AndroidHealthClinic

Anekdotes

De vader van Koningin Paola was senator in de regering van Mussolini.

Laatst bewerkt:
wist je dat: dwegchimpansees en mensen de enige wezens zijn op aarde die elkaar aankijken tijdens coïtus...

• Topic Starter Topic Starter
- Wist je dat je langer je adem kan inhouden als je op voorhand hyperventileert?
Eigenlijk sluit dit weetje aan op mijn eerste anekdote in de openingspost. Want duikers passen dit trucje toe. Ik nam de proef op de som en probeerde het ook.
Stilzittend adem in houden: 1 minuut.
Hyperventileren, dan adem inhouden: 1,5 minuut

- Wist je dat 'buiten adem geraken' niet bestaat? Er zal altijd genoeg zuurstof in het bloed zijn, maar de beperking ligt 'm gewoon in het aanbrengen en afvoeren van 02 en CO2.

- Wist je dat snorkels een universele dikte hebben? Je zal nooit dikkere of dunnere snorkels tegenkomen. Dit heeft te maken met het dode volume lucht dat je inademt.

(btw, idd geen ellenlange posts met weetjes zoals: de urine van een kat is fluorescent)

- Wist je dat je langer je adem kan inhouden als je op voorhand hyperventileert?
Eigenlijk sluit dit weetje aan op mijn eerste anekdote in de openingspost. Want duikers passen dit trucje toe. Ik nam de proef op de som en probeerde het ook.

- Wist je dat 'buiten adem geraken' niet bestaat? Er zal altijd genoeg zuurstof in het bloed zijn, maar de beperking ligt 'm gewoon in het aanbrengen en afvoeren van 02 en CO2.

- Wist je dat snorkels een universele dikte hebben? Je zal nooit dikkere of dunnere snorkels tegenkomen. Dit heeft te maken met het dode volume lucht dat je inademt.

(btw, idd geen ellenlange posts met weetjes zoals: de urine van een kat is fluorescent)

-wist ik

-wist ik (ademhalingsprikkel wordt getriggerd door opbouw CO2)

-wist ik

Maar heb dan ook advanced owd brevet ;)

Maar vanwaar al deze duikweetjes? Bezig met een cursus?

-wist ik

-wist ik (ademhalingsprikkel wordt getriggerd door opbouw CO2)

-wist ik

Maar heb dan ook advanced owd brevet ;)

Maar vanwaar al deze duikweetjes? Bezig met een cursus?

Ja ik lijk wel een duiker :D.
Nene, ik ben bezig met circulatie long nier hart. Nu bezig met het deel hart, dus de weetjes over de nieren en long komen nog! ;)

Dit is wel erg raar. Die pro's die zo 7minuten onder water blijven, die verlagen hun hartslag toch eerst en ademen toch erg rustig?

Wat een k*ttopic.Mij word duidelijk hoe weinig onbenullige,niet ter zake doende feitjes ik ken.:mad:

Dit is wel erg raar. Die pro's die zo 7minuten onder water blijven, die verlagen hun hartslag toch eerst en ademen toch erg rustig?

Je moet het maar eens proberen. Adem X keer diep in en uit en bij de laatste houd je je adem in. Het hyperventileren zorgt voor een grotere concentratie O2 in het bloed en een lagere CO2 concentratie.

Goed topic!:)

Ik vind die weetjes altijd wel grappig om te lezen.
Helaas kan ik door mijn beperkte hersencapiciteit de weetjes niet opslaan en vergeet ik ze onmiddelijk.

Je moet het maar eens proberen. Adem X keer diep in en uit en bij de laatste houd je je adem in. Het hyperventileren zorgt voor een grotere concentratie O2 in het bloed en een lagere CO2 concentratie.
nope didnt work for me..

gewoon:1 min en 10 sec
hyper: 55 sec

Fout makker :D maar goe om te weten da gij nog leeft ;)
Kheb mij er deze week in ingelezen in freediving etc.

Bij hyperventilatie (bij duiken) adem je kort in, lang uit.
Aangezien je dezelfde lucht altijd maar inademt kan je je O2 gehalte niet verhogen. Het enige wat je doet is je C02 gehalte in je bloed/longen doen dalen.
Dit heet hypocapny.

Een lage CO2 gehalte stel je ademhalingsreflex (dat plaats vindt in de 4e ventrikel van je hersenen blijkbaar) uit. Dus door te hyperventileren stel je die prikkel uit.
Om nog langer onder te blijven maken die gasten gebruik van het principe van apnea. Ze proberen zich maximaal te ontspannen ze zodat hun spieren minder 02 gaan gebruiken.

wisten jullie dat het vrouwen leger van China meer manschappen heeft dan de gehele bevolking van Amerika.

wisten jullie dat het vrouwen leger van China meer manschappen heeft dan de gehele bevolking van Amerika.

Je bedoelt dat China met 1,3 miljard inwoners een leger uit de hoed kan toveren ten grote van een kwart van haar bevolking bestaand uit getrainde volwassen edoch niet bejaarde vrouwen?

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven