Fitness Seller

Breaking News Bekendste wietkweker Doede Jong 11 april voor de rechter (bekend van nederwiet)

• Topic Starter Topic Starter
Ik een crimineel? Laat me niet lachen'

De wietkas van Doede de Jong is in 2011 ontmanteld door de politie. Het OM verdenkt hem van grootschalige hennepteelt.

Doede de Jong is de enige wietteler in Nederland die al jaren openlijk uitkomt voor zijn broodwinning. Het OM is het zat en wil hem voorgoed het zwijgen opleggen.

Hij is zenuwachtig. Doede de Jong (64) uit Appelscha staat vrijdag voor de rechter, voor de teelt en verkoop van wiet. "Ik een crimineel? Laat me niet lachen", zegt de Fries, die al dertig jaar hennep verbouwt in zijn eigen achtertuin. In alle openheid.

"Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik wietteler ben. Iedereen weet wat ik doe: de buurt, de politie en de burgemeester. Het is waanzinnig dat ze me nu pakken."

De Jong is een biologische wietkweker. In 1984 bouwde hij zelf een kas bij zijn boerderij op het Friese platteland. Hij gebruikt alleen zonlicht, nooit lampen. "Ik ben een natuurmens. Bestrijdingsmiddelen en kunstmest zijn uit den boze. Hennep verbouwen is voor mij puur hobby. Het is net als met wijn, je hebt verschillende smaken en geuren. Daar geniet ik van."

Verschrikkelijk
Toch ziet het Openbaar Ministerie (OM) het 'levenswerk' van De Jong niet als hobby. Bij invallen in 2010 en 2011 werd zijn zelfgefabriceerde wietkas door de politie ontmanteld. "Agenten stonden hier in alle vroegte met 10 man voor de deur. Ze hadden stokken bij zich om onze honden te vangen. Mijn vrouw schrok zich rot, het was verschrikkelijk."

Volgens het OM heeft De Jong in een jaar tijd tientallen kilo's wiet geproduceerd. De geschatte opbrengst: ruim 525.000 euro. Justitie eist dat de wietteler dat bedrag terugbetaalt. "Belachelijk", vindt De Jong. "Zoveel geld heb ik helemaal niet. Ik werk op biologische wijze, waardoor ik onmogelijk zulke grote hoeveelheden hennep kan verbouwen. Daarvoor heb je een professionele kas nodig, met lampen en verwarming."

Hypocriet beleid
De Jong stelt dat het OM met de aanklacht zwaar overdrijft. Maar zijn boosheid gaat verder dan dat. "Ik strijd al jaren tegen het hypocriete Nederlandse cannabisbeleid. De verkoop van wiet wordt gedoogd maar de productie is illegaal. Criminelen hebben vrij spel. Dat stoort me mateloos."

De Friese kweker is hoopvol over de roep die steeds luider klinkt om de hennepteelt in Nederland te legaliseren. "Lokale bestuurders zien ook dat de overlast door drugscriminaliteit hand over hand toeneemt. Ik hoop dat de rechter in mijn zaak een signaal afgeeft aan de politiek: deze wetgeving is onwerkbaar. Ik ben niemand tot last, ik berokken anderen geen schade. Maar toch moet ik straf krijgen. Waarom in hemelsnaam?"

Eigen gebruik
Zijn wietkas gebruikt De Jong sinds 2011 voornamelijk als houtopslag. Hij kweekt nog wel wiet, maar alleen voor eigen gebruik. Hoeveel geld hij in het verleden precies heeft verdiend met zijn biologische wiet, wil de Fries niet zeggen. "Dat heb ik nooit echt bijgehouden. Ik leverde aan een coffeeshop in Leeuwarden en aan vrienden en bekenden. Maar het gaat mij niet om de centen. Ik ben ervan overtuigd dat wiet een geneeskrachtige werking heeft, dus ik promoot het graag."

