AndroidHealthClinic

BF van 18/19% - 12% wil niet echt lukken.

Ziq

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m77
Massa
85kg
Vetpercentage
18%
Beste BB's

Ik train nu ongeveer 1,5 jaar. In het begin ongeveer 2-3 keer per week zonder echt te letten op goed eten. halverwege begonnen met meer te eten. hier merkte ik ook dat ik flink groeide. En sinds februari tot heden een eetschema gevolgd om te bulken. ik ben in 1,5 jaar tijd van 64 (14% BF) naar 78 kilo (18/19% BF) gegaan waar ik best trots op ben.

Nu ben ik ongeveer 3 weken bezig om mijn BF naar beneden te brengen zonder succes. Ik zie mijn gewicht dalen maar mijn BF blijft gelijk en stijgt soms zelfs.

Ik heb geprobeerd om op basis van voeding 40% KH 40% Eiwitten & 20% vet te hanteren maar dat heeft tot op heden nog geen succes gehad. Daarnaast heb ik mijn Basis behoefte uitgerekend aan de hand van de Formule van Harris-Benedict.

Gewicht (kg) : 77 KG
Lengte (cm): 177 CM
Leeftijd: 22
Activiteitsniveau : 3 (ik train 5 keer in de week)
(1 tot 5)
Je BMR :1870
Onderhoud : 2899

Vervolgens heb ik 20% onder onderhoud berekend. wat uitkomt op 2313 Calorieën.

Daarnaast doe ik na mijn training ook nog eens 20 minuten HIIT op de loopband/cross trainer.

Mijn voedingsschema:

(zie bijlage PDF)

Mijn trainingsschema:

http://teenfitnessblog.blogspot.nl/2011/06/zyzz-new-workout-plan.html

Ik wil proberen in 5-6 weken toch al aardig wat te kunnen verliezen echter zie ik zelf niet de oplossing en daarom wil ik vragen wat jullie er van vinden en wat ik anders kan doen? 60%30%/20% eventueel? ander trainingsschema? Klopt mijn berekening qua behoefte?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

Bijlagen

Je fout is dat je en onder onderhoud eet en cardio erbij doet. Daarom kom je netto onder meer dan 20% van de onderhoud uit waardoor je lichaam in spaarstand gaat en je metabolisme (verbranding) vertraagt.

- Doe je geen cardio, eet je 20% onder onderhoud;
- doe je cardio, eet je op onderhoud en creeer je zo een tekort door de cardiotraining.

In concreto: alleen krachttraining op 20% tekort eten is netto 20% tekort per dag. Krachttraining met cardio en 20% tekort eten is netto (bijvoorbeeld) 30% tekort per dag (teveel!).

Kortom, kappen met cardio of op onderhoud eten als je cardio wil doen (persoonlijk vind ik de tweede keuze een betere optie, zie het boek BFFM - sticky op 't forum).

Je kan er daarnaast ook voor kiezen te spelen met je macro's. Ik zet bijvoorbeeld redelijk snel vet aan als ik hoog in koolhydraten zit. Wanneer ik cut zet ik mijn eiwitten op 300 gram, koolhydraten op 140-150 gram en vetten op 80 gram. Als ik bulk breng ik mijn kCal omhoog door alleen de koolhydraten te verhogen.

Hoop dat je hier wat mee kan.

Q

• Topic Starter Topic Starter
Ik ga dan waarschijnlijk voor op onderhoud eten en door middel van cardio 20/30 minuten per dag mijn verschil maken.

Mijn vaste dagen zijn altijd maandag t/m vrijdag en zaterdag/zondag rust. Is het slim om 2 refeed dagen achter elkaar te pakken?

Ik lees btw erg veel verschillen over veel of weinig herhalingen tijdens het cutten. Ik zelf heb afgelopen tijd rond de 10 herhalingen gezeten. of kan ik dan toch beter 8 of 12 pakken?

Beste BB's

Ik train nu ongeveer 1,5 jaar. In het begin ongeveer 2-3 keer per week zonder echt te letten op goed eten. halverwege begonnen met meer te eten. hier merkte ik ook dat ik flink groeide. En sinds februari tot heden een eetschema gevolgd om te bulken. ik ben in 1,5 jaar tijd van 64 (14% BF) naar 78 kilo (18/19% BF) gegaan waar ik best trots op ben.

Nu ben ik ongeveer 3 weken bezig om mijn BF naar beneden te brengen zonder succes. Ik zie mijn gewicht dalen maar mijn BF blijft gelijk en stijgt soms zelfs.

En hoe meet je dat vetpercentage ?

• Topic Starter Topic Starter
En hoe meet je dat vetpercentage ?

Dat was middels een weegschaal bij mijn sportschool. Ik weet dat dit niet nauwkeurig genoeg is. maar van de laatste 8 metingen zit het constant rond hetzelfde namelijk 17/18%.

---------- Post toegevoegd Mon 18 Jun 2012 om 23:12 ----------

En qua eten, zitten er dingen tussen uit bovenstaand eetschema waarvan jullie zeggen liever niet?

Dat was middels een weegschaal bij mijn sportschool. Ik weet dat dit niet nauwkeurig genoeg is. maar van de laatste 8 metingen zit het constant rond hetzelfde namelijk 17/18%.

---------- Post toegevoegd Mon 18 Jun 2012 om 23:12 ----------

niet zo vaak meten en niets van aantrekken.

Als je gewicht daalt en je doet KT komt het allemaal goed.

En qua eten, zitten er dingen tussen uit bovenstaand eetschema waarvan jullie zeggen liever niet?

Terug
Naar boven