MuscleMeat

Besnijden van jongens: verbieden of niet?

Peiling Peiling Besnijden van jongens: Toestaan of verbieden?

• Verbieden

Stemmen: 33 37,5%
  • Toestaan

Stemmen: 27 30,7%
  • I don't care

Stemmen: 28 31,8%

• Totaal stemmers
    88
O God.. Marky heeft z'n eerste les coïtusuele voorlichting gehad gepaard met wat wikipedia en Marky rekent zich tot de fijnproevers.. maargoed je weet wat ze zeggen hé.. de beste stuurlui staan aan wal!

Je doet me denken aan die gasten die heel leuk over voetbal praten en die echt denken dat ze er verstand van hebben.... zelf spelen ze bij 6de klas reserve amateurs en kunnen geen bal raken.. maar denken het allemaal te kunnen vertellen op voetbalfora e.d.....

Stuurlui aan wal? Wikipedia? Ik vertelde je reeds hoe ik aan mijn constatering kwam. Maar mocht je opticien afgelopen weekend je lenzen nog niet geleverd hebben, ben ik bij deze coulant... Ik ben degene die z'n eigen pik vastpakt en wezenlijk voelt waar de zenuwen van de penis zitten. Niet alleen op de eikel.

Voor de rest vind ik je beweringen niet alleen zonder grond, je volwassenheid is er eveneens mee afgenomen. Maar goed, ik gun iedere man een volwaardige penis dus ik zal ontwetendheid niet langer proberen te ontnemen. Net zoals ik religeuzen ook lekker in hun ontwetens element laat baden.

als je strak besneden ben inderdaad maar ik hoef dit niet te doen heb lekker vrouwtje

Is het dan wel goed gelukt bij jou dan? Was het wel een gediplomeerde chirurg die het bij jou heeft gedaan of zo een 'beunhaas' in het weekend?

:D:D j/k bro...

Verder kan je gewoon 'droog' rukken hoor als je besneden bent...

Is het dan wel goed gelukt bij jou dan? Was het wel een gediplomeerde chirurg die het bij jou heeft gedaan of zo een 'beunhaas' in het weekend?

:D:D j/k bro...

Verder kan je gewoon 'droog' rukken hoor als je besneden bent...

geen beunhaas maar gediplomeerde chirurg heb zelf gevraagd om strak te besnijden vond dit sexy en mooier helemaal geen voorhuid meer - masturbatie moet met glijmiddel maar ik hoef dit helemaal niet te doen - heb LEKKER GEIL VROUWTJE -

omg heb je hem weer met zijn strak besneden verhaal

als je strak besneden ben inderdaad maar ik hoef dit niet te doen heb lekker vrouwtje

ik weet niet hoe het is om niet besneden te zijn en te rukken, maar ik weet wel dat het vrij goed gaat zonder glijmiddel als je wel besneden bent.

Stuurlui aan wal? Wikipedia? Ik vertelde je reeds hoe ik aan mijn constatering kwam. Maar mocht je opticien afgelopen weekend je lenzen nog niet geleverd hebben, ben ik bij deze coulant... Ik ben degene die z'n eigen pik vastpakt en wezenlijk voelt waar de zenuwen van de penis zitten. Niet alleen op de eikel..

Aan je frustraties te merken en aan de drang om je eigen penis 'op te hemelen' en in vervolg op mijn vorige post zal je idd de enige zijn die dat ook doet..

Voor de rest vind ik je beweringen niet alleen zonder grond, je volwassenheid is er eveneens mee afgenomen. Maar goed, ik gun iedere man een volwaardige penis dus ik zal ontwetendheid niet langer proberen te ontnemen. Net zoals ik religeuzen ook lekker in hun ontwetens element laat baden.

Wat je vind mag je houden of naar de politie brengen dus zoals je wel zult begrijpen zal het mij eigenlijk een worst wezen wat jij denkt over mijn persoon.. en dat jij van mening bent dat ik onwetend ben is voor mij alléén een compliment.. zou me echt zorgen gaan maken als jij en ik op één lijn zouden zitten... daag Marky.. pak vanavond lekker je onbesneden pikkie bij de hand en voeg daarbij je mislukte beeldspraken en probeer jezelf weer wat self esteem op te vijzelen.. slaap lekker!

