AndroidHealthClinic

Bestaat er zoiets als 'spiergeheugen'?

  • Topic starter Big-T
  • Startdatum
  • Reacties 69
  • Weergaven 34K
  • Volgers 23

Bestaat er zoiets als 'spiergeheugen'?


  • Totaal stemmers
    392

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zoals letterlijk gesteld in de OP, nee.

Figuurlijk, ja. Het is niet bekend hoe dit echt werkt.
 
"Licht trainen" is een contradictio in terminis.

Dat is het niet, je gebruikt het hier bewust om subtiel te laten merken dat je hard moet trainen omdat je anders niets bereikt en dus is het een oxymoron. Zelfs als je het per ongeluk zou gebruiken, dan zou het een contradictio in adjecto zijn en geen contradictio in terminis.

:rolleyes:
 
Dat is het niet, je gebruikt het hier bewust om subtiel te laten merken dat je hard moet trainen omdat je anders niets bereikt en dus is het een oxymoron. Zelfs als je het per ongeluk zou gebruiken, dan zou het een contradictio in adjecto zijn en geen contradictio in terminis.

:rolleyes:
Mee eens! Aangezien de meeste mensen de termen "oxymoron" of "contradictio in adjecto" niet kennen heb ik maar gekozen voor het populaire doch onjuiste "contradictio in terminis". Op zich ben ik overigens van mening dat "contradictio in terminis" algemener is dan "contradictio in adjecto".

Prettig om te vernemen dat sommige forumleden behalve spieren ook een goed stel hersens hebben :)
 
  • Like
Waarderingen: skld
Mee eens! Aangezien de meeste mensen de termen "oxymoron" of "contradictio in adjecto" niet kennen heb ik maar gekozen voor het populaire doch onjuiste "contradictio in terminis". Op zich ben ik overigens van mening dat "contradictio in terminis" algemener is dan "contradictio in adjecto".

Prettig om te vernemen dat sommige forumleden behalve spieren ook een goed stel hersens hebben :)

:D

Karma.
 
Ik heb ja gekozen.
 
ik denk dat het allemaal tussen de oren zit
 
Mijn gevoel zegt van niet. Ben nog steeds niet in de vorm die ik 3 jaar geleden had (voor blesure) ondanks dat ik minstens net zo hard train, eet en rust als toen.

omdat je al te oud bent natuurlijk.
 
ik ben er van overtuigd dat het bestaat. Ik heb een keer een aantal maanden niet kunnen trainen omdat ik mijn hand en pols gebroken had, ben toen 11 kilo afgevallen. Toen ik eenmaal weer lekker bezig was zat het er vrij snel weer aan en ging ik zelfs over al mijn oude records heen
Dit
 
Als je het woord "geheugen" niet letterlijk neemt maar interpreteert als adaptatie: ja.

Muscle (size) memory (niet te verwarren met muscle motor memory, waarbij je een spierbeweging onthoudt zoals in klimmen, golfswing, schoenveters knopen etc) word vermoedelijk veroorzaakt door:

1. opgerekte fasciae, dit bindweefsel-achtige materiaal rekt maar heel langzaam op, maar krimpt minstens even langzaam weer terug.

2. verbeterde motor unit recruitment, eenmaal aangeleerd wordt nooit meer vergeten.

3. verbeterde doorbloeding in de spieren: eenmaal aangelegde haarvaten zullen niet zomaar verdwijnen.

4. bepaalde glycogeen gerelateerde enzymen worden na jaren training in versneld tempo aangemaakt. Bij de comeback worden ze veel eerder en veel sneller aangemaakt.

5. Redelijk recente theorie: Na de eerste trainingsperiode wordt tijdens de stop periode een overmaat aan MHC IIX spiervezels gevormd. Deze zijn a-specifiek. Zodra ze belast worden veranderen ze in MHC IIAs vezels. Een beginner heeft deze voorraad aan MHC IIX spiervezels niet. Iemand die na jaren trainen gestopt is wel.

6. Opgebouwde ervaring met je lichaam. Een beginner moet veel veel trial en error leren wat wel werkt en wat niet, hoe zijn lichaam reageert etc. Iemand die terugkomt weet dat allemaal allang en kan gelijk optimaal trainen en eten.


Ik lees overigens genoeg testimonials in de trant van: na 15 jaar training gestopt voor x jaar en teruggevallen tot beginners nivo/niks. In de comeback binnen een half jaar terug op het oude nivo. Of zuigen die lui het allemaal uit hun duim?

