MuscleMeat

boksen en fitness

Waarom niet? Omdat je merkt dat het elkaar tegenwerkt, of gewoon geen zin meer? Het lijkt mij namelijk wel een goede aanvulling op vechtsport.

Eigenlijk tijdje geen zin gehad, maar de goesting begint alweer terug te komen en het is idd een goede aanvulling op de vechtsporten.

4 x in de week boksen en 4 x in de week een lichte split schema UB/LB niet langer dan 45 minuten en op dagen dat ik ook boks zodat er ook rust dagen tussen zitten, anders word het teveel samen. Je moet er van uitgaan dat je 5 uur tussen de trainingen moet inlassen om te rusten dus ideaal is bv. eerst fitness/bb dan 5 uur later boksen (dan ben je tenminste weer fit voor ronde 2;)) ... overigens was het eerst 2x in de week boksen en 4 x in de week bodybuilding (zware push/pull schema), maar m'n boksen begon achter te geraken en ik was niet meer tevreden over mijn prestaties en progressie daarin dus...

Waar baseer je die 5 uur op?

haha oke nu mijn afbeul schema:P

Maandag: Boksen, fitness
Dinsdag: Fitness
Woensdag: Boksen
Donderdag: Fitness
Vrijdag: Boksen, fitness
Zaterdag: Fitness
Zondag: Rust

If you're not fighting, you are training...

4 x in de week boksen en 4 x in de week een lichte split schema UB/LB niet langer dan 45 minuten en op dagen dat ik ook boks zodat er ook rust dagen tussen zitten, anders word het teveel samen. Je moet er van uitgaan dat je 5 uur tussen de trainingen moet inlassen om te rusten dus ideaal is bv. eerst fitness/bb dan 5 uur later boksen (dan ben je tenminste weer fit voor ronde 2;)) ... overigens was het eerst 2x in de week boksen en 4 x in de week bodybuilding (zware push/pull schema), maar m'n boksen begon achter te geraken en ik was niet meer tevreden over mijn prestaties en progressie daarin dus...

Inderdaad, waar baseer je dat op? Een goede krachttraining duurt ook niet langer dan 45 min. En spieren/aanhechtingen/pezen etc. hebben 48 uur nodig om te herstellen/groeien. Niet 5 uur.

Wat je nu doet is roofbouw. Dit gaat je heel snel opbreken, en het gaat je bijzonder weinig opleveren!

Ik deed:

Maandag: Boksen
Dinsdag: Spinning
Woensdag: Boksen
Donderdag Rust.
Vrijdag: Push
Zaterdag: Pull
Zondag: Rust

Voor je begint te zaniken dat ik geen benen trainde.. dat klopt.. dat deed ik niet.

Goed, aangezien jij aan het turven bent, ben ik dat ook! Dit is alweer de tweede niks-zeggende-bullshit-post die ik van je ben tegen gekomen WSOP!

Bodybuilding en boksen hebben ook weinig met elkaar te maken. Je traint op explosieve kracht en niet op massa.

Bodybuilding en boksen hebben ook weinig met elkaar te maken. Je traint op explosieve kracht en niet op massa.

Dat heb ik al vaker gezegd.. jij ook trouwens.. in de thread over stootkracht.:)

Daarom nog een keer:

- Explosieve krachttraining gericht op max kracht en explosieve kracht.
dus Compound oefeningen: Benchpress, deadlift, squat, Pushpress, bent over row, chins, dips, box squats, powershrugs, powercleans, DB snatches etc.
- Strongman events
- Dinosaur training (sandbag lifting, throwing rocks)
- Heavy bag work
- HIIT cardio. Niet urenlang rennen zoals rocky. Sprinten.
- Sled-pulling

Of te wel. Training volgens westside methodes, of lees Brooke Kubik's Dinosaur training. Joe Defranca heeft ook een westside-achtig schema, gericht op sporters, met meer dynamic-effort oefeningen.

Als je de term bodybuilding gebruikt, dan heb je kennelijk geen idee waar je over praat. Je hebt geen spiermassa nodig voor boksen, tenzij het functioneel is.

Daarom moet je ook denken in bewegingen, niet in spiergroepen.

Welke oefeningen gaan mijn stoten/trappen/grepen sterker maken?

Max Effort dagen maken je sterker, en de Dynamic Effort dagen maken je sneller.

Sled-pulling, tire flipping, rope pulling, rock throwing, sandbag lifts, hills prints geven je de conditie die je nodig hebt.

Lees de site rossboxing.com en je zal daar vergelijkbare informatie vinden.

Zoek via deze site of via google op Joe Defranco en je zal dezelfde info vinden.

Als je denkt dat je voor sterke stoten alleen je borst en triceps moet trainen dan ben je dom. Rug biceps zijn net zo belangrijk. Benen nog veel belangrijker zelfs.

markos weet waar hij over praat mooie post.

ma: rust
di: MMA / Boksen
wo: fitness
do: MMA / Boksen
vr: fitness
za: rust
zo: rust / fitness -> hangt er een beetje vanaf aan mijn dag indeling.

5 uur tussen training omdat je spieren tussen de 2 workouts (fitness en boksen) rust nodig hebben en ik geen tijd heb om ze op aparte dagen te doen. Die luxe heb ik niet.

En ik vind je nog steeds zo arrogant als de pest.

Ik doe 5x5 b.starr 3x per week 's ochtends. Prima te combineren met 's avonds 2 a 3 keer per week vechtsport.

5 uur tussen training omdat je spieren tussen de 2 workouts (fitness en boksen) rust nodig hebben en ik geen tijd heb om ze op aparte dagen te doen. Die luxe heb ik niet.

En ik vind je nog steeds zo arrogant als de pest.

Als jij 5 uur genoeg vind prima. Ik denk dat je dan niet het maximale uit je krachttraining haalt, en je jezelf dan tekort doet.

Maar goed, daarover verschillen we kennelijk van mening.

Zoals ik al in "stootkracht" zei: zoals jij tegen me deed doe ik arrogant. Ben dat van mezelf helemaal niet, integendeel.

Vandaar zelfde woorden als in andere thread:

zand erover. kusje?:kiss:

Heb zelf jaren lang aan american action kenpo gedaan, toen ik mij bezig ging houden met kracht sport, heb ik de vecht sporten laten vallen, kon dit lichamelijk niet volhouden, en je word traag , en zulke sporten is de snelheid alles, daar komt de kracht vandaan, krachtige vuisten geven letsel. een snelle explosieve klap, daar hoef je er maar een van uit te delen. dat zet enegie af in het lichaam, bb valt naar mij mening niet te combineren met vechtsporten ,tenzij je licht blijft trainen

Heb zelf jaren lang aan american action kenpo gedaan, toen ik mij bezig ging houden met kracht sport, heb ik de vecht sporten laten vallen, kon dit lichamelijk niet volhouden, en je word traag , en zulke sporten is de snelheid alles, daar komt de kracht vandaan, krachtige vuisten geven letsel. een snelle explosieve klap, daar hoef je er maar een van uit te delen. dat zet enegie af in het lichaam, bb valt naar mij mening niet te combineren met vechtsporten ,tenzij je licht blijft trainen

Je moet af stappen van de term bodybuilding. Sportspecifieke krachttraining is een betere term. Snelheid is belangrijk, maar ook daar kun je op trainen. Licht trainen is helemaal onzin. De term alleen al. Waarom zou je licht trainen, dan kun je net zo goed niet trainen. Of je traint keihard op de juiste manier, of je traint niet.

Door op een BB manier te trainen ben je gewoon verkeerd bezig.

Het doel van bodybuilding is hypertrofie van de spieren. Een esthetisch fysiek waarin alle spieren goed uitkomen. In de boksring maakt het geen drol uit of je mooi ontwikkelde schouderkoppen hebt, zolang je maar technisch goede, snelle krachtige stoten kan uitdelen.

Je moet niet in spiergroepen denken, maar in bewegingen.

Daarom nog een keer:

- Explosieve krachttraining gericht op max kracht en explosieve kracht.
dus Compound oefeningen: Benchpress, deadlift, squat, Pushpress, bent over row, chins, dips, box squats, powershrugs, powercleans, DB snatches etc.
- Strongman events
- Dinosaur training (sandbag lifting, rockthrowing)
- Heavy bag work
- HIIT cardio. Niet urenlang rennen zoals rocky. Sprinten.
- Sled-pulling

Of te wel. Training volgens westside methodes, of lees Brooke Kubik's Dinosaur training. Joe Defranco heeft ook een westside-achtig schema, gericht op sporters, met meer dynamic-effort oefeningen.

Als je de term bodybuilding gebruikt, dan heb je kennelijk geen idee waar je over praat. Je hebt geen spiermassa nodig voor boksen, tenzij het functioneel is.

Daarom moet je ook denken in bewegingen, niet in spiergroepen.

Welke oefeningen gaan mijn stoten/trappen/grepen sterker maken?

Max Effort dagen maken je sterker, en de Dynamic Effort dagen maken je sneller.

Sled-pulling, tire flipping, rope pulling, rock throwing, sandbag lifts, hills prints geven je de conditie die je nodig hebt.

Lees de site rossboxing.com en je zal daar vergelijkbare informatie vinden.

Zoek via deze site of via google op Joe Defranco en je zal dezelfde info vinden.

Als je denkt dat je voor sterke stoten alleen je borst en triceps moet trainen dan ben je dom. Rug biceps zijn net zo belangrijk. Benen nog veel belangrijker zelfs.

Ik ga deze week weer beginnen met kickboksen. 4 jaar geleden mee gestopt maar in de afgelopen 4 jaar wel doorgetraind (krachttraining.) Ik ging gister eens ff weer proberen om in een spagaat en split te komen.. Ik heb er maar geen foto's van gemaakt ;)

3 keer krachttraining en 1 keer kickboksen. Zal weer een stukje droger worden (nu 14%)want kickboksen is heerlijk intensief :)

wil binnenkort op kickbocken gaan, heb er nu genoeg massa voor opgebouwd

Heb het idee dat je beter een dagje kunt skippen idd, je hebt vrij weinig rust namelijk zo te zien :eek:

ben ik ook achter gekomen. Deed 6x aikido en 5x fitness in de week. Toen merkte je na een half jaar dat je gesloopt werd :-p

dusseh..rusten !! :D

@ Marrkos

Dus max effort is iets als 3*3, 5*5 compound oefeningen met een zo zwaar mogelijk gewicht

En dynamic effort is zo snel mogelijk? Maar hoeveel % van je maximum en in welke set/reprange?

@ Marrkos

Dus max effort is iets als 3*3, 5*5 compound oefeningen met een zo zwaar mogelijk gewicht

En dynamic effort is zo snel mogelijk? Maar hoeveel % van je maximum en in welke set/reprange?

Dynamic Effort is zo snel mogelijk.. Bij Westside doen ze bijvoorbeeld 8 triples (3 reps dus) met 50-60% van je 1RM bij de box-squats. En dan explosief van die box af he:D Qua percentage kan je wel iets schuiven, maar het draait om explosieve kracht.

Max Effort is opbouwen naar een 1RM.. of een 3RM, 5RM, of voor mijn part een 8RM.. Daarboven wordt het meer Repetition Effort.. zou niet veel hoger gaan dan 5RM!

De reden dat ik over Westside hier begon is omdat Joe Defranco een speciale aangepaste versie heeft voor football-spelers, (rugby dus, niet voetbal) Dus dan moet het haast wel werken voor boxers bijvoorbeeld.

10km hardlopen elke ochtend heeft veel minder carry-over naar boksen, dan bijvoorbeeld een paar 100 meter tire-flips..

Ik denk dat je voor boksen best wel grote compound oefeningen kan doen met 3x3 @ 90% van je 1RM of 5x5x80%.. iets in die richting. Maar onthou dat het niet gaat om spiermassa of spiergroepen, het gaat om maximale kracht, explosieve kracht, spierconditie en bewegingen.

Spierconditie houdt niet in dat je biceps curls gaat doen met 20 reps. Doe dan 3x3 minuten op de heavy bag, all out punchen bijv.

Zoek via youtube en google op Joe Defranco, Westside Barbell, Rossboxing, Dinosaur training.

Terug
Naar boven