Mooi om te zien hoe tevens Socrates zo ver te krijgen is. Vooral wetende dat al mijn eigen retoriek in dit topic enkel scherp geslepen gebasel is. Tegendraads afgestemd op de participanten in dit topic. Dusdanig gecomponeerd dat er stof opwaait. Iedereen moet zelf lekker weten van die doet, is mijn motto. ;)

Bij deze wordt Shutterspeed zo'n beetje de ongekroonde koning die in het tegenwoordige DBB tijdperk vakbekwaam niet op de kast springt.

• Topic Starter Topic Starter
Als je mannelijke besnijdenis ook maar durft te vergelijken met de vrouwelijke dan heeft idd deze hele 'discussie' geen zin.

Heb je last van een dubbele persoonlijkheid?

Verder lees ik al dat je het niet wilt of kan snappen.. maakt ook verder niet uit.. mijn mening is dus en zoals het allemaal is gestart.. ik ben niet tegen besnijdenissen van jongens in bepaalde geloven en in bepaalde culturen (Verenigde Staten is dit heel normaal).. zou het zelf niet doen maar ben er niet pertinent op tegen. Ben er ook niet voor.. boeid mij eigenlijk vrij weinig.. er zijn andere dingen waar ik me 'druk om maak' in deze maatschapij..

Op je eerste zin kom ik aan het einde van deze post terug...

Last van een dubbele persoonlijkheid? Mooi adhominem argument hoor, maar daar komen we natuurlijk niet verder mee.

Niet wil of kan snappen? Discussies ontwijken is ook een kunst... Als er hier iets niet gesnapt wordt, is het de betekenis van het woord 'verminking'. Daar viel jij over, terwijl het prima geëigend gebruik van het woord is. Maar ik geloof dat dat ondertussen wel duidelijk is.

En als je het artikel in de openingspost gewoon niet leest, staat er natuurlijk ook niets in. Bij deze dus mijn reactie op je eerste zin:

Het draagvlak voor het verbod op alle vormen van meisjesbesnijdenis is breed, terwijl eenzelfde ingreep bij jongens wel wordt geaccepteerd. Ook de wetgever erkent deze vorm van discriminatie naar geslacht en culturele achtergrond niet. Bijgevolg: een huichelachtige sfeer.

Op instigatie van de Inspectie voor de Gezondheidszorg schaarde de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC) zich achter een algeheel verbod van culturele, traditionele of religieuze meisjes- en vrouwenbesnijdenis.1 Zij sloten zich hiermee aan bij het eerder ingenomen standpunt van de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie (NVOG), de KNMG, Wereldgezondheidsorganisatie WHO en de Nederlandse regering. Het breed gedragen verbod betreft alle vormen van meisjesbesnijdenis, inclusief de twee minst mutilerende vormen daarvan: een prik of sneetje in de voorhuid van de clitoris en het afsnijden van een randje van de voorhuid.

Circumcisie
Net zoals meisjesbesnijdenis kan variëren van een prikje tot een faraonische besnijdenis of infibulatie, worden jongens in verschillende culturen op uiteenlopende wijzen besneden (zie kader). De veelal bij moslims uitgevoerde variant waarbij enkel het uiteinde van binnen- en buitenblad van de voorhuid wordt afgesneden, is de meest voorkomende vorm van een type-I-jongensbesnijdenis: de circumcisie. In de joodse traditie wordt deze vorm van besnijdenis (milah) uitgebreid met het inscheuren of insnijden van het op de eikel resterende binnenblad van de voorhuid (periah).

