AndroidHealthClinic

Ayaan Hirsi Ali

Zelda

Monstrous Giant
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
52
Beveiliging Hirsi Ali is 'centenkwestie'
door Sandra Donker en Peter de Leeuw

Woensdag 3 oktober 2007 - Moet Nederland nog langer opdraaien voor de torenhoge kosten van de beveiliging van Ayaan Hirsi Ali? 'De beveiliging intrekken is een doodvonnis.'

In Kadowinkel Somali in Den Haag onderhandelt een gehoofddoekte Surinaamse met de Somalische achter de kassa over de prijs van een sjaal. Nee, geen twintig euro. Achttien? Over de terugkeer van Ayaan Hirsi Ali zijn beide vrouwen het wel eens. "Ze heeft de profeet beledigd. Ze heeft de islam beledigd. Ze heeft ons vrouwen beledigd. Was ze maar in Amerika gebleven." De twee krijgen bijval van andere klanten in de winkel. Waarom zou Nederland betalen voor een landgenote die de islam beledigt? "Opsodemieteren", menen ze.

Bij de supermarkt verderop geeft Nikki Veenman haar mening. "Dat Nederland een deel van haar beveiliging in Amerika heeft betaald, vind ik wel goed. Maar op een gegeven moment houdt het op. Je kunt daarmee niet doorgaan." Anderen verzuchten: "Hirsi Ali. Hou op."

Nog geen dag is ze goed en wel terug in Nederland, of Ayaan Hirsi Ali staat alweer in het brandpunt van de belangstelling. De antiislamactiviste landde - naar verluidt - maandagochtend op Schiphol, omdat zij in de Verenigde Staten vreesde voor haar veiligheid. Het ministerie van Justitie, dat de beveiligingskosten van haar verblijf in Washington sinds september vorig jaar voor zijn rekening nam, weigert nog langer te betalen. De Amerikaanse autoriteiten zijn op hun beurt niet van plan in de buidel te tasten, omdat dat volgens hun wetgeving niet kán. Dus nam de met de dood bedreigde politica ruim een jaar na haar tumultueuze vertrek naar de VS het vliegtuig maar weer terug.

Vrienden van Hirsi Ali reppen van een nieuw humanitair schandaal. We staan voor schut voor het oog van de wereld als we niet willen betalen, vinden ze. "Hoeveel is haar leven volgens de begroting van minister Ernst Hirsch Ballin waard", schmiert Leon de Winter een dag na haar terugkomst. "Ayaan is een uniek geval, een symbool van globale betekenis. Als samenleving moeten we er eer in stellen deze uitzonderlijke vrouw in bescherming te nemen." Het intrekken van bescherming staat gelijk aan een ter doodveroordeling, vindt hij. "Ja, het is duur. Het is niet anders."

Is het niet anders? Voormalig minister van Justitie Piet Hein Donner meent van wel. Ieder land is verantwoordelijk voor de veiligheid van personen die zich op zijn grondgebied bevinden, luidt zijn principe. "Ik kan alleen zorgen voor de veiligheid van mensen die zich in Nederland bevinden", liet hij de Tweede Kamer vorig jaar al weten. Donners taak bestond eruit de verantwoordelijkheid voor de beveiliging van Ayaan netjes over te dragen aan de Amerikaanse autoriteiten, vond hij zelf. En in het buitenland is iedereen primair verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid. Lukt dat niet, dan is het aan de werkgever om 'weerstand te bieden aan dreiging'.

Donner krijgt bijval van Douwe Jan Elzinga, hoogleraar staatsrecht aan de Rijksuniversiteit Groningen. "Het zou te gek voor woorden zijn als Nederland tot in lengte der dagen zou zorgen voor de bescherming van iedereen die zich in het buitenland bevindt. Het is al uitzonderlijk dat Nederland de kosten voor Hirsi Ali zo lang heeft betaald. Dat is chic." Hij wijst erop dat de oud-politica vrijwillig is vertrokken. "Er zijn veel landen die in zo'n geval geen boodschap meer zouden hebben aan hun onderdaan." Nu Hirsi Ali terug is, valt ze weer onder de regeling die hier geldt voor bedreigde personen. Terecht, vindt hij. "Iedereen die zich in Nederland bevindt, kan daar aanspraak op maken, dus zij ook."

Natuurlijk is het een centenkwestie, meent Bob de Graaff, hoogleraar terrorisme en contraterrorisme, ook al gaat het hier over leven en dood. "De overheid moet altijd financiële afwegingen maken. Als de kosten voor beveiliging de pan uit rijzen, gaat dat ten koste van andere uitgaven. Moet je Hirsi Ali vijftig jaar lang beveiligen tot zij - hopelijk - een natuurlijke dood sterft? Dat is een interessante vraag voor de minister en ik ben benieuwd hoe hij die gaat beantwoorden." De grens moet wat hem betreft liggen bij de vraag: loopt de democratische rechtstaat gevaar? Als mensen denken 'ik zeg maar even niks meer', komen de belangen van de staat op het spel te staan. Dan moet worden ingegrepen."

Op straat lijkt de kwestie minder ingew ikkeld. Somaliër Deeq heeft een uitgesproken mening: "Het doet me niks dat Hirsi Ali terug is. Persoonlijk heeft ze me niet beledigd. Van mij hoeft ze niet te worden beveiligd. Allah zal wel over haar oordelen."

Ayaan heeft gister het Amerikaanse staatsburgerschap aangenomen, logisch dat een ander land niet voor haar blijft betalen, de principes waarom Nederland betaalt, gelden immers net zo goed voor Amerika. Als iemand iets verweten moet worden is dat Amerika. En prima dat ze weer terug is, maar ik begin zo langzamerhand wel vraagtekens te zetten bij de hele situatie. In wat voor land leven we dat we iemand die kritiek heeft op een bepaalde groep voor 3 miljoen euro per jaar moeten beveiligen? Uitgaande van een normale levensverwachting, kost haar vrije woord ons 129 miljoen euro. Twintig jaar geleden had ze gewoon langs de grachten kunnen fietsen, maar de multiculturele samenleving heeft daar definitief een einde aan gemaakt. Dát ze beveiligd moet worden is wel een bittere noodzaak, het vrije woord heeft het al moeilijk genoeg sinds de massale immigratie van moslims begon, dat is nueenmaal een feit.

Maar wie moet er nu opdraaien voor de kosten? Ze kan zelf in ieder geval ook een steentje bijdragen met de inkomsten die haar boeken genereren lijkt me. Als ze al die 'beledigende' lectuur niet had geschreven was beveiliging immers niet nodig geweest. En ik zou het eigenlijk ook geen gek idee vinden als de rest wordt gedeclareerd bij radicale moskees. Die kunnen wel wat opzij zetten van de Saoudische geldstroom lijkt me.

Laatst bewerkt:
Belachelijk dat iemand in een westers land moet vrezen voor z'n leven enkel en alleen vanwege een standpunt dat hij of zij inneemt... :thumbdown:

Ah het is de schuld van de multiculturele samenleving dus? Alle multiculturalisten willen Ayaan dood?

Dat ze wordt bedreigd is triest maar ik zet grote vraagtekens bij de kosten van haar beveiliging en inderdaad ze mag zelf ook wel iets bijdragen.

Declareren bij partijen die misschien bijdragen aan een klimaat van haat en terreur is natuurlijk van de zotte. Dan moet je wel heel erg goed in kaart hebben wat voor bijdrage zij leveren en of volgelingen van bepaalde haatbaarden genegen zijn om te moorden voor hun idealen. Onhaalbare zaak. Wat niet onverlet laat die al die haatbaarden het beste vandaag nog uit Nederland vertrekken.

Ayaan Hirsi Magan de zoon van Gueid de zoon van Ali de zoon van.... mogen ze gelijk mee uitzetten, die is hier op illegale gronden binnen gekomen.

Laatst bewerkt:
Ik zou niet willen ruilen met Ayaan op het moment, maar WAT een gezeik zeg. En de media springt er weer vol bovenop. Niet omdat ze zelf in de picture wil staan (ze heeft zelf nog geen reactie gegeven), maar puur omdat Nederland dit blijkbaar interessant genoeg vindt om 14x per dag te herhalen op tv en radio.
Ik snap ook niet waarom je iemand zou moeten beveiligen voor de uitspraken die hij/zij doet. Als jij zonodig uitspraken moet doen waarmee je hele groepen generaliseert en tegen je in het harnas jaagt, mag je zelf het bedrijf opbellen om je 2 lijfwachten te sturen. En ZELF betalen.
Lief van de regering dat ze het een jaar hebben gedaan, maar ergens moet het gewoon stoppen.

Dat een ander land voor de veiligheid van Nederlandse onderdanen moet zorgen klopt, dat is Internationaal Recht. Maar dit gaat niet tot het oneindige door, ik vraag me af waarvoor 3 miljoen voor nodig is om een enkele persoon te beschermen, en anders sluit haar maar op dan kan er ook niks gebeuren.

Als de vrienden van haar en Donner voor de kosten willen opkomen, mij best, maar verknoei er niet de belastinggelden aan...

• Topic Starter Topic Starter
Ah het is de schuld van de multiculturele samenleving dus? Alle multiculturalisten willen Ayaan dood?

Dat ze wordt bedreigd is triest maar ik zet grote vraagtekens bij de kosten van haar beveiliging en inderdaad ze mag zelf ook wel iets bijdragen.

Declareren bij partijen die misschien bijdragen aan een klimaat van haat en terreur is natuurlijk van de zotte. Dan moet je wel heel erg goed in kaart hebben wat voor bijdrage zij leveren en of volgelingen van bepaalde haatbaarden genegen zijn om te moorden voor hun idealen. Onhaalbare zaak. Wat niet onverlet laat die al die haatbaarden het beste vandaag nog uit Nederland vertrekken.

Het is inderdaad een gevolg van de multiculturele samenleving. Die bestaat immers onder andere uit een inmiddels vrij sterk vertegenwoordigde cultuur die geen kritiek accepteert. Hoe je dan doorredeneert dat álle multiculturalisten haar dood willen moet je nog even toelichten. Natuurlijk is dat niet zo. Dat wil echter niet zeggen dat dit niet alles te maken heeft met de veranderde samenstelling van onze maatschappij.

Natuurlijk is het een beetje pushing it om iedere verdachte partij hiervoor te laten opdraaien, maar dat gebeurt op veel andere vlakken ook. Als je een auto hebt moet je via de wegenbelasting ook opdraaien voor het gebruik van de weg, ook al rijd je er bijna nooit op. Via je ziektekostenverzekering moet je ook opdraaien voor alle ongezond levende mensen. Op dezelfde manier zou je kunnen zeggen dat als je kiest voor een extreme stroming binnen de islam, je ook mag bijdragen aan de excessen die dit soms oplevert.

Het is gewoon de schuld van een stelletje idioten die met de zachte hand worden behandeld omdat ze anders nog gekker worden, in ons land mag je niet meer je mening geven kun je nagaan hoever de moslims al zijn gekomen in ons land. Er zijn ook zat christenen die veel dezelfde opvattingen hebben als orthodoxe joden maar deze mensen zijn daar aan gewend. Nog een paar jaar en het is net zo gek bij ons als in Belgie..
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Het is inderdaad een gevolg van de multiculturele samenleving. Die bestaat immers onder andere uit een inmiddels vrij sterk vertegenwoordigde cultuur die geen kritiek accepteert. Hoe je dan doorredeneert dat álle multiculturalisten haar dood willen moet je nog even toelichten. Natuurlijk is dat niet zo. Dat wil echter niet zeggen dat dit niet alles te maken heeft met de veranderde samenstelling van onze maatschappij.

Natuurlijk is het een beetje pushing it om iedere verdachte partij hiervoor te laten opdraaien, maar dat gebeurt op veel andere vlakken ook. Als je een auto hebt moet je via de wegenbelasting ook opdraaien voor het gebruik van de weg, ook al rijd je er bijna nooit op. Via je ziektekostenverzekering moet je ook opdraaien voor alle ongezond levende mensen. Op dezelfde manier zou je kunnen zeggen dat als je kiest voor een extreme stroming binnen de islam, je ook mag bijdragen aan de excessen die dit soms oplevert.

Als je generaliseert dat het de schuld is van DE multiculturele samenleving kan ik net zo goed chargeren dat alle multi culturalisten haar dood zouden willen.

Dat er bepaalde gestoorde elementen zich in onze samenleving bevinden ontkent niemand maar het gaat te ver om DE samenleving de schuld te geven van dat gestoorde gedrag. Gestoord gedrag is namelijk niet cultuur gebonden of denk jij van wel? Waarschijnlijk wel, want je kan niet nalaten om regelmatig zaken te schuiven op het multiculturele beleid in Nederland. Makkelijk maar wel erg kort door de bocht natuurlijk.

Deze maatschappij staat toe dat je er extreme denkbeelden op kan nahouden. Zolang je daarmee geen anderen schaad is daar ook weinig mis mee. Of moeten we ook iedereen vervolgen die op Internet een ander een nekschot toewenst. Want dat is net zo goed een vorm van radicalisatie die niet echt gewenst is.

Als je generaliseert dat het de schuld is van DE multiculturele samenleving kan ik net zo goed chargeren dat alle multi culturalisten haar dood zouden willen.

Dat er bepaalde gestoorde elementen zich in onze samenleving bevinden ontkent niemand maar het gaat te ver om DE samenleving de schuld te geven van dat gestoorde gedrag. Gestoord gedrag is namelijk niet cultuur gebonden of denk jij van wel? Waarschijnlijk wel, want je kan niet nalaten om regelmatig zaken te schuiven op het multiculturele beleid in Nederland. Makkelijk maar wel erg kort door de bocht natuurlijk.

Deze maatschappij staat toe dat je er extreme denkbeelden op kan nahouden. Zolang je daarmee geen anderen schaad is daar ook weinig mis mee. Of moeten we ook iedereen vervolgen die op Internet een ander een nekschot toewenst. Want dat is net zo goed een vorm van radicalisatie die niet echt gewenst is.

Je zegt dat gestoord gedrag niet cultureel verbonden is en hier ben ik het mee oneens. Het is duidelijk dat vele van de medelanders een stuk minder tolerant zijn, dan wij van nature zijn dat is cultureel vastgelegd. Respect staat in deze culturen ook veel hoger in het vaandel dan bij ons en racisme is hun excuses voor het verdienen van dit goed. Ik kan legio voorbeelden noemen zoals het handenschudden en burkadracht waar wij geen respect aan ze zouden tonen. Kijk nou wat er gebeurde in vele moslimlanden als antwoord op de spotprenten, ik snap niet dat je dan beweerd dat dit niet cultuurgebonden is?! Ze zijn welzeker gestoorder..

Belachelijk dat iemand in een westers land moet vrezen voor z'n leven enkel en alleen vanwege een standpunt dat hij of zij inneemt... :thumbdown:
Idd, zo ver zijn we dus al gekomen. Immigratie heeft onze beschaving stilaan terug in de middeleeuwen gegooid. Wat een verrijking toch. Als deze evolutie zich verderzet gaan we steeds meer gelijken op bepaalde landen in het Oosten. Dit is een reëel gevaar, hoewel de linkerkant dat natuurlijk nooit onder ogen zal willen zien.

• Topic Starter Topic Starter

Jij denkt dus niet dat er een verband is tussen het verslechterde klimaat qua vrijheid van meningsuiting en de veranderde bevolkingssamenstelling? Gestoord gedrag zoals eerwraak of het willen verbieden van onwelgevallige meningen en ter dood veroordelen van homocoïtusuelen is volgens mij inderdaad cultuurgebonden, of hanteren wij hele andere definities van gestoord gedrag of cultuur?

Ongelofelijk, heb je der weer
Ayaan doe es een enkeltje terug naar Amerika,dacht je van der af te zijn komt ze haar handje weer ophouden

Jij denkt dus niet dat er een verband is tussen het verslechterde klimaat qua vrijheid van meningsuiting en de veranderde bevolkingssamenstelling? Gestoord gedrag zoals eerwraak of het willen verbieden van onwelgevallige meningen en ter dood veroordelen van homocoïtusuelen is volgens mij inderdaad cultuurgebonden, of hanteren wij hele andere definities van gestoord gedrag of cultuur?

Er is wel een verband maar het gaat te ver om dit af te schuiven op de multiculturele samenleving. Maar goed die discussie is miljarden keren gevoerd. Degenen die met geweld hun doelen willen bereiken zijn een minderheid binnen de minderheid en degenen die daadwerkelijk geweld toepassen zijn nog eens een veel kleinere minderheid.

Het is jammer dat figuren als Hirsi Ali Magan etc etc de publieke discussie (willen) beheersen. Haar eigen rigide denkwijze is totaal niet toepasbaar op de Nederlandse denkwijze net zo min als veel denkbeelden van Afshan Elian hier toepasbaar zijn. Die personen denken teveel vanuit de afkeer tegen gestoorde regimes in de landen waar ze vandaan komen. Maar ze denken degenen die ze bestrijden op dezelfde wijze te moeten bestrijden als ze dat graag in huis thuisland zouden doen.

Natuurlijk heeft ze recht op haar eigen mening maar net zo goed mag iemand het hartgrondig niet met haar eens zijn. Het wordt alleen anders als die persoon met geweld iemand de mond wil snoeren. De meesten willen haar niet eens de mond snoeren zonder geweld, laat staan met geweld.

