Fitness Seller

Belgie krijgt noodregering- Verhofstadt

Wie zegt dat dit het probleem is van het niet kunnen vormen van een regering? De kern van het probleem ligt dus vooral bij de partijprogramma's, hoe graag men ook Leterme probeert aan te vallen, kijk maar naar wat RTBF doet. En dan raar kijken als de Walen niets van Leterme moeten hebben, men heeft hem wel maandenlang zwart gemaakt.

Als cdv van in het begin had gezegd: we regeren natuurlijk mee, ook al wordt leterme geen premier (wat ze nu ZO praten), dan waren we al een stuk verder dan nu. Als je de uistpraken van cdv/nva goed bekijkt van in het begin en nu, dan zie je zeer duidelijk dat ze veel meer genuanceerder en gematigder praten.

Ik kijk nooit naar rtbf, maar ik denk wel dat het klopt wat ze zeggen en dat is natuurlijk niet eerlijk tegenover de kiezers als de partijen. Media moet ook hun verantwoordelijkheid hebben. Zowiezo zijn de verkiezingen al compleet, dus in theorie moet rtbf's politieke agenda niet zoveel schade moeten berokkenen, tenzij de waalse partijen populistische trekjes beginnen te krijgen.
Ik durf hierover niet veel te zeggen, want ik volg de hetze tussen leterme en rtbf niet echt.

ik denk dat het vanaf nu wel een invloed zal hebben, maar voor de bedrijven verandert er eigenlijk weinig, dat zal hij bedoelen.

Kan je die artikel eens posten ? Of enige verwijzing geven ?

Weten is veel gezegd. Ik basseer mijn mening gewoon na heel veel lezen, nieuws en zevende dag, interviews en duidingsprogramma's volgen. Op de duur begin je alle puzzelstukjes wel in elkaar te passen. Maar nogmaals, het blijft een mening.

Ik dacht dat je leterme's nota kon lezen, anders zou ik er direct naar gevraagd hebben:p
99% afwijking van programmabeloftes en 2 liter water bij de wijn, lijken me overdreven uistpraken. Als 4/5 partijen akkoord gaan met een nota, dan zal dat heus wel meevallen.
Maar hier blijkt het verschil tussen u en mij ook duidelijk te worden.

Het is allemaal nog lang niet beslist, men denkt nog steeds na over hoe de voorlopige regering er moet gaan uitzien, laat staan dat men al weet hoe de definitieve eruit zal zien. The soap continues...

Idd, ben er echt benieuwd naar wat er zal uitkomen.

Ach het is maar een idee. Ik weet niet in welke mate zoiets kan bijdragen eerlijk gezegd. Ik hoor nu van de ex-voorzitter van de vroegere volksunie (zit nu bij spirit) dat hij een plan heeft om het via het parlement uit te praten, hij heeft het erover dat men gaat bepalen wat we nog samen (federaal) willen gaan doen en de rest wil hij dan automatisch aan de regio's overlaten (confederatie). Kwam naar voren in een discussie op kanaalz, weet niet of je het toevallig geizen hebt.

Neen niet gezien, maar ik heb er wel op andere medium gelezen.
Dat ze dus bepaalde instanties herfederaliseren en andere delen. Soort van geven en nemen. En als ik me niet vergis, heeft nva daar geen problemen mee. Alleen blijft de sociale zekerheid een groot discussie waar men niet aan uitgeraakt. Wie zal plat op de buik gaan ? Doe maar cdh, voor dewever is niet dat handig:p

Huidige politieke situatie in het algemeen in vlaanderen

Premier Guy Verhofstadt is op audiëntie bij de koning. Hij brengt daar verslag uit van zijn gesprekken van de afgelopen week. Het is exact zeven dagen geleden dat Albert II Verhofstadt vroeg om een uitweg te zoeken uit de huidige politieke impasse.
Erg positief nieuws kan Verhofstadt de koning niet brengen. De knoop is nog lang niet ontward. Integendeel. Dag op dag zes maanden na de verkiezingen lijkt het kluwen ingewikkelder dan ooit.