Een uitgebreidere type-II-besnijdenis (de supra-incisie) is onder sommige Arabische volkeren in zwang. Het meest uitgebreide en mutilerende type III van mannenbesnijdenis is de ariltha of mika (de subincisie) die onder Aboriginals in grote delen van Australië nog steeds wordt uitgevoerd. Hierbij worden de huid én de pisbuis over de volle lengte van de onderzijde van de penis opengesneden. Het onder type-IV-besnijdenis geschaarde tekenen met bloed door een prik, snee of scheur in de voorhuid (de incisie) komt of kwam voor bij mannen in Zuid- en Midden-Amerika, op eilanden in de Stille Oceaan en in sommige Australische en Maleisische districten. Sommigen volkeren in Oost-Afrika snijden hiervoor in de eikel.

Ik neem aan dat je alle vormen van mannenbesnijdenis op jonge leeftijd dan maar prima vindt?
Immers, hoezeer is het vergelijken van mannen- en vrouwenbesnijdenis nog een punt te noemen?
Dat ik het alleen al 'durf'...

Het verschil is even in Jip en Janneke taal: is dat bij de vrouw elke vorm van genot verdwijnt na te zijn besneden. Bij mannen is dit absoluut niet het geval. Daarom is het bij vrouwen verboden en biji mannen niet.

En om op je vraag terug te komen waarom ze jongetjes op jonge leeftijd al besneden worden, omdat het dan relatief minder pijn doet. Als je als oudere 18+ wordt besneden is dit een behoorlijk heftige ingreep heb ik mij laten vertellen.

Het verschil is even in Jip en Janneke taal: is dat bij de vrouw elke vorm van genot verdwijnt na te zijn besneden. Bij mannen is dit absoluut niet het geval. Daarom is het bij vrouwen verboden en biji mannen niet.

Elke vorm van genot verdwijnt? Als de voorhuid van de clitoris door wordt geprikt? Of er een klein randje van af wordt gesneden? Lijkt me vrij sterk, en op een zelfde leest geschoeid als: besneden mannen hebben dikke klompen eelt op hun pik.

Dergelijke beweringen moet je kunnen staven met feiten. Wishfull thinking heeft geen zin.

En om op je vraag terug te komen waarom ze jongetjes op jonge leeftijd al besneden worden, omdat het dan relatief minder pijn doet. Als je als oudere 18+ wordt besneden is dit een behoorlijk heftige ingreep heb ik mij laten vertellen.

Lijkt me vrij logisch, het staat daarnaast ook 'geschreven' (god wants your foreskin) en daarbij: een klein kind zal minder tegensputteren. Maar dat biedt natuurlijk absoluut geen ethische grond voor het besnijden op jongere leeftijd i.p.v. op latere leeftijd, want je gaat straal voorbij aan de idee van waaruit erbesneden wordt.

Als je het artikel hebt gelezen zou je ook weten dat er psychologische én lichamelijke gronden zijn om besnijding van jongens zonders medische grond te verbieden.

Mooi om te zien hoe tevens Socrates zo ver te krijgen is. Vooral wetende dat al mijn eigen retoriek in dit topic enkel scherp geslepen gebasel is. Tegendraads afgestemd op de participanten in dit topic. Dusdanig gecomponeerd dat er stof opwaait. Iedereen moet zelf lekker weten van die doet, is mijn motto. ;)

Bij deze wordt Shutterspeed zo'n beetje de ongekroonde koning die in het tegenwoordige DBB tijdperk vakbekwaam niet op de kast springt.

Goh.. zover? Marky.. zeker als je mij de laatste tijd hebt gevolgd zal je niet ontgaan zijn dat ik een 'pittige' discussie niet uit de weg ga en dat een beetje stoken mij ook niet vreemd is... mij krijg je niet op de kast.. IRL zal het al bijna onmogelijk zijn laat staan op internet..

Helaas zijn dit soort 'discussies' bijna een hoogtepunt op dbb.com tegenwoordig...

Op je eerste zin kom ik aan het einde van deze post terug...

Last van een dubbele persoonlijkheid? Mooi adhominem argument hoor, maar daar komen we natuurlijk niet verder mee....

O god... laten we het vooral serieus gaan nemen.. het viel mij gewoon op dat je over jezelf sprak alsof je in de tweede persoon sprak maar ik zal volgende keer een smily plaatsen zodat je kan zien dat het niet serieus bedoeld was en een 'vleugje' humor in een topic waar ik inmiddels in slaap van val... niet iedereen heeft het intellect om dat te begrijpen lees ik al...

