Fitness Seller

Biologische Waarden! Maar belangrijker Combineren

dave2007

Dutch Bodybuilder
Waardering
23
Hier een aantal bio. waarden van voedingsmiddelen (meeste weten die waarschijnlijk al)

Ei : 100
Vis: 94
Kaas: 80-88
Rogge: 76
Rijst 70
Erwten 56
Rundvlees 92-96
Melk 88
Soja 84
Bonen 72
Aardappelen 70

MAAR gaan we combineren krijgen we

Bonen (52%) + Mais (48%) = 101
Melk (75%) + Tarwe (25%) = 105
Ei (68%) + Tarwe (32%) = 118
Ei (71%) + Melk (29%) = 122
Ei (35%) + Aardappelen (65%) = 137 :D

Percentages zijn de mengverhoudingen bij de maaltijd. Mijn standaard eten na de workout is dan ook 1 heel ei + 2/3 ei eiwitten & aardappelen.

grt Dave

btw zit je met whey isolaat nog een stuk hoger, 150 ofzo :) maar hoe heb je dat gecombineerd dan? zelf bedacht?

• Topic Starter Topic Starter
Oh ja de bron is een boek: De natuurlijke sportapotheek van A tot Z (Dr. Jorg Zittlau).

en nee niet zelf bedacht :)

Wat wil je hier eigelijks mee zeggen?

Dit slaat op aminozuren volgens mij?
Hoe hoger het percentage, des te beter je lichaam het kan gebruiken?

Merci voor de gegevens! Heb je er nog?
Karma anyway.

Bert

Is logisch ergens, aardappelen = bijna zuiver zetmeel = direct omgezet in suikers.
Lichaam zegt: Ah, gemakkelijke energie zat, kan ik de eiwitjes perfect gebruiken voor spierreparatie ;)

Ik denk dat het eerder met aminozuur sequentie te maken heeft, maar dan kan ik de aardappelen niet echt linken.. Verder, zetmeel = suiker

Klopt niet hoor...

Rund en vis is ongeveer 80%-
Bonen verschillen, ongeveer 72% maar veel zitten lager. Witte bonen en Soja zijn volgens mij de enige 72%.

Rogge zou ik niet weten, en rijst verschilt heel erg (ene keer 84%, andere 60% ofzo)

Het gaat naar ik begreep erom dat alle verschillende aminozuren die het lichaam nodig heeft spierweefsel aan te maken aanwezig zijn. Hoe je dan over de 100 % kan komen van alle benodigde aminozuren is me een raadsel.

Verder is het bij het combineren van eiwitbronnen natuurlijk belangrijk dat bepaalde aminozuren welke het ene voedingsmiddel niet heeft, het andere weer wel heeft. Zomaar iets dat 50 % van de benodigde aminzuren heeft combineren met iets dat eveneens 50 % heeft, maar waarvan niet duidelijk is of dit nu precies de andere 50 % benodigde amino's zijn, is dan natuurlijk niet erg zinvol.

Ik meende dat bonen en mais goed te combineren zijn. Deze zouden elkaar vrij goed complementeren.

Terug
Naar boven