Links? Rechts? De historische definities van links en rechts zijn sterk verouderd. Niemand kan die begrippen behoorlijk definiëren. Iemand kan heel goed rechts zijn op sociaal- economisch vlak en links op sociaal-cultureel vlak. Vrijwel niemand is meer volledig links of rechts te noemen. De links- rechts terminologie wordt meestal als eeuwige dooddoener gebruikt. Het zou veel zinniger zijn om het politieke onderscheid te maken tussen 'progressief en conservatief.
OT: Absurditeit kom je overal en altijd tegen.
Inderdaad.
Eens met deze post. Het indelen in hokjes als 'links' en 'rechts' is totaal ludacris. Dit probeer ik T al een tijdje aan de man te brengen, maar het wil er blijkbaar nog niet echt in.
Overigens ben ik het niet eens met de onderverdeling in 'progressief' en 'conservatief'. Je zou best in bepaalde punten progressief kunnen zijn terwijl je in andere delen weer erg conservatief bent.
Sowieso indelen in hokjes gaat natuurlijk nergens over. Er dient gekeken te worden naar de argumenten die worden aangedragen. Deze hoeven dan neit per se gelijk in hokjes geplaatst te worden. Dit zal een discussie niet veel goed doen.
Communism body Count: 85-100 Million
Nazism body count: +-30 Million ?
Communisme was (en is nog steeds) één van de meest dodelijke ideologieën ooit.
Het ging over Marxisme.
het is niet de fout van Marx dat zijn, vooral economische, standpunten werden gebruikt door een aantal idioten zonder enig sociaal besef.
Ook dat communisme is voortgekomen uit de denkbeelden van Marx is niet zijn fout. Dus hoevaak je ook met deze cijfertjes komt het doet niks af aan het Marxisme en het maakt marxisten nog niet gelijk tot extremisten.
Daarnaast denk ik dat zelfs de mensen die in dit topic, door EricR, extremisten worden genoemd, niet de echte extremisten zijn die we kunnen vergelijken met een Hitler en een Mao. Een aanhanger van de ideeën betekent niet gelijk dat je ook gelijk miljoenen mensen de dood in wil jagen.
Om even antwoord op de vraag te geven:
Ik zou het echt niet weten. Als ik iets moest zeggen zou het zijn dat in elk kamp de idioten evenveel vertegenwoordigd zijn.
Anderzijds stemmen er meer mensen op centrum partijen, dus totaal gezien zullen er wel meer idioten zitten in de centrumhoek. Maar dan moet er wel duidelijkheid worden gegeven omtrent de vraag: Wat is nou precies extreem, centrum, links, rechts?
Zonder die extra informatie kan deze vraag niet beantwoord worden.