AndroidHealthClinic

benen en kuiten!!

Ronniejn

Novice
Waardering
0
Ik heb bij het begin van m’n training +/- 4 jaar geleden (was ook niet echt serieus bezig) weinig aandacht besteed aan m’n benen. Jaja ik weet t, stom! Afgelopen 2 ½ jaar ben ik me hier meer mee bezig gaan houden, trainde m’n benen toen volgens zoiets meestal:

Squat of Legpress
Leg curls
Leg extension
Calve raises

Omdat ik m’n benen nu nog steeds niet in verhouding vindt, vooral van de zijkant, voorkant gaat nu redelijk wilde ik t volgende schema gaan doen. SL DL kan ik niet doen, omdat die toch wel een goede uitvoering nodig heeft en mijn instructeur deze niet kent…

Maandag:

Rug/Borst
Kuiten op legpress machine: 15,15,10,10

Woensdag:

Squat: 15, 12, 10, 8, 6
Leg press: 12, 10, 8, 6, 4
Leg curl: (tenen omhoog drukken): 15, 12, 12, 10, 6
Leg curl: (tenen omlaag houden): 15, 12, 12
Misschien nog een leg extension erbij, maar denk niet dat die nodig is

Vrijdag:

Armen/Schouders
Kuiten: standing en seated calveraises: ook 15,15,10,10 of zoiets, seated wat meer denk k.

Wat denken jullie hiervan, of zouden jullie heel iets anders doen?

groeten

wat voor verschil is er in oefening als je je tenen anders houdt bij de leg curl?

De gastrocnemius assisteert bij knieflexie, en zorgt voor enkelbeweging als in een calfraise. Deze bewegingen kunnen echter niet tegelijkertijd 'volle bak' uitgevoerd worden.

Tenen 'naar beneden'(kuitflexie) zorgt ervoor dat de gastrocnemius dus niet (goed) kan assisteren bij de knieflexie, waardoor je hamstrings al het werk moeten doen. Tenen naar je schenen toe houden zorgt er dan vanzelfsprekend voor dat de gastrocnemius wél mee kan helpen(geen enkelbeweging), waardoor je meer gewicht aan kunt.

gooi 1 van de leg curls eruit en doe Romanian Deadlifts daarvoor in de plaats. Stiff Legged Deads verzieken je onderrug.
Bij de romanian variant houd je je rug heel de beweging in zijn normale curve, dus minder kans op blessures.

Je kan met kuiten ook wat "spelen" met de reps: ene training hoog in reps, andere training juist lekker zwaar, dus lager in reps.

Verder kan je op de rug dag de deadlift doen. (sumo of conventionele). Die Pakken namelijk naast je rug, ook de benen weer aan.

• Topic Starter Topic Starter
bedankt voor de reacties!

denk dat ik idd ipv een curl dan de romanian deadlift ga doen. Voor kuiten was ik ook nog aan t twijfelen aan de reps, ga denk ik maar eens beginnen met een keer veel reps en de andere keer weer minder dan

Terug
Naar boven