16:03 ----------

Als je die carbs niet omzet naar vet, en je verbrand ze ook niet, waar blijven ze dan?

Er wordt niet gezegd dat ze niet verbrand worden. Ze worden of meteen gebruikt voor energie. Of ze worden opgeslagen in je glycogeenvoorraad in lever en spieren. Of dus een heeel klein beetje omgezet naar vet.

En er komt bij het verbruik ook heel veel warmte vrij, 30% noemt hij, waar dus een hoop energie "verloren" gaat wat betreft de kcal in vs out balans. Dat geld nog steeds, maar die balans bestaat dus niet enkel uit eten en activiteit.

Je denkt nu toch niet dat je minder dik wordt van kh dan van vet hoop ik? Wat is dit, back to the 80s?

resize_ZV_oogkleppen_zps3c437aa8.jpg

En lol @ jason blaha met z'n dikke fatceps

Je denkt nu toch niet dat je minder dik wordt van kh dan van vet hoop ik? Wat is dit, back to the 80s?

resize_ZV_oogkleppen_zps3c437aa8.jpg

En lol @ jason blaha met z'n dikke fatceps

Ik denk dat men minder bang kan zijn voor carbs dan dat de populaire instelling is met low carb/ckd diets.

En ik dacht dat die low carbs adviezen juist uit de 80s kwamen... Nouja fads blijven zich herhalen natuurlijk.

Ik denk dat men minder bang kan zijn voor carbs dan dat de populaire instelling is met low carb/ckd diets.

En ik dacht dat die low carbs adviezen juist uit de 80s kwamen... Nouja fads blijven zich herhalen natuurlijk.
Ik begreep het een beetje als; lekker veel carbs eten in de bulk, want dan wordt je minder snel dik dan bij veel vet. Daarom verwees ik ook naar de jaren 80, toen begon (meen ik) de ''geen vet eten want daar word je vet van'' trend, aka low fat diets.

Bedoelde je dat niet, dan: my bad ;)

Maar carbs zijn natuurlijk geen probleem, vanuit gezondheidsperspectief is lager in carbs wel bevorderlijk (hoe hoger je carbs, hoe hoger je LDL-P doorgaans, wat de grootste risico factor voor hart- en vaatziekten is), al hangt het natuurlijk ook af van je activiteit, insuline gevoeligheid/metabool syndroom, genen, etc.

Voor aankomen of afvallen maakt het niet heel veel uit, al kan het voor sommige mensen die een bepaalde insuline resistentie /mate van metabool syndroom hebben, voordelig zijn lager in carbs te gaan

Meer "lekker veel carbs eten in de bulk om training en herstel te ondersteunen en niet zo'n zorgen maken om vet aankomen ondanks wat de weegschaal zegt" :) en vochtbalans kan psychologisch spelletjes met je spelen, wat ook weer angst voor carbs in de hand speelt.

Dat vanuit gezondheidsperspectief lijkt me alleen correlatie? Veel ongezonde inactieve mensen die veel snoepen > connectie veel carbs (en wat dat betreft ook veel vet) met slechte bloedwaardes, en ze zitten aan die kant van het spectrum van insuline gevoeligheid en metabool syndroom. Die kunnen best een tijd low carb èn low fat volgen, beweging opbouwen, etc.

Voor actieve en daarmee gezonde(re) mensen on the other hand...

Ook actieve mensen die gezond eten kunnen insuline resistentie opbouwen.

Bron van koolhydraten maakt wel een hoop uit natuurlijk. Bronnen met een lage glycemische index/lading zijn een heel groot stuk gezonder. Havermout, aardappelen of basmati/zilvervliesrijst is aanzienlijk minder schadelijk dan suiker, witbrood en zelfs hedendaags volkorenbrood. Ik meen me een studie te herinneren die liet zien dat volkorenbrood van hedendaagse tarwe bloedwaardes verslechterde (zoals een verhoging van je LDL-P), en bij havermout was dat niet zo.

Niet dat ik hart- en vaatziekten op koolhydraten wil pinpointen ofzo, absoluut niet, maar algemeen gesproken is lager in koolhydraten veiliger (zeker voor mensen met metabool syndroom). Actievere mensen met een goede insuline gevoeligheid kunnen heel wat meer hebben.

Jason Blaha, veel te veel theorie, veel te weinig resultaten

Ook actieve mensen die gezond eten kunnen insuline resistentie opbouwen.