Als de rechter meegaat in de eis van het OM, stort de wereld van De Jong in. "Dan raak ik alles kwijt", zegt hij. "Ik woon meer dan 40 jaar op deze boerderij. Alle bomen, planten en struiken heb ik zelf geplant. Mijn kinderen zijn hier opgegroeid, mijn moeder is hier uitgestrooid. Als ik dit alles noodgedwongen moet verkopen, is dat een groot onrecht."

http://www.pzc.nl/algemeen/binnenland/ik-een-crimineel-laat-me-niet-lachen-1.4307995

----------------------------------------------------------------------------------------------

Vandaag de rechtszaak dus een kleine bump :)
Ben benieuwd wat er uit komt, al denk ik dat Doede gewoon gepakt gaat worden.
Hoe krom deze wetgeving ook, er zal zelfs voor een eerlijke rechter weinig ruimte zijn voor een lage strafoplegging.

Deze hele rechtszaak is gebouwd op leugens van het OM.
Uit de dikke duim gezogen met een willekeurig bedrag dat geeisd word om Doede maar zo zwaar mogelijk te straffen voor zijn eerlijkheid en er zelf het maximale uit de halen.
Maar dat maakt geen moer uit, want je bent schuldig tot je zelf het tegendeel bewezen hebt!

Aldus de rechtstaat van Nederland. :cool:

Dit is niet nieuw in NL

Maarja wel goed dat dit zo naar buiten komt

Nieuw niet, maar blijkbaar allemaal nog niet genoeg onder de aandacht gebracht dat er eens wat aan gedaan word.

Er word niks aan gedaan. De overheid is de grootste maffia

Er word niks aan gedaan. De overheid is de grootste maffia

Helemaal mee eens.
Maar als de druk hoog genoeg opgevoerd word kan ook deze overheid zich daar niet eeuwig tegen verzetten.
In Nederland krijg je alleen wat voor elkaar door de pl**ris uit te laten breken.

Hopelijk gebeurd dit snel.

Als het een Marokkaan was geweest..

Wat dan ?

Zo'n 100 man opkomst om Doede te steunen.

---------- Toegevoegd om 15:07 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:04 ----------

Kort stukje met Doede in docu Nederwiet waar boer Doede het OM de pwnt.

http://www.youtube.com/watch?v=GQJUp0zSIvY

Mooie vent (en gelijk heeft ie)

Waarschijnlijk wil je weer de wijsneus uithangen, maar waar doel je op?

nee, geen bijbedoelingen, vind het even schandalig als jij zoals die man behandeld wordt. Blind de letter van de wet volgen is niet altijd aangewezen, kan enorm gevaarlijke toestanden met zich mee brengen.

edit: zou een soort failsafe moeten komen die rechters het toestaat op te merken wanneer er door een specifieke zaak aan het licht komt dat er iets mis is met een wetgeving om het proces uit te stellen zodat er een motie kan ingediend worden tot herevaluatie van de desbetreffende inconsistente wetgeving.

Jepz, is een goed idee, want waarschijnlijk is deze man straks gewoon zijn huis kwijt door wat idealisten uit Den Haag.

---------- Toegevoegd om 18:02 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:49 ----------

Uitspraak 25 april om 13:00

Laatst bewerkt:
Artikel moet wel geschreven zijn door iemand die knetter stoned was maar het is inderdaad belachelijk dat telers worden aangepakt terwijl de handel in marihuana wordt gedoogd in shops. Maar met debielen als Fredje Teeven op justitie zal het niet snel beter worden.

Wietverkoop in shops verdient de overheid ook wat aan soms. Aan wietkwekers niet.

Ik bedoelde meer wapens die verkocht worden voor mensen met een wapenvergunning (waar koop je anders legaal je pistool).

Het is krom, daarom moeten ze het legaliseren, alleen dat is nu nog niet dus deze persoon moet gewoon zijn eventuele straf ondergaan. Dat is aan de rechter.

Je snapt niet wat gedogen betekent

Veel mensen helaas niet, gedogen wil niet zeggen dat het legaal is. In principe heeft het OM het recht om te vervolgen als zij daar goede reden voor ziet. Of meneer werkelijk een straf krijgt is de vraag nog, want er moet oa rekening worden gehouden met de gedragslijn, het beleid van de politie/OM en het gerechtvaardigde vertrouwen dat er al die jaren is gewekt door het niet vervolgen. Om maar niet over willekeur en het gelijkheidsbeginsel te beginnen. Want zo ineens na een x aantal jaar gaan vervolgen riekt naar willekeur als je het mij vraagt.