Niet wil of kan snappen? Discussies ontwijken is ook een kunst... Als er hier iets niet gesnapt wordt, is het de betekenis van het woord 'verminking'. Daar viel jij over, terwijl het prima geëigend gebruik van het woord is. Maar ik geloof dat dat ondertussen wel duidelijk is.

En als je het artikel in de openingspost gewoon niet leest, staat er natuurlijk ook niets in. Bij deze dus mijn reactie op je eerste zin:....

Discussie ontwijken? de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet zullen we maar zeggen... het enige wat mij duidelijk is dat het verspilde moeite isom met iemand te discussieren die over appels wilt praten wanneer je duidelijk had aangegeven dat je het over peren wou hebben...

Ik zal het maar NOGEEN KEER ZEGGEN.. NEE ik heb jouw openingspost niet gelezen (dit zeg ik nu voor het eerst dan) en het zal mij weinig boeien of het verboden wordt of niet dat kinderen onder de 18 besneden worden... hoop dat je het na 6 pagina's een beetje tot je is doorgedrongen dat ik vanaf het begin niet OT aan het 'discussieren' ben... Ik zal maar ophouden met de illusie dat we nog kunnen 'discussieren' waar ik initieel je op 'aansprak' want ik ben nu elke keer mezelf aan het herhalen....

Ik neem aan dat je alle vormen van mannenbesnijdenis op jonge leeftijd dan maar prima vindt?
Immers, hoezeer is het vergelijken van mannen- en vrouwenbesnijdenis nog een punt te noemen?
Dat ik het alleen al 'durf'...

Het zal mij een WORST WEZEN dat mannen worden besneden op jonge leeftijd.. wat heb je daar nog net aan begrepen?

Als je mannenbesnijdenis durft te vergelijken met vrouwenbesnijdenis dan weet je idd niet waar je het over hebt.. PUNT.. I REST MY CASE.. en om verdere nietszeggende saaie discussies te voorkomen zal mijn bijdrage in dit topic hierbij ophouden...

Waar het niet lezen van een artikel toch al tot kan leiden.

Het zal je worst wezen dat jongetjes onder de x jaar worden besneden. Maar vrouwenbesnijdenis is een BIG nono. Vervolgens komt eindelijk de aap uit de mouw dat je het artikel niet hebt gelezen en mijn quote daaruit ook niet. Die stellen nu juist dat vrouwen en mannenbesnijdenis wel degelijk te vergelijken zijn. Dat het ene wellicht erger uit kan pakken dan het ander wil niet zeggen dat het andere daarom niet erg is.

Je mist dus het artikel, dat feitelijk aangeeft dat de verbinding tussen de twee onderwerpen, die jij van bijzonder hoog belang acht, wel degelijk aanwezig is. Besnijding van kinderen is gewoon een negatief gebeuren door de bank genomen. Er wordt niets mee gewonnen.
Maar je erkent die verbinding niet. Mannen- en vrouwenbesnijdenis zijn dus wel degelijk te vergelijken. Wordt eens tijd om een eeuwenoud boekje dicht te doen.

Waar het niet lezen van een artikel toch al tot kan leiden.

Het zal je worst wezen dat jongetjes onder de x jaar worden besneden. Maar vrouwenbesnijdenis is een BIG nono. Vervolgens komt eindelijk de aap uit de mouw dat je het artikel niet hebt gelezen en mijn quote daaruit ook niet. Die stellen nu juist dat vrouwen en mannenbesnijdenis wel degelijk te vergelijken zijn. Dat het ene wellicht erger uit kan pakken dan het ander wil niet zeggen dat het andere daarom niet erg is.

