XXL Nutrition

Bestaat er zoiets als 'spiergeheugen'?

Bestaat er zoiets als 'spiergeheugen'?


  • Totaal stemmers
    392

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Imo bestaat het wel , als je kijkt naar bv Levrone (ja hij is een genetic freak die super reageert op AAS) maar hoe hij vroeger zo snel op z'n oude niveau kon zitten is bizar.
 
Laatst bewerkt:
Ja, het bestaat: satteliet cell donatie. Waneer je weer opbouwt is dit dus niet meer rate limiting en kan je veel sneller gainen.
 
Ja, het bestaat: satteliet cell donatie. Waneer je weer opbouwt is dit dus niet meer rate limiting en kan je veel sneller gainen.
Dat is nog iets anders dan hyperplasie toch? Dan hebben we al 3 mogelijke wegen/theorieën van 'spiergeheugen'.
 
Ja, ik kan het niet wetenschappelijk verklaren maar als ik minder eet en weer mager word blijf ik wel sterker als vroeger. Als ik dan weer wat harder traint zit er binnen de kortste keren een paar kg spier aan.
 
Ik denk zelf dat spier'geheugen' op twee manieren werkt.

Eerst omdat je door veel training al betere motoriek en verbeterde aansturing van motor units hebt. En ten tweede omdat je door eerder gewonnen spiermasse meer groeiruimte hebt gecreëerd doordat je fascia opgerekt is.
De strakke/stugge fascia zou namelijk een belemmering voor groei kunnen zijn en als je die door eerdere training al wat hebt opgerekt groeit de spier daarna makkelijker.

Ik heb zelf een keer een jaar pauze gehad van fitness en en was binnen 3 maand terug op het niveau waar ik eerder 10 maand voor getraind had. Dus dat het bestaat is in ieder geval 100% zeker.
 
Kwam dit niet doordat het vlies dat rond de spier zit een beetje uitrekt doordat de spieren groeien?

En als je dan stopt met trainen dat het vlies rond de spier wel terug krimpt, maar wel zijn flexibiliteit houdt? Waardoor je spier sneller kan groeien?

Heb ooit zoiets gelezen dacht ik maar kan me niet herinneren waar... dus kan evengoed complete bullshit zijn. :p

Edit: ik bedoel puntje 2 van de post hierboven, had erover gelezen..ma bad
 
Dat is nog iets anders dan hyperplasie toch? Dan hebben we al 3 mogelijke wegen/theorieën van 'spiergeheugen'.

Ja, het is nodig voor langer termijn hypertrophy.

Wanneer een spiercel groter wordt neemt het cytoplasma in volume toe. De nuclues maakt mRNA, maar wanneer het cytoplasma teveel toeneemt is het productie vermogen van de nucleus niet voldoende. Satteliet cellen kunnen hun nucleus doneren aan spiercellen zodat mRNA productie op peil blijft.
 
Ja, het bestaat: satteliet cell donatie. Waneer je weer opbouwt is dit dus niet meer rate limiting en kan je veel sneller gainen.

Je gaat er dan dus vanuit dat je de nuclei niet meer verliest? Dus dat je "groei" potentiaal blijft bestaan en je hoeft het proces van het doneren niet meer door hoeft? Interesting.

Ik meen overigens wel ergens gelezen te hebben dat myonuclear loss een bijdragen kan leveren atrofie dit zou de theorie weleens onderuit kunnen halen. Aan de andere hand is er ook bewijs voor wat je zegt.

Heb er zo nog nooit naar gekeken was altijd van mening dat het door de neuromotorische leerprocessen kwam.

Maar goed praktisch hebben we er allemala vrij weinig aan.
 
Bestaat er zoiets als 'spiergeheugen'? Zo ja, kan je (wetenschappelijk) verklaren hoe dit werkt?

Spiergeheugen is gewoon jip en janneke taal voor het verklaren van een relatief snelle terugkomst van spiermassa en kracht t.o.v iemand die net begint met trainen.

Heeft grotendeels te maken met snellere hervulling van glycogeen (en de daaraan gebonden watermoleculen) die zorgen voor een abnormaal snelle groei in volume.

En daarnaast is natuurlijk de koppeling tussen centraal zenuwstelsel en perifeer zenuwstelsel veel beter ontwikkelt waardoor een getraind iemand eerder kracht terug wint als een ongetraind iemand. (bv meer/adequatere werking van motorische eindplaatjes).

En zo zijn er nog een paar fysiologische verbeteringen (bijvoorbeeld beter capillair-netwerk, meer rekbaarheid van spierfascia's die al eerder groot zijn geweest) van een getraind iemand waardoor diegene sneller terug is op niveau.

Al deze punten zorgen voor een snelle(re) terugkeer in kracht en massa en dat wordt dan in de volksmond "spiergeheugen" genoemd.

Simpele naam maar wel pakkend.
 
dacht een signaal in de hersenen je lichaam slaagt elke beweging op die hij maakt.
til je bijvoorbeeld nog eens 100kg bij deadlift herinerd het zich nog welke spieren hij hiervoor aansprak.
 
dacht een signaal in de hersenen je lichaam slaagt elke beweging op die hij maakt.
til je bijvoorbeeld nog eens 100kg bij deadlift herinerd het zich nog welke spieren hij hiervoor aansprak.