Bron van koolhydraten maakt wel een hoop uit natuurlijk. Bronnen met een lage glycemische index/lading zijn een heel groot stuk gezonder. Havermout, aardappelen of basmati/zilvervliesrijst is aanzienlijk minder schadelijk dan suiker, witbrood en zelfs hedendaags volkorenbrood. Ik meen me een studie te herinneren die liet zien dat volkorenbrood van hedendaagse tarwe bloedwaardes verslechterde (zoals een verhoging van je LDL-P), en bij havermout was dat niet zo.

Niet dat ik hart- en vaatziekten op koolhydraten wil pinpointen ofzo, absoluut niet, maar algemeen gesproken is lager in koolhydraten veiliger (zeker voor mensen met metabool syndroom). Actievere mensen met een goede insuline gevoeligheid kunnen heel wat meer hebben.

Dat brood slechtere invloed heeft dan andere bronnen kan ik me wel voorstellen.

Banaan, muesli, zoete aardappelen, witte rijst, hebben hoge gi, hoger dan bijv snoep en chips dus die redenatie obv gi gaat niet op. Gi zegt ook niks buiten de context van fasted en geisoleert consumeren, dus dan kom je al gauw op onnauwkeurige generalisaties uit.

Maar hoezo zou het algemeen beter zijn om lager in kh te zitten? Vanuit welke redenatie bedoel je dat?

En kun je een voorbeeld noemen van hoe insuline resistentie op kan dagen bij actieve mensen?

Dat brood slechtere invloed heeft dan andere bronnen kan ik me wel voorstellen.

Banaan, muesli, zoete aardappelen, witte rijst, hebben hoge gi, hoger dan bijv snoep en chips dus die redenatie obv gi gaat niet op. Gi zegt ook niks buiten de context van fasted en geisoleert consumeren, dus dan kom je al gauw op onnauwkeurige generalisaties uit.

Maar hoezo zou het algemeen beter zijn om lager in kh te zitten? Vanuit welke redenatie bedoel je dat?

En kun je een voorbeeld noemen van hoe insuline resistentie op kan dagen bij actieve mensen?

Op dat laatste: genen

Doorgaans is lager in kh veiliger omdat triglyceriden doorgaans geleidelijk hoger worden naarmate kh inname stijgt, en LDL particle size kleiner wordt, wat vaak een stijging van van LDL-P inhoud. Een hoog LDL-P is de grootste risico factor die er is, is je LDL-P hoog dan heb je bijna altijd een verhoogd risico op hvz

GI/GL is wel degelijk relevant, ook buiten een fasted state ed

En het is niet puur de GI/GL die er toe doet.
Fructose bv doet triglyceriden en LDL-P in een dose dependant manier stijgen en HDL dalen.

Tsja algemeen advies obv correlaties voor inactieve ongezonde mensen, maar verder niet relevant dus.

(en dat van fructose is zeker ook nog met hfcs in isolatie en volgens mij in mensen niet eens significant)

Laatst bewerkt:
Fout en fout. Je zou je eens moeten verdiepen in atherosclerose en de onderliggende pathologie.

Maar hoevaak gebeurt het in de praktijk dat iemand die actief is en geen overgewicht heeft insulineresistentie/hvz krijgt? Lijkt me allemaal nog steeds in het niet vallen bij een sedentaire lifestyle en overgewicht wat betreft risicofactoren.

Jason Blaha, veel te veel theorie, veel te weinig resultaten

Idd ik luister ook nooit naar Aragon of McDonald ofzo die gasten hebben wel veek theoretische kennis maar zijn niet swole zij snappen er sws niks van bro

Fout en fout. Je zou je eens moeten verdiepen in atherosclerose en de onderliggende pathologie.

Of je bent lief en legt in een paar zinnen het causaal verband uit, dubbel lief als je daarbij rekening houd met mijn standpunt voor de factor actief en gezond en benoemt hoe die niet genoeg beschermd tegen het gevaar dat koolhydraten zouden zijn.

Meer "lekker veel carbs eten in de bulk om training en herstel te ondersteunen en niet zo'n zorgen maken om vet aankomen ondanks wat de weegschaal zegt" :) en vochtbalans kan psychologisch spelletjes met je spelen, wat ook weer angst voor carbs in de hand speelt.

Carbs worden inderdaad minder snel in vet omgezet, maar meer carbs eten betekent toch ook minder vet oxideren omdat je meer carbs als energiebron gebruikt? En dus uiteindelijk ook meer aankomen? En wanneer je glycogeen voorraden vol zitten en er genoeg glucose in je bloedbaan zit zal het ook worden omgezet in vet, al gaat er wel meer energie verloren als je het vergelijkt met vet dat wordt omgezet in vet.

