MuscleMeat

Astronomers Unveil Most Complete 3-D Map of Local Universe

De stelsels op de kaart zitten op een ontsnappingssnelheid van maar enkele procenten van de lichtsnelheid.

Het maken van zo'n kaart is meer een monnikenwerk dan dat het moeilijk is. In weze bestond de kaart al maar zijn er extra roodverschuivingen aan toegevoegd in het nabij-infrarood. Roodverschuivingen bepalen is dagelijkse kost in de astronomie.

Toch mooi om die draadstructuren te zien. Ik zou liefst nog de sterrenbeelden erbij hebben zodat je een idee hebt waar wat zit aan de hemel.
Sterrenbeelden?dit zijn geen sterren toch?.maar sterrenstelsels

Laatst bewerkt:
Ja klopt, maar met de sterrenbeelden (dus voorgrondsterren in onze melkweg) erbij kun je zien waar de grote clusters van sterrenstelsels ongeveer zitten aan de hemel. Als je dan eens buiten staat tijdens een onbewolkte nacht op een donkere plek kun je een beetje het idee krijgen hoe het lokale heelal ruimtelijk in elkaar steekt, ookal kun je dan alleen de sterrenbeelden en niet de sterrenstelsels zelf zien. Mocht dit je interesseren.

Ja klopt, maar met de sterrenbeelden (dus voorgrondsterren in onze melkweg) erbij kun je zien waar de grote clusters van sterrenstelsels ongeveer zitten aan de hemel. Als je dan eens buiten staat tijdens een onbewolkte nacht op een donkere plek kun je een beetje het idee krijgen hoe het lokale heelal ruimtelijk in elkaar steekt, ookal kun je dan alleen de sterrenbeelden en niet de sterrenstelsels zelf zien. Mocht dit je interesseren.

Als je op deze map de sterrenbeelden zou weergeven zouden het niet eens stipjes zijn. Dit is een map met een bereik van 380 miljoen lichtjaar, dat is zo'n enorme schaal dat je hoe dan ook alleen maar sterrenstelsels kan zien. Het projecteren van sterrenbeelden op deze afbeelding heeft niet zoveel zin.

Wel grappig dat 380 miljoen lichtjaar wordt gezien als lokaal heelal terwijl we als mens niet eens 1 lichtjaar kunnen overbruggen.

De sterren van de sterrenbeelden zitten grofweg binnen een straal van enkele tientallen lichtjaren en de stelsels tot op enkele honderden miljoenen. Deze afbeelding omvat de hele hemelkoepel, vanaf aarde gezien. De voorgrondsterren van de melkweg zijn hier niet weergegeven omdat het anders rommelig zou worden. Ze hebben natuurlijk ook geen zinvolle rood- of blauwverschuiving tov sterrenstelsels. Maar enkele heldere sterren er toch inzetten zou voor de orientatie wel leuk zijn.

380 miljoen lichtjaar is inderdaad vrij lokaal als je over galaxyclusters spreekt. Veel stelsels op die afstanden zijn nog met 'kleine' amateurtelescopen te zien.
Trouwens is de kaart niet compleet omdat er alleen stelsels met roodverschuiving op staan. In het Virgocluster, waar de melkweg deel van uit maakt, zijn er ook stelsels die naar ons toe komen en dus een blauwverschuiving hebben.

Alleen Andromeda komt naar ons toe toch?

De sterren van de sterrenbeelden zitten grofweg binnen een straal van enkele tientallen lichtjaren en de stelsels tot op enkele honderden miljoenen. Deze afbeelding omvat de hele hemelkoepel, vanaf aarde gezien. De voorgrondsterren van de melkweg zijn hier niet weergegeven omdat het anders rommelig zou worden. Ze hebben natuurlijk ook geen zinvolle rood- of blauwverschuiving tov sterrenstelsels. Maar enkele heldere sterren er toch inzetten zou voor de orientatie wel leuk zijn.

380 miljoen lichtjaar is inderdaad vrij lokaal als je over galaxyclusters spreekt. Veel stelsels op die afstanden zijn nog met 'kleine' amateurtelescopen te zien.
Trouwens is de kaart niet compleet omdat er alleen stelsels met roodverschuiving op staan. In het Virgocluster, waar de melkweg deel van uit maakt, zijn er ook stelsels die naar ons toe komen en dus een blauwverschuiving hebben.

Nogmaals, op die schaal zou geen enkele ster zichtbaar zijn, het is een map van sterrenstelsels en niet van sterren. Die sterren wordt niet weergegeven omdat ze gewoonweg te klein zouden voor de map.

Als je de sterren zou weergeven is het net zoiets al een 3D-map van de aarde weergeven met alleen de continenten waar jij dan een straat op zou willen laten afbeelden omdat je zo een beeld kan vormen waar jij je bevind op die map.

Dat 380 miljoen lichtjaar vrij lokaal is begrijp ik ook wel gelet op de omvang van het heelal maar het blijft gewoon een grappige term als je bedenkt dat we nog niet eens 1 jaar lichtjaar kunnen overbruggen op het moment.

Verder is het logisch dat er alleen stelsels op staan die van ons af bewegen, het heet niet voor niks The Redshift Survey. Stelsels die naar ons toe bewegen hebben een Blueshift.

Ja, het andromedastelsel komt naar ons toe en nog een aantal stelsels in het Virgocluster komt naar ons toe. Het centrum van het virgocluster zit op zo'n 50 miljoen lichtjaar van ons. 'Wij' zitten op de rand van dit cluster.
Maar het is altijd lastig die verschuivingen binnen het Virgocluster te vergelijken met de roodverschuivingen van verderwegliggende clusters, tov ons. Binnen het cluster bewegen de stelsels ook naar elkaar toe en van elkaar af, door de zwaartekracht. De verschuivingen veroorzaakt door die bewegingen staan weer los van de 'kosmische' roodverschuiving die wordt veroorzaakt door expansie van het heelal.