Het scenario van een paarse doorstart als noodregering is dood en begraven. Ook de conventie voor een staatshervorming lijkt inmiddels een stille dood gestorven. Er wordt ondertussen wel volop gewerkt aan een formule met een tweederde meerderheid.

Het blijft echter onduidelijk met welke partijen een dergelijke overgangsregering gerealiseerd moet worden. CD&V/N-VA wil nog steeds regeren, maar stelt zijn veto tegen een derde ambtstermijn van Verhofstadt als premier. De liberalen zijn ook nog steeds bereid mee te stappen en staan bovendien achter Verhofstadt.

'Laat Guy Verhofstadt nu even rustig zijn werk doen', zei voorzitter Bart Somers aan VRT.

'Het is zijn job en het is onze taak om hem zoveel mogelijk te steunen. Ik heb dit weekend uitspraken gehoord die zijn opdracht zeker niet vergemakkelijkt hebben en dat moeten we nu proberen te voorkomen.'

Sociale accenten

De SP.A toont veel meer reserves. Voor de aanvang van het partijbureau verklaarde minister van Mobiliteit Renaat Landuyt aan de VRT dat zijn partij pas in een regering stapt als er sociale accenten in het regeerakkoord staan.

Met andere woorden: de SP.A gaat pas aan tafel zitten wanneer de oranje-blauwe deelakkoorden gelaten worden voor wat ze zijn en er weer vanaf nul onderhandeld wordt.

Voorzitster Caroline Gennez voegde er wel aan toe dat nog niemand de SP.A gevraagd heeft in een regering te stappen. 'Ik heb niet de indruk dat men op ons staat te wachten', luidde het.

Gennez herhaalde maandag tevens dat SP.A niet in een noodregering stapt. 'Het is nu tijd voor een echte regering. We hebben geen nood aan een overgangsregering', verklaarde ze.

En dit is enkel vlaanderen. Wallonië heeft ook zijn problemen.
We gaan nog leuke tijden tegemoet zeg.:o
Rood: Dat snap ik wel niet. Vind het wel meer dan normaal en terecht, maar hoezo een veto als Verhofstadt toch geen kandidaat meer is ?

Als cdv van in het begin had gezegd: we regeren natuurlijk mee, ook al wordt leterme geen premier (wat ze nu ZO praten), dan waren we al een stuk verder dan nu. Als je de uistpraken van cdv/nva goed bekijkt van in het begin en nu, dan zie je zeer duidelijk dat ze veel meer genuanceerder en gematigder praten.
Moet je vooral niet doen in de politiek, van in begin alles heel makkelijk weggeven. Ze hebben die fout zelfs nog een beetje gemaakt, door te snel die Vlaamse resoluties af te zwakken bij de onderhandelingen. Hoe meer je in begin eist, hoe meer je op het einde van de rit overhoudt. Je kan het vergelijken met een auto verkopen: je wilt er 10.000 euro voor betaalt krijgen, dan ga je geen 10.000 euro vragen maar 12.000 zodat je 2.000 hebt om mee te onderhandelen.

Ik kijk nooit naar rtbf, maar ik denk wel dat het klopt wat ze zeggen en dat is natuurlijk niet eerlijk tegenover de kiezers als de partijen. Media moet ook hun verantwoordelijkheid hebben. Zowiezo zijn de verkiezingen al compleet, dus in theorie moet rtbf's politieke agenda niet zoveel schade moeten berokkenen, tenzij de waalse partijen populistische trekjes beginnen te krijgen.
Ik durf hierover niet veel te zeggen, want ik volg de hetze tussen leterme en rtbf niet echt.
Ik volg de RTBF regelmatig, en als ik zie hoe ze steeds de feiten helemaal anders tonen dan ze zijn dan begrijp ik heel goed waarom de doorsnee Waal negatief denkt over Leterme. De media heeft een enorme invloed, de RTBF heeft met hun programma waarin België zogezegd eenzijdig gesplitst was, en daarna Leterme afschilderen als de grote vijand zeker niet geholpen bij het samenbrengen van Vlamingen en Walen.

