XXL Nutrition

'Anoniem solliciteren niet nodig'

En over eventuele achterstanden hebben we deze thread al gehad :

http://forum.dutchbodybuilding.com/f99/marokkanen-lopen-achterstand-snelst-72758/

Wat laat zien dat achterstanden worden ingelopen maar dat het nog wel tijd nodig heeft voordat er een gelijke situatie is met de autochtone bevolking. Vrouwen van Turkse en Marokkaanse afkomst zijn in ieder geval al bijna op het niveau van autochtone mannen.

Laten ze dus een onderzoek naar de kansen voor bijvoorbeeld die vrouwen, lijkt me beter dan een onderzoek naar een vakkenvuller, bordenwasser, schoonmaker etc.

Ik geloof helemaal niks van dat onderzoek. Echt niet.

Als een Nederlandse werkgever kan kiezen tussen Jan of Achmed zal die 9 van de 10 keer voor Jan gaan.
Misschien bij grote bedrijven of overheidsinstellingen dat dit iets anders is vanwege allerei commissies die hierover waken, maar bij wat kleinere bedrijven waar de eigenaar ook het personeel aanneemt zullen allochtonen beslist minder worden aangenomen.

De enige oplossing is aan de ene kant dat een grote groep allochtonen eens moet leren onze samenleving te accepteren en respecteren en aan de andere kant moeten werkgevers welwillende en fatsoenlijke allochtonen ook een kans geven.

Beide punten zie ik helaas niet snel gebeuren. Een vicieuze cirkel dus.

Als een Nederlandse werkgever kan kiezen tussen Jan of Achmed zal die 9 van de 10 keer voor Jan gaan.
Misschien bij grote bedrijven of overheidsinstellingen dat dit iets anders is vanwege allerei commissies die hierover waken, maar bij wat kleinere bedrijven waar de eigenaar ook het personeel aanneemt zullen allochtonen beslist minder worden aangenomen.

De enige oplossing is aan de ene kant dat een grote groep allochtonen eens moet leren onze samenleving te accepteren en respecteren en aan de andere kant moeten werkgevers welwillende en fatsoenlijke allochtonen ook een kans geven.

Beide punten zie ik helaas niet snel gebeuren. Een vicieuze cirkel dus.
Klopt, bedrijven als Nuon hebben Allochtone quota's die de managers moeten binnenhalen. Indien ze die quota's niet halen verliezen zij een groot deel van hun inkomen. Zo kan het zijn dat managers ze alleen maar aannemen om aan hun quota te komen, dus geld opstrijken.

Ik heb bedrijven als klant welke inzichtelijk willen hebben in hoeverre zij vanwege hun maatschappelijke verantwoording een positieve bijdrage leveren aan de interculturalisatie binnne de onderneming

Tis maar waar je je geld aan uitgeeft..........:rolleyes:

Uiteindelijk zal het wel nodig zijn, omdat er subsidie zit op het aannemen van een allochtoon ofzo I think?

\

Denk het niet. Als je ze alle 10 op gesprek hebt gehad, en hebt kunnen concluderen dat de allochtoon een eigenschap/diplomering heeft terwijl die anderen dat niet hebben, en tevens geen grote aanpassingen nodig heeft ten opzichte van een autochtoon, dan zou je jezelf alleen maar in de voet schieten. Bedrijven geven er in bijna alle gevallen alleen om om succesvol te zijn en winst te maken.

Bedrijven willen geld verdienen, meer niet. WINST. Dat idee zit achter de beslissingen die ze nemen. Als bedrijven de ervaring hadden dat je met veel allochtonen in dienst net zoveel geld verdient als met autochtonen zouden ze niet moeilijk doen over je achternaam. Kennelijk zijn die ervaringen anders.

Of je moet willen beweren dat het grootste deel van alle bedrijven bestuurd wordt door racisten. Afgezien van het feit dat dat natuurlijk een belachelijke bewering is, is dit onderzoek ook een sterke aanwijzing voor het tegendeel. Als bedrijven racistisch waren zouden ook de lager opgeleide functies daar onder leiden, en daarvan is het tegendeel nu wetenschappelijk bewezen.

Denk het niet. Als je ze alle 10 op gesprek hebt gehad, en hebt kunnen concluderen dat de allochtoon een eigenschap/diplomering heeft terwijl die anderen dat niet hebben, en tevens geen grote aanpassingen nodig heeft ten opzichte van een autochtoon, dan zou je jezelf alleen maar in de voet schieten. Bedrijven geven er in bijna alle gevallen alleen om om succesvol te zijn en winst te maken.

welk deel van schriftelijk is niet duidelijk?

haha bedrijven willen succesvol zijn en winst maken, door wanbeleid zie je echter vaak het tegenovergestelde imo.

maar goed, als onze allochtone medemens niet gaat solliciteren omdat er 'toch sprake is van discriminatie' heeft dat niks te maken met daadwerkelijk wel of niet voorkomen van die discriminatie, maar met diens eigen luiheid. En daar hebben we ook genoeg autochtonen van...

Verder is het denk ik wel heel erg afhankelijk van degene die de sollicitaties behandeld. Bij veel lager opgeleid werk waar ik in de vakanties heb gewerkt, zag ik wel erg veel allochtonen. Deze waren overigens van iedereen het eerst aanwezig 's ochtends vroeg en waren erg stipt en secuur tijdens hun werk.
De 'matjes en oorbel' hollanders waar ik mee heb gewerkt op die plekken, viel dat lang niet altijd van te zeggen!

Schriftelijk
Bedrijven willen geld verdienen, meer niet. WINST. Dat idee zit achter de beslissingen die ze nemen. Als bedrijven de ervaring hadden dat je met veel allochtonen in dienst net zoveel geld verdient als met autochtonen zouden ze niet moeilijk doen over je achternaam. Kennelijk zijn die ervaringen anders.

Of je moet willen beweren dat het grootste deel van alle bedrijven bestuurd wordt door racisten. Afgezien van het feit dat dat natuurlijk een belachelijke bewering is, is dit onderzoek ook een sterke aanwijzing voor het tegendeel. Als bedrijven racistisch waren zouden ook de lager opgeleide functies daar onder leiden, en daarvan is het tegendeel nu wetenschappelijk bewezen.
Natuurlijk is dat het geval. Maar ook omdat het kan leiden tot miscommunicatie in het bedrijf, iedereen heeft andere gebruiken en normen en waarden. Maar bedenk nou zelf, als er een man met een lange baard en een tulband jouw iets wil verkopen, en een normaal uitziende autochtoon jouw hetzelfde wil verkopen, en ze hebben hetzelfde praatje, zou ik, bewust of onbewust, toch gaan voor de autochtoon.

Als een ander onderzoek zal concluderen dat er wel discriminatie is, zal dit door de simplisten als links gelul worden bestempeld.

Typisch dat sommigen dit onderzoek meteen als waarheid zien.

Natuurlijk is dat het geval. Maar ook omdat het kan leiden tot miscommunicatie in het bedrijf, iedereen heeft andere gebruiken en normen en waarden. Maar bedenk nou zelf, als er een man met een lange baard en een tulband jouw iets wil verkopen, en een normaal uitziende autochtoon jouw hetzelfde wil verkopen, en ze hebben hetzelfde praatje, zou ik, bewust of onbewust, toch gaan voor de autochtoon.

Fair enough, je hebt waarschijnlijk gelijk, tenzij het om curry ofzo ging :D, maar als de tulbandman een duidelijk beter product heeft zou ik toch zeker voor hem kiezen.

Maar des te meer reden voor mensen met een buitenlandse achtergrond om hun stinkende best te doen op school. Als ze dat allemaal zouden doen was dit probleem er nooit geweest. :)

Het bureau SEO liet werkgevers in vragenlijsten aangeven welke kenmerken van sollicitanten voor hen de doorslag geven om iemand wel of niet aan te nemen. Daaruit kwam naar voren, dat zij stiptheid (zoals op tijd komen voor een gesprek) en netheid (geen piercings) belangrijker vinden, aldus een woordvoerster van Economische Zaken.

Afgaande op de informatie die DBC heeft gepost zou dit onderzoek wel eens de geschiedenisboekjes in kunnen gaan als het meest slechte onderzoek aller tijden.
Je gaat aan de werkgevers zelf vragen of zij zich schuldig maken aan discriminatie, je gaat ze vragen of ze de wet overtreden!!! Uiteraard geeft iedere werkgever aan dat ze zich daar niet schuldig aan maken! Wat is dit voor belachelijk onderzoek? Het feit dat ze annoniem antwoord kunnen geven zal daar weinig aan veranderen. Het grootste gevaar bij vragenlijsten is dat mensen sociaal wenselijke antwoorden geven en dus antwoorden wat de "ideale" werkgever zou geven.

Ze zouden beter kunnen kijken naar de verhoudingen autochtonen/allochtonen in de wijken vergeleken met de verhoudingen in de buurt/stad. Er is vaak uit onderzoek gebleken dat bedrijven in wijken met veel allochtonen meer autochtonen dan allochtonen in dienst hebben. Dat geeft duidelijk aan dat er zeker sprake is van discriminatie. Alleen daar hoor je natuurlijk niets over.

Afgaande op de informatie die DBC heeft gepost zou dit onderzoek wel eens de geschiedenisboekjes in kunnen gaan als het meest slechte onderzoek aller tijden.
Je gaat aan de werkgevers zelf vragen of zij zich schuldig maken aan discriminatie, je gaat ze vragen of ze de wet overtreden!!! Uiteraard geeft iedere werkgever aan dat ze zich daar niet schuldig aan maken! Wat is dit voor belachelijk onderzoek? Het feit dat ze annoniem antwoord kunnen geven zal daar weinig aan veranderen.

Ze zouden beter kunnen kijken naar de verhoudingen autochtonen/allochtonen in de wijken vergeleken met de verhoudingen in de buurt/stad. Er is vaak uit onderzoek gebleken dat bedrijven in wijken met veel allochtonen meer autochtonen dan allochtonen in dienst hebben. Dat geeft duidelijk aan dat er zeker sprake is van discriminatie. Alleen daar hoor je natuurlijk niets over.
Klopt helemaal, de ondervraagden geven waarschijnlijk gewoon sociaalwenselijke antwoorden.

Baggeronderzoek.

'Anoniem solliciteren niet nodig'

DEN HAAG - Minister Joop Wijn van Economische Zaken vindt anoniem solliciteren niet nodig. Uit onderzoek in opdracht van zijn ministerie blijkt dat werkgevers bij vacatures voor mensen met weinig scholing nauwelijks letten op afkomst.

Het bureau SEO liet werkgevers in vragenlijsten aangeven welke kenmerken van sollicitanten voor hen de doorslag geven om iemand wel of niet aan te nemen. Daaruit kwam naar voren, dat zij stiptheid (zoals op tijd komen voor een gesprek) en netheid (geen piercings) belangrijker vinden, aldus een woordvoerster van Economische Zaken.

ANP

Eindelijk is dit onzinpraatje onderzocht en wederom onderuit gehaald.
Nu is er geen excuus voor bepaalde groepen om niet te solliciteren of om afwijzingen af te winpelen als 'diescriemienatie'.

dat onderzoek lijkt een lachertje te zijn. No way dat werkgevers aangeven dat ze iemand op afkomst werk weigeren.

DBC, in alle eerlijkheid, waarom neem jij dit meteen aan voor waarheid?

edit: ben duidelijk niet de enige met vraagtekens, goeie zaak.

Schriftelijk zou ik in het algemeen ook liever geen ali in dienst hebben. Speciale feestdagen, speciale gebedstijden in veel gevallen etc. etc. Maarja dit moet de sollicitant aangeven. Dan heb ik er geen problemen mee als blijkt dat er geen speciale wensen zijn.

Ik praat regelmatig met andere ondernemers/werkgevers en wat ik merk is dat ze niet geïnteresseerd zijn in afkomst of kleurtje. Het enige wat hen interesseerd is dat een werknemer hen WINST bezorgt. Nogal logisch, als bedrijfsleider heb je geen tijd om te kijken naar kleinigheden als uiterlijk (tenzij dat echt belangrijk is voor de job) en wil je gewoon dat een persoon een surplus is voor je bedrijf. Wat ik dan weer wel merk is dat er veel interimmers aangenomen worden, die maar heel kort in dienst blijven omdat ze zelf opgeven of slecht werk leveren, het woordje discriminatie is dan snel gevallen zonder dat er werkelijk sprake van is.

Ik heb ook met werkgevers gesproken die iets hebben van, 'voor mij geen allochtonen meer' maar dan hangt er ook meestal een verhaal aan van zoveel personen die al gepasseerd zijn en ze het dus beu worden om telkens met probleemgevallen opgezadeld te worden. Je zit dan gewoon met een reputatieprobleem als allochtoon.

Als het echt zo is gegaan als aangegeven is het inderdaad een twijfelachtig onderzoek, maar aan de andere kant, ik zie genoeg gekleurde schoonmakers en nachtportiers, dus de werkelijkheid lijkt niet echt in tegenspraak met de bevindingen van het onderzoek.

Omdat zoals eerder gezegd schoonmakers ook niet snel met discriminatie te maken krijgen. Dit onderzoek richtte zich op de banen voor lager opgeleiden. Wat mijn inziens redelijk nutteloos is. Natuurlijk zijn redelijk veel allochtonen lager opgeleid, maar die ondervinden niet de grootste problemen met het vinden van passend werk.

Ik vind het een vrij belachelijk onderzoek. De werkgevers gaan toch niet zeggen dat ze inderdaad letten op huidskleur en dat ze liever geen allochtonen in dienst nemen.
Dat zou hetzelfde zijn als een dief vragen of hij iets gestolen heeft en wanneer hij dat dan ontkent, hem gewoon geloven.

Omdat zoals eerder gezegd schoonmakers ook niet snel met discriminatie te maken krijgen. Dit onderzoek richtte zich op de banen voor lager opgeleiden. Wat mijn inziens redelijk nutteloos is. Natuurlijk zijn redelijk veel allochtonen lager opgeleid, maar die ondervinden niet de grootste problemen met het vinden van passend werk.

goed punt. Met name veel hoog opgeleiden zijn gefrustreerd. Dat is een slechte zaak, want zij keren zich af en sommigen vertrekken zelfs (Turken terug naar Turkije bijvoorbeeld). Jammer, want dat zijn nu precies de mensen die we nodig hebben, zowel voor de economie als voorbeelden van een geslaagde integratie.

Terug
Naar boven