Het onderstaande is gedogen. Dit wist ik. Waarom je het ineens over gedogen hebt terwijl ik het over legaal heb, snap ik niet. Tenzij je ermee bedoelt dat wapens verkopen aan mensen met een wapenvergunning illegaal is, dan snap ik het wel, want dit wist ik namelijk niet.
Wiet kweken is illegaal, maar tot 5 plantjes wordt gedoogd.

Veel mensen helaas niet, gedogen wil niet zeggen dat het legaal is. In principe heeft het OM het recht om te vervolgen als zij daar goede reden voor ziet. Of meneer werkelijk een straf krijgt is de vraag nog, want er moet oa rekening worden gehouden met de gedragslijn, het beleid van de politie/OM en het gerechtvaardigde vertrouwen dat er al die jaren is gewekt door het niet vervolgen. Om maar niet over willekeur en het gelijkheidsbeginsel te beginnen. Want zo ineens na een x aantal jaar gaan vervolgen riekt naar willekeur als je het mij vraagt.

Precies.

Heb even Doede de Jong zelf geciteerd.

Ik wil bij deze alle mensen die gisteren bij de rechtzaak waren om mij te steunen, hartelijk danken voor jullie aanwezigheid. Ik vond het ontroerend, ronduit geweldig! En wat een relaxte sfeer. Politie mensen liepen ontspannen tussen de cannabisgenieters rond en maakten hier en daar een praatje.Zelf heb ik ook nog een tijdje met een agent staan praten.
De rechtzaak zou om 13.30 uur beginnen, maar daar er om kwart over twee nog een rij voor de deur stond konden we pas om half drie beginnen. Het duurde tot zes uur. Zoals iedereen zich gedroeg, hebben wij als vredelievend volkje een statement gemaakt.Wat een geweldige mensen zijn wij.
s'Morgens om 8 uur had ik al iemand van hilversum 1 op visite en om tien uur kwam BNN mij filmen, wat volgende week uitgezonden zal worden. Zelf hadden wij twee camera's in de rechtzaal. Er zal een nieuwe documentaire worden gemaakt die, zoals het nu lijkt, op 11 mei op tv. Fryslân en op Ned. 2 te zien zal zijn. Vanmorgen stond er artikel in de Leeuwarder Courant (waarin ook staat dat de vijand bij de overheid tussen de oren zit), met een foto van twee meisjes met mij ertussen, die een bord omhooghielden, met de tekst ''Cannabis legaliseren, niet criminaliseren. Er werd veel gefilmd en gefotografeerd.
Na afloop zei ik tegen Tjalling; ''ik vond je super''. Hij zei ;'' ik vond jou ook super, dus dan zijn we allebei super''.Ik vond het een erg goeie samenwerking. Op 25 april om 1 uur volgt de uitspraak, die ook weer door BNN en onszelf gefilmd gaat worden.
Hieronder plaats ik mijn pleidooi. Het is natuurlijk voor jullie een hoop bekende tekst, maar niet voor de rechtbank

Ik ben in een gerechtelijke dwaling terecht gekomen. In een Nederlandse rechtsstaat onwaardige poel van hypocrisie.

Het O.M. pretendeert dit repressieve beleid te voeren om de criminaliteit te bestrijden en de volksgezondheid te behartigen. Wat is echter de praktijk. Criminaliteit neemt evenredig toe met de repressie en de kwaliteit van de wiet gaat, ten koste van de consument, door het riool.
Wat heeft deze repressie tot gevolg; toename criminaliteit (roven ,stelen en moorden);het kweken en leveren aan coffeeshops van ongecontroleerde, vaak slechte wiet; het stelen van stroom; het creëren van brandgevaarlijke situaties; mensen met gezin en al om een paar plantjes op straat zetten. 50% van de politie en minstens 75% van de 1300 rechercheurs houdt zich onledig met drugs bestrijding en kost de gemeenschap ettelijke miljarden euro’s. Wat is de winst?
Merkwaardig is ook het feit dat, zoals de politie zelf zegt ,’ ze vandaag de achterdeur van de coffeeshops wel kan sluiten’, maar dat desondanks niet doet. Waarom niet? Niet dat ik oproep om zoiets te doen , integendeel zelfs, maar discutabel is het wel.

