Ik weet niet van wie je de informatie hebt m.b.t. CVS en fibromyalgie, maar dat beide worden veroorzaakt door een verstoorde cortisol productie is nooit bewezen. Sterker nog de hele pathogenese van beide ziektes is nog grotendeels in nevelen gehuld.
HMB is eigenlijk een waardeloos supplement voor de meeste sporters.
Behalve voor beginners. Onderzoeken laten zien dat beginners iets beter vooruit gaan met HMB dan placebo.
Enkel maar door de meest toonaangevende onderzoeker i.v.m. CVS en FM uit België. Maar oké, ik begrijp dat dit geen argument is, dat zijn natuurlijk ook maar mensen. Die sterke nevel dat u vermeldt is naar mijn mening (die gebaseerd is op wat ik natuurlijk heb geleerd van mijn prof) sterk gebaseerd op het stigma dat rond de ziekte hangt. Aangezien verstoorde cortisolniveaus sterk samenhangen met psychiatrische factoren (early life stress, zelfs prenatale stressoren), en tot psychiatrische beelden leiden, dreigt CVS in dit elan natuurlijk te vervallen binnen psychiatrische stoornissen. Sterke tegenhangers van deze visie schreeuwen het uit dat deze ziekte inderdaad mysteries is en zoals het woord zegt : een 'ziekte'.
Maar waar komt het allemaal op neer : de terugbetaling door de sociale zekerheid. Indien CVS als functionele stoornis wordt bestempeld, heeft dit enorme effecten op het financieel statuut van deze stoornis (daar ken ik echter de details niet van).
Het komt erop neer dat de exacte werkzame mechanismen van CVS en FM inderdaad niet gekend zijn. Maar is dat niet zo bij vele dingen ? Wat veroorzaakt een depressie (genen ? omgeving ?). Men kan alleen maar studies uitvoeren en 'gissen' wat de meest werkzame en predictieve elementen zijn. Bij CVS en FM is er zeeeer overtuigend bewijs dat psychologische mechanismen en stress sterk verbonden zijn hiermee.
Daar kan ik u vele publicaties over verschaffen. Zeg nu zelf, als een stoornis zo sterk samenhangt (lees : correleert) met bepaalde aspecten in het leven, dan biedt dat toch zeer interessante invalshoeken voor behandelingen ?
Jammer genoeg zit er achter de CVS en FM-beweging een zeer sterke 'lobbygroep' die ijvert voor de belangen van deze patiënten (de prevalentie van de ziektes ligt immers zeer hoog). Zij zullen er alles voor doen om zulke publicaties buiten het licht te houden (lees : rechtzaken spannen tegen invloedrijke centra die psychologische behandelingen en mechanismen impliceren voor CVS/FM).
Overigens blijkt het dat deze lobbygroepen hun gelijk hebben gekregen want CVS is enkele jaren officieel als ME bestempeld wat hun statuut als arbeidsongeschikt onderkent.
Commentaar is altijd welkom (PM), het kan zijn dat er enkele 'flaws' in mijn hersenspinsels zitten, maar ik vind het een interessant onderwerp. We zijn echter wel enorm offtopic bezig, waarvoor mijn excuses bij B&F

. Vanaf nu terug ontopic.