Ik raad eerst aan om goed je bloeddruk te meten, minstens 3 keer op verschillende dagen. Mocht dat te hoog zijn (vooral je onderdruk) dan denken aan middelen.
Eigenlijk zou ik dat na de eerste weken van je kuur doen. Bij mij herstelt mn bloeddruk tijdens mn kuur. Dus gewoon afwachten. Hoge bloeddruk is niet goed, maar ik houd er zelf niet zo van om meteen drastische maatregelen te nemen.
Medicijnen:
Meeste hypertensie wordt veroorzaakt door 'teveel' vocht in het lichaam (hoge bloedvolume). Ik weet niet hoe dat precies bij AAS geregeld wordt en hoe AAS invloed heeft op je bloeddruk maar beta-blokkers zou ik aanraden. Het heeft relatief de minste bijwerkingen.
En diuretica werken ook goed. Een thiazidediureticum op lage dosis werkt al goed. Bijwerkingen zijn er nauwelijks op een lage dosis.
Bij HGH bloat zijn ACE-remmers heel effectief zoals werd vermeld in
dit topic.
Echter deze middelen zijn niet zomaar verkrijgbaar. Maar worden makkelijk voorgeschreven (in ieder geval wel diuretica en beta-blokkers).
Overig:
Daarnaast zijn er nog een reeks andere mogelijkheden waar je in kan zoeken, wat mogelijk kan helpen. Alle dingen die vochtafdrijven, zoals bepaalde groentes/fruit en sommige voedingsmiddelen en supplementen.
Wat ook helpt is zoutloos eten. Je bloedvolume zal zeker (tijdelijk dan wel) dalen.
En wat ik in mn vorige posts zei, hogere consumptie van kalium en magnesium doet je bloeddruk ietwat dalen.
Voedingsmiddelen met ACE-inhibitorische peptiden werken bloeddruk dalend. Die peptiden komen van casseïne (melkeiwit dus). En er is in een belgië een studie gedaan naar wei-eiwit en voor verteerd wei-eiwit werkte ook meteen bloeddruk verlagend (dezelfde peptiden).
Vitamine C suppletie (1) werkt goed tegen hypertensie. Aanrader.
Beste natuurlijke en goedkoopste diureticum (zeg ik altijd) is water. Veel water drinken.
Supplementen ben ik niet goed op de hoogte maar supps met hoge dosis caffeïne werken mogelijk goed. Ze worden vaak verkocht als diuretische supplementen.
En in een kuur werken anti-a's/anti-e's goed.
1. Duffy SJ et al.,Treatment of hypertension with ascorbic acid, Lancet 354(9195):2048-2049, 11 dec. 1999)
(oh in mn posts hierboven staat soms hypertentie, dat moet zijn hypertensie.. zo en nu ga ik meteen eten, allang tijd geweest

)