MuscleMeat

Bench press vervangen voor dumbel press

sjorsdoren94

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Waardering
440
Lengte
1m82
Massa
80kg
Vetpercentage
10%
Chest
Barbell Bench Press
Chest
Barbell Incline Bench Press
Chest
Cable Incline Fly
Chest
Butterfly
Back
Wide Grip Lat Pulldown
Back
Cable V Bar Pull Down
Back
Barbell Bent Over Two Arm Row
Back
Cable Full Range of Motion Straight Crossover
Traps
Weight Plate Shrugs
Traps
Barbell Shrug

Dit is hoe mijn maandag er uit ziet ik zat zelf te denken om de incline bench press te vervangen met incline dumbel press wat is jullie mening daar over?

Kan je doen, je kan ze ook afwisselend doen. Ene training barbell andere training dumbells. No problem.

Gewoon afwisselen. Ze hebben allebei hun voordelen. Bij DB press merk ik dat ik meer moeite moet doen om alles in evenwicht te houden en de oefening netjes te houden. Bij benchpress kan je weer meer gewicht pakken.

Wat je kan doen is bijv.
Week 1: benchpress, incline dumbell press
Week 2: flat dumbell press, inclince bench press

En dat steeds herhalen. Dan pak je van alles wat.

• Topic Starter Topic Starter
ik doe borst op maandag en vrijdag kan natuurlijk ook bp op maandag doen en dp op vrijdag op een combi van die bedeide

Klinkt het ergens niet logisch als ik zou zeggen dat het geen f**k uitmaakt? denk je dat als je 1 van de 10 oefeningen vervangt je opeens een code gekraakt hebt en je gains gaat maken? nee. Succesvolle schema's in de wereld zijn gebaseerd op universele principes zoals de omgekeerd evenredigheid tussen volume en intensiteit, schema's zoals dit zijn gewoon lijstjes met oefeningen. Je kan elke oefening nog 10x omgooien, maar dan verandert er nog niks. Je hebt de basis van schema's ontwerpen nog niet door. Ik kan het weten want ik heb er ook ooit zo voor gestaan.
Dus:

Ga een basic linear progression schema doen zoals rippetoe en leer wat het is om progressie te maken dmv intensiteit ipv zulke monsterlijke volumes (die toch niets doen want de intensiteit is noodgedwongen laag). Lees je daarna in over periodisering en dan kun je een eigen schema opbouwen met oefeningen die je zelf mag kiezen.

dat rippetoe ziet er niet uit vindt ik zelf heb beetje op google gekeken maar das niks voor mij..
het is niet dat ik pas begin train zelf al 2 jaar

Rippetoe is leuk voor een basis kracht dingetje meer niet.

Gewoon lekker stampen met bewezen oefeningen is prima. Niks mis mee.

ik zal mijn schema hier eens opzetten kiek maar wat je er van vindt :P

Rippetoe is leuk voor een basis kracht dingetje meer niet.

Gewoon lekker stampen met bewezen oefeningen is prima. Niks mis mee.

Dit.
Houd het bij de basis (compounds), aangevuld met een aantal standaard (en effectieve) isolatie oefeningen zoals curls. Je bent teveel bezig met details. Je vergeet de basis.

ik heb alle basis oefeningen in me schema zitten maar daarnaast paar andere oefeningen die ik er bij toegevoegd heb
zal het even laten zien

MAANDAG

Barbell Bench Press
Barbell Incline Bench Press
Cable Incline Fly
Butterfly
Wide Grip Lat Pulldown
Cable V Bar Pull Down
Barbell Bent Over Two Arm Row
Leverage Machine Iso Row
Weight Plate Shrugs
Barbell Shrug

DINSDAG

Barbell 1/2 Squat
Leg Press
Legg press with one leg
Seated Leg Curl
Thigh Adductor
Barbell Close Grip Standing Curl
Dumbbell Hammer Curls
Bicep Curl Machine
Cable Standing Biceps Curl

WOENSDAG

Dumbbell Shoulder Press
Barbell Behind The Head Military Press
Barbell Up Right Row
Dumbbell Power Partials
Cable Rope Face Pull
Dumbbell Seated Bent Over Reverse Fly
Crunches
Lying Heel Touches
Plank

DONDERDAG

Barbell Deadlift
Barbell Hack Squat
Dumbbell Lunges
Seated Leg Curl
Barbell Reverse Grip Skullcrusher
Cable One Arm Tricep Extension
Cable Reverse Grip Triceps Pushdown
Weighted Three Bench Dip

