MuscleMeat

Belgisch doping beleid -> F*****-> Help Wanted

Start gewoon een fonds op, alle leden van dbb storten 2€
case closed.

misschien wishful thinking?

Dit is wat ik kan vinden:

De schuldig bevonden sporter kan een verbod opgelegd krijgen om gedurende een bepaalde termijn, mogelijks echter levenslang, deel te nemen aan wedstrijden en kan verplicht worden tot het betalen van een geldboete tot 25000 euro en een deel van de controle- en procedurekosten.

De opgelegde sanctie is steeds in overeenstemming met de WADA code. Dit houdt ook in dat, indien de sporter geen of geen significante schuld treft, hij in aanmerking komt voor strafvermindering.

Art 70 §7. De periode van uitsluiting begint op de dag van de tuchtrechtelijke uitspraak waarbij uitsluiting is opgelegd of, als de betrokkene van een hoorzitting heeft afgezien, op de dag dat de uitsluiting is geaccepteerd of op andere wijze is opgelegd. Waar de rechtvaardigheid dat gebiedt, bijvoorbeeld bij vertragingen in de tuchtprocedure of andere aspecten van de dopingcontrole die niet te wijten zijn aan de sporter, kan het orgaan dat de straf oplegt de periode van uitsluiting op een eerdere datum laten ingaan, tot op zijn vroegst de dag waarop het monster is afgenomen.

Art. 71. De aan de sporter opgelegde disciplinaire uitsluiting, uitgesproken op grond van artikel 47 van het decreet, wordt bekendgemaakt aan de sportvereniging waartoe de sporter behoort met het oog op de naleving en het doen naleven van de uitsluiting, en aan de betrokken internationale sportvereniging, met het oog op de internationale overname ervan, en aan het WADA. Als disciplinaire uitsluitingen overeenkomstig de Code worden opgelegd volgens de hypothese, vermeld in artikel 7, zesde lid, van het decreet, kunnen ze, voor de duur van de uitsluiting, bekendgemaakt worden via de beveiligde communicatiekanalen, vermeld in artikel 47, § 5, tweede lid, van het decreet, met het oog op het doen naleven ervan en het houden van het toezicht erop. Die bekendmaking omvat de voornaam, achternaam en geboortedatum van de sporter, het begin en het einde van de periode van uitsluiting en de sportdiscipline waarin de overtreding werd vastgesteld.

Op te merken valt dat de federale drugwetgeving onverminderd blijft gelden, en een tuchtrechtelijke sanctie niet kan beletten dat een tuchtrechtelijk gestrafte sporter voor dezelfde feiten ook gerechtelijk vervolgd wordt ten gevolge van de drugwet (de wet van 24 februari 1921).

hmm, vroeger was er op de website van de Vlaamse overheid een onderdeel met antwoorden als je positief was bevonden, hebben ze weggehaald precies.
Ik vond ook enkel dat terug.

Veel sterkte Sanca!

Geraniumwortelextract is hier blijkbaar AAS, heb het notabene zelfs nog in Hasselt gekocht, hadden ze geen oren naar

Ik weet niet of het al gezegd is maar in geranium wortel zit
1,3-dimethylamylamine, een stimulant verwant aan amfetamine.

• Topic Starter Topic Starter
Geraniumwortelextract stond toch op de verpakking? Zoja, dan had hij moeten weten dat het eveneens op de dopinglijst staat. Ik zeg niet dat deze 2 jaren volkomen terecht zijn, wel dat het moeilijk wordt om het te verdedigen.

Geraniumwortelextract staat idd op de verpakking maar ik was gepakt op het stofje 4-methyl-2hexanamine en pas nadat ik het gegoogled had wist ik dat het over die geraniumwortel ging

ja ik lees dat b&f daarmee prijst...

staat dat geranium ectract wel gewoon op de verpakking?

lekker rot dan zeg allemaal..

Zie post hierboven

Hiervoor twee jaar geschorst lijkt mij er toch wel héél ver over...

Wat ga je doen?
Stoppen met de competitie of andere sport?

Veel sterkte alvast!

Ik zou toch echt graag willen verder gaan met strongman hoor, eventueel dan maar het buitenland ingaan maar dan sta ik daar weer tegenover kuurders waar geen controle over is

---------- Toegevoegd om 17:54 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:53 ----------

Ik weet niet of het al gezegd is maar in geranium wortel zit
1,3-dimethylamylamine, een stimulant verwant aan amfetamine.

Daar had ik dus geen flauw idee van tot ná de resultaten :o

Wordt bij strongman wedstrijden doping gecontroleerd? Ik dacht dat het net als bodybuilding was. En powerlifting, daarbij heb je toch geen dopingcontrole?

Jawel je hebt in belgie bij alle sporten dopingcontrole, dus ook strongman, bodybuilding en powerliften. Strongman wordt echter niet eens herkent als officiele sport maar we zijn wel goed genoeg om gecontroleerd te worden. Wat een ****ing grap. Ik ben het laatste jaar al 4x getest geweest, beetje idioot om op dit niveau mensen zo te gaan controleren ...

De vraag die ik mij stel is: zouden die controles nu meer opbrengen dan ze de staat kosten? Wat het antwoord ook is, het blijft belachelijk als het gaat om een niet erkende sport ja.

• Topic Starter Topic Starter
De vraag die ik mij stel is: zouden die controles nu meer opbrengen dan ze de staat kosten? Wat het antwoord ook is, het blijft belachelijk als het gaat om een niet erkende sport ja.

Als ze al legaal verkrijgbare suplementen en weed als doping zien en dan huizenhoge boetes uitschrijven denk ik wel dat het de staatskas zal spekken

Ben er nog niet heel over uit maar ik denk wel dat ik in beroep zal gaan, 2 jaar schorsing is gewoon absurd imo

Wordt alcohol ook als doping gezien?

Ik wil ook wel doneren aan het sanca fonds.

Jawel je hebt in belgie bij alle sporten dopingcontrole, dus ook strongman, bodybuilding en powerliften. Strongman wordt echter niet eens herkent als officiele sport maar we zijn wel goed genoeg om gecontroleerd te worden. Wat een ****ing grap. Ik ben het laatste jaar al 4x getest geweest, beetje idioot om op dit niveau mensen zo te gaan controleren ...
Dammen en schaken zijn volgens mij wel officiele sporten en terecht!

Start gewoon een fonds op, alle leden van dbb storten 2€
case closed.

En dan zit spamca daar met 2000 euro zeker :D

Wordt alcohol ook als doping gezien?

Jup...
Zelfde met wiet. Heeft totaal geen positieve invloed op je sportprestaties zoals bv. bij strongman. Maar dan heb je ook sporten zoals darts en biljart en boogschieten ed, waar je beter presteert als je kalmer bent. Voor deze sporten staan al die onnozele stoffen op de lijst (zoals sommige pijnstillers en kalmeringsmiddelen ed.)

Darten is een sport, strongman niet. Haha :)

Bijna een ton aan gewicht tillen in totaal wordt dus niet gezien als sport door de overheid, maar een uit de hand gelopen spelletje voor kinderen wel.

Bijna een ton aan gewicht tillen in totaal wordt dus niet gezien als sport door de overheid, maar een uit de hand gelopen spelletje voor kinderen wel.

Als je doelt op voetbal met uit te hand gelopen kinderspel:

bill-murray-you-suck.jpg

Terug
Naar boven