XXL Nutrition

Bestaat er zoiets als 'spiergeheugen'?

  • Topic starter Big-T
  • Startdatum
  • Reacties 69
  • Weergaven 34K
  • Volgers 23

Bestaat er zoiets als 'spiergeheugen'?


  • Totaal stemmers
    392

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
3XL heeft voor ja gekozen, dus dan moet het haast wel waar zijn hè. :D
 
Degene die 'nee' hebben ingevuld, hebben op dit forum niks te zoeken... en kunnen dus gebanned worden. :D
 
Tuurlijk. Ik neem aan dat iedereen dat zelf ook wel eens heeft ervaren, bijvoorbeeld na een paar weken vakantie in het buitenland zonder trainingsessies. Zit er allemaal in rap tempo weer aan.
 
Ja. Na 4,5 jaar geen gewicht te hebben aangeraakt, en nu weer aan het knallen te zijn, sta ikzelf te kijken van hoe mn lichaam t weer oppakt
 
:)
 
Laatst bewerkt:
There’s no such thing as muscle memory – it’s motor pattern memory. Motor patterns live in the brain.

- Charlie Weingroff
Ja iedereen snapt wel dat je het niet letterlijk moet opvatten dat er hersencellen in je spieren zitten ;)

Ik ben ook weer lekker bezig nu. Op de kop af drie maand weer aan het trainen nu na 2,5 jaar niks gedaan te hebben.
M'n squat zit onderhand op 5*5 reps met 120kg (1,5*BW). En er zit nog wel aardig wat rek in, nog geen enkele keer tot failure gegaan. Gewoon rustig aan het opbouwen 5kg per week. Ben benieuwd waar het schip strandt :)
 
dit staat toch gewoon in Starting strength vermeld? ik ga de passage nu niet zoeken maar ik parafraseer:

een advanced of intermediate trainee heeft een sterker ontwikkeld CNS dan een beginner, en tijdens een lange pauze zal spiergewenning sneller afnemen dan gewenning van je CNS aan hoge gewichten, dus een advanced kan na een pauze van 2 weken meestal nog 80% op de bar hangen en een 5x5je uitknallen, met het gevolg dat hij de komende 3 dagen niet normaal zal kunnen lopen, iets wat een ongetrainde persoon blijkbaar niet kan omdat zijn spierkracht de capaciteiten van zijn CNS simpelweg nog niet kunnen overstijgen, sure hij zal ook stijf worden maar de stijfheid die een advanced kan teweeg brengen als hij niet oppast kan letterlijk kreupelend zijn (zelf nog niet meegemaakt :D)

dus nee, spieren zelf hebben uiteraard geen geheugen, je CNS wel, ik denk dat ook iedereen dit in zekere zin wel weet maar dit principe wordt gewoon geromantiseerd tot 'spiergeheugen' om onze gesprekken wat korter te maken en om leken niet volledig dood te vervelen.
 
Je hebt het nu over een pauze van twee weken?
 
2 weken is wss wat weinig, but you get the jest of it
 
Mijn spieren hebben een geheugen, ikzelf niet................waar ging dit topic alweer over ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven