XXL Nutrition

Biden erkent Armeense genocide

Was het daadwerkelijk genocide?

  • Ja

    Stemmen: 14 87,5%
  • Nee

    Stemmen: 2 12,5%

  • Totaal stemmers
    16
  • Peiling gesloten .

Bezoekers in dit topic

Turkije steekt zijn middelvinger naar de Armenen al een tijdje op, zowel sinds de genocide als tegenwoordig in Azerbaijan. Als ik mij niet vergis was jij ook inderdaad Turks, dat verklaart wel een hoop.

dit soort dooddoeners horen wij al jaren.
Ik en andere Turken weigeren schuld te erkennen voor iets wat we niet hebben gedaan.

Als jouw buurman morgen beslist jou te vermoorden dan mag jij je verdedigen. Als dat eindigt met de dood van jouw buurman dan heeft’ie vette pech.
 
Als ik iets te leren krijg op school neem ik dat voor waar aan. Het is wel al bijna 30 jaar geleden. tymboo jij bent toch docent geschiedenis, welke nationaliteiten zijn toen vervolgd?

Er is niemand ‘vervolgd’.
 
Er is niemand ‘vervolgd’.
Gedeporteerd, vermoord, op dodenmars de woestijn in gejaagd, geeft het een naam. Ze hebben het er veelal niet levend vanaf gebracht.
 
dit soort dooddoeners horen wij al jaren.
Ik en andere Turken weigeren schuld te erkennen voor iets wat we niet hebben gedaan.

Als jouw buurman morgen beslist jou te vermoorden dan mag jij je verdedigen. Als dat eindigt met de dood van jouw buurman dan heeft’ie vette pech.
Dat is ook weer zo'n klassiek argument. Ik ben overigens ook Turks. Als jouw buurman je probeert te vermoorden, dan mag je wat mij betreft inderdaad je buurman vermoorden. Laat dan echter wel de vrouw, kinderen, opa's, oma's en niffo's met rust.
 
Dat is ook weer zo'n klassiek argument. Ik ben overigens ook Turks. Als jouw buurman je probeert te vermoorden, dan mag je wat mij betreft inderdaad je buurman vermoorden. Laat dan echter wel de vrouw, kinderen, opa's, oma's en niffo's met rust.

Volgens mij waren het de Armenen die met Russische wapens een volkerenmoord startte. Toen de Ottomaanse regering besloot om ze allemaal het land uit te zetten was het huilie huilie.

Actie —> Reactie.

(Ik keur geen enkele moord goed maar mijn overgroot-opa en familie heeft het van dichtbij meegemaakt dus ik ken gelukkig de sprookjes en de feiten scheiden van elkaar)
 
(Ik keur geen enkele moord goed maar mijn overgroot-opa en familie heeft het van dichtbij meegemaakt dus ik ken gelukkig de sprookjes en de feiten scheiden van elkaar)
Dan is het nog afvragen of dat de juiste bron is. Ik denk dat een rasechte nazi ook niet snel zou zeggen dat het niet allemaal de schuld van de Joden was. Alleen hebben die niet gewonnen, in dit geval is dat anders. Iets toegeven is makkelijker als je hebt verloren.
 
Simpel, het is geen genocide.

En ieder persoon die een beetje de geschiedenis kent van die regio weet dit donders goed.

Ik wil hier absoluut geen leed bagatelliseren maar als jij een opstand begint dan kun je verwachten dat je het land wordt uitgezet. Tijdens de uitzetting hebben Turken (burgers) wraak genomen op sommige Armenen. Maar wat wil je als je een paar maanden daarvoor onder het mom van ‘wij beginnen een opstand’ je Turkse buren waar je al honderden jaren mee samen in een gemeenschap leeft probeert uit te roeien? Ja, juist. Dan ga je vroeg of laat de kogel krijgen.

Maar om te zeggen dat dit op georganiseerd niveau is gebeurd? Nee, dat is onzin.

Wat ook erg opvallend is, is dat Armenië ver uit de buurt blijft voor een gemeenschappelijk onderzoek met Turkije. Turkije heeft eerder aangeven ieder uitkomst van dat onderzoek te accepteren.
Maar Armenië heeft nooit een onderzoek willen instellen samen met Turkije.
Wel moddergooien want dat brengt publiciteit. Kennelijk is niemand geïnteresseerd in de feiten.

