Wel eens nagegaan dat de meeste kans op tendinitis en impingement bij bankdrukken is. Een oefening die aan de voorkant van je schoudergordel plaats vind.
Het is niet de oefening maar de uitvoering die bepalend is en wat dat betreft is nog nooit aangetoond dat BTN bewegingen voor iemand met gezonde schouders extra belastend zou zijn.
Verklaar waarom veel mensen in de BTN varianten sterker zijn dan in de front varianten
Mee eens.
Tendinitis ja klopt helemaal bij bankdrukken, dit komt omdat de arm zo ver voorbij de schouder komt dat de biceppees het hele handeltje bij elkaar moet houden. En deze raakt hierdoor dan ook snel ontstoken.
Maar impincement syndroom (peesontsteking en bursitis) met bandrukken, nope... dit beknellingssyndroom ontstaat omdat het de ruimte tussen kop/kom en het acromion te klein is en alle pezen en banden bekneld raken.
Dus met druk richting het acromion. Deze druk heb je niet bij bankdrukken omdat je ligt en dus de druk op de voorkant van de kop van je bovenarm komt.
Dit is wel degelijk aangetoond. Tevens kan niemand recht op blijven zitten (dus zonder een voor over buiging in de rug) en zeker kan iemand niet zijn hoofd in neutrale positie houden, (de kin komt richting borst)
Waarom mensen daar sterker mee zijn....nou ik zou zeggen (ff redeneren) omdat men allerlei anders spieren aanspreekt zoals bv buik (voorover buiden)
Ik heb het trouwens wel eens gezien dat de kabel brak, bij een nieuwe machine (de oude stonden nog in het oude pant onder het nieuwe pand) .....zo op die jongen zijn hoofd. Echt overal bloed want hij had een gat in zijn hoofd waar je u tegen zegt en hij was buiten westen. Hij kwam bij, schudde twee keer met zijn hoofd, er kwam een hoop gevloek en getier.....hij rende van de trap en maakte zijn setje of op de oude apparatuur....
Als ik terug denk gsus wat was dat een k*t sportschool.... heb het toen ook bij de rowing gezien. Ook daar knapte de kabel, de jonge die trainde werd gelanceerd en de gene die achter hem stond had spontaan geen tanden meer in zijn mond....