]Steeds meer bijstandsmoeders vervallen in een betaalde baan en krijgen te maken met de arbeidsval. Suzanne Verschoor (38) was een half jaar geleden nog een vitale bijstandsmoeder die midden in het leven stond: veel tv-kijken, vrije tijd en een normale uitkering van 2000 euro per maand. Tot ze een baan kreeg: Je leven stort in. Elke dag moet ik veel te vroeg de deur uit om acht uur opgesloten te zitten in een kantoorpand waar ik de administratie van een aannemersbedrijf moet verzorgen. Ik ben er honderd euro per maand op achteruitgegaan en zie mijn hond nauwelijks meer.
Het verhaal van Suzanne is volgens Ruud Bouwmeester van het CBS illustratief. Steeds meer bijstandsmoeders vallen terug in betaald werk. Ze worden onder druk gezet door de overheid, of missen de motivatie om elke dag om half elf op te staan en met wokkels te ontbijten. In de praktijk zie je dat als mensen langer dan een half jaar werken, het bijna onmogelijk is om ze weer in de bijstand te krijgen. Er zijn kinderen die hun ouders nooit in de bijstand hebben zien zitten. Vaak wordt het werkende leven dan overgedragen van generatie op generatie.
Minister Asscher van Sociale Zaken wil de bijstand weer aantrekkelijk maken voor werkenden. Mogelijke maatregelen zijn gratis geld voor iedereen, leuke dingen en een cavia. Daarnaast denkt het kabinet na over het verhogen van de tarieven voor de kinderopvang. Asscher: Wij geven hiermee een duidelijk signaal af: thuiszitten moet weer lonen.
Suzanne Verschoor geeft de moed niet op: Ik blijf solliciteren naar een uitkering. Bij het volgende functioneringsgesprek zien we of dat gelukt is. Hopelijk heb ik mijn leven dan snel weer op orde.