Lobsterboy zei:
Volgends mij is de invloed van het eten van zout en de invloed daarop een achtehaalde gedachte.
Invloed van voedsel op bloeddruk is zeker niet achterhaald. Als ik veel zout eet heb ik gewoon last van vochtretentie bij mn enkels. Verder heb ik een onderzoek gevonden waaruit blijkt dat voeding rijk aan magnesium en kalium en arm aan zout, een bloeddruk verlagend effect geeft (1). Verder worden er andere producten vermeld die een bloeddruk verlagend effect hebben, zoals fruit, groente, magere zuivelproducten, voedingsvezels en bep. mineralen.
Verder heeft cola een bloeddruk verhogend effect bijvoorbeeld (2).
1. Hermansen K, Diet, blood pressure and hypertension, Br J Nutr., 2000 Mar;83 Suppl 1:S113-9
2. Wolfgang C. Winkelmayer, MD, ScD; Meir J. Stampfer, MD, DrPH; Walter C. Willett, MD, DrPH; Gary C. Curhan, MD, ScD, Habitual Caffeine Intake and the Risk of Hypertension in Women, JAMA. 2005;294:2330-2335
Lobsterboy zei:
Aspirine daarin tegen wordt wel gebruikt bij hoge bloeddruk. (Kinderaspirine bij 55+ met lichte hoge bloeddruk).
Heb je daar een referentie van? Want dat heb ik nog nooit gehoord. Wel wordt aspirine gegeven bij ouderen die een verhoogd risico hebben op hart- en vaatziekten. En die hebben vaak een hoge bloeddruk en dat zou een vertekend beeld kunnen geven (aspirine medicatie tegen hypertentie).
Aspirine is geen middel tegen hypertentie (hoge bloeddruk). Wel werkt het op angiotensine II. Dat heeft invloed op je bloeddruk (RASysteem). Echter volgens een onderzoek (3) werd er pas na 3 maanden een lichte daling gemeten van het bloeddruk als er 's avonds 100mg aspirine werd ingenomen. Patiënten die 's ochtends 100mg aspirine namen steeg de bloeddruk juist een beetje.
Mijn conclusie is, aspirine werkt mogelijk wel een beetje tegen hypertentie maar dan moet je het voor lange tijd slikken. En dat zou ik niet doen zonder een arts op de hoogte te stellen. Er zijn veel betere middelen tegen bloeddruk die direct werken (ACE-Remmers, betablokkers, diuretica, calcium-antagonisten etc.). Maar die zijn helaas alleen op recept verkrijgbaar..
3. Hermida RC, Ayala DE, Calvo C et al., Aspirin administered at bedtime, but not on awakening, has an effect on ambulatory blood pressure in hypertensive patients, Journal of the American College of Cardiology, 2005, vol. 46, n°6, p. 975-983
Lobsterboy zei:
Als je 12 bloedingen op een dag hebt zou ik het bloed niet gaan verdunnen, immers dunner bloed stolt minder snel
Het is niet zozeer dat dunner bloed minder snel stolt, maar in aspirine zit acetylsalicylzuur (de werkzame stof), oftwel het is een trombocytenaggregatieremmer. Bloedplaatjes kunnen dan moeilijker samenklonteren.
Aspirine wordt vaak genoemd als bloedverdunner en dat is eigenlijk onjuist, want het bloed wordt helemaal niet dunner (zelfs sommige artsen zeggen dit dus

).
Aspirine wordt sterk afgeraden bij bloedingen, dus aspirine valt al weg.