Ik vind dat Turkije lekker z’n middelvinger moet opsteken en zich niet zo druk moet maken om dit politieke pressiemiddel. Want dat is het enige wat van belang is. Kijk maar eens naar de landen die deze onzin hebben ‘erkend’.

Ohja: ik heb eerder strafpunten gekregen vanwege mijn standpunt op dit forum. Als dit nogmaals gebeurd dan mogen jullie mijn account verwijderen. Democratie a la ‘my way or the highway’ kan ik elders ook krijgen.

"Wie zonder zonde is werpe de eerste steen."
Het is toch ook logisch dat Armenië ver weg wilt blijven van een gemeenschappelijk onderzoek met Turkije? Helemaal gezien de positie en belang van de Turkse overheid in deze 'kwestie', zou ik de objectiviteit van een onderzoek vanuit de Turkse overheid sterk in twijfel trekken. Zeker gezien het pushen van het officiële narratief van de Turkse overheid en het subsidiëren van studies/acties die het Turkse verhaal vertellen. Daarnaast is het ook gangbaar dat onderzoek door een onafhankelijke derde partij wordt gedaan. Overigens is het in de historische literatuur allang geen vraag meer of het om een genocide gaat (ja, daar kan ik bronnen van geven, maar geen zin om ze erbij te pakken).
 
Laatst bewerkt:
Het is toch ook logisch dat Armenië ver weg wilt blijven van een gemeenschappelijk onderzoek met Turkije? Helemaal gezien de positie en belang van de Turkse overheid in deze 'kwestie', zou ik de objectiviteit van een onderzoek vanuit de Turkse overheid sterk in twijfel trekken. Zeker gezien het pushen van het officiële narratief van de Turkse overheid en het subsidiëren van studies/acties die de Turkse verhaal vertellen. Daarnaast is het ook gangbaar dat onderzoek door een onafhankelijke derde partij wordt gedaan. Overigens is het in de historische literatuur allang geen vraag meer of het om een genocide gaat (ja, daar kan ik bronnen van geven, maar geen zin om ze erbij te pakken).

en ik kan bronnen leveren dat het integendeel bewijst. En zo kunnen we lekker tot in den treuren door blijven gaan.

Weet je, waar maak ik me eigenlijk ook druk om :D

Ik wens iedereen veel succes met dit nieuwe Hollywood verhaal.

#Out
 
Volgens mij waren het de Armenen die met Russische wapens een volkerenmoord startte. Toen de Ottomaanse regering besloot om ze allemaal het land uit te zetten was het huilie huilie.

Actie —> Reactie.
Los van hoe het begonnen is kan er dan toch gewoon sprake zijn van genocide.
 
en ik kan bronnen leveren dat het integendeel bewijst. En zo kunnen we lekker tot in den treuren door blijven gaan.

Weet je, waar maak ik me eigenlijk ook druk om :D

Ik wens iedereen veel succes met dit nieuwe Hollywood verhaal.

#Out

Soms moet je een man zijn en je daden toegeven.

Wij hebben ook gewoon de Krim afgepakt en een passagiersvliegtuig uit de lucht geknald. Wa wilde gij doen dan?
 
maar was het nou wel of genocide?
 
Soms moet je een man zijn en je daden toegeven.

Wij hebben ook gewoon de Krim afgepakt en een passagiersvliegtuig uit de lucht geknald. Wa wilde gij doen dan?
Het zou wel fijn zijn als oom Vlad dat ook zou zeggen. Kan best dat het niet de bedoeling was een burgervliegtuig te raken, maar zeg dat dan gewoon en dat je iig die BUK uitgeleend hebt.
 
en ik kan bronnen leveren dat het integendeel bewijst. En zo kunnen we lekker tot in den treuren door blijven gaan.

Weet je, waar maak ik me eigenlijk ook druk om :D

Ik wens iedereen veel succes met dit nieuwe Hollywood verhaal.

#Out
Je zit natuurlijk ook wel in een situatie van één tegen honderd in dit topic :roflol: , dus ik snap ook best dat je daar geen zin in hebt. Het probleem met de bronnen die je waarschijnlijk zal leveren is dat deze sterk zijn gesubsidieerd of zijn geschreven door de Turkse overheid (al sinds de jaren '70). Turkse academici zijn echt niet vrij om over dit onderwerp te schrijven. Zie bijvoorbeeld:

Dixon, J. M. (2010). Defending the Nation? Maintaining Turkey’s Narrative of the Armenian Genocide. South European Society and Politics, 15(3), 467–485. doi:10.1080/13608746.2010.513605 (met linkje: https://sci-hub.se/10.1080/13608746.2010.513605)
Smith, R. W., Markusen, E., & Lifton, R. J. (1995). Professional ethics and the denial of Armenian genocide. Holocaust and Genocide Studies, 9(1), 1-22.
 
Voor wie of wat is dit dan een belangrijk signaal? Wat wordt hiermee bereikt?
Voor eenieder die vindt dat een volkerenmoord als zodanig benoemd moet worden. Ik ben er daar één van. Als er 1/2 tot anderhalf miljoen mensen vanwege hun etnische achtergrond over de kling worden gejaagd dan moet je het beestje bij zijn naam noemen. Een formulering als 'de Armeense kwestie' is een gotspe.
Wat iemands sentimenten daar verder bij zijn moet men zelf weten, ik kan me voorstellen dat het vervelend is als je Turks bent en nogal nationalistisch ingesteld bent. Ik ben er zelf verder niet emotioneel bij betrokken, ik vind alleen dat de geschiedenis juist verteld moet worden. Leren van de fouten uit het verleden klinkt mooi en idealistisch maar geloof ik verder ook niet zo in, echter denk ik wel dat het juiste feitelijke kader aanwezig moet zijn om de geschiedenis te kunnen begrijpen.

Overigens is deze 'discussie' hier inderdaad al vaker op het forum gevoerd, het wordt een beetje een afgedraaide plaat
 
Volgens mij waren het de Armenen die met Russische wapens een volkerenmoord startte. Toen de Ottomaanse regering besloot om ze allemaal het land uit te zetten was het huilie huilie.

Actie —> Reactie.

(Ik keur geen enkele moord goed maar mijn overgroot-opa en familie heeft het van dichtbij meegemaakt dus ik ken gelukkig de sprookjes en de feiten scheiden van elkaar)
Ik wil niets afdoen aan eventueel leed dat jouw familie is overkomen en ook zeker niet beweren dat geen enkele Armeniër toen iets stouts heeft gedaan, maar als objectieve bron is het wat mager.

Voor de rest ook niet de bedoeling om hier de discussie over aan te gaan.
 
Het zou wel fijn zijn als oom Vlad dat ook zou zeggen. Kan best dat het niet de bedoeling was een burgervliegtuig te raken, maar zeg dat dan gewoon en dat je iig die BUK uitgeleend hebt.

Ben het ook niet altijd eens met den ome Vladi maarja wat kende dr tegen doen he
 
Ben het ook niet altijd eens met den ome Vladi maarja wat kende dr tegen doen he
Als je in Rusland woont vrij weinig en op eigen risico.

Vanuit Brussel of Washington kan je heel hard roepen en sancties doen.
 
Ik heb eerder strafpunten gekregen vanwege mijn standpunt op dit forum. Als dit nogmaals gebeurd dan mogen jullie mijn account verwijderen. Democratie a la ‘my way or the highway’ kan ik elders ook krijgen.
Het ontkennen van de Armeense genocide is niet strafbaar in België en Nederland. Overigens vind ik dat het ontkennen van een genocide nooit strafbaar zou moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Screenshot_20210426-191339_de Volkskrant.jpgScreenshot_20210426-191356_de Volkskrant.jpgScreenshot_20210426-191409_de Volkskrant.jpgScreenshot_20210426-191424_de Volkskrant.jpgScreenshot_20210426-191438_de Volkskrant.jpg

Van het weekend deze recensie tegengekomen die toevallig over het onderwerp gaat.
 
Back
Naar boven