---------- Toegevoegd om 13:29 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:10 ----------

Nogmaals, op die schaal zou geen enkele ster zichtbaar zijn, het is een map van sterrenstelsels en niet van sterren. Die sterren wordt niet weergegeven omdat ze gewoonweg te klein zouden voor de map.

Als je de sterren zou weergeven is het net zoiets al een 3D-map van de aarde weergeven met alleen de continenten waar jij dan een straat op zou willen laten afbeelden omdat je zo een beeld kan vormen waar jij je bevind op die map.

Dat 380 miljoen lichtjaar vrij lokaal is begrijp ik ook wel gelet op de omvang van het heelal maar het blijft gewoon een grappige term als je bedenkt dat we nog niet eens 1 jaar lichtjaar kunnen overbruggen op het moment.

Verder is het logisch dat er alleen stelsels op staan die van ons af bewegen, het heet niet voor niks The Redshift Survey. Stelsels die naar ons toe bewegen hebben een Blueshift.

Ik ga een plaatje zoeken om het duidelijk te maken.

Heb zelf maar een kaartje in elkaar geflanst, maar dan zonder de roodverschuivingen, een kleiner deel van de hemel en minder stelsels. Met de sterrenbeelden erbij spreekt het toch meer aan. Snap niet waarom zoiets niet zou kunnen.

map3.jpg

een cirkel met gekleurde bolletjes in, kan iemand mij zeggen wat hier zo fascinerend aan is?

Heb zelf maar een kaartje in elkaar geflanst, maar dan zonder de roodverschuivingen, een kleiner deel van de hemel en minder stelsels. Met de sterrenbeelden erbij spreekt het toch meer aan. Snap niet waarom zoiets niet zou kunnen.

Omdat jij meent te kijken naar een projectie van het hemelgewelf terwijl het een 3D-map is. Op zo'n map de sterrenbeelden weergeven zal een heel ander beeld weergeven dan bij een projectie van het hemelgewelf.

De sterrenbeelden zullen inderdaad iets vertekenen, als je dat bedoelt, omdat een afbeelding van de hele hemel in een plat vlak anders is dan wanneer we buiten tegen de hemelkoepel aankijken. Maar dat wil niet zeggen dat je ze er niet in kunt verwerken (zie mijn afbeelding).
De map *is* in weze een 2d projectie, met de kleurtjes die het idee moeten geven van een derde ruimtelijke dimensie. Daar is niets magisch aan.

Het doel van de astronomen was toch niet om een map te maken die er herkenbaar of bruikbaar uit ziet voor leken? Dit is een map met een specifiek nut in de astronomie. Ik vind het een beetje vreemd dat je als (ik vermoed) hobby astronoom kritiek geeft op dit werk en bovendien suggesties doet die niet echt bruikbaar of relevant zijn. Maar volgens mij begrijp je dat zelf ook wel.

De sterrenbeelden zullen inderdaad iets vertekenen, als je dat bedoelt, omdat een afbeelding van de hele hemel in een plat vlak anders is dan wanneer we buiten tegen de hemelkoepel aankijken. Maar dat wil niet zeggen dat je ze er niet in kunt verwerken (zie mijn afbeelding).
De map *is* in weze een 2d projectie, met de kleurtjes die het idee moeten geven van een derde ruimtelijke dimensie. Daar is niets magisch aan.

Pfff, het is geen standaarprojectie zoals andere mappen van de sterrenhemel.

Zie dit :

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Ons eigen melkwegstelsel staat in het centrum van de foto en als je daar dan die gare sterrenbeelden op projecteert zie je niet eens stipjes. Die weergave van de melkweg is een weergave van in totaal 500 miljoen gemapte sterren. Veel plezier om daar tussen de sterrenbeelden te vinden.

Panoramic view of the entire near-infrared sky reveals the distribution of galaxies beyond the Milky Way. The image is derived from the 2MASS Extended Source Catalog (XSC)--more than 1.5 million galaxies, and the Point Source Catalog (PSC)--nearly 0.5 billion Milky Way stars

Hernia2000 is eigenlijk
96524-300-454-scale.jpg

?

Het doel van de astronomen was toch niet om een map te maken die er herkenbaar of bruikbaar uit ziet voor leken? Dit is een map met een specifiek nut in de astronomie. Ik vind het een beetje vreemd dat je als (ik vermoed) hobby astronoom kritiek geeft op dit werk en bovendien suggesties doet die niet echt bruikbaar of relevant zijn. Maar volgens mij begrijp je dat zelf ook wel.

Als dit soort afbeeldingen in populair wetenschappelijke tijdschriften verschijnt zou mijn suggestie de afbeelding misschien wat meer laten spreken voor de mensen die wat sterrenbeelden herkennen. Op de map zijn verdichtingen te zien, zoals die paarse bovenin. Dit zijn clusters van stelsels waarvan de meeste vernoemd worden naar het sterrenbeeld waar ze 'in staan'. Ik denk dat zelfs professionele astronomen nog een houvast hebben aan sterrenbeelden voor een eerste orientatie in zo'n kaart.

@Eric: Die melkweg in de afbeelding is de band waar we tegenaan kijken. Het is niet zo dat alle sterrenbeelden in die band zitten. Maar je hebt gelijk dat het wel rommelig wordt. Er zouden dan inderdaad 88 sterrenbeelden over de hele map moeten gelegd worden.

Terug
Naar boven