Dat vanuit gezondheidsperspectief lijkt me alleen correlatie? Veel ongezonde inactieve mensen die veel snoepen > connectie veel carbs (en wat dat betreft ook veel vet) met slechte bloedwaardes, en ze zitten aan die kant van het spectrum van insuline gevoeligheid en metabool syndroom. Die kunnen best een tijd low carb èn low fat volgen, beweging opbouwen, etc.

Voor actieve en daarmee gezonde(re) mensen on the other hand...

Er zijn ook veel RCT's gedaan die low carb diëten vergelijken met high carb en daar komt toch consistent naar voren dat de bloedwaardes beter zijn bij mensen op het low carb dieet (bloeddruk, triglyceriden, HDL etc.). Dit zijn dus geen cohort studies die enkel correlaties kunnen aantonen.

Het zou in mijn geval verklaren waarom ik het altijd slecht doe op low carb/high fat dieten als het gaat om vp beheersing, massa en prestaties.

Ik heb er echt geen touw aan vast kunnen knopen en ook menig discussie erover gehad met Big Cat, maar het is gewoon een absoluut feit.
Ik neem een dagelijks vast aantal cals; als ik deze verdeel in een low carb/high fat opstelling gebeurd er geen reet en houd ik vocht vast ( wat compleet gestoord is ). Er was zelfs sprake van stilstand, terwijl de cals echt juist berekend waren.
Als ik hetzelfde doe met een high carb/low fat opstelling dan verlies ik niet alleen gewicht, maar is mijn vochtbalans normaler en mijn spiergroei beter.

Enige minpunt van high carb targets is dat ik vaker ziek ben.
Afgelopen jaren behoorlijk hoog in (verzadigde) vetten gezeten en dus carbs ervoor ingeruild en ik ben geen dag meer ziek geweest. Ontzettend indrukwekkend verschil. Ook mijn hormonen veel beter geregeld, minder last van vrouwengedoe zeg maar.

Kortom, sporttechnisch zou ik altijd teruggrijpen naar een high carb/low fat dieet.
Gezondheidstechnisch kan ik beter andersom werken. Misschien dat het gezondheidsbevorderende aspect ook werkt als ik maar 1 dag in de week mijn vetten drastisch omhoog gooi. Heb ik alleen nog niet geprobeerd.

Gewoon high carb/high fat gaan eten :)

Carbs worden inderdaad minder snel in vet omgezet, maar meer carbs eten betekent toch ook minder vet oxideren omdat je meer carbs als energiebron gebruikt? En dus uiteindelijk ook meer aankomen? En wanneer je glycogeen voorraden vol zitten en er genoeg glucose in je bloedbaan zit zal het ook worden omgezet in vet, al gaat er wel meer energie verloren als je het vergelijkt met vet dat wordt omgezet in vet.
Ja precies met carbs spaar je dieet vet van verbranding, maar dan kom je dus minder vet aan dan velen verwachten. Meer dan hoeveel vet je eet en een heel klein beetje van het teveel aan carbs, zal het dus niet zijn.

In recomps kan dat al helemaal gunstig zijn omdat je dus niet zo gemakkelijk je kcal tekort van de week teniet doet met een high carb low fat refeed protocol, al lijkt dat in de caloriebalans zo. Refeeden tot maintenance is dus niet nodig, je kan er best ver overheen.

Je zweet je alleen wel kapot.

Wat ik me nog afvraag is of vetten sparen van verbranding gunstig is voor de essentiele vetten en om3/6 of dat die anders ook niet verbrand worden?

En hoe zit het met carb opslag buiten je lever en spieren? Gebeurt dat ook elders (huid) waardoor je carb overschot dat bloated effect verklaard? En er nog minder reden is om jezelf gek te maken met wat je in de spiegel ziet?

Er zijn ook veel RCT's gedaan die low carb diëten vergelijken met high carb en daar komt toch consistent naar voren dat de bloedwaardes beter zijn bij mensen op het low carb dieet (bloeddruk, triglyceriden, HDL etc.). Dit zijn dus geen cohort studies die enkel correlaties kunnen aantonen.
Dat is dus causaal naar bloedwaardes niet helemaal naar hvz, en veel markers op zich zoals triglyceriden en hdl zeggen nog weinig, ldl-p is een betere marker maar...

Activiteit is weer een factor die alles teniet doet, verbeterd die bloedwaarden met name triglyceriden en hdl, maar ook zelfs actief door daadwerkelijk plakopbouw helpen verwijderen.

Daarom zie ik liever een causaal verband en uitleg over hoe het zou werken, niet hoe verschillende stappen van correlaties algemeen advies geven zonder controle op lifestyle.

Terug
Naar boven