Je mist dus het artikel, dat feitelijk aangeeft dat de verbinding tussen de twee onderwerpen, die jij van bijzonder hoog belang acht, wel degelijk aanwezig is. Besnijding van kinderen is gewoon een negatief gebeuren door de bank genomen. Er wordt niets mee gewonnen.
Maar je erkent die verbinding niet. Mannen- en vrouwenbesnijdenis zijn dus wel degelijk te vergelijken. Wordt eens tijd om een eeuwenoud boekje dicht te doen.

Kijk eens in dat articel naar de Types besnijding van jongens en meisjes. Bij Type 1 kunnen meisjes al geen plezier meer krijgen van coïtus omdat de clitorus er afgesneden wordt. Bij Type 1 t/m 4 en misschien 5 ook nog wel kunnen de jongens nog gewoon lekker nken.

Daarom is vrouwen en mannen besnijdenis totaal niet vergelijkbaar. Tenzij je in de veronderstelling bent dat vrouwen niet horen te genieten van coïtus.

Kijk eens in dat articel naar de Types besnijding van jongens en meisjes. Bij Type 1 kunnen meisjes al geen plezier meer krijgen van coïtus omdat de clitorus er afgesneden wordt. Bij Type 1 t/m 4 en misschien 5 ook nog wel kunnen de jongens nog gewoon lekker nken.

Daarom is vrouwen en mannen besnijdenis totaal niet vergelijkbaar. Tenzij je in de veronderstelling bent dat vrouwen niet horen te genieten van coïtus.

Nog eens goed lezen dan maar. "Gehele of gedeeltelijke verwijdering van voorhuid en/of clitoris." En ook "een vergelijkbare ingreep".
Belachelijk natuurlijk, maar dus niet per direct een enkeltje frigiditeit.
Nu snap ik dat de gemiddelde DBB'er meer inzicht heeft in de vormen van besnijding en de gevolgen ervan dan de auteurs van het artikel, maar dat terzijde. Er zijn vergelijkbare vormen, die voor jongens als aanvaardbaar worden geacht, en voor vrouwen een dikke no-no zijn. Om consequent te blijven dienen dergelijke niet zeer belastende vormen voor zowel jongens als meisjes toegestaan te worden. Of gewoon de hele mikmak verbieden. Het laat zich raden welke mogelijkheid ik aanhang :D

Het blijft zonder meer vergelijkbaar:
  • Het gaat om verwijdering van een deel van de geslachtsorganen op jonge leeftijd
  • Het blijft gebeuren op basis van een eeuwenoude overlevering. De (morbide) fascinatie voor de geslachtsorganen is in beide gevallen op levensbeschouwelijke leest geschoeid. Why?
  • Het gebeurt in verschillende gradaties, waarbij de meest lichte vorm niet zeer belastend hoeft te zijn en de zwaarste vorm bijzonder ingrijpend is, voor zowel jongens als meisjes.
  • Het is nutteloos. Het nut dat eventueel gediend wordt bestaat uit zaken die pas op latere leeftijd onderdeel gaan uitmaken van het leven. De cosmetische verschijning van je penis bijvoorbeeld. M.a.w.: wat is het nut van besnijden?
Er lijkt reden om aan te nemen dat besneden penissen een verminderde vatbaarheid voor HIV infecties tot gevolg hebben. Maar dat is een volslagen non argument in de context van de levensbeschouwelijke besnijding wat mij betreft.

En wanneer staan we jongens besnijdenis dan niet meer toe? Ik neem tenminste aan dat de hogere typen jongensbesnijding voor de mensen hier een spreekwoordelijke brug te ver is. Waarom wel/niet?
En laten we rabbi's de pas besneden huid met de mond verwijderen? Waarom wel/niet?

De enige redenen die ik tot nog toe heb opgemerkt zijn:
  • 'het heeft geen gevolgen' (hetgeen in het artikel dus wordt betwijfeld)
  • Mannen en vrouwen zijn niet te vergelijken op dit gebied. (idem)
  • Het is geen verminking. (moge nu duidelijk zijn)
  • culturele aanvaarding van besnijdenis van jongens. (afgaande op het artikel in de openingspost lijkt dat ook bij het wettelijke verbod op vrouwenbesnijdenis een hoofdmoot in de argumentatie te zijn)

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven