Fitness Seller

'Anoniem solliciteren niet nodig'

Afgaande op de informatie die DBC heeft gepost zou dit onderzoek wel eens de geschiedenisboekjes in kunnen gaan als het meest slechte onderzoek aller tijden.
Je gaat aan de werkgevers zelf vragen of zij zich schuldig maken aan discriminatie, je gaat ze vragen of ze de wet overtreden!!! Uiteraard geeft iedere werkgever aan dat ze zich daar niet schuldig aan maken! Wat is dit voor belachelijk onderzoek? Het feit dat ze annoniem antwoord kunnen geven zal daar weinig aan veranderen. Het grootste gevaar bij vragenlijsten is dat mensen sociaal wenselijke antwoorden geven en dus antwoorden wat de "ideale" werkgever zou geven.

Ze zouden beter kunnen kijken naar de verhoudingen autochtonen/allochtonen in de wijken vergeleken met de verhoudingen in de buurt/stad. Er is vaak uit onderzoek gebleken dat bedrijven in wijken met veel allochtonen meer autochtonen dan allochtonen in dienst hebben. Dat geeft duidelijk aan dat er zeker sprake is van discriminatie. Alleen daar hoor je natuurlijk niets over.

Je antwoord getuigt van zelden geziene intelligentie op dit forum. Gelukkig zijn er nog mensen zoals jij op dit forum.

even een voorbeeldje,

me vader had een productiebedrijf met 150 man.

Productiepersoneel bestond voornamelijk uit turken en antilianen.

Zijn ervaring was dat marokkanen en turken niet zo heel goed door 1 deur gingen, hij nam daarom geen marokkanen aan. Ben je nu aan het discrimineren, volgens de wet op gelijke behandeling waar hij toendertijd last mee kreeg wel, er werd een aanklacht tegen hem ingediend door een leipe mocro.

Dikke vergoeding etc. maar hij bleef bij zijn standpunt, het kwam de sfeer op de bedrijfsvloer niet ten goede hij handelde dus uit bedrijfseconomische perspectieven. Net zoals wat Big T al zei het zal ze worst wezen hoe ze eruit zien als er maar hard gewerkt wordt en geld wordt verdiend.

Gast, het is af en toe wel te merken dat jou kennis voornamelijk uit boeken voortkomt.

Heb jij ooit weleens iemand aangenomen, en weet je wat daar allemaal bij komt kijken. Of zoiezo een idee hebt hoe die afwegingen worden gemaakt om iemand wel of niet aan te nemen?

Wat ik in deze topic antwoordde is net hetzelfde als Thomas19, ericr, ... ga je dat tegen hen ook zeggen, of zit je gewoon weer op de man te hakken?

Geloof jij maar lekker dat een werkgever zal toegeven dat hij de wet overtreedt bij het aanwerven!

even een voorbeeldje,

me vader had een productiebedrijf met 150 man.

Productiepersoneel bestond voornamelijk uit turken en antilianen.

Zijn ervaring was dat marokkanen en turken niet zo heel goed door 1 deur gingen, hij nam daarom geen marokkanen aan. Ben je nu aan het discrimineren, volgens de wet op gelijke behandeling waar hij toendertijd last mee kreeg wel, er werd een aanklacht tegen hem ingediend door een leipe mocro.

Dikke vergoeding etc. maar hij bleef bij zijn standpunt, het kwam de sfeer op de bedrijfsvloer niet ten goede hij handelde dus uit bedrijfseconomische perspectieven. Net zoals wat Big T al zei het zal ze worst wezen hoe ze eruit zien als er maar hard gewerkt wordt en geld wordt verdiend.

Dat Turken en Marokkanen niet goed door 1 deur gaan is misschien wel het grootste fabeltje dat er bestaat in Nederland en België.

Dat Turken en Marokkanen niet goed door 1 deur gaan is misschien wel het grootste fabeltje dat er bestaat in Nederland en België.

Ja maar dat was ZIJN ervaring en mede ondernemers deelde die mening,

dus daar is gewoon geen poot tussen te krijgen. En dan kan je wel aankomen met het verweer dat het een fabeltje is maar hij zal dat echt niet zomaar doen.

Eerdere ervaringen hebben dus uitgewezen dat het wel problemen opleverde, dus wat doe je dan ...................

iets met een ezel en een steen :)

Wat ik in deze topic antwoordde is net hetzelfde als Thomas19, ericr, ... ga je dat tegen hen ook zeggen, of zit je gewoon weer op de man te hakken?

Geloof jij maar lekker dat een werkgever zal toegeven dat hij de wet overtreedt bij het aanwerven!

ik citeer jou nu omdat toevallig zo uitkomt......

Praktijk is belangrijker dan theorie, maar daar ben je zelf volgens mij nog niet helemaal achter

Zeg dat maar tegen de Turken en Marokanen die ik ken dan.
Zullen we jou eens tussen hun inzetten en mag jij tegen ze zeggen dat dat het geval is.

Mijn beste maat is Turk, heeft al 5 jaar een relatie met een marokaanse. En jij wilt niet weten hoe dat gaat in de families!

Oja ik ben zo'n racist:D

ik citeer jou nu omdat toevallig zo uitkomt......

Praktijk is belangrijker dan theorie, maar daar ben je zelf volgens mij nog niet helemaal achter

Ik heb ook nooit gezegd dat de werkgever alleen maar naar de kleur van de sollicitant kijkt.
Ik zeg, net als de meesten die dit onderzoek in twijfel trekken, dat de werkgever je sollicitatiebrief zelf niet opendoet als hij een allochtone naam ziet. Dus krijgt hij alleen blanken voor zijn neus en het is op hen dat hij dan zijn eerlijke criteria zal toepassen.
Simpel, maar niet voor jou blijkbaar.

Zeg dat maar tegen de Turken en Marokanen die ik ken dan.
Zullen we jou eens tussen hun inzetten en mag jij tegen ze zeggen dat dat het geval is.

Mijn beste maat is Turk, heeft al 5 jaar een relatie met een marokaanse. En jij wilt niet weten hoe dat gaat in de families!

Oja ik ben zo'n racist:D

Je gaat dus die ervaring extrapoleren op alle Marokkanen en Turken?
Turken hebben niet graag dat er buiten de etniciteit wordt gehuwd. Marokkaanse families hebben dat ook niet graag. Maar weet je, ik heb een nieuwsflash voor je: Nederlanders en Belgen hebben dat ook niet graag!

Het gaat beter tussen Turken en Marokkanen dan tussen Marokkanen en Nederlanders. Dus als je dan je logica verder volgt zal je dus ook geen Marokkanen aanwerven omdat dat de groepssfeer verpest.

Ik heb ook nooit gezegd dat de werkgever alleen maar naar de kleur van de sollicitant kijkt.
Ik zeg, net als de meesten die dit onderzoek in twijfel trekken, dat de werkgever je sollicitatiebrief zelf niet opendoet als hij een allochtone naam ziet. Dus krijgt hij alleen blanken voor zijn neus en het is op hen dat hij dan zijn eerlijke criteria zal toepassen.
Simpel, maar niet voor jou blijkbaar.

meuh beetje onlogisch, alleen al als je bedenkt dattie dan het adres niet weet waarheen de afwijzing gestuurd moet worden :D:D:D

Vreemd, want wat bur zegt herken ik. Eén van m'n leerkrachten Frans uit het middelbaar had vroeger nog op een andere school les gegeven. Ook zij zei: Ik weet dat ik geen Turken en Marokkanen moest samen laten werken in groepjes, want daar kwam altijd ruzie van.

Dus ik begrijp perfect wat bur z'n vader toen dacht.

Vreemd, want wat bur zegt herken ik. Eén van m'n leerkrachten Frans uit het middelbaar had vroeger nog op een andere school les gegeven. Ook zij zei: Ik weet dat ik geen Turken en Marokkanen moest samen laten werken in groepjes, want daar kwam altijd ruzie van.

Dus ik begrijp perfect wat bur z'n vader toen dacht.

Misschien omdat ze allebei niet op hun kop laten zitten.

Ik heb daar in ieder geval nog maar weinig van gemerkt en ik zat vroeger op een concentratieschool met 45 % allochtonen van Marokkaanse origine, 45 % allochtonen van Turkse origine en die kwamen goed overeen. Tuurlijk is er eens ruzie maar om dat dan toe te schrijven aan het feit de de ene Turk is en de andere Marokkaan is wel een sprong te ver volgens mij.

In de periode dat ik een intermezzo heb ingelast met mijn studies heb ik een tijdje interimwerk gedaan in verschillende magazijns ("paletten" sorteren" zeg maar).
En ben destijds met het meest platvloerse rascisme geconfronteerd dat je je kan in denken. "de bruin mannen", "apen", "makakken" etc...
Aan de andere kant zat het fundamentalisme bij vele moslim werknemers ook hoog.
Is gewoon een feit dat laaggeschoolde fabrieksmensen over het algemeen sneller in platvloers rascisme belanden dan in andere sectoren (zowel autochtonen als allochtonen).
Het gaat gewoon hand in hand.

Je gaat dus die ervaring extrapoleren op alle Marokkanen en Turken?
Turken hebben niet graag dat er buiten de etniciteit wordt gehuwd. Marokkaanse families hebben dat ook niet graag. Maar weet je, ik heb een nieuwsflash voor je: Nederlanders en Belgen hebben dat ook niet graag!

Het gaat beter tussen Turken en Marokkanen dan tussen Marokkanen en Nederlanders. Dus als je dan je logica verder volgt zal je dus ook geen Marokkanen aanwerven omdat dat de groepssfeer verpest.

Haha, ik noem je nu 1 voorbeeld, kan er wel 10 noemen.
Maar blijf lekker je eigen ding geloof stuk eigenwijs:)

Haha, ik noem je nu 1 voorbeeld, kan er wel 10 noemen.
Maar blijf lekker je eigen ding geloof stuk eigenwijs:)

Al noem je er honderd; dat wil niet zeggen dat je je ervaringe kan extrapoleren naar die hele Marokkaanse en Turkse gemeenschap.

Maar blijf vooral je eigen vooroordelen geloven.

Terug
Naar boven