- Waardering
- 52
Beveiliging Hirsi Ali is 'centenkwestie'
door Sandra Donker en Peter de Leeuw
Woensdag 3 oktober 2007 - Moet Nederland nog langer opdraaien voor de torenhoge kosten van de beveiliging van Ayaan Hirsi Ali? 'De beveiliging intrekken is een doodvonnis.'
In Kadowinkel Somali in Den Haag onderhandelt een gehoofddoekte Surinaamse met de Somalische achter de kassa over de prijs van een sjaal. Nee, geen twintig euro. Achttien? Over de terugkeer van Ayaan Hirsi Ali zijn beide vrouwen het wel eens. "Ze heeft de profeet beledigd. Ze heeft de islam beledigd. Ze heeft ons vrouwen beledigd. Was ze maar in Amerika gebleven." De twee krijgen bijval van andere klanten in de winkel. Waarom zou Nederland betalen voor een landgenote die de islam beledigt? "Opsodemieteren", menen ze.
Bij de supermarkt verderop geeft Nikki Veenman haar mening. "Dat Nederland een deel van haar beveiliging in Amerika heeft betaald, vind ik wel goed. Maar op een gegeven moment houdt het op. Je kunt daarmee niet doorgaan." Anderen verzuchten: "Hirsi Ali. Hou op."
Nog geen dag is ze goed en wel terug in Nederland, of Ayaan Hirsi Ali staat alweer in het brandpunt van de belangstelling. De antiislamactiviste landde - naar verluidt - maandagochtend op Schiphol, omdat zij in de Verenigde Staten vreesde voor haar veiligheid. Het ministerie van Justitie, dat de beveiligingskosten van haar verblijf in Washington sinds september vorig jaar voor zijn rekening nam, weigert nog langer te betalen. De Amerikaanse autoriteiten zijn op hun beurt niet van plan in de buidel te tasten, omdat dat volgens hun wetgeving niet kán. Dus nam de met de dood bedreigde politica ruim een jaar na haar tumultueuze vertrek naar de VS het vliegtuig maar weer terug.
Vrienden van Hirsi Ali reppen van een nieuw humanitair schandaal. We staan voor schut voor het oog van de wereld als we niet willen betalen, vinden ze. "Hoeveel is haar leven volgens de begroting van minister Ernst Hirsch Ballin waard", schmiert Leon de Winter een dag na haar terugkomst. "Ayaan is een uniek geval, een symbool van globale betekenis. Als samenleving moeten we er eer in stellen deze uitzonderlijke vrouw in bescherming te nemen." Het intrekken van bescherming staat gelijk aan een ter doodveroordeling, vindt hij. "Ja, het is duur. Het is niet anders."
Is het niet anders? Voormalig minister van Justitie Piet Hein Donner meent van wel. Ieder land is verantwoordelijk voor de veiligheid van personen die zich op zijn grondgebied bevinden, luidt zijn principe. "Ik kan alleen zorgen voor de veiligheid van mensen die zich in Nederland bevinden", liet hij de Tweede Kamer vorig jaar al weten. Donners taak bestond eruit de verantwoordelijkheid voor de beveiliging van Ayaan netjes over te dragen aan de Amerikaanse autoriteiten, vond hij zelf. En in het buitenland is iedereen primair verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid. Lukt dat niet, dan is het aan de werkgever om 'weerstand te bieden aan dreiging'.
Donner krijgt bijval van Douwe Jan Elzinga, hoogleraar staatsrecht aan de Rijksuniversiteit Groningen. "Het zou te gek voor woorden zijn als Nederland tot in lengte der dagen zou zorgen voor de bescherming van iedereen die zich in het buitenland bevindt. Het is al uitzonderlijk dat Nederland de kosten voor Hirsi Ali zo lang heeft betaald. Dat is chic." Hij wijst erop dat de oud-politica vrijwillig is vertrokken. "Er zijn veel landen die in zo'n geval geen boodschap meer zouden hebben aan hun onderdaan." Nu Hirsi Ali terug is, valt ze weer onder de regeling die hier geldt voor bedreigde personen. Terecht, vindt hij. "Iedereen die zich in Nederland bevindt, kan daar aanspraak op maken, dus zij ook."
Natuurlijk is het een centenkwestie, meent Bob de Graaff, hoogleraar terrorisme en contraterrorisme, ook al gaat het hier over leven en dood. "De overheid moet altijd financiële afwegingen maken. Als de kosten voor beveiliging de pan uit rijzen, gaat dat ten koste van andere uitgaven. Moet je Hirsi Ali vijftig jaar lang beveiligen tot zij - hopelijk - een natuurlijke dood sterft? Dat is een interessante vraag voor de minister en ik ben benieuwd hoe hij die gaat beantwoorden." De grens moet wat hem betreft liggen bij de vraag: loopt de democratische rechtstaat gevaar? Als mensen denken 'ik zeg maar even niks meer', komen de belangen van de staat op het spel te staan. Dan moet worden ingegrepen."
Op straat lijkt de kwestie minder ingew ikkeld. Somaliër Deeq heeft een uitgesproken mening: "Het doet me niks dat Hirsi Ali terug is. Persoonlijk heeft ze me niet beledigd. Van mij hoeft ze niet te worden beveiligd. Allah zal wel over haar oordelen."
Ayaan heeft gister het Amerikaanse staatsburgerschap aangenomen, logisch dat een ander land niet voor haar blijft betalen, de principes waarom Nederland betaalt, gelden immers net zo goed voor Amerika. Als iemand iets verweten moet worden is dat Amerika. En prima dat ze weer terug is, maar ik begin zo langzamerhand wel vraagtekens te zetten bij de hele situatie. In wat voor land leven we dat we iemand die kritiek heeft op een bepaalde groep voor 3 miljoen euro per jaar moeten beveiligen? Uitgaande van een normale levensverwachting, kost haar vrije woord ons 129 miljoen euro. Twintig jaar geleden had ze gewoon langs de grachten kunnen fietsen, maar de multiculturele samenleving heeft daar definitief een einde aan gemaakt. Dát ze beveiligd moet worden is wel een bittere noodzaak, het vrije woord heeft het al moeilijk genoeg sinds de massale immigratie van moslims begon, dat is nueenmaal een feit.
Maar wie moet er nu opdraaien voor de kosten? Ze kan zelf in ieder geval ook een steentje bijdragen met de inkomsten die haar boeken genereren lijkt me. Als ze al die 'beledigende' lectuur niet had geschreven was beveiliging immers niet nodig geweest. En ik zou het eigenlijk ook geen gek idee vinden als de rest wordt gedeclareerd bij radicale moskees. Die kunnen wel wat opzij zetten van de Saoudische geldstroom lijkt me.
Laatst bewerkt:

.