VRIJDAG

Wide Grip Lat Pulldown
Cable V Bar Pull Down
Barbell Bent Over Row
Cable Full Range of Motion Straight Crossover
Dumbbell Bench Press
Dumbbell Incline Bench Press
Cable Incline Fly
Machine Fly
Standing Calf Raises
Hack Calf Raise

tips zijn altijd handig

Wat is qua oefening een butterfly (borst)?

ik heb alle basis oefeningen in me schema zitten maar daarnaast paar andere oefeningen die ik er bij toegevoegd heb

Haha een paar andere, je hebt er flink veel toegevoegd. Waarom zoveel oefeningen eigenlijk? En welk volume/ intensiteit wil je doen? Hoelang train je, Welke 'program' heb je hiervoor allemaal gedaan en welke doelen heb je?

ja borst ja
ik wil gewoon zo veel mogelijk massa maken en ik hoe er van om met weinig rust te trainen gewoon max 1 min ben ongeveer 1 tot 1.5 uur bezig per dag

De vrijdag kan je schrappen. In vier dagen is alles te doen. Vier oefeningen voor zowel biceps als triceps is niet nodig, twee voldoen ook. Butterfly lijkt mij nergens goed voor, schrappen. Zou i.p.v. twee variaties latpull, chins/ pullups doen. Kies voor een overhead press, in plaats van twee. Qua buik- en kuitoef kan je ook schrappen. Een oefening volstaat qua shrugs i.p.v. twee achter elkaar. Als je squat, en legpress doet is het niet nodig om daarna nog eens one leg te doen. Waarom 1/2 squat en geen full? Zou gemiddeld 1-2 minuten aanhouden qua rust intervallen, soms kan het zelfs langer duren met de zwaarste sets.

---------- Toegevoegd om 16:54 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:44 ----------

Als je geen zin hebt in een fb, kijk eens naar een beter ub/lb schema dan die je nu hebt. En je hoeft geen 10 oefeningen per dag te doen.

hoe kun je nou genoeg hebben een 2 triceps oefeningen mijn bicept zitten wel vol na 2 oefeningen voor triceps duurt altijd wat langer
waarom niet borst/rug 2x per week pakken dan?

die squat is ook een full squat op de vekeerde oefening geklikt denk ik
en waarom abs en kuiten weg halen? die groeien niet vanzelf

Ik vind benchpress de ultieme oefening voor je borst en bovenlichaam kracht, dus ik zou deze nooit vervangen. Bench press is letterlijk de enige oefening die ik doe voor borst en mag niet klagen over mn pecs. Wat Guts zegt klopt wel, maak echt geen ene t*fus uit. Doe waar je zin in hebt, alles werkt.

hoe kun je nou genoeg hebben een 2 triceps oefeningen mijn bicept zitten wel vol na 2 oefeningen voor triceps duurt altijd wat langer
waarom niet borst/rug 2x per week pakken dan?

die squat is ook een full squat op de vekeerde oefening geklikt denk ik
en waarom abs en kuiten weg halen? die groeien niet vanzelf

Je pakt met andere oefeningen ook je armen. En ik heb nergens geschreven (in ieder geval niet bedoelt) dat je alle kuit- en buikoefeningen weg moet halen, alleen zoveel is niet echt nodig dus kan je oef. schrappen of afwisselen. En als je ub\lb in vier dagen doet kan je alles toch 2x per week doen.

alles 2x per week in 4 dagen?
voorbeeld misschien? ga geen 4 spiergroepen per dag trainen..

Hoe eerder je stopt met 'narrow minded' denken in spiergroepen hoe beter.

Hier een voorbeeld om een idee te geven:
day 1:
incline dumbbell press
barbell row
close-grip bench press (+ SS lying tricep extension)
high pull
narrow chin (max sup)

day 2:
squat (high bar)
rdl (+ SS ab wheel rollout)
lying leg curl/db lunges
forearm curl (+ SS dumbbell shrugs)
calf raise

day 3:
overhead press
pull-up (+ SS pullover)
dips (SS flat db flies)
rear laterals (+ SS side raise)
barbell curl

day 4:
deadlift (conventional)
squat (high bar) (+ SS leg raises)
power shrugs (+ SS reverse curl)
ghr
calf raise

Laatst bewerkt:
bij nader inzien heb je gelijk en ziet je schema er heel goed uit zo. gewoon lekker stampen, brah, je gaat het maken.

Terug
Naar boven