1 reactie verwijderd. Persoonlijke aanvallen achterwege laten, wordt zo langzamerhand tijd om daar direct rood voor uit te delen.

Ongelofelijk, heb je der weer
Ayaan doe es een enkeltje terug naar Amerika,dacht je van der af te zijn komt ze haar handje weer ophouden

Ja he wat zou het mooi zijn als ze niet beveiligd hoefde te worden, deze beveiling is mogelijk gemaakt door de moslim, bedankt jongen

Ja he wat zou het mooi zijn als ze niet beveiligd hoefde te worden, deze beveiling is mogelijk gemaakt door de moslim, bedankt jongen

Wat zou het mooi zijn als ze er helemaal niet was
Niemand zit te wachten op Hirshi Ali na haar blamage,waarschijnlijk gaat ze weer de aandachtsh**r uithangen door fel uit te halen naar moslims en dan krijgt ze vanzelf haar beveiliging wel
How cheap, maar typisch hirshi maganstyle
Graag gedaan btw:yes:

Wat zou het mooi zijn als ze er helemaal niet was
Niemand zit te wachten op Hirshi Ali na haar blamage,waarschijnlijk gaat ze weer de aandachtsh**r uithangen door fel uit te halen naar moslims en dan krijgt ze vanzelf haar beveiliging wel
How cheap, maar typisch hirshi maganstyle
Graag gedaan btw:yes:

Er zijn zat Imams met nog veel idiotere uitspraken spier en toch hebben zij (nog) geen beveiliging nodig. Het is nu eenmaal een feit dat de gemiddelde moslim wat minder ontwikkeld is op sociaal gebied en al snel overgaan tot bedreigingen, maarja daar hebben we al mee leren leven, dat leert de beveiliging van Hirshi Ali ons..

laat de vs het maar opknappen. dan gaat ze maar op een legerbasis wonen

Er is wel een verband maar het gaat te ver om dit af te schuiven op de multiculturele samenleving. Maar goed die discussie is miljarden keren gevoerd. Degenen die met geweld hun doelen willen bereiken zijn een minderheid binnen de minderheid en degenen die daadwerkelijk geweld toepassen zijn nog eens een veel kleinere minderheid.

Het is jammer dat figuren als Hirsi Ali Magan etc etc de publieke discussie (willen) beheersen. Haar eigen rigide denkwijze is totaal niet toepasbaar op de Nederlandse denkwijze net zo min als veel denkbeelden van Afshan Elian hier toepasbaar zijn. Die personen denken teveel vanuit de afkeer tegen gestoorde regimes in de landen waar ze vandaan komen. Maar ze denken degenen die ze bestrijden op dezelfde wijze te moeten bestrijden als ze dat graag in huis thuisland zouden doen.

Natuurlijk heeft ze recht op haar eigen mening maar net zo goed mag iemand het hartgrondig niet met haar eens zijn. Het wordt alleen anders als die persoon met geweld iemand de mond wil snoeren. De meesten willen haar niet eens de mond snoeren zonder geweld, laat staan met geweld.

Ben het toch wel eens met zelda.

Feit dat ze beveiligd moet worden , duidt erop dat wij de vrijheid van meningsuiting niet meer onder controle hebben en laten beheersen door mensen die dit recht minder of zelfs niet respecteren ,.... In de nederlandse cultuur is deze vrijheid een groot goed , mensen die deze vrijheid dus niet of nauwlijks respecteren zijn dus ,... idd, van een andere cultuur .

Je hebt 100% gelijk als je zegt dat mensen haar verbaal de mond willen en mogen snoeren omdat ze het er niet mee eens zijn, dat is weer hun vrijheid van meningsuiting, dat is dan wel met een discussie en niet met dreigementen, maar aangezien ze beveiliging kreeg , werd er dus al vanuit onze eigen regering vanuit gegaan dat dit niet het geval zou zijn, wat ook bleek uit eerdere voorvallen met mensen die hun mening gaven. Oftewel we weten het wel , maar we mogen het beestje niet bij z'n naam noemen , want wie weet krijgen we dan nog meer hommeles :( .

Deze dingen zijn toch wel behoorlijk cultuurgebonden ,.. kun je dan echt stellig volhouden dat het NIET komt door onze hedendaagse multiculturele samenleving ?

Terug
Naar boven