Wat zijn de voordelen van opheffing van het verbod of minimaal legalisering; verdwijnen criminaliteit; prijs gaat naar beneden;er kan kwaliteitscontrole plaatsvinden; 50% van de politie kan zich weer met nuttige zaken gaan bezig houden (kostenbesparing, ettelijke miljarden); geen brandgevaarlijke stroomsteelconstructies meer;minstens 500 miljoen aan belastinginkomsten; werkgelegenheid; onbevangen van de vele goede eigenschappen ( zowel op recreatief als op medicinaal gebied) van deze geweldige plant gebruik maken. Geen mensen met gezin en al om een paar plantjes op straat zetten.
Uit bovenstaande blijkt overduidelijk wat voor een ellende de overheid met haar hypocriete beleid heeft gecreëerd. Door de verkoop te gedogen (700 kg. per dag )en belasting te heffen op de verboden wiet lokt zij bovendien de teelt zelf uit. De winst gemaakt in een coffeeshop noemt zij geen crimineel geld. Vervolgens gaat zij de aanvoer bestrijden. Je creëert du eerst je eigen criminaliteit en gaat die vervolgens zodanig bestrijden waardoor deze alleen nog maar toeneemt zodat je de repressie kunt intensiveren. De overheid voert dus in feite, ten koste van de samenleving, een gevecht tegen zich zelf. Een perpetuum mobile! De kwaliteit van de wiet gaat ondertussen door het riool. De consument en de kweker worden geofferd op het altaar van hypocrisie. De samenleving kan dit waanzinnige miljardenkostende werkgelegenheidscircus betalen en dat in tijden van rigoureuze bezuinigingen.

Om oud politiekorpschef Magda Berndsen te citeren; de overheid heeft een monstrum gecreëerd.

Zoals Einstein al stelde is een dergelijke manier van handelen, steeds een strategie volgen die precies leidt tot hetgeen je pretendeert niet te willen bereiken, een vorm van krankzinnigheid.

In plaats van waardering voor mijn inzet volgt het O.M. de tactiek van Herman Bolhaar(hoofdambtenaar bij het O.M.). Namelijk de rand opzoeken! De verdachte, middels het buitenproportioneel opblazen van het bewijs materiaal, maximaal in het diskrediet brengen. Het stapelen van bewijsmateriaal om zodoende het hof te misleiden. Een verwerpelijke methode! Het is hun taak om bewijs op waarheidsbevinding te baseren, niet om er maar wat op los te speculeren.

Ik ben in deze door de overheid gecreëerde tragedie de positieve factor, een betrokken burger. Ik zet mij via de media (krant en tv.) in, als het ware een handvat, voor opheffen van het verbod of minimaal legalisering om de impasse in de wiettragedie te doorbreken. Ik ben geen graaier, geldwolf of patser maar een boerenhobby kweker, een liefhebber en een tuinman. Geld is nooit de allesbepalende factor geweest. Ik heb niemand bedrogen, benadeelt of bestolen en ben niemand tot last. Integendeel !
Het loskoppelen van mijn argumentatie betreffende mijn wietteelt, is hetzelfde als niet gekweekte wiet in een coffeeshop verkopen. Mijn actie voeren is onlosmakelijk verbonden met de intrinsieke waarde van de plant!
De intrinsieke waarde van de plant is het stimuleren van empathie, genuanceerdere kijk op dingen,meer relativeren, kan je een beter inzicht in jezelf, je eigen bestaan en de wereld om je heen verschaffen. Het stimuleert de feminiene krachten in de maatschappij en wordt o.a. daarom ook zo bestreden ,daar dit haaks staat op de dominator (haantjes) cultuur, bovendien is het een geduchte concurrent van de farmaceutische industrie. Voor 1937 zat in 40% van de medicijnen cannabis verwerkt. Wiet of wietolie helpt tegen ontzettend veel kwalen, waaronder o.a. kanker .Het is een medicijnkast bij uitstek. Ronduit verbluffend! Legalisering kan een substantiële besparing in de zorg opleveren.
Als er dan ook maar een plant is waarvan het lijkt dat zij door de hemel gezonden is, dan is het wel marihuana. Een kosmisch geschenk, zowel op medicinaal als op recreatief gebied. Deze plant als gevaarlijk te bestempelen is kortzichtig en grenst aan waanzin. Mensen de vele goede eigenschappen van deze nobele plant onthouden is een misdaad tegen de mensheid. Helemaal als je mensen, die voor medicinaal gebruik een paar planten in hun tuin willen zetten als overheid dit verbied en hen zodoende dwingt om niet gewenste farmaceutische producten tot zich te nemen. Wiens belangen worden hier behartigd? Is het niet zo, dat het belang van de patiënt altijd voorop hoort te staan? Het is een schande hoe deze mensen worden behandelt.
Als je een ander willekeurig kruid verbied en de verkoop toestaat, dan krijg je exact dezelfde problemen. De door de overheid gecreëerde criminaliteit heeft op zich niets met de plant te maken.

