XXL Nutrition

'Anoniem solliciteren niet nodig'

Het onderzoek heeft die waarschijnlijk alleen gebruikt voor schoonmaaksters en afwassers.

Het was een onderzoek naar vacatures waar weinig scholing voor nodig is. Dat staat er ook bij. Dus tja wat heb je er aan? We weten allemaal dat in bepaalde banen een grote vertegenwoordiging is van allochtonen. Geloof ook niet dat er veel discriminatie wordt ervaren als je gaat solliciteren als schoonmaker of spoelkeukenmedewerker, die bedrijven zijn al blij dat ze iemand kunnen krijgen. Inderdaad een flut onderzoek.

Ach je kunt beter allochtonen in de keuken hebben dan autochtonen.
Eerlijk waar.
Een autochtoon zégt dat ie de baan wil hebben en komt na een week niet meer opdagen terwijl de allochtoon gewoon werkt. Althans da's mijn ervaring.

niet in mijn keuken;)

Wat cijfers uit 2003 voor de duidelijkheid :

Meer dan kwart van de allochtonen heeft geen of alleen basisonderwijs genoten (WODC/CBS)
Het gemiddelde opleidingsniveau van niet-westerse allochtonen is de afgelopen 15 jaar sneller gestegen dan onder autochtonen. Toch ligt hun niveau nog steeds beduidend lager dan dat van autochtonen.
In 2003 had ruim 15% van de niet-westerse allochtonen een hbo- of wo-opleiding voltooid. Onder autochtone Nederlanders ligt dit aandeel op ruim 25%. Van de niet-westerse allochtonen had meer dan een kwart niet meer dan basisonderwijs genoten. Onder autochtonen is dit aandeel minder dan 10%.
Van de Turken en Marokkanen heeft minder dan één op de tien een hbo- of wo-diploma. Ongeveer 40% van de Turken en 45% van de Marokkanen heeft geen onderwijs of alleen basisonderwijs gevolgd.
Van de Surinamers en Antillianen heeft bijna één op de vijf niet meer dan basisonderwijs. Rond de 16% van hen is in bezit van een hbo- of wo-diploma.
Asielzoekers zijn vaak hoger opgeleid dan Turken en Marokkanen. Dit geldt met name voor de Iraniërs. Verder is de tweede generatie niet-westerse allochtonen beter opgeleid dan de eerste.

Maatschappelijke achterstand allochtonen is hardnekkig - SCP

Het was een onderzoek naar vacatures waar weinig scholing voor nodig is. Dat staat er ook bij. Dus tja wat heb je er aan? We weten allemaal dat in bepaalde banen een grote vertegenwoordiging is van allochtonen. Geloof ook niet dat er veel discriminatie wordt ervaren als je gaat solliciteren als schoonmaker of spoelkeukenmedewerker, die bedrijven zijn al blij dat ze iemand kunnen krijgen. Inderdaad een flut onderzoek.

Er is ook een tekort aan personeel in veel hoger opgeleide functies, waarom zou je voor de ene (hoogopgeleide) functie wel discrimineren en voor de (laagopgeleide) andere niet?

Ik geloof trouwens best dat je het als allochtoon soms iets moeilijker kan hebben, maar als je gewoon je goede cijferlijst laat zien tijdens je sollicitatie moet je wel echt een racist tegenover je hebben wil je toch nog op grond van afkomst afgekeurd worden. En dat gebeurt dus niet, laat dit onderzoek zien. Punt.

Een cijferlijst als je schoonmaker wil worden? Dit onderzoek gaat namelijk niet veel verder dan dit niveau. Volgens mij als je twee handen hebt en ja en nee kan zeggen kan je al schoonmaker of afwasser worden.

Dit onderzoek laat niet zien wat er gebeurt als iemand solliciteert voor een baan waar je een hogere opleiding voor nodig hebt. Ook al geloof ik zelf niet dat er nog veel bedrijven zijn die op afkomst sorteren, maar het gebeurt wel.

Bullshit, je zult toch ooit op gesprek moeten komen. Als er dan een persoon verschijnt die je liever niet in je gelederen hebt, is er altijd wel een smoes te verzinnen.

true, maar de eerste selectie gaat puur op de brief en dan dus op naam leeftijd en geslacht,

maar als er iemand een brief stuurt en jij denkt dat ie helemaal geschikt is als werknemer in jouw bedrijf en dr komt een oudere, vrouw of allochtoon binnen, dan nog kun je hem afwijzen, aan de andere kant is die persoon wel binnen en heb jij als baas al een positief idee over hem, dus is er een grotere kans dat die persoon alsnog wordt aangenomen..

Ook al geloof ik zelf niet dat er nog veel bedrijven zijn die op afkomst sorteren, maar het gebeurt wel.

kwart van de mkb bedrijven zegt gewoon: ik wil geen allochtoon in mijn bedrijf...

dus het gebeurd en op grote mate ook

En hoe komt het dat zo veel allochtonen alleen basisschool hebben, racistische middelbare scholen?

Andere discussie en al genoeg besproken in andere threads. De huidige generatie niet Westerse allochtonen is bezig met een inhaalslag maar dat laat niet onverlet dat vorige generaties amper opleiding hebben genoten. We hadden namelijk geen universitair opgeleide schoonmakers, mijnwerkers etc nodig.