Mijn eigen ervaring: door ziekte ben ik afgelopen jaar 7 kg kwijtgeraakt.
Na 6 weken hard trainen en eten heb ik weer 6 kg terug.

Dit is het juiste antwoord.:)
 
ouwe post maar tog ff ge-bumpt

Hebben spieren een geheugen?

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Fitness nieuws - 31 augustus 2010

Dat spieren een geheugen hebben is een oude gedachte in (kracht)sport en menige sporter zal dat beamen. Wie getraind is en er al dan niet gedwongen een tijdje tussenuit moet, gaat niet terug naar af maar komt betrekkelijk snel weer op het oude niveau. Kwestie van een goed spiergeheugen?

[Afbeelding niet meer beschikbaar]Veel sporters herkennen de bevindingen van de Noorse fysioloog Kristian Gundersen wel. Na een periode van niet trainen lukt het de sporter toch vrij snel weer om op zijn/haar oude niveau te komen, of in ieder geval dicht tegen het oude niveau.
Dat kun je wijten aan hernieuwde motivatie na een al dan niet gedwongen rustperiode en wat extra kolen op het vuur om de draad weer op te pikken, maar er lijkt toch meer aan de hand. Spieren hebben een geheugen.

U gaat terug langs AF
Wetenschappers zijn er lang vanuit gegaan dat de spiermassa die je door training hebt gewonnen geleidelijk aan weer verdwijnt wanneer je stopt met trainen. De spieren zouden atrofiëren, afbreken door een proces dat apoptose heet, hetgeen staat voor een intern proces dat de spiercellen laat afsterven. Dat valt evolutionair goed te verklaren doordat spiermassa een weefseltype is dat veel energie nodig heeft voor actie en onderhoud. En omdat er in de vrije natuur niet zo iets bestaat als een ‘free lunch’ is het nadelig overbodige spiermassa vast te houden.

En toch kennen veel sporters de ervaring van een betrekkelijk snelle terugkomst na het periodiek staken van het trainen. Ze hebben het gevoel niet helemaal ‘terug naar AF’ te zijn gegaan. Verschillende hypotheses zijn onder de noemer van ‘spiergeheugen’ geopperd om die versnelde terugkomst te verklaren: heeft de versnelde terugkeer van spiermassa mogelijk te maken met een (weer) verbeterde glycogeenopslag, waardoor de spieren voller worden en heeft de snelle terugkeer van kracht wellicht te maken met de mogelijkheid dat je coördinatie en de mate van getraindheid van het zenuwstelsel wel bewaard blijven? Of is er iets anders aan de hand?

Bonus van de bank
In de nieuwe studie van de Noorse wetenschapper Gundersen, gepubliceerd op de online versie van Proceedings of the National Academy of Sciences, wordt duidelijk dat de door training extra opgebouwde spiercelkernen (nucleï) bewaard blijven al atrofiëren de spieren na het langduriger dan enkele weken staken van de training. Spieren hebben in tegenstelling tot de meeste cellen in het lichaam meerdere kernen. Bij intensieve training ontwikkelen zich meer spiercelkernen die uiteindelijk samensmelten met de oorspronkelijke spiercellen en daarbij hun eigen kern afstaan. De nieuwe kernen produceren meer spiereiwitten, waardoor de spiercel in omvang toeneemt. Dat is in een notendop waar spiergroei of hypertrofie (het tegendeel van atrofie) op neerkomt.

In de nieuwe studie simuleerden Kristian Gundersen en zijn team het effect van training door muizen te dwingen hun tenen harder te laten werken. Na een week training nam het aantal celkernen in de spiercellen toe en na 21 dagen pittige training was het aantal celkernen (nucleï) in de spiercellen met ongeveer 54 procent toegenomen. Bij dag negen waren ook de spiercellen in omvang toegenomen, waardoor duidelijk werd dat eerst de spiercelkernen toenemen en daarna pas de spiermassa. Daarna deden de onderzoekers iets dieronvriendelijks: ze sneden de zenuwen die leidden naar de spieren door om het spierweefsel te laten atrofiëren. De spiercellen verloren daarna ongeveer 40 procent van hun eerdere bulk, maar… het aantal celkernen in de spiercellen veranderde niet.

Hoe kort of lang het extra spiergeheugen (de celkernen die door training extra zijn opgebouwd) blijft bestaan, is nog onduidelijk. Mogelijk enkele jaren of langer. De boodschap is dus: spieren hebben een geheugen, onthoud dat!

Een kort audio-interview met wetenschapper Gundersen vind je [Link niet meer beschikbaar].
Bron: Eigenkracht.n

Ben zelf ook weer begonnen na 3mnd off & volgens my klopt het wel.
 
Elke cel in het lichaam heeft toch een geheugen dus ...
 
Ik heb altijd gedacht van wel, maar kan dat zelf niet wetenschappelijk verklaren.
Maar mijn gevoel zegt van wel... :D
Dit want uit ervaring zie ik mensen die ik ken die wel trainden en weer beginnen veel sneller groeien dan mensen die echt net pas beginnen...
 
Een spiergeheugen wat voor iets hebben ze nu uit hun duim gezogen.
Ik ga ervan uit dat als je een natuurlijke basis spieren hebt die ook praktisch snel in vorm komen,ze zijn er snel terug.
Alleen het vet moet je kwijtkrijgen.
Ook moet je kijken naar je basis,hoe lang je(hoeveel jaren dus)je natuurlijke spieren hebt opgebouwd.
Ikzelf heb vroeger wedstrijden gedaan naturel was ik droog op 80kg met kuren 100KG.
Zoals ik vroeger 125 KG reeksen van 8 bankte naturel,zal ik nu al blij mee zijn als ik dit terug kon.
Je hebt een stop en ik heb ook lang niks meer gedaan maar bank nu terug 105KG REEKSEN VAN 8.
Het komt zeer snel terug maar het is wel keihard trainen.
Die natuur is er snel terug omdat die spieren nooit echt weg waren (ik bedoel de natuurlijke).alleen krijg je teveel vet maar als je goede voeding eet en traint gaat dat geleidelijk aan weg.
Mijn geheugen zit in men hoofd,niet ergens anders.
Sprookjes zijn voor kinderen.
 
Een spiergeheugen wat voor iets hebben ze nu uit hun duim gezogen.
Ik ga ervan uit dat als je een natuurlijke basis spieren hebt die ook praktisch snel in vorm komen,ze zijn er snel terug.
Alleen het vet moet je kwijtkrijgen.
Ook moet je kijken naar je basis,hoe lang je(hoeveel jaren dus)je natuurlijke spieren hebt opgebouwd.
Ikzelf heb vroeger wedstrijden gedaan naturel was ik droog op 80kg met kuren 100KG.
Zoals ik vroeger 125 KG reeksen van 8 bankte naturel,zal ik nu al blij mee zijn als ik dit terug kon.
Je hebt een stop en ik heb ook lang niks meer gedaan maar bank nu terug 105KG REEKSEN VAN 8.
Het komt zeer snel terug maar het is wel keihard trainen.
Die natuur is er snel terug omdat die spieren nooit echt weg waren (ik bedoel de natuurlijke).alleen krijg je teveel vet maar als je goede voeding eet en traint gaat dat geleidelijk aan weg.
Mijn geheugen zit in men hoofd,niet ergens anders.
Sprookjes zijn voor kinderen.

Lees eerst dit:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f215/bestaat-zoiets-spiergeheugen-223566/index3.html#post6529981
 
http://www.buildmybody.nl/spiergeheugen-jong-getraind-oud-gedaan/

Spiergeheugen: jong getraind, oud gedaan

In de documentaire ‘The comeback” zien we hoe Arnold Schwarzenegger, vijf jaar na zijn 6e Mr. Olympia overwinning en afscheid van professioneel bodybuilding, in 1980 terugkeert op het podium. Na een onwaarschijnlijke periode van 8 weken voorbereiding lukt het hem om zijn 7e Sandowbeeldje te winnen. Natuurlijk heeft hij in de 5 jaar na zijn 6e overwinning altijd getraind bovendien was hij aan het trainen voor de opnames van de film Conan the Barbarian toen het idee ontstond om het nog een laatste keer te proberen. En ja, hij gebruikte anabolen, maar wie van de deelnemers op dat podium niet? Of de overwinning verdiend was op niet (zijn populariteit maakte een zege niet bepaald moeilijker), zijn fysiek op het podium was een voorbeeld van hoe snel een getraind lichaam weer terug kan komen op het oude niveau. Zeker als je dat vergelijkt met de tijd die het heeft gekost om dat niveau in eerste instantie te bereiken.

Een belangrijke factor die hieraan bijdraagt, is spiergeheugen. Het is een term die de meesten kennen, maar de exacte werking is vaak onduidelijk. We weten dat er iets is dat ervoor zorgt dat het lichaam sneller naar een voorheen behaald niveau kan schakelen, maar hoe precies, daarover is sinds vorig jaar pas meer bekend.

De term spiergeheugen op zich kan verwarrend zijn omdat het gebruikt wordt voor verschillende functies in het lichaam. Zo wordt het effect van versnelde groei vaak toegeschreven aan dezelfde functie die ervoor zorgt dat je nooit vergeet hoe te fietsen, de verbindingen in je hersens die sterker worden door herhaling. Deze motoriek zorgt er echter alleen voor dat je lichaam weet hoe een bepaalde beweging moet worden uitgevoerd. Dit is natuurljk erg handig wat betreft de uitvoering van oefeningen, maar het is niet hetgeen ervoor dat de spieren sneller groeien. Daarvoor gebeurd er namelijk iets in de spieren zelf.

Het bekende model van hypertrofie en atrofie laat zien hoe spieren groeien en kleiner worden. In een notendop: De spiercellen zijn de grootste cellen in het lichaam, waarschijnlijk omdat spierkracht afhankelijk is van spiermassa. Het is één van de weinige soort cellen in het lichaam die meerdere celkernen hebben om deze volume mogelijk te maken. Wanneer er getraind is, groeien de spiercellen in volume (meer cytoplasma) door eiwitsynthese van de celkernen die spiereiwitten aanmaken. Om dit toegenomen volume vol te houden, vermenigvuldigen stamcellen nabij de spiervezel, zogenaamde satelietcellen, zich en fuseren deze met de spiercel waardoor deze



van meer celkernen wordt voorzien die ook weer voor meer groei zorgen. Wanneer er gestopt wordt met trainen neemt de volume van de spiercel af en zouden deze nieuwe celkernen door atrofie weer vernietigd worden, het bekende principe van reversebility. Terug naar af dus. Of toch niet?

In de nieuwe studie van de Noorse wetenschapper Gundersen in 2011, gepubliceerd op de online versie van Proceedings of the National Academy of Science werd aangetoond dat er inderdaad nieuwe celkernen komen, maar dat deze niet verdwijnen! Door nieuwe technieken, waaronder in vivo imaging werden de spiercellen van muizen bekeken nadat deze getraind werden door onder andere elektrische stimulatie van de spieren (á la de Abtronic). Wat bleek? De extra spiercelkernen waren niet verdwenen na langere periode zonder training. Dit effect lijkt permanent al is dit nog niet op de lange termijn bekeken. Omdat deze extra celkernen ervoor zorgen dat er meer spiereiwitten kunnen worden aangemaakt, groeien de spieren sneller tot de oude omvang dan de eerste keer toen hiervoor getraind werd.

Dit ‘mechanisme van geheugen’ heeft veel en grote implicaties. De belangrijkste is dat je er dus voor lange tijd, zo niet permanent, van profiteert als je vroeg begint met trainen. Zeer welkom nieuws voor iedereen die wel eens de uitspraak heeft gedaan dat bodybuilding een ondankbare sport is omdat al het resultaat van je jarenlange inzet verdwijnt als je een paar maanden niets doet. Het verklaart waarom je als getrainde atleet na een periode van rust weer snel op niveau kan trainen. Het toont het belang aan in de jeugd te sporten en niet pas van de bank af te komen wanneer je door de bierbuik de TV niet meer ziet.

Het heeft echter ook negatieve implicaties zoals die voor de strijd tegen doping in de sport. Denk weer eens terug aan de man van het begin van dit artikel Arnold Schwarzenegger die op zijn 19e Mr. Universe werd. Algemeen aangenomen wordt dat hij toen al anabolen gebruikte (hij heeft zelf bekend gebruikte te hebben, maar onduidelijk is vanaf welke leeftijd). Dit zou hem dus een blijvend voordeel hebben gegeven. Het zou betekenen dat je een atleet die betrapt is op het gebruik van doping feitelijk voor de rest van zijn/haar leven kan schorsen omdat het effect van de verboden middelen niet eenmalig hoeft te zijn, maar ook jaren na het gebruik een oneerlijk voordeel kan opleveren ten opzichte van degenen die “clean trainen’.

Spiergeheugen zorgt er dus voor dat je lichaam niet weer helemaal terugvalt naar het oude niveau van toen er nog niet getraind werd, Eerder behaalde reslutaten mogen dan wel geen garantie bieden voor de toekomst wat betreft het eindresultaat, maar garanderen in dit geval wel dat je er minder er lang over hoeft te doen dan voorheen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven