AndroidHealthClinic

Anabolenvlog

Leuk topic!

• Like
Waarderingen: Myo
M.b.t oestradiol is het wat lastiger omdat het daar gaat om het optimale midden. Te laag is niet goed en er zijn voldoende onderzoeken die dat aangeven. De rol van oestradiol in de regulering van vetmassa in te lage en/ of fysiologische hoeveelheden is goed beschreven.

Maar suprafysiologische hoeveelheden in de orde van grote die ontstaan bij 5, 10 of 20x meer testosteron door exogene toediening zonder gebruik van een AI ken ik niet. Of het effect van grote hoeveelheden methyl oestradiol als gevolg van de aromatisering van 17 alfa methyl anabolen zoals dianabol zijn er ook niet.

Ik hou mij aanbevolen!

Er zijn aanwijzingen dat oestradiol differentiatie en proliferatie van WAT cellen stimuleert:

The role of estrogen in adipose tissue metabolism: insights into glucose homeostasis regulation [Review]

Even de full study downloaden die is gratis en dan paragraaf 3 laatste alinea.

De literatuur hierover is zwak m.i.. Dan blijft waarneming over. Met alle factoren die er van op invloed zijn geeft een kuur met veel aromatiserende anabolica vaak een vette fysiek en proberen veel jongens in de nakuur dat weer kwijt te raken.

Terwijl kuren met minder aromatiserende anabolen iemand eerder droger maken dan vetter, ook al eten ze alles wat los en vast zit. En het gynoverhaal blijft staan. Veel E2 maakt dat je lichaam vet aanzet op oestradiol gevoelige plekken. Me thinks.
Dat het in vitro de proliferatie van pre-adipocyten induceert en indirect door knock-out van een oestrogeensulfotransferase de differentiatie van muispre-adipocyten lijkt me niet echt relevant, zeker niet in het licht van de overige data (bij vrijwel alle knaagdiermodellen verlaagt het de energie-inname en verhoogt het het energieverbruik). Notabene staat er in de regel erna dat de stimulering van proliferatie van subcutane pre-adipocyten alleen optreedt bij vrouwelijke ratten, niet bij mannelijke ratten. Ze schrijven in het onderzoek ook nog het volgende:

These effects were reversed by simultaneous exposure to androgen [ze hebben hiervoor zowel DHT als testosteron gebruikt]

Er is simpelweg geen aanleiding om te verwachten dat het zo is, en dan verschillen we daarin ook van waarneming. Je zou dan toch op z'n minst ook een stijging van de vetmassa verwachten als je sedentaire jongemannen 600 mg testosteron toedient voor 20 weken? Die studie ken je, en dat laat hij niet zien. Integendeel, er lijkt een loglineaire afname van de vetmassa bij hogere testosterondoseringen.

Bedankt in ieder geval voor de reacties, dat waardeer ik.

Edit:
Ter aanvulling, het zorgt in ieder geval voor een verschuiving van substraatverbruik naar dat van vetzuren:
Estrogen supplementation reduces whole body leucine and carbohydrate oxidation and increases lipid oxidation in men during endurance exercise. - PubMed - NCBI
Men supplemented with 17beta-estradiol have increased beta-oxidation capacity in skeletal muscle. - PubMed - NCBI

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Dank voor de input! Interessante materie indeed en het schijnt nieuw licht op de functie van oestradiol in relatie tot bodybuilding doelstellingen.

Het blijft voor mij echter een vreemde veronderstelling dat het ongelimiteerd laten oplopen van oestradiol waarden altijd gaat leiden tot een hogere vetoxidatie en een lagere vetmassa. Mogelijk is er ergens een tipping point.

Onderstaande studie keek naar verschillen in aromatase activiteit in hypogonadale mannen en concludeert dat mannen met laag T en een hoge aromatase activiteit een lagere VVM en een grotere hoeveelheid buik vet hebben.

Eur J Endocrinol | Mobile

In de conclusie geven de auteurs aan dat het mogelijk niet om de absolute waarden gaat, maar om de verhouding tussen T en E2. Dus zou je T corrigeren dan krijg je een andere lichaamssamenstelling.

Hoe deze twee zich verhouden in een kuur laat zich alleen maar raden. Onderlinge verschillen bij mannen in aromatase activiteit kunnen wellicht ook een rol spelen in hoe het lichaam reageert op een kuur.

Het kan zijn dat ik feiten aan het zoeken ben voor een mening. Maar het kan ook zijn dat we een punt bespreken wat nog niet onderzocht is. Ik ken in ieder geval niemand die droger is geworden op 2,5 gram test in de week en 100 mg dbol per dag.

