XXL Nutrition

Bench press vervangen voor dumbel press

• Topic Starter Topic Starter
bedoel dat helemaal niet negatief snap alleen niet hoe ik dat allemaal wil doen 3/4/5 sets?
als ik in de gym zit vindt ik het moeilijk om al goeie pomp te hebben met 2 oefeningen

Denk dat dat het "probleem" is. Het idee dat je een goede pomp moet hebben.

met een goeie pomp heb ik wel het idee dat ik goed getraind heb met cable cross over voel je de pomp en verzuring echt goed en bij de bench press een stuk minder maar dat verwacht ik ook niet bij bench press omdat je veel meer kg tilt

Niet teveel focussen op pomp. Als je 500 reps curlt met 2 kg heb je ook een lekkere pomp maar je biceps gaan er niet groter op worden.

Ik zou gewoon luisteren naar wat ervaren mensen hier hebben gezegd en bijvoorbeeld een mooi ub/lb schema volgen. Zijn er genoeg te vinden op internet en als je niet zeker weet of je een goeie te pakken hebt kun je hem hier altijd laten controleren.

staan er genoeg op ja heb die van mij er ook gevonden staan veel goeie maar blijkt altijd wel iets mis mee te zijn

Train zelf 6 dagen in de week nu maar als ik jouw schema bekijk daar valt die van mij in het niks bij..
9 oefeningen X4 of 5 in een uur met 1 minuut pauze..

1 minuut pauze 9x4 is 36 dan houd je 24 minuten over om 36 setjes te doen en gewicht laden en naar de apparaten te lopen/rennen en mensen weg te duwen :D!

belangrijkste is dat je opschrijft wat je doet en progressief traint en je je lichaam een impuls
Geeft om te groeien en rust en goede voeding tot je neemt.

Denk dat als ik dit soort schema ga doen dat ik zo overtrained ben..

staan er genoeg op ja heb die van mij er ook gevonden staan veel goeie maar blijkt altijd wel iets mis mee te zijn

Als je nou anders verder niet teveel ouwehoert maar gewoon je schema gaat proberen? Met een maand tot 6 weken weet je of het werkt.

Over die 5 oefeningetjes in een minuutje of 30 klopt.

Ik heb vaak zat dat ik nog even voor sluitingstijd een spiergroep moet trainen, dan stamp ik er ook minimaal 5 oefeningen uit binnen een half uur. Ik vind dat ook niks.
Iedereen heeft zijn eigen vrije mening en heeft het recht iets prettig te vinden of niet.
Dus pak je schema en ga het proberen.

met een goeie pomp heb ik wel het idee dat ik goed getraind heb met cable cross over voel je de pomp en verzuring echt goed en bij de bench press een stuk minder maar dat verwacht ik ook niet bij bench press omdat je veel meer kg tilt

Je hebt het idee ja, maar een gevoel is subjectief en lang niet altijd bepalend voor of iets wel of niet zo is.

Ik vermoed ook dat jij iemand bent met een mindset waarbij je ´gelooft´dat 1 of meerdere van de volgende aspecten noodzakelijk zijn voor maximale spiergroei.

- De 'pomp' moet je persé voelen
- Die spieren moeten ´uit elkaar knallen´
- Jezelf de grond in getraind hebben.
- Helemaal naar de kloten zijn na een training
- Daarna dagenlang spierpijn hebben.

Als dit klopt, dan zal dit eerder een hindernis zijn voor je progressie dan dat het je gaat helpen, vooral op termijn niet.....

De pomp, branden, verzuren aka vasculaire occlusie, is maar van minimaal belang bij het stimuleren van hypertrofie.

Intensiteit (hoeveelheid gewicht %1RM) in combinatie met Volume (hoeveelheid sets-reps) in combinatie met een zorgvuldige selectie van de meest productieve oefeningen (merendeel compounds en zeker geen cable crossovers) en de frequentie waarmee de spiergroepen worden belast (1 a 2 keer per 5 dagen) zijn doorslaggevend.

Daar bijt je je dan de komende jaren consequent en consistent in vast en dan worden de resultaten geleidelijk aan zichtbaar.