Zelda zei:
Er is ook een tekort aan personeel in veel hoger opgeleide functies, waarom zou je voor de ene (hoogopgeleide) functie wel discrimineren en voor de (laagopgeleide) andere niet?

Ik geloof trouwens best dat je het als allochtoon soms iets moeilijker kan hebben, maar als je gewoon je goede cijferlijst laat zien tijdens je sollicitatie moet je wel echt een racist tegenover je hebben wil je toch nog op grond van afkomst afgekeurd worden. En dat gebeurt dus niet, laat dit onderzoek zien. Punt.

Een cijferlijst als je schoonmaker wil worden? Dit onderzoek gaat namelijk niet veel verder dan dit niveau. Volgens mij als je twee handen hebt en ja en nee kan zeggen kan je al schoonmaker of afwasser worden.

Dit onderzoek laat niet zien wat er gebeurt als iemand solliciteert voor een baan waar je een hogere opleiding voor nodig hebt. Ook al geloof ik zelf niet dat er nog veel bedrijven zijn die op afkomst sorteren, maar het gebeurt wel.

Ik heb het in het geval van cijferlijsten natuurlijk juist over die hoger opgeleide allochtoon.

kwart van de mkb bedrijven zegt gewoon: ik wil geen allochtoon in mijn bedrijf...

dus het gebeurd en op grote mate ook

Non-profit sector gebeurt het in ieder geval amper en bij overheden is het ook niet aan de orde van de dag. Net zomin als het een rol speelt bij grootwinkelbedrijven. Genoeg kansen dus.

Ik heb het in het geval van cijferlijsten heb ik het natuurlijk juist over die hoger opgeleide allochtoon.

En daar spreekt dit onderzoek niet over. Maar goed ik geloof zelf niet dat het schering en inslag is bij banen waar hoger opgeleiden worden gevraagd. Hooguit in bepaalde sectoren. Blijft het nog wel een flutonderzoek want je wil juist sectoren onderzoeken waar het nog wel gebeurt.

Andere discussie en al genoeg besproken in andere threads. De huidige generatie niet Westerse allochtonen is bezig met een inhaalslag maar dat laat niet onverlet dat vorige generaties amper opleiding hebben genoten. We hadden namelijk geen universitair opgeleide schoonmakers, mijnwerkers etc nodig.

Klopt, en dat verklaart dan ook de slechtere positie van allochtonen op de arbeidsmarkt, NIET discriminatie!

Dat denken mensen ook vaak, maar al moet men dan gaan kiezen tussen Rick en Mohammed gaat men toch vaak voor de eerste. Ik zal vandaag eens navragen naar dat onderzoek waar ik het in mijn eerste post over had. Het kwam er iig op neer dat ze een onderzoek deden of afkomst inderdaad van toepassing was bij een selectieproces. Ze hadden 100 vrijwel identieke CV's gemaakt die perfect aansloten op de baan. 50% Nederlandse naam en 50% Allochtone naam (denk aan Mohammed etc.)
Wat bleek? Van de 50% Nederlanders mocht zo'n 46% weer op gesprek komen, van de Allochtone was dat geloof ik iets van 2%

Het percentage van de Nederlanders weet ik niet meer helemaal zeker, maar het lag rond dit percentage.

Als voorbeeld in de non-profit sector. Mijn werkgever neemt zelfs personen aan die een hoofddoek dragen en zet die achter de balie. Ben het zelf niet eens met dat beleid maar het is in de sector waar ik werk in ieder geval geen issue welke afkomst je hebt. Misschien wel in de hoogste functies maar dat is moeilijk peilbaar, in dat soort functies vind je evengoed weinig vrouwen.

Dat denken mensen ook vaak, maar al moet men dan gaan kiezen tussen Rick en Mohammed gaat men toch vaak voor de eerste. Ik zal vandaag eens navragen naar dat onderzoek waar ik het in mijn eerste post over had. Het kwam er iig op neer dat ze een onderzoek deden of afkomst inderdaad van toepassing was bij een selectieproces. Ze hadden 100 vrijwel identieke CV's gemaakt die perfect aansloten op de baan. 50% Nederlandse naam en 50% Allochtone naam (denk aan Mohammed etc.)
Wat bleek? Van de 50% Nederlanders mocht zo'n 46% weer op gesprek komen, van de Allochtone was dat geloof ik iets van 2%

Het percentage van de Nederlanders weet ik niet meer helemaal zeker, maar het lag rond dit percentage.

Als Mohammed echt precies dezelfde diploma's, cijfers heeft, vloeiend Nederlands spreekt, dezelfde kennis van de NL maatschappij heeft, geen sterk afwijkende kleding/uiterlijk (net als bijv. een piercing is een zware baard geen pré) en niet 5 keer per dag eist te kunnen bidden is dat effect al bijna verdwenen, ben ik van overtuigd.

Als Mohammed echt precies dezelfde diploma's, cijfers heeft, vloeiend Nederlands spreekt, dezelfde kennis van de NL maatschappij heeft, geen sterk afwijkende kleding/uiterlijk (net als bijv. een piercing is een zware baard geen pré) en niet 5 keer per dag eist te kunnen bidden is dat effect al bijna verdwenen, ben ik van overtuigd.
Ik heb hier alleen over schriftelijke sollicitaties. Dus van uiterlijke kenmerken weten ze helemaal niets. Alleen de namen hebben ze veranderd.

Terug
Naar boven