Kan je die artikel eens posten ? Of enige verwijzing geven ?
Ik heb het gewoon op het VRT nieuws gezien, geen idee of hier nog een artikel aan gewijd is geweest.

Ik dacht dat je leterme's nota kon lezen, anders zou ik er direct naar gevraagd hebben:p
99% afwijking van programmabeloftes en 2 liter water bij de wijn, lijken me overdreven uistpraken. Als 4/5 partijen akkoord gaan met een nota, dan zal dat heus wel meevallen.
Maar hier blijkt het verschil tussen u en mij ook duidelijk te worden.
Ik ben er van overtuigd dat het kartel heel veel van hun oorspronkelijk programma hebben aangepast, terwijl de christen democraten aan Waalse kant eigenlijk gewoon non hebben gezegd van het begin tot het einde.

Neen niet gezien, maar ik heb er wel op andere medium gelezen.
Dat ze dus bepaalde instanties herfederaliseren en andere delen. Soort van geven en nemen. En als ik me niet vergis, heeft nva daar geen problemen mee. Alleen blijft de sociale zekerheid een groot discussie waar men niet aan uitgeraakt. Wie zal plat op de buik gaan ? Doe maar cdh, voor dewever is niet dat handig:p
De sociale zekerheid zou men gedeeltelijk splitsen. Uitkeringen blijven federaal maar kindergeld en ziekteverzekering regionaal. Maar goed, het blijft idd één van de moeilijke punten, gezien het om enorm veel geld gaat dat via deze weg naar Wallonië stroomt. Toch is dit iets wat men zal moeten oplossen, werkloosheid en ziekteverzuim moet in Wallonië dringend en grondig aangepakt worden.

Huidige politieke situatie in het algemeen in vlaanderen

En dit is enkel vlaanderen. Wallonië heeft ook zijn problemen.
We gaan nog leuke tijden tegemoet zeg.:o
Rood: Dat snap ik wel niet. Vind het wel meer dan normaal en terecht, maar hoezo een veto als Verhofstadt toch geen kandidaat meer is ?
Hij was geen échte kandidaat omdat na 8j het meestal wel ophoudt, maar je weet dat in België echt alles kan. Cd&V maakt nu alvast duidelijk dat ze daar een stokje voor steken als hij wat in zijn hoofd haalt.

Tja de impasse is nu helemaal compleet he. Zoals ik al meerdere malen zei: oranje-blauw was de beste keuze, en eigenlijk de enige. Professor Carl Devos zei het al: 'men zal de komende maanden nog veel proberen met alternatieven op oranje-blauw, om later toch tot de conclusie te komen dat dat oranje-blauw eigenlijk toch de beste oplossing was.' De beste man zal gelijk krijgen vrees ik :)

Moet je vooral niet doen in de politiek, van in begin alles heel makkelijk weggeven. Ze hebben die fout zelfs nog een beetje gemaakt, door te snel die Vlaamse resoluties af te zwakken bij de onderhandelingen. Hoe meer je in begin eist, hoe meer je op het einde van de rit overhoudt.

Dat leterme wel of niet premier werd, maakte toch niet zoveel uit voor de andere partijen. Dat cdv wel of niet meeregeerde, dat was pas erg.
Ik zag het dus een als vorm van chantage.

Ik volg de RTBF regelmatig, en als ik zie hoe ze steeds de feiten helemaal anders tonen dan ze zijn dan begrijp ik heel goed waarom de doorsnee Waal negatief denkt over Leterme. De media heeft een enorme invloed, de RTBF heeft met hun programma waarin België zogezegd eenzijdig gesplitst was, en daarna Leterme afschilderen als de grote vijand zeker niet geholpen bij het samenbrengen van Vlamingen en Walen.

Ik volg je hierin en het is echt verachterlijk.

Ik heb het gewoon op het VRT nieuws gezien, geen idee of hier nog een artikel aan gewijd is geweest.
[Link niet meer beschikbaar]
?