Laatst bewerkt:
hehe dat ben ik precies ja
laatst 3 dagen niet gewerkt kon niet meer normaal lopen na benen trainen :P

Cable Full Range of Motion Straight Crossover moet ik deze ook laten liggen?

nah man is een ziek goeie oefening. Zou ze ook doen maar heb alleen een fucking powercage thuis en een barbell :(

Als ik er vanuit mag gaan dat puur massa en krachtopbouw je belangrijkste doel is op dit moment, dan zou ik inderdaad geen energie verspillen aan dit soort fancy oefeningen nee.

Bench press, incline press -met BB of DB- zware dips en eventueel nog flyes, daar zou ik me helemaal op uitleven.

Het schema wat Jezza eerder aangaf bevat een voorbeeld van zo´n beetje de meest productieve oefeningen. Squats, deadlifts, OH press, pullups, dips, chins, barbell row, close-grip bench press, high pull.

Plus een aantal zeer nuttige isolatieoefeningen zoals calf raises, rear delt raises, rdl, leg curls, bb curls
zware shrugs.

Meer heb je echt niet nodig, daar ga je uiteindelijk de komende jaren het meest mee opbouwen.....

P.S. als je die benen CONSEQUENT minimaal 2x per week traint met o.a. de squat, zul je na verloop van tijd niet zoveel last meer hebben van dat soort tijdelijke invaliditeit.

Ik ben net blij met GEEN spierpijn , kan ik sneller opnieuw trainen . is functioneel veel makkelijker (ja er zijn nog andere dingen dan trainen ) en geeft me het gevoel dat mijn lichaam zich goed aanpast .

ja snap ik normaal maakt het me niet uit dat ik spierpijn heb maar werk op dit moment bij een motor bedrijf en denk dat ze blij zijn als ik er een laat vallen xD

---------- Toegevoegd om 21:26 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:25 ----------

Als ik er vanuit mag gaan dat puur massa en krachtopbouw je belangrijkste doel is op dit moment, dan zou ik inderdaad geen energie verspillen aan dit soort fancy oefeningen nee.

Bench press, incline press -met BB of DB- zware dips en eventueel nog flyes, daar zou ik me helemaal op uitleven.

Het schema wat Jezza eerder aangaf bevat een voorbeeld van zo´n beetje de meest productieve oefeningen. Squats, deadlifts, OH press, pullups, dips, chins, barbell row, close-grip bench press, high pull.

Plus een aantal zeer nuttige isolatieoefeningen zoals calf raises, rear delt raises, rdl, leg curls, bb curls
zware shrugs.

Meer heb je echt niet nodig, daar ga je uiteindelijk de komende jaren het meest mee opbouwen.....

P.S. als je die benen CONSEQUENT minimaal 2x per week traint met o.a. de squat, zul je na verloop van tijd niet zoveel last meer hebben van dat soort tijdelijke invaliditeit.

wat bedoel je daar precies mee?
met BB of DB

Ik ben net blij met GEEN spierpijn , kan ik sneller opnieuw trainen . is functioneel veel makkelijker (ja er zijn nog andere dingen dan trainen ) en geeft me het gevoel dat mijn lichaam zich goed aanpast .

´Strompel-DOMS´ hebben voor veel halter enthousiasten een dusdanige emotionele lading dat het een soort hardcore indicator voor ze is.
Daar moet je wel een beetje respect voor hebben joh......;)

---------- Toegevoegd om 23:28 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:28 ----------

ja snap ik normaal maakt het me niet uit dat ik spierpijn heb maar werk op dit moment bij een motor bedrijf en denk dat ze blij zijn als ik er een laat vallen xD

---------- Toegevoegd om 21:26 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:25 ----------

wat bedoel je daar precies mee?
met BB of DB

Met een Barbell of Dumbells

Als je voordat je gaat trainen paar push ups als warming up is toch niks verkeerd mee ?

dat rippetoe ziet er niet uit vindt ik zelf heb beetje op google gekeken maar das niks voor mij..
het is niet dat ik pas begin train zelf al 2 jaar

Rippetoe is leuk voor een basis kracht dingetje meer niet.

Gewoon lekker stampen met bewezen oefeningen is prima. Niks mis mee.

Ben met een "beginner-schema" als Rippetoe toch tot een 160x5 squat, 200x5 deadlift en 120x5 bench gekomen. Denk dat veel leden hier die denken dat ze geen beginner meer zijn prima zouden gainen op een minimalistisch krachtschema.

Terug
Naar boven