Cannabis in oorlog met de wet. Het is ook geen oorlog tegen de plant, maar tegen de genieters.
Waarom ? Wat is de winst?
Je kunt als overheid met die miljoen volwassen mensen,die boven of naast alcohol iets anders prefereren , namelijk wiet, op basis van wederzijds respect een dialoog voeren en het recht op zelfbeschikking respecteren, in plaats hen te betuttelen en als stoute kinderen inde hoek proberen weg te zetten. Zij zijn nb. met hun genieten niemand tot last. Wij zijn niet de vijand. De vijand zit bij de overheid tussen de oren!
In het kader van een betrokken samenleving is het sowieso verstandiger, om in plaats van repressie, de dialoog te hanteren en het recht op zelfbeschikking te respecteren omdat een repressieve overheid contraproductief,averechts werkt en leidt tot polarisatie en uiteindelijk tot slavernij. De dialoog zal leiden tot wederzijds respect en begrip. Het woord samenleving zegt het al; in overleg met elkaar.

Waarom mag de coffeeshophouder onder het zgn. opportuniteitsprincipe opereren terwijl de kweker dat om duistere redenen niet mag. Hier wordt dus het gelijkheidprincipe geschonden. Iedereen is voor de wet immers gelijk (artikel 1 van de grondwet)

De Opiumwet is al minstens 30 jaar vervallen tot een dode letter, ware dit niet zo geweest dan hadden de coffeeshops geen aanvoer meer gehad en hadden ze moeten sluiten , wat echter niet het geval is. De Opiumwet is tot dode letter verworden omdat hij haaks op de realiteit staat en omdat dat zo is dient de wet verandert te worden en niet andersom.
Omdat de politiek het laat liggen, ondanks het feit dat 129 zetels in de Tweede Kamer beweren de coffeeshops open te willen houden, wordt u, ten koste van de samenleving tot een inconsistente, hypocriete, contraproductieve, illusoire en een juridisch volslagen incorrecte rechtsgang (spagaat) gedwongen. Een dure symboolpolitiek!

Waarom niet oplossingsgericht denken in plaats van een contraproductief averechts repressief beleid volgen,wat steeds meer naar de afgrond leidt?
De huidige wietbestrijding toont aan hoe de rechtbank is gepolitiseerd. Ik hoop dat de rechtbank zich niet van een middel om recht te krijgen laat gebruiken als een instrument om wraak te nemen.
Het recht dient namelijk om de macht te beteugelen.
In zijn verhouding tot de politieke macht moet de rechter volgens de liberalen een toontje lager zingen! Vandaar dat zij voortdurend de rechtelijke macht proberen te ondermijnen.
Het inzicht dat het recht dient om de macht te beteugelen is het fundament van de rechtsstaat. Let wel, dat de onze politici de rechtsstaat steeds meer als een obstakel gaan zien.
Dit is het moment om van uw signaalfunctie, die u ook heeft, gebruik te maken. Volgens Geert Corsten (president van de Hoge Raad)zijn heilige motto heeft u de plicht om zo nu en dan te mishagen, ongeacht wat de goegemeente daar van vindt.
Het doel moet zijn rechtvaardigheid.

Een individu kan niet als rationeel of deugdzaam worden bestempeld als die een andere autoriteit gehoorzaamt dan die van de rede (Mary Wollstonecraft 1759-1797).

Spinoza; alleen hij is echt vrij die onder de leiding van de rede leeft.

Doede J. de Jong Biologische wietkweker.

Terug
Naar boven