Op de rest heb ik geen commentaar.

Je kan dat premierschap wel gebruiken in de onderhandelingen in een later tijdstip bedoel ik.

Idd dat is het gelijkaardige artikel.

De Belgische begroting duikt dit en volgend jaar in het rood. Dat is een gevolg van de politieke crisis. 'Het wordt hoog tijd om een begroting op te stellen', zegt gouverneur Guy Quaden van de Nationale Bank.

De Belgische centrale bank waarschuwt dat er nog meer slecht nieuws op komst is. De economische groei duikt onder de 2 procent. De inflatie versnelt tot bijna 3 procent en de loonnorm wordt zo goed als zeker overschreden.

Eind november waarschuwde Quaden in een interview met De Morgen dat als gevolg van de politieke crisis twee cruciale jaren verloren gaan in de sanering van de openbare financiën. Nu de politieke crisis maar blijft aanslepen, is de gouverneur meer dan ooit overtuigd van deze boodschap.

"Het is bijna zeker dat er dit jaar een tekort komt. Het wordt immers moeilijk om nog snel enkele overheidsgebouwen te verkopen om de begroting te sluiten. In het beste geval zullen we volgend jaar een evenwicht bereiken", zei hij.
In haar prognose voor de Belgische economie gaat de Nationale Bank uit van een tekort van 0,2 procent van het bruto binnenlands product in 2007. Volgend jaar zal dat tekort oplopen tot 0,4 procent. Omgerekend in euro: een tekort van 600 miljoen dit jaar en 1,2 miljard volgend jaar.

Om de kosten van de vergrijzing te betalen en de torenhoge staatsschuld te verminderen was voorzien dat de begroting dit jaar met een overschot van 900 miljoen euro (0,3 procent) en volgend jaar met een overschot van 1,5 miljard euro (0,5 procent) zou afsluiten.

"De factuur (van de politieke crisis, dm) loopt op", waarschuwde Guy Quaden. "Het wordt hoog tijd dat er een begroting komt. We verliezen tijd. Een groot deel van de factuur wordt doorgeschoven naar de volgende generatie. Dat is niet rechtvaardig."

De voorbije week hadden ook al de Organisatie voor Economische Samenwerking in Europa en de Europese Commissie gewaarschuwd voor de negatieve gevolgen van de politieke crisis voor begroting en economie.

Quaden presenteerde deze week de groeivooruitzichten voor de Belgische economie. Die zien er minder rooskleurig uit dan de voorbije jaren. Voor het eerst sinds 2003 duikt de economische groei onder de 2 procent.

De Nationale Bank verwacht voor 2008 een groeicijfer van 1,9 procent. Na 2,9 procent in 2006 en 2,6 procent dit jaar koelt de economie duidelijk af. De stijgende prijzen voor energie en grondstoffen en de kredietcrisis tasten de economische groei aan. "De vertraging is een feit, maar ze is zeker niet dramatisch", zegt Quaden.

Het slechtste nieuws komt van de kant van de inflatie. Die loopt volgens de prognoses van de bank op tot 2,9 procent, een cijfer dat deze eeuw nog niet werd bereikt. De hogere inflatie wordt via de index doorgerekend in de loonkosten. De Nationale Bank schat dat de loonkosten dit jaar met 2,8 procent omhoog gaan. Volgend jaar zou de stijging zelfs 3 procent bedragen.

Samen maakt dat 5,8 procent. Dat is beduidend meer dan de indicatieve loonnorm van 5 procent die werkgevers en vakbonden voor 2007 en 2008 hadden afgesproken. Volgens Quaden is het echter nog te vroeg om van een ontsporing van de loonkosten te spreken.

Op een ogenblik dat de vakbonden roepen om koopkrachtondersteunende maatregelen kan er volgens Quaden niet gemorreld worden aan het stelsel van de automatische indexkoppeling. (Johan Corthouts)

Dat politici nog 's nachts kunnen slapen is voor mij een wonder.

Terug
Naar boven