AndroidHealthClinic

Beginner: negeer ik best machines en ga volledig voor barbell en dumbbell?

Waardering
0
Lengte
1m76
Massa
66kg
Ik ben dus een beginner, amper 2tal weken bezig.

tot nogtoe volgde ik gewoon schema van de gym, welke het meeste rond machines draait.

maar als ik zo het forum en andere websites doorlees heb ik het gevoel dat de meeste enkel werken met dumbbell, barbell en cable rows? Is dit ook voor een beginner aangeraden om gewoon direct voor de 'losse gewichten' te gaan?

ik ben nu schema aan het aanpassen en een eigen deftig schema opstellen, ik ga fullbody gaan, 3x/week, en denk er dus aan de machines bijna allemaal achterwege te laten en zoveel mogelijk met dumbbell en barbell te gaan werken

Ik ben ook een beginner en ik deed ook als jij braafjes het schema van de gym volgen. Maar ik doe nu Starting Strength en ik kan het je zeker aanraden. Misschien moet je dat eens proberen? Het is ook een full-body schema voor 3x/week.

Training A
3x5 Squat
3x5 Bench Press
1x5 Deadlift
--------------
2x8 Chin-ups

Training B
3x5 Squat
3x5 Press
3x5 Power cleans
--------------
2x8 Parallel Dips

Iedere keer afwisselen tussen A en B.

jamie das een mooi beginnerschema, less is more zeg ik, en als je de compounds goed doet en u voeding niet super slecht is ga je het zeker goed merken!

en at ts laat u zeker niet verleiden om alleen maar isolatie oefeningkes te doen :)

Free weights all the way baby

Lijkt me inderdaad een goed schema in plaats van het voorgeschreven schema van je sportschool.

Het is wel belangrijk om de oefeningen van het nieuwe schema met een goede vorm uit te voeren, daar zou je je instructeurs naar kunnen vragen.

Let ook op dat je niet direct tot failure gaat met de nieuwe oefeningen, om niet snel overtraind te raken.

Succes!

Lijkt me inderdaad een goed schema in plaats van het voorgeschreven schema van je sportschool.

Het is wel belangrijk om de oefeningen van het nieuwe schema met een goede vorm uit te voeren, daar zou je je instructeurs naar kunnen vragen.

Let ook op dat je niet direct tot failure gaat met de nieuwe oefeningen, om niet snel overtraind te raken.

Succes!

+1

Eerst beetje je spieren met je hersens verbinden dat je weet en voet wat je doet :)

Ja, techniek is belangrijk. Voordat ik begon met verzwaren heb ik toch 1 of 2 weken enkel op techniek gedaan bij squat en deadlift. Beter zeker zijn dat het goed is en iets langer erop oefenen dan halverwege te weten te komen dat je toch niet juist zat.

zoals al gezegd is rippetoe een mooie proggie. niet alle machines zijn slecht, de lat pulldown, legg press die zijn wel super. en nog enkele andere

Terug
Naar boven