Nope, not really. Server, domein en eigenaar zijn buiten Belgi gevestigd. Technisch gezien dus niet in overtreding met de Belgische wet mbt de privacy. Toch heeft de overheid een firewall gezet (net als in bepaalde dictaturen) rond deze site. Het is dus eigenlijk de overheid die haar eigen wetten verkeerd heeft genterpreteerd
Dat is dan inderdaad een lastige. Internet plaatst ons voor heel veel dilemma's.
Hier kennen we de privacy wetgeving. Als onze weteving omzeilt wordt door gegevens van anderen te posten in het buitenland dan is het een afweging wat zwaarder telt: bescherming van de privacy of het toestaan van de site. In mijn ogen moet dat altijd de privacy zijn.
Ik vind het publiceren van dit soort gegevens om heel veel redenen onwenselijk.
1). Privacy mag in mijn ogen allen door justitie geschonden worden als daarvoor een dringende reden is. Dit soort zaken toestaan zet de deur open om het ook in andere gevallen toe te staan....het is een glijdende schaal.
2). Deze mensen staan onder toezicht in hun reintegratie en die wordt onmogelijk gemaakt. Daarmee gaan deze figuren dan weer ondergronds en dan is het toezicht weg.
3). In het verlengde daarvan is in de VS een paar keer aangetoond dat juist dit soort sites kunnen leiden tot escalatie. Ofwel: kindermoord. De verdachte valt in herhaling en vermoord het kind, verbergt het lichaam om niet ontdekt te worden. Ik geef toe dat dit een zwakker argument is...maar ik neem het toch mee.
4). Niet alle pedo's vallen in herhaling...en deze site voorkomt eigenlijk dat die mensen wel een nieuwe kans krijgen.
5). Wat is de bepaling...en wie doet dat...om te rechtvaardigen dat iemand geplaatst wordt of niet? Welke criteria en welke bewijslast? Iemand van 19 die coïtus heeft met een 16 jarige is in principe juridisch gezien pedoseksueel. Komt deze ook op de site?
Maar de aller belangrijkste is de volgende reden:
6). Deze site werkt verblindend. 80-90% van het kindermisbruik komt voor binnen familie, kennissen en vriendenkring. In America was er vroeger het stranger danger-programma. Dat heeft oneindig veel schade gedaan aan het voorkomen van kindrmisbruik omdat mensen alleen maar zich blind staarden op vreemden en niet op eigen familie en vrienden.
Dat er een pedo woont in jouw buurt wil niet zeggen dat hij degene is die zich gaat vergrijpen aan jouw kind. Ofwel...als je kind misbruikt is leg je logisch gezien de link met de bekende pedo...niet noodzakelijk met de dader.
Ik zie ook heel weinig nut van de info...ik zie niet in hoe je misbruik kan voorkomen als je weet waar een pedo woont. Wat is de verwachting? Hoe denk je dat dit gaat helpen?
Ik heb net gechecked en er schijnt er ook een in mijn buurt te wonen...in mijn straat zelfs (ikke ben het niet...

). Dat is erg k*t...maar wat kan ik hiermee? Moet ik mijn kind onder 24 uur toezicht plaatsen? Niet meer alleen naar buiten? Leren om angst te hebben?
Wat beter zou zijn is als die mensen onder controle staan van justitie en regelmatig een psychische check-up krijgen + politie controle. Voor onderwijs/kinderorganisaties etc. moet een apparte database komen waarin sollicitanten gecontroleerd kunnen worden via een justitionele instantie.
Daarnaast moet de strafmaat voor dit soort vergrijpen omhoog...zelfs als die vergrijpen in het buitenland zijn begaan. Wel binnen de context van de misdaad...ik zie nog steeds niet in waarom een 19-16 jarige relatie als pedo geregistreerd moet staan.
De originele site werd gehost in belgie....de extentie was ".be" Voor zover ik kan overzien is de ".com" nog bereikbaar. Maar goed..vanuit Nederland dan.