Maar wellicht als de kcals gecontroleerd zijn er vochtretentie gemeten kan worden dat de uitkomsten mij nog zouden verrassen.

We zoeken bij deze een paar vrijwilligers.

Laatst bewerkt:
Dank voor de input! Interessante materie indeed en het schijnt nieuw licht op de functie van oestradiol in relatie tot bodybuilding doelstellingen.

Het blijft voor mij echter een vreemde veronderstelling dat het ongelimiteerd laten oplopen van oestradiol waarden altijd gaat leiden tot een hogere vetoxidatie en een lagere vetmassa. Mogelijk is er ergens een tipping point.

Onderstaande studie keek naar verschillen in aromatase activiteit in hypogonadale mannen en concludeert dat mannen met laag T en een hoge aromatase activiteit een lagere VVM en een grotere hoeveelheid buik vet hebben.

Eur J Endocrinol | Mobile

In de conclusie geven de auteurs aan dat het mogelijk niet om de absolute waarden gaat, maar om de verhouding tussen T en E2. Dus zou je T corrigeren dan krijg je een andere lichaamssamenstelling.

Hoe deze twee zich verhouden in een kuur laat zich alleen maar raden. Onderlinge verschillen bij mannen in aromatase activiteit kunnen wellicht ook een rol spelen in hoe het lichaam reageert op een kuur.

Het kan zijn dat ik feiten aan het zoeken ben voor een mening. Maar het kan ook zijn dat we een punt bespreken wat nog niet onderzocht is. Ik ken in ieder geval niemand die droger is geworden op 2,5 gram test in de week en 100 mg dbol per dag.

Maar wellicht als de kcals gecontroleerd zijn er vochtretentie gemeten kan worden dat de uitkomsten mij nog zouden verrassen.

We zoeken bij deze een paar vrijwilligers.

De verhouding T en E2 is 1 van de meest essentiële onderdelen van chemisch bodybuilden, als ik het even zo in een hokje mag stoppen. De verschillen zijn van persoon tot persoon alleen al zo enorm op basis van enkel deze twee variabelen, dat het zelfs bijna onmogelijk is om op basis van alle hormonen die erbij komen kijken tot een goede en eenduidige conclusie te komen.

Ervaring leert dat ik op 2gr test en 1gr deca en dezelfde voeding een stuk droger word dan op 500gr test en 400gr deca. Los gezien van de vocht retentie, hetgeen je metingen lastig maakt, durf ik zeker wel te stellen dat hoe hoger je gaat in dezelfde context; je toch echt wel droger wordt.

Verder interessant topic, er mag best eens wat meer gediscussieerd worden en jouw vlogs maken het wat laagdrempeliger. :thumbs:

De verhouding T en E2 is 1 van de meest essentiële onderdelen van chemisch bodybuilden, als ik het even zo in een hokje mag stoppen. De verschillen zijn van persoon tot persoon alleen al zo enorm op basis van enkel deze twee variabelen, dat het zelfs bijna onmogelijk is om op basis van alle hormonen die erbij komen kijken tot een goede en eenduidige conclusie te komen.

Ervaring leert dat ik op 2gr test en 1gr deca en dezelfde voeding een stuk droger word dan op 500gr test en 400gr deca. Los gezien van de vocht retentie, hetgeen je metingen lastig maakt, durf ik zeker wel te stellen dat hoe hoger je gaat in dezelfde context; je toch echt wel droger wordt.

Verder interessant topic, er mag best eens wat meer gediscussieerd worden en jouw vlogs maken het wat laagdrempeliger. :thumbs:

Thanks! De mate waarin een individu T omzet in E2 verschilt en de mate waarin iemand reageert op verhoogd E2 ook. Ben ik met je eens.

Er zijn jongens die op 500mg geen last krijgen van gevoelige tepels en jongens die op die dosering een AI nodig hebben.

Hoe vet of hoe droog je een kuur ingaat is ook een factor. Als je al een hoog vet% hebt en een E2 dominante hormoonhuishouding is dat een ander vertrekpunt dan wanneer je redelijk droog bent.

Probleem is ook dat de meeste labs een bovengrens hebben voor zowel T als E2 en bij de doseringen die in het BB worden gebruikt de feitelijke waarden vaak niet eens worden gemeten. Dus het blijft lastig iets te zeggen op basis van protocollen.

Je ervaring deel ik niet. Ik heb tot 2.5 gram gebruikt. Dat was zinloos. Pre contest zat ik ergens tussen de 1300 en 1600 mgs en dat had een functie, maar om te groeien had het geen meerwaarde boven 800-900mgs van AAS van een goede kwaliteit. Die hogere doseringen waren allemaal middelen die niet aromatiseren. Test was laag (200mg) en de laatste twee weken ging die eruit.

Ik was op mijn grootst (138kg) op 650 mgs.

Aangezien niemand echt weet wat er feitelijk in de flesjes zit en iedereen meer en meer nodig heeft om goede resultaten te boeken lijkt het wel en dat dit voor de handel een goede zaak is laat het zich alleen maar raden welke factor ondergedoseerde AAS een rol spelen.

Helemaal zonder een AI of een serm op die middelen en doseringen die jij noemt. Ik zou uit elkaar knappen denk ik.

notif.:thumb:

Ik hoop dat het goed gaat met je nu! Ik heb 3 weken hartbewaking gehad. Maar ook een hartaanval, een vijfvoudige bypass operatie en ik draag nu een ICD, dus ik ken je probleem geloof mij. De vinger wordt makkelijk in die richting gewezen.

Het gaat er niet om Jan en alleman te vertellen wat je doet. Het gaat niemand ene reet aan. Waar het mij om gaat is dat er ook in het kringetje van anabolica gebruik nog steeds een sfeer bestaat van we doen iets wat niet mag en niemand snapt ons. Ik zie steeds een nieuwe groep gebruikers komen en niemand snapt nog iets van wat ze doen. Kuurtjes gaan in ml niet in mg en middelen worden door elkaar gebruikt zonder enige idee van de toegevoegde waarde.

En dat terwijl we heel veel weten van deze middelen. Uit onderzoek en ervaring. En het is legaal ze te gebruiken. Dan kun je er over praten dus. Binnen die groep die het betreft. Of in de openheid waar relevant.

Meer is er niet over te zeggen.
Het probleem is niet "we doen iets wat niet mag en niemand snapt ons.", maar gewoon uberhaupt "we doen iets wat mensen niet snappen maar dat houdt ze niet tegen constant idiote commentaren te geven" en dat zorgt dan weer voor problemen op het werk, in de studie en privé, die je gewoon niet kan hebben.

Ik woon in België, hier is het helaas nog een heel ander verhaal.

Thanks! De mate waarin een individu T omzet in E2 verschilt en de mate waarin iemand reageert op verhoogd E2 ook. Ben ik met je eens.

Er zijn jongens die op 500mg geen last krijgen van gevoelige tepels en jongens die op die dosering een AI nodig hebben.

Hoe vet of hoe droog je een kuur ingaat is ook een factor. Als je al een hoog vet% hebt en een E2 dominante hormoonhuishouding is dat een ander vertrekpunt dan wanneer je redelijk droog bent.

Probleem is ook dat de meeste labs een bovengrens hebben voor zowel T als E2 en bij de doseringen die in het BB worden gebruikt de feitelijke waarden vaak niet eens worden gemeten. Dus het blijft lastig iets te zeggen op basis van protocollen.

Je ervaring deel ik niet. Ik heb tot 2.5 gram gebruikt. Dat was zinloos. Pre contest zat ik ergens tussen de 1300 en 1600 mgs en dat had een functie, maar om te groeien had het geen meerwaarde boven 800-900mgs van AAS van een goede kwaliteit. Die hogere doseringen waren allemaal middelen die niet aromatiseren. Test was laag (200mg) en de laatste twee weken ging die eruit.

Ik was op mijn grootst (138kg) op 650 mgs.

Aangezien niemand echt weet wat er feitelijk in de flesjes zit en iedereen meer en meer nodig heeft om goede resultaten te boeken lijkt het wel en dat dit voor de handel een goede zaak is laat het zich alleen maar raden welke factor ondergedoseerde AAS een rol spelen.

Helemaal zonder een AI of een serm op die middelen en doseringen die jij noemt. Ik zou uit elkaar knappen denk ik.

Die 2.5gr was zeker zonder GH? Dan snap ik wel dat het "zinloos" lijkt, hetgeen in zekere zin ook wel klopt. Boven de 1,5gr zonder GH had voor mij ook weinig toegevoegde waarde. Maar i.c.m. langdurig GH gebruik heeft het echt een enorme meerwaarde om hoger te doseren.

138kg :eek: Je voelde je toen vast ook niet heel gezond gok ik?

Ik woon in België, hier is het helaas nog een heel ander verhaal.

Zo anders is het in België niet. Ik ken iemand van de Nederlandse dopingautoriteit en had hem al eens gevraagd of er verschil is met België. Maar de cijfers zijn het zelfde. (Wordt in percentage net zoveel gebruikt als in Nederland)

Zo anders is het in België niet. Ik ken iemand van de Nederlandse dopingautoriteit en had hem al eens gevraagd of er verschil is met België. Maar de cijfers zijn het zelfde. (Wordt in percentage net zoveel gebruikt als in Nederland)

Het taboe rondom AAS is in BE door de stigmatisering wel echt een flink stuk groter imo.

Ik zeg ook niks over het aantal gebruikers. Het gaat over de taboe er rond, die in België alleen maar vergroot wordt door de illegaliteit ervan.

Ik zeg ook niks over het aantal gebruikers. Het gaat over de taboe er rond, die in België alleen maar vergroot wordt door de illegaliteit ervan.

Ik herken wat je zegt. En de situatie in Belgie is vast een stuk lastiger dan hier met de wettelijke status van AAS.

Maar laat duidelijk zijn, ik zeg niets over wat jij of iemand anders moet doen. Dat kun je zelf beslissen. Gebruikers van AAS zijn in de regel mensen die zelf kunnen nadenken en hun eigen keuzes durven maken. Daar hebben we de mening of goedkeuring van anderen niet voor nodig.

Maar voor mij geldt dat ik er wel wat over wil zeggen en ik dat ook op persoonlijke titel doe. Het onderwerp is minder spannend dan dat het lijkt en in deze tijd waarin drugsgebruik wekelijks op tv wordt getoond als zijnde normaal ben ik de hypocrisie rondom anabolen meer dan zat.

TRT en HRT zijn trends voor de toekomst en de toepassing van sarms en lage doseringen anabolen in dergelijke protocollen is iets wat gaat komen. Mainstream medische wetenschap loopt daarin niet voorop. Maar dat betekent niet dat het geen waarde heeft of onveilig is.

Mijn ervaring is niet dat ik opmerkingen kreeg of mensen mij er over lastig vielen. In de meeste gevallen liet ik het onderwerp links liggen. Maar als iemand mij er over vroeg dan zei ik dat ik gebruikte en wist wat ik deed. Het is niet gevaarlijker dan roken dus wat valt er over te zeggen. Dan zijn er nog steeds mensen met meningen maar f**k that.

Vorig jaar was ik op een festival en in de hardstyle tent sprak een jongen mij aan. Gebruik je ook vroeg hij. Jazeker zei ik. Hij was verbaasd. Je bent er wel eerlijk over zei hij. Waarom niet was mijn reactie. Het is legaal. Hij vertelde dat er in zijn gym veel gebruikt werd, maar dat iedereen er over liegt. Blijkbaar vinden een hoop jongens dat ze iets doen waar ze zich voor moeten schamen of waar een ander niets van mag weten. En dan heb ik het niet over collega's of je oma, maar gewoon iemand die ook traint.

Ik zal de laatste zijn die zegt wat iemand anders moet doen. Maar als je er zelf over denkt en je er naar gedraagt alsof het iets is wat eigenlijk niet mag, dan kun je niet verwachten dat een ander er anders over denkt.

Die 2.5gr was zeker zonder GH? Dan snap ik wel dat het "zinloos" lijkt, hetgeen in zekere zin ook wel klopt. Boven de 1,5gr zonder GH had voor mij ook weinig toegevoegde waarde. Maar i.c.m. langdurig GH gebruik heeft het echt een enorme meerwaarde om hoger te doseren.

138kg :eek: Je voelde je toen vast ook niet heel gezond gok ik?

Yes zonder GH. Het is iets van lang geleden en STH was toen niet goed verkrijgbaar.

En op 138kg (en even op 142kg) heb ik mij eigenlijk nooit ongezond gevoeld. Niet dat ik nu denk dat ik gezond was in die tijd. Dat was ik niet. Maar dingen worden normaal (zweten, snel buiten adem, pijn in je lichaam). En in mijn ogen hoorde het erbij.

En ik was een wandelende zonsverduistering met mijn 1.94 dus ik vond het wel best!

Anabolenvlog #3 Blast and Cruise

Mochten er onderwerpen zijn die je graag behandeld wilt zien in deze vlogjes dan hoor ik graag.

Misschien heb je het al eerder verteld maar kuur je nog steeds of zijn dit je ervarigen uit het verleden.

• Like
Waarderingen: Boca
Terug
Naar boven