Jep like I said neuromotorische leerprocessen :D
 
Ja dat bestaat wel. Vetcellen hebben ook een geheugen btw. We hebben het gezien bij histologie, maar 100% weet ik het niet meer, dus ik ga het niet te gedetailleerd uitleggen.
Het komt erop neer dat het aantal spiercellen in je lichaam constant is gedurende je leven. De cellen groeien dus aan fibrillen en filamenten en de cel zet uit. Zo gaat het in de toekomst makkelijker terug aanmaken.

Btw, wat voor bullshit lees ik hier..
 
Als je het woord "geheugen" niet letterlijk neemt maar interpreteert als adaptatie: ja.

Muscle (size) memory (niet te verwarren met muscle motor memory, waarbij je een spierbeweging onthoudt zoals in klimmen, golfswing, schoenveters knopen etc) word vermoedelijk veroorzaakt door:

1. opgerekte fasciae, dit bindweefsel-achtige materiaal rekt maar heel langzaam op, maar krimpt minstens even langzaam weer terug.

2. verbeterde motor unit recruitment, eenmaal aangeleerd wordt nooit meer vergeten.

3. verbeterde doorbloeding in de spieren: eenmaal aangelegde haarvaten zullen niet zomaar verdwijnen.

4. bepaalde glycogeen gerelateerde enzymen worden na jaren training in versneld tempo aangemaakt. Bij de comeback worden ze veel eerder en veel sneller aangemaakt.

5. Redelijk recente theorie: Na de eerste trainingsperiode wordt tijdens de stop periode een overmaat aan MHC IIX spiervezels gevormd. Deze zijn a-specifiek. Zodra ze belast worden veranderen ze in MHC IIAs vezels. Een beginner heeft deze voorraad aan MHC IIX spiervezels niet. Iemand die na jaren trainen gestopt is wel.

6. Opgebouwde ervaring met je lichaam. Een beginner moet veel veel trial en error leren wat wel werkt en wat niet, hoe zijn lichaam reageert etc. Iemand die terugkomt weet dat allemaal allang en kan gelijk optimaal trainen en eten.


Ik lees overigens genoeg testimonials in de trant van: na 15 jaar training gestopt voor x jaar en teruggevallen tot beginners nivo/niks. In de comeback binnen een half jaar terug op het oude nivo. Of zuigen die lui het allemaal uit hun duim?

Mijn eigen ervaring: door ziekte ben ik afgelopen jaar 7 kg kwijtgeraakt.
Na 6 weken hard trainen en eten heb ik weer 6 kg terug.
 
Ik denk dat er een aantal systemen (bijvoorbeeld, je skelet) zich aanpassen aan hoge ladingen als ze deze vaak te verwerken krijgen. Deze veranderingen blijven gehandhaafd bij een gezond persoon ook als hij 1 of 2 jaar niet traint. Zo ook informatie over hoe de spieren aan te sturen of bijvoorbeeld het centrale zenuwstelsel dat toch sterker is dan bij een ongetraint persoon. Herrinnert de spier het zich letterlijk, nee denk het niet, maar terug op niveau komen is makkelijker dan het niveau de eerste keer halen.

Bovenstaande is uiteraard niet wetenschappelijk, wilde mijn gevoelens even spuien :D
 
Ik heb 'ja' gevote. Ik kwam snel terug op oude niveau vond ik zelf na een zomervakantiebreak. Maar grote kans dat het gewoon tussen je oren zit.
 
Een paar maten van mij wouden gaan hardlopen. Ikzelf doe het al heel erg lang, dus ik hun meenemen om een zetje in de rug te doen.

Persoon 1; stevige roker, vroeger veel sporten en een hoop gevoetbald. Slechte conditie
Persoon 2; houdt van sporten maar is er even mee gestopt. redelijke conditie om mee te beginnen.

Dag 1; p1 ging bijna omver. P2 ging lekker door met lopen.
dag 3; p1 ging niet meer bijna omver, maar was nog steeds langzamer dan p2.

3 weken later;
p1 en p2 lopen gelijk tempo

week 6 p1 loopt harder dan p2.. En ook nog best wel veel sneller.

Tis natuurlijk niet een wetenschappelijke verklaring. Maar omdat die ene jongen redelijk conditioneel bezig was in het verleden is ie volgens mij nu weer redelijk snel bij gekomen. p2 sportte wel, maar niet veel, en heeft nooit een topconditie gehad.
 
het is vast al gezegd maar...
spiercellen rekken op, vullen zich met meer vocht...stoppen met trainen en spiercellen lopen weer leeg+omvang neemt af, begin weer met trainen en spiercellen vullen zich weer met vocht/rekken zich weer heel makkelijk op naar vroegere omvang.
Misschien speelt er nog meer mee maar dit is toch wel een deel
 
heb het in me eigen omgeving gezien.

gozer die een jaartje niks gedaan had door operaties etc.

binnen een half jaar mede ook door aas (denk ik) was die zo weer de ouwe en die gozer was goed boven de 100 kg 44 jaar en goed droog met echt veel massa
 
Zonder meer. Terugkomen op een bepaald niveau na uitval door ziekte bijv (heb zelf chronische darmziekte) is altijd makkelijker als dat ik van begin af aan op dat niveau had willen komen.

Was het ook niet zo dat om veel kracht te leveren je in staat moet zijn om meer spiervezels tegelijk te kunnen aansturen. Iets wat je lichaam leert door regelmatig kracht te trainen en misschien dus ook niet geheel